Här presenteras deltagande Festivalbåtar!
Vi hoppas slå besöksrekord på den 10-års jubilerande Träbåtsfestivalen. Välkommen!
Här är de 66 först anmälda båtarna
1 – SENOBIA, byggd av Folke och Eilert Eriksson 1988.
Hon ägs av Henrik Rosell Larsson från Helsingborg
2 – ZARITZA II, byggd på Mjösa (Hamar) i Norge 1962 på Kai Hollands Båtbyggeri.
Hon hade stått på land i 15 år när Öystein Johannesen från Mandal i Norge tog över och
återställde henne i ett mycket gott skick
3 – MIGNON, en K25:a, byggd av Bröderna Martinsson i Svineviken 1951.
Hon ägs av Uno Billmark från Billdal. Mignon var lottbåt i SS Fram båtlotteri 1951.
4– STYRBJÖRN, en unik båt hemmahörande i Uddevalla, ägd av Jai Kallin. Byggd 1912 av
Liljegren i Göteborg och har i över 100 år varit västkusten trogen med hemmahamnar som
Göteborg, Ljungskile, Vindön, Lyr samt Uddevalla. Den originalmonterade sidventils sexan
är idag utbytt mot en V8 från Volvo Penta på 225 hk.
5 – LEVINA, byggd av Roland Persson på Lilla Kålviks Båtbyggeri 1978. Hemmahamn i Kungsviken
på Orust. Hon ägs av Anders Lidqvist i Henån. Levina är 9,2 m lång och 3,35 m bred, hon väger 6 ton,
en stor och trygg dam.
6 – PIERINA ägs av Sven Michael Råberg från Oslo. Hon är byggd 1965 i Husqvarna av
Torvald Vestman som ägde båten fram till 2015 då Sven Michael tog över som 2:a ägare. Hon är
kravellbyggd men med samma mått som Nordisk Folkbåt. Ruffen är lite längre.
7 – TÄRNAN har hemmahamn i Hällevikstrand på Orust. En enepinnad Orustsnipa byggd på
Lyrön 1967 av Knut Berntsson. Hon ägs sedan 2005 av Rune och Annika Härsjö. Kuriosa i historien
är att första beställaren Sven Olof Nilsson hjälpte till och hämtade eneträd från Rålanda på Orust
som han svarvade ca 4200 enepinnar av till sin båt.
8 – LA TARET, en Solö ruff från 1964, vackert hållen av ägaren Per Johansson från Fjärås som haft
båten sedan 1993. Hon är delvis ombyggd med öppningsbart akterdäck att gömma kapell och bågar i
och renoverad med en relativt ovanlig båtmotor, en femcylindrig Volvo 850 GLT bensin-motor.
Här finns en länk till ett youtube klipp med motorstart, mycket nöje!
https://www.youtube.com/watch?v=onFXvPqUK40
9 – NYMLAN har varit i familjens Pålssons (från Västra Frölunda) ägo sedan 40 år, hon är byggd av
Folke och Eilert Ericson i Dalby/Henån. Ingemar och Inga ritade båten och hon har med dem seglat
omkring på Skagerack, Kattegatt och Östersjön, i det senare med besök i våra grannländer Norge, Danmark,
Tyskland och Finland. Hon är 9,5 meter lång, 3,4 meter bred och har en vikt om stöddiga 7,5 ton.
10 – CIGGEN 2, ett Orust bygge av Holger Johansson från 1974. Båten har varit i familjen Brobergs
ägo sedan dess, nu med Jan som stolt ägare.
11 – CILLA 2, en ketchriggad motorseglare byggd I Norge av Asklund och söner 1965.
Hon ägs av Lennart Larsson från Båstad som 2015 fick denna fina båt K märkt.
12 – LA NOVA, en vacker K25:a byggd av Arne Arksund i Göteborg 1967.
Hemmahamn i Strömstad och ägd av Bo-Ragnar Skärström.
13 – BOUNTY är ett Orustbygge, en snipa från 1966, byggd av Bröderna Berntsson.
Ägaren Mikael Josefsson från Vallda är så förtjust i båten att han har köpt henne två gånger.
14 – VINDBRIS är en Vindö 40 byggd på Vindövarvet på Orust 1972, hon ägs av Mats Oljelund
från Varberg. En vacker båt som många känner igen för sitt fina mahogny- och teak arbete och fina skrov.
Det är en båt i klassen ”Traditionsbåtar” som vi har introducerat i år.
15 – ASTRID är en klassisk Campingbåt från ca 1960. Hon har hemmahamn på Lilla Askerön
och ägs av Axel Wenblad.
16 – VIND, en Mistral 33. En vacker Olle Enderlein-design byggd av Harry Hallberg 1970.
Vind ingår i klassen Traditionsbåtar, vår nya klass som ersätter Veteranbåtar.
Här värdesätter vi det klassiska, med linjer och träarbeten som syns på denna båt.
17 – SVEA är ett bygge av Eilert och Folke Ericson från Dalby, Henån från 1975.
Hon seglade på Östersjön en stor del av 2000 talet men är sedan våren 2011 tillbaka på Västkusten.
Hemmahamn Billdal söder om Göteborg. Ägare Erik Forberg. Svea blev Årets Motorbåt på
Träbåtsfestivalen 2015 och ställdes ut på Båtmässan i Göteborg februari 2016.
18 – SOLGLIMT, en vacker Storö 34 ”byggd enligt traditionsenliga regler”, byggd 1981 i Storebro, Småland.
Hon har seglat i sötvatten större delen av livet men nu sedan ett bra tag i saltvattnet på västkusten.
Hon ägs av Kenneth Wennerberg från Göteborg.
19 – FORTUNA är också en Storö 34, från Skien i Norge. Byggd 1970 på Storebro Bruk.
Sedan 1975 har hon seglat under norsk flagg. Bjørn Stavdal som ägt båten sedan 2008 har lagt ned mycket möda
på att få henne i detta fina skick. Hon går in i vår nya klass ”traditionsenligt byggd” där vi tillåter andra
skrovmaterial men kräver ett klassiskt snitt på båten.
20 – AMIE är en ketchriggad motorseglare i ek på ek. Byggd på Hälsö 1968 av Walter Berg
som fritidsbåt i 5 ex efter en origgad modell byggd för Sjöfartsverket.
Ägare är Hans och Ann-Marie Derehag från Sjövik.
21 – ALBERTINA, en Pettersson-båt, är en dam med historia! Ritad av C G Pettersson (ritningsnummer 556)
och beställd hösten 1919 på Br. Larssons Varv i Kristinehamn av kapten Tore H. Bendz. Fartyget fick namnet ”Inez II”
vid leveransen försommaren 1920.
Fartyget såldes 1953 till direktör Arnerud i Köping, namnändrades till ”Patricia” och hade sommarhamn i Mälaren.
Hon försågs med en ny 6 cyl. Kermath bensin/fotogen motor på 65 hk som ersatte originalmotorn en Albin bensin/fotogen på 45 hk.
1968 såldes hon till Hans Öman på Lidingö som lät henne helrenoveras och installerade en ny 6 cyl. Perkins diesel på 115 hk.
Samtidigt fick hon sitt nuvarande namn ”Albertina”.
1971 såldes hon vidare till Lars Strömberg. Under kommande 16 säsonger fick motorn rulla ca. 2400 timmar med
resor till bl.a. Finska Viken, Bornholm, Chistiansö samt ett flertal Göta Kanalresor.
1987 såldes Albertina till barnkirurgen Örjan Grimås. Hon seglades upp till Stockholm och senare till Smedjebacken
via Strömsholms kanal. Örjan flyttade några år senare till Stockholm och Albertinas nya sommarhem blev KMK vid Djurgårdsbron.
För detta krävdes en klappmast då Örjan tappat originalmasten i närheten av Sandhamn efter möte i ett trångt gatt med en minsvepare.
1997 såldes Albertina till Philippe Baden i Stockholm. Några år senare flyttade han till Oslo och båten lades ”tillfälligt” upp på Bygdöy.
2005 övertogs resterna av det en gång så stolta fartyget på nytt av familjen Strömberg med Lasse och Stefan som primus motor.
Albertina totalrenoverades 2005 till 2007. I augusti 2010 lämnade familjen Strömberg över ansvaret för Albertina till Carl-Erik Janson med familj.
22 – TRUBADUREN är ett Kungsvikenbygge från 1965. Gösta Johansson byggde denna vackra båt
som Raymond Frankenberg från Hovås nu äger. Hon beställdes ursprungligen av fiskare från Vrångö.
I början av 90-talet köptes båten av en fritidsfiskare i Lerkil och förseddes då med styrhytt.
I mitten av 80-talet monterades en Volvo Penta MD17. I dag används Trubaduren som fritids och nöjesbåt.
23 – BEA är en vinnare sedan tidigare. Hon ägs av Jonas Olsson från Göteborg som har byggt henne enligt ritning av
Richard G Furuholmen från 1923. BEA är en ”gentlemans runabout” enligt den tidens terminologi.
Enligt vår nuvarande terminologi är hon en båt byggd i traditionsenlig anda.Jonas byggde henne i garaget på
vinterkvällarna mellan 2001 och 2009. Hon är kallbakad, dvs byggd i många lager tunt trä och limmad med epoxi.
Det finns endast ett fåtal skruv i båten, allt sitter ihop med lim. Jämfört med originalritningen är hon förstorad 7%
i alla ledder och undervattenskroppen är moderniserad för att klara den starka motorn. Ritningen visar en motor som
väger 450 kg och utvecklar 50 hk medan BEAs moderna motor väger ungefär så mycket men ger 325 hk.
Hon toppar 35 knop och har ett ax som känns som att en häst sparkar upp henne ur vattnet.
24 – ALBATROSS, en vacker båt byggd av en okänd byggare på Getterön 1935. Erik Henningsson från Uddevalla
har ägt båten i 11 år. När han köpte den var ruffen oinredd men delar av inredningen fanns med och kunde återanvändas.
För fyra år sedan hjälpte Sven Johansson i Gerlesborg till att installera inombordsmotorn. För tre år sedan
ritade och byggde Sven en ny gaffelrigg. I samband med det fick båten även peke.
Kom till Skärhamn den 16-17 Juli och titta på Albatross, kanske någon vet vem som har byggt henne?
Ibland är luckorna i historien intressanta!
25 – HANNAH är en mahognybåt från Säffle.
Hon byggdes 1967 och ägs idag av Anders Ahl Johansson, Trollhättan.
26 – INGA, vars historia i mångt och mycket är okänd. Hon ägs idag av Anders Carli från Göteborg, som
köpte båten 2011 av en man i Lidköping som haft henne i 40 år.Hon är troligen byggd på 60-talet på Orust.
Tidigare har hon i något skede hetat Novali. Som besökare till Festivalen får ni gärna hjälpa till
med ett historiebyggande – är det någon som vet något om denna vackra båt?
27 – IVINGUIT är en röd tändkuleförsedd båt från Danmark. Under 50-60-talet beställde
Grönländska Handelskompanieti Danmark ett stort antal likadana båtar som sedan sändes till Grönland
för att användas i langlinefiske. Ivinguit var bland de sistasom gjorde resan till Grönland,
för 1964 upphörde verksamheten och båtarna såldes.
Ivinguit köptes av den danske varvsförmannen i Holsteinsborg som inredde den till fritidsbåt. 1974 blev
han pensionär och tog med sig båten och flyttade hem till Danmark. Sedan hade Ivinguit några olika ägare
i Danmark och hamnade så småningom i Torekov och 2011 därifrån till vidare till nuvarande
ägare Sune Börjesson i Ölmanäs, Åsa, i norra Halland.
28 – QUEEN INGELA. Det är en stor båt som sedan 2015 ägs av Kenneth Larsson från Skärhamn.
Hon är byggd i Strandby 1996, väger 20 ton och med peke kan hon bli Festivalens längsta båt.
Hon lär vara första båten på plats i Skärhamn inför Festivalen!
29 – COQUETTE, en P28:a byggd i Ellös av Harry Hallberg 1967.
Hon ägs sedan 2008 av Jan Aleby från Göteborg.
30 – EMMA är en båt som tillhör vårt speciella tema i år, en båt från Lilla Kålviks båtbyggeri på Orust.
Båten är byggd av Roland Persson år 2000 och ägs av Marie Krantz Hjalmarsson från Göteborg. Emma är den sista båten
som Roland Persson byggde. Hon är kölsträckt 1998, köpt av Maries föräldrar året därpå, sjösatt 2000.
Maries mamma, 90 år, är fortfarande ägare. Emma med hemmahamn på Gullholmen är uppkallad
efter Maries pappas farmor, som föddes på Gullholmen 1875.
31– JOKER är en tvåmastad motorkryssare som vann Årets Båt 2013.
Roland Caspersson från Billdal har ägt Joker sedan 1966, han är andra ägare sedan båten byggdes 1930 i Nyköping.
32 – ANN-MARIE är ett Orustbygge, byggd på Brattås 1962 av H Johansson.
Detta är en båt som har tillbringat mycket tid i sötvatten på insidan av vårt avlånga land,
tills Markus Berntsson tog hem henne till västkusten 2014.
33 – LIGA är en gammal bekant, hon har varit med i många år. Byggd i Kungsviken 1956,
Willy Johansson från Ytterby köpte henne 1960. Vem som har byggt henne är okänt.
34 – SALLY STOUT. Denna engelska dam är byggd 1907 i Södra England.
Hon gick under sina första år i kustnära fiske, kom till Sverige kring 1940 och tjänstgjorde då under en period
som lotskutter i Öresund. Något år in på 40 talet såldes hon igen, sedan är historien om Sally höljt i dunkel fram till
slutet av 70-talet. Då låg hon på Beckhomens varv i Stockholm och genomgick en större renovering, i avsikt att segla
jorden runt. Av denna resa blev dock intet. Efter ett par år på Beckholmen såldes hon till författaren och
segelmakaren Birger Sjöberg och finns med i hans bok ”Berättelser från havet”.
35 – Denna Vindö 28 är byggd 1960 på Vindövarvet på Norra Orust.
Mahognydamen ägs i dag av Birgitta Grahn från Tollered som köpte henne ihop med sin syster i höstas
från Strömsbruk, norr om Stockholm. Idag har hon hemmahamn i Uddevalla.
36 – SJÖRÅET, en vacker båt som varit med flera gånger på Träbåtsfestivalen.
Hon ägs sedan länge av Torbjörn och Birgitta Andreasson i Henån. Hon är byggd mellan 1964 och 1966
av Christoph Rassy, Karl-Gustav Larsson och Holger Johansson, både i Göteborg och i Kungsviken på Orust.
Hon är en Knud H Reimers konstruktion av typen ”Stortumlare” ofta kallad Spissgatter.
37 – MASCOT, hemmahörande i Mollösund. Det är en snipa byggd i Sibräcka på Tjörn 1953 av Arvid Berntsson.
Hon ägs av Nils-Erik och Agnetha Holmström från Mollösund.
38 – BLÅSAFIR. Det är den hittills minsta båten, en GKSS-eka vid namn Blåsafir.
Byggd av fur på stäv och akterspegel av ek på Erikssons båtbyggeri Ingmarsö år 2002. Det är nr fyra av fyra GKSS-ekor
som beställdes efter utställning på Båtmässan 2001 i Älvsjö. Seglad i Stockholms skärgård fram till 2014 då hon flyttades
till Skärhamn av nuvarande ägare Hans Tove från Skärhamn; hon har väldigt nära till Festivalen!
39 – JOHANNA. Hon går in i den nya klass som vi kallar traditionsbåtar.
Johanna har varit med på Festivalen många gånger. Denna vackra båt ägs av Lasse Snygg från Sjömarken.
Hon är byggd i Askersund/Saltsjö Duvnäs 1968 och renoverad till detta skick av ägarna 1995-2000.
40 – WOODY, en Lallerödsnipa, ek på ek, byggd av Hjalmar Johansson.
Hon har varit med tidigare på Festivalen. Anders Samuelsson från Västra Frölunda har ägt båten i 15 år.
41 – KANTIPPA är en ”Kristinehamnare” ägs av Claes Fröberg och har hemmahamn på Vindön, Orust.
Modellen heter Duo Ruff och är ritad av både C.G.Pettersson och Lars Larsson. Grundritningen är Petterssons nr 888 med enkelruff
från 1933 som Lars Larsson (son till en av varvsägarna) omarbetade 1936 genom att lägga till en modernare mer lutande stäv och en akterruff
med det för Kristinehamnarna typiska ”örat”, alltså uppsvängda skarndäcket vilket skiljer dom från Petterssons akterruffar.
Hon är byggd i Hondurasmahogny på ekspant med vart 3:e spant i stål.
Modellen byggdes i flera olika storlekar 1937-39 varav detta är den längsta, vilken endast tillverkades under 1939
innan varvet ställde om till krigsproduktion. Då det sägs att hon levererades till en grosshandlare i Arvika först 1942
kan det vara hon som enligt obekräftade källor användes till visningsbåt på varvet liggande i en vagga som kunde ” tippas”
för att kunna visa inredningen. Kanske kan det förklara namnet?
Orginalmotorn var en TRIM , en av varvet marinkonverterad A-Ford sidventilsfyra på 3,2 liter och 40hk som gav
henne en toppfart på 12 knop. Med nuvarande 3 liters bensin raka 6:a på 170 hk toppar hon 20 knop och kan marscha 17.
Ett knappt 10-tal båtar finns kvar, 3 av denna längd är kända varav Kantippa den enda i sjön. Namnet är troligen detsamma sedan hon var ny.
Hon har under åren befunnit sig runt Vänern, såsom Arvika,Trollhättan och Vänersborg, tills hon 2004 kom till Uddevalla.
Hon har varit i Claes ägo sedan 2005 och genomgår sedan dess en fortlöpande renovering.
42 – GULLEFJUN är en ganska stor dam.
Hon ägs och är dessutom byggd av Thore Berndtsson i Hålta 1987.
43 – MIMRE är en Koster byggd i Göteborg 1950. Hon ägs av Hans-Erik Ekwall från Västra Frölunda.
Hon har varit med förr, besökare som varit med tidigare känner igen henne med ett leende.
44 – M/S HÄGAR, en holländsk dam byggd i Zaandam 1980.
Hon ägs av Peter Nilsson från Rydebäck.
45 – FIA, en Orustjulle i ek, byggdes av Elmer Karlsson i Lalleröd på Orust 1977.
Båten är framförallt en gedigen bruksbåt som gått flera semesterturer längs bohuskusten, men också använts för fiske,
framförallt av makrill o hummer. Hemmahamn är Henån. Hon ägs av Gunnar Axelsson från Henån.
46 – KATINKA är en vacker motorseglare, byggd av Eliert och Folke Eriksson i Dalby, Henån, Orust 1984.
Hon ägs av Britt Vestfeldt och Jarl Svensson från Grästorp som vårdar henne ömt.
Hon sjösätts och torrsätts i Vänern, har hemmahamn i Fiskebäckskil.
47 – FJORD ser ni på en vacker bild i ett vackert landskap.
Hon är byggd i Kungsviken på Orust av Gösta Johansson 1969.
Hon ägs av Jens Wegerland från Kullavik och har hemmahamn i Kullavik.
48 – IDA har hemmahamn i Skärhamn. Hon är byggd 1967 av Idor Karlsson i Halsbäck på Tjörn.
Ägare Tore Kristiansson från Skärhamn.
49 – SNIPAN, en båt byggd på Lyr, Orust av Hugo Hermansson.
Han byggde snipan för eget bruk – bl a turer till Mollösund, där båten var igenkänd även ett antal år efter ägarbytet.
Skrovet byggdes 1948 för att året därefter förses med en överbyggnad. Fur på ekspant och ek i överbyggnad.
För- och akterdäck i Oregon Pine. Måtten är nätta och skrovet är relativt smalt jämfört med andra snipor byggda i området
men bordgångarna är ovanligt breda. Stäven är brantare än vanligt och har något av linjen från en traditionell ”Doris”.
Motor har bytts vid flera tillfällen men i övrigt har inga förändringar gjorts. Snipan ägs sedan mitten av 80-talet av bröderna
Per och Jan Aleby på Lyr. Hugo byggde minstett systerfartyg varav ett ägdes av handelsmannen på Lyr
och användes för bl a varutransporter och var därför bredare.
50 – KALINKA II, en Amigo 33 byggd på Öckerö 1970. Skrovet byggdes av båtbyggare Arksund, nuvarande
ägare Billy Nicklasson byggde resten, sålunda har Billy haft den här båten ett bra tag.
51 – ELENOR är byggd i Nyköping 1962, detta på Horns Båtvarv.
En vacker snipa i ek på ek, hon ägs av Markus Folkar från Kode.
52 – ESTER, en Vänersnipa byggd 1966 i Säffle. Hon ägs av Louis Herrey från Kungsbacka.
53 – LENITHA II är byggd både i Norge och Göteborg mellan 1970 och 1978.
Hon ägs av Arne Johansson från Billdal som själv var med och byggde båten.
54 – IRENE, som är byggd i Ellös av Hallberg Rassy 1974, är en vacker representant från brytningstiden
då nya skrovmaterial kom fram men linjer från förr fanns kvar. Hon går in i vår nya klass som vi kallar
traditionsenligt byggd. Hon ägs Sven-Hugo Torstensson från Älvängen som ihop med sin familj
är första och enda ägare av båten.
55 – MAUD, en gammal dam från USA. Hon är byggd 1895 av Elco Electric Launch Fabrics in USA.
Hon ägs av Bjørn Ulstrup Jansen från Porsgrunn, Norge. Av förklarliga skäl är historien nedan på Norska.
”Båten ble bygget ved Elco Fabrikker i USA, og ble bestilt av Fredric Croft i 1895.
Fredric Croft var opprinnelig sønn av en rik Engelskmann, som pga ulykkelig kjærlighet flyttet til Norge
og bosatte seg utenfor Porsgrunn. Det heter seg at han bestilte to like båter den gang og de gikk på NAFTA .
Båtene ble kalt naftabåtene da de var på tur ved Porsgrunnsområdet. Den er bygget i cæsertre, eik og oregonpine.
Det har vært flere eiere av båten, men i 1994 kjøpte Bjørn U.Jansen båten som da var i svært dårlig forfatning.
Båten ble renovert av Dag Aasterød og ble sjøsatt i 1997. I 1998 vant Maud restaureringsprisen på
Risør Trebåtfestival, senere vant den pris på Kystlagets arrangement i Langesund
for så å vinne publikumsprisen i Risør i 2010.”
56 – JULI, en NC kryssare byggd 1976 i Kungsviken på Orust av Hermansson & Kobel.
Hon har nr 32 i seglet och skall vara den sist byggda av denna typ. Hon ägs av Hans Frick från Askim
(tredje ägare) som av någon anledning är väldigt förtjust i NC kryssare.
57 – VÅGSPEL, ägs av Lars Gustafsson från Strömstad.
Vågspel konstruerades av Nisse Duner och byggdes av honom och båtbyggaren Werner Alexandersson på Hönö
(bördig från Såta nära Söbben) mellan 1958 och 1965. (Det ska ha byggts en systerbåt till en polis på Hönö – Kurt Jacobsson?).
Hon är byggd i 30 mm laskfri limmad mahognykravell och plastades före första sjösättning av folk från IW-varvet.
Dödträet är av lärk och mellan järnkölen – med bulb – ligger en ”sula” av bly. Masten byggdes av ”Gunnar på Dammen”
i Kungsviken och segelytan är 35 kvm i krysstället. De första 5 åren hade Vågspel ingen motor men hydraulisk rattstyrning
och rullfock modell äldre (båda finns kvar och fungerar). 1970 installerades en Faryman dieselmotor med hydraulisk drivning och
självflöjlande propeller. Dessa byttes 2014 ut mot elmotor om 10 kW (13.6 hk) och fast trebladig propeller för laddning på läns.
2013 behandlades botten under vattenlinjen med epoxi samt installerades toalett med tank och vattenburet värmesystem
(el eller fotogendrivet) liksom solceller för förbrukning och motor (= 2 separata system).
Vintertid ligger Vågspel upplagd i Krokstrand och skepparen har god hjälp av Anders Jernelius = Träverkstan linje 3
och Knut Giertz = DigitalMarin i att vårda och uppdatera Vågspel, liksom goda råd från Nisse Duner.
58 – STORMFÅGEL, ännu en NC kryssare byggd i Kungsviken på Orust av Hermansson & Kobel.
Hon har nr 18 i seglet och är byggd 1966. Även denna NC kryssare ägs av Hans Frick från Askim. Han är andra ägare av båten
sedan december 2015, efter att i 20 års tid velat köpa båten. Hans har två NC kryssare, man kan samla på mycket …
59 – ACAJOU. Det är en Arcona 32 från 1984, ägd och byggd av Tommy Stridh i Kungälv.
60 – TIFFANY, konstruerad av duon Furuholmen och Scheen, byggd hos bröderna Aa i Norge 1963.
Hon ägs av Espen Bergan från Sandefjord, Norge.
”Tiffany fant fort veien til Sverige, allerede i 1967 kom den til Stockholm, her ble båten i 40 år.
Så bar det tilbake til moderlandet og vi overtok i 2014. Nåværende eiere Espen og Gry har lagt ned et
betydelig oppussings arbeid de senere år. Tiffany er også medlem i MYS.”
61 – YNES är en Gullholmensnipa, byggd på IW varvet i Henån 1970. Detta är den sista Gullholmensnipa
som varvet byggde. Mats Snickare (Stefansson) från Tjörn som äger båten har renoverat henne till
ett mycket fint skick. Hon går in i vår nya klass ”traditionsenligt byggd” då skrovet är i plast.
Väl i Skärhamn kommer hon att flyta på egen köl.
62 – THERESA är en vacker skapelse från 1966, en Storö 3 byggd i Storebro, Småland.
Modellen byggdes i 250 exemplar under åren 1965-68, hon ägs av Patrik Olsson från Henån.
63 – EXITA är en Nordisk Folkbåt byggd 1966 efter konstruktören Tord Sundéns ritningar till
bagaren Claes Collén i Lysekil. Göran Andersson från Skärhamn köpte henne 1971 och sedan dess
har båten hemmahamn i Skärhamn.Båten har använts till semestersegling i Halland och Bohuslän,
men huvudsakligen är det dagsturer utanför Tjörn.
64 – FRIGG. Hon är byggd i Hardanger 1972 och ägs av Poul Kjaergård från Harlev i Danmark.
65 – MOA, en båt som har byggts på länge. Skrovet byggdes i Norge 1989,
Bengt Märs som äger båten idag tog över projektet för sju år sedan. Nu är båten färdig
tack vare Orust Yacht Service och Snickaren Mats Johansson. Hemmahamn är
Bleket på Tjörn, det tog 27 år att få henne färdig – vill man så kan man!
66 – Charlotta, en båt byggd på Orust 1941 av okänd byggare. Hon ägs av Nils Fröhlander från Kullavik.
Fram till år 2000 låg hon i Stockholms skärgård, därefter 5 år hos familjen Loquist i Trosa skärgård innan
hon återbördades till västkusten av Jens Wergeland (som äger Fjord, båt 47 till Festivalen, red anm.) i
Kullavik. Under de 10 år Jens ägde henne bytte han motorn från en Färö Göta bensinare till SABB diesel.
I samband därmed förstärktes de bärande spanten med galvade järn. Hon fick också nya bänkar
i massiv ek och en koppartank. Nils fick köpa Charlotta av Jens 2014 och
har kunnat njuta av en välskött båt.