Anmälda båtar till Träbåtsfestivalen i Skärhamn, 8-10 Juli 2022.

Notera att denna sida inte uppdateras automatiskt, det är alltså helt normalt att det tar upp till ett par dagar innan din anmälan syns på denna sida.


62 – DORIS

En Coronet 24 Cabin, byggd 1968 på Botveds varv i Köpenhamn.Mycket i båten är original skick. Hon stod som utställnings båt på båtmässan -20 i Göteborg. Doris går in i traditionsbåtklassen, vi hälsar Doris samt ägarna Anders och Helene Magnusson välkomna till Skärhamn


61 – LITORINA

En renoverad Gullholmensnipa byggd på Orust någon gång på 70 talet. Hon är omsorgsfullt helrenoverad till nyskick av ägaren Mats Johansson från Kungsviken, efter vissa motorproblem denna vår har han nu lyckats få till det så att de kommer till Skärhamn, Välkomna!


60 – NOOMI AF BLEKET
Båt nummer 60 anmäld till Festivalen i Skärhamn är Noomi af Bleket. Hon är en FiskeJulle byggd och formgiven i Burås på Orust av Arvid Berntsson för Olof Rudbecks räkning 1974.
1999 inköpt och därefter renoverad och förskönad av familjen Bronedahl och sedan dess i familjens ägo. Hemmahamn: Blekets hamn, Tjörn.
Välkomna till Skärhamn!


59 – MITHRA

Ägaren Dirk Kaftan från Wachtberg-Niederbachem i Tyskland kommer til Skärhamn med Mistral 33 som heter Mithra.Hon ägdes tidigare av familjen Hans Hellgren från Göteborg.
Familjen Kaftan köpte henne 2009 som andra ägare och har renoverat rätt så mycket över åren.
De är professionella klassiska musiker och flyttar runt mycket i Europa.
Victoria och Dirk berättar 

För familjen med 2 barn (Alva, född 2008, Greta, född 2010) har båten varit en stor trygghet i vårt röriga liv. Vårat hem. Finns det något bättre än att segla på böljan blå i naturen med naturen av en klassisk del av historien och sen krypa ner mellan dem gamla träbitarna och känna doften av tidens lopp?

Troligen inte!


58 – ELMY

Hela vägen från Gotland kommer denna Galeas byggd i Danmark 1937, hon har tidigare fungerat som skolfartyg. Hon är 10,6 meter lång och 3,6 m bred. Ägaren heter Adrian Ström, Välkomna till Västkusten och Skärhamn!


57- VILJANVILJAN

VILJANVILJAN fd. LARS är en ombyggd bunkerbåt byggd på Djupviks varv. LARS levererades 1932 till Mandus Johansson, handlare i Skärhamn, för att förse fiskebåtarna med olja.På 90 talet genomgick LARS en större renovering, av Börje Dahlberg, och fick därefter det nya namnet VILJAN.Nuvarande ägare är Görgen Zetterqvist från Göteborg.VILJAN har måtten 12,3 x 4,35 m med ett djupgående på 2 m


56 – VIND

Här har vi en Mistral 33 vid namn VIND som tävlar i kategorin Traditionsbåt. Den har en längd på 10,18 meter och en inombordare vid namn Volvo Penta MD11. Ägaren Anders från Borås berättar att den tillverkades mellan 1967-74 i så mycket som 216 exemplar på Harry Hallbergs varvsindustri i Ellös. Målet var att kombinera plast och trä för att få ett vackert klassiskt utseende. Mistral 33 representerar höjdpunkten på Olle Enderlein (konstruktör) och Harry Hallbergs båtbyggarliv. Mistral 33 vid namn Vind är nr 89 i produktionen och tillverkades år 1970.


55 – RÖDE ORM

RÖDE ORM är en 10-huggare som är 6,4 meter lång, 2,5 meter bred och 50 cm djupgående. Med samtränad besättning kan den komma upp i 6-7 knops fart! Köl, spant samt översta bordet är av ek, övriga bord är av furu. RÖDE ORM är byggd enligt Svenska flottans originalritning från 1942 och är Orust båtbyggarutbildnings 7:e båt. 10-huggare har använts som skeppsbåt på örlogsfartyg och även som övningsbåt inom flottan och Sjövärnskåren, och den är även kallad valbåt.


54 – S7 COBRA

Detta är en Nordisk kryssare, ett kvalitetsbygge från 1933 av Hjalmar Johansson i Långedrag. S7 Cobra är 10,72 meter lång och 2,10 bred, med ett skrov i Hondurasmahogny och däck i Oregon pine (original). Ägaren Magnus Terrvik från Kullavik skriver:

I båten finns originalinredningen kvar med spegel, garderob, kandelabrar, draglådor, pentry, toalettskåp, islåda mm. Det finns tre kojer i salongen och det är utan tvekan en av de bäst byggda Nordiska kryssare som finns.

Välkomna till oss!


53 – Minnett

Jonas som har byggt Bea byggde tidigare en trebording, han berättar nedan om den resan: 

Omkring 1990 började jag drömma om att bygga en båt. Bara för att det skulle vara kul. Visst motstånd uppstod hos hustru och barn. Det ansågs finnas tillräckligt med projekt på hus och trädgård. Ett antal åtgärder vidrogs: Jag prenumererade på engelska Classic Boat och amerikanska Wooden Boat,  jag vidtalade en god vän att också bygga en båt tillsammans med mig, jag krävde att båtbygget skulle få en plats i hemmets projektkatalog och jag genomförde i rask takt de punkter som hade högre prioritet än båtbygge. Efter detta kapitulerade hustrun. Vännen Claes och jag började bygga var sin  ”Shearwater”, ritad av Joel White som sannolikt inspirerats starkt av norska traditionella trebordingar. Under bygget gick min vän hastigt bort och jag fick slutföra min båt själv. Den fick namnet MINNE. När jag 30 år senare sjösatte en betydligt större MINNE döptes den lilla trebordingen om till MINNETT. Hon är 4,5 m lång, slank och stabil och framförallt fin att ro. Hon är lätt men ändå kursstabil och med ett bra glid efter varje årtag. Hon är byggd i klinklimmad plywood, en mycket vanlig byggteknik för småbåtar i framförallt Nordamerika. Det ger båtar med traditionellt utseende men gör det möjligt att ha båten på land långa perioder utan risk för sprickor, ger stabilt orörligt underlag för färg, låg vikt mm. I MINNETT har jag pyntat med spant av mer traditionellt utseende och använt fura i tofter, reling och durkar.Joel White har även ritat rigg, segel, centerbord och roder som jag inte har förverkligat. Däremot har jag byggt en anordning för att ro sittande i färdriktningen med användande av både armar och ben. Första provturen påvisade behov av viss modifiering, vilket jag dock inte tagit mig tid till ännu.Vid ett tillfälle bytte jag bort båten mot en 9 mm CZ pistol. Då roddes hon en tid i Fryken. Av olika anledningar gick den affären tillbaka.Numera har jag två små dingar som gör att jag kan tillfredsställa mitt behov av roddturer. Därför vill jag att MINNETT tas om hand av någon intresserad person och jag säljer henne för en symbolisk summa. Jag skänker hela summan till Bifonden som stödjer projekt som gynnar pollinerande insekter. Man får tänka lite på landbacken också mitt ibland alla båtar.


52 – BEA

BEA är en gammal bekant på träbåtsfestivalen, hon har vunnit flera priser genom åren. Jonas Olsson som har byggt henner berättar:

BEA är byggd i modern kallbakad teknik efter en ritning av Rickard G Furuholmen från 1923. Jämfört med denna är BEA 7% större på alla ledder och botten är en modern V-botten. Modifieringarna gjordes för att hon skulle kunna köras fort och säkert med den 325 hk V8 som ersätter den 50 hk motor som specas i ritningen. Hon gör 35 knop och har ett ax som ger en känsla av att sparkas upp ur vattnet av en ardenner. En passagerare uttryckte det väl: ” få upplevelser kan mäta sig med 35 knop i en antik trädgårdsstol”.
BEA sjösattes och döptes på Nationaldagen 2009 på självaste Arendalsvarvet efter 10 års träget vinterbyggande. 2011 bytte jag motor till en fabriksny Marine Power V8.  
Många festivalbesökare har suckat över allt det underhåll hon måste kräva varje år, men faktum är att hon underhålls som en bil, dvs med polish och vax. Skrov och däck (även klarlackad mahogny och Oregon pine) är inkapslade i epoxi  och glasfiberväv samt många lager tvåkomponentlack.  Lite tillspetsat kan man kalla henne en träfiberarmerad plastbåt. Hon förenarde vackra linjerna från 20-talet med styrka och enkelt underhåll från moderna material och byggteknik. 
BEA har presenterats i ett antal tidningsartiklar och på Träbåtsfestivalen vunnit pris som bästa trämotorbåt 2010 och publikens val 2019.
Jag har många båtar (bl a MINNE  som också är med på festivalen) och har efter mycket funderande bestämt mig för att sälja BEA. Men jag hoppas att hon får ett gott hem i framtiden och fortsätter att på festivalen roa besökarna med mullrande v8-dån och demonstration av den fiffiga badstegen. Hon ligger på Blocket. Där står det också att det angivna priset kan diskuteras och att det står i omvänd proportion till styrkan i spekulantens förälskelse, dvs ju starkare kärlek desto lägre pris.


51 – MARTINA

Per Larsson från Alingsås anmäler sin rejäla motorseglare vid namn MARTINA. Denna båt har en total längd på 17 meter och 4,3 meter bred. Båten är byggd 1976 av nuvarande båtägarens far vid namn Carl Gustav Larsson i Kungälv. MARTINA har en segelyta på hela 100 kvadratmeter. Välkommen till Skärhamn!


50 – CAME

Här har vi en smäcker kravellbyggd skärgårdskryssare modell A22 från 1936! Den byggdes i Karlsborg av Harry Becker, och är 12,52 meter lång och 2,11 meter bred. Den har 22 kvadratmeter segelyta och ägs av Svante Vingård. CAME har hemmahamn i Mjölkeviken på Tjörn och har således ganska nära till oss på Träbåtsfestivalen i Skärhamn.


49 – TURI

TURI är en nordisk folkbåt med segelnummer F909, byggd 1964 på Mats Seldéns båtbyggeri på Orust. Hennes mått är 7,64×2,2 m, djupgående 1,2 m, väger 1,9 ton och för 24 m2 segel. Allt enligt klassreglerna. Nuvarande ägare Egil Erstad från Strömstad berättar: 

Turis tidligare namn var Asta. Jag köpte båten i Långesjö juni 2017. Det har varit minst två ägare innan mig. Hemmahamn är nu Rossö i Strömstad.


48 – M/S SEPHINA

Halvor Stene från Norge med sin 14 meter långa SEPHINA kommer till Skärhamn! Båten är av typen ”trawler”, och drivs av en Scania DS11C. Halvor beskriver sin båt så här:

Båten er bygget på bestilling av föregående ägare. Skrovet er bygget i nordnorsk gran av Kåre Helge Sund på Hemnesberget i Nordland, mens overbygget er i massiv mahogny og er sammen med interiør bygget av Sandøy båtbyggeri i Tvedestrand. Jeg kjøpte båten sommeren 2020 og har siden gjort en del oppgraderinger av instrumenter og elektrisk, samt betydelig oppussing av skrovet, mens resten blir pusset opp bit for bit.

Välkomna Halvor, Sephina och besättning!


47 – SIV

SIV, precis som sin syster KANTIPPA är också byggd 1939 på Bröderna Larssons Båtbyggeri i Kristinehamn, på grundritning nr 888 av C.G.Pettersson år 1933. Även denna har Lars Larsson gett en akterruff, år 1936. Här har vi hondurasmahogny på stål och ekspant. Ägaren Peter Nilsson blev hösten 2016 uppringd av Kantippas ägare Claes med beskedet:  – Jag har köpt en båt till dig, en syster till min! Vi kan renovera henne tillsammans! Tystnad i luren… ”Öh… okej!” Systrarna Larsson ”återförenades” efter 80 år och har delat verkstad sedan dess. Under åren har skrov renoverats, lackats, fått motor, nya fönsterramar, avbärarlister, dynor, kapell, krom mm. SIV sjösattes hösten 2020 efter 11 år på land. Ägare är Peter Nilsson och Claes Fröberg.


46 – KANTIPPA

Claes Fröberg från Henån på Orust och Peter Nilsson i Uddevalla anmäler två stycken båtar till oss. Först presenterar vi KANTIPPA – byggd 1939 på Bröderna Larssons Båtbyggeri i Kristinehamn. Grundritningen är nr 888 av C.G.Pettersson år 1933 och Lars Larsson som moderniserade ritningen och gav den en akterruff 1936. Denna båt användes som visningsbåt på varvet liggande i en vagga som kunde ” tippas” för att visa inredningen. Kanske kan det förklara namnet (Kan tippa)? Längden på dessa båtar är 8,90 meter och 1,90 meter breda med Volvo Penta BB170 motor.
Åren 2019-2021 har hon och systern SIV tillsammans genomgått en större renovering med 14 nya däcksbalkar av ask, nya däck, fönsterramar, avbärarlister av ek, främre skjutlucka, badstege, inredning, mässinglister, omkromning med mera.
Hon har genom åren befunnit sig runt Vänern såsom Arvika, Trollhättan, Vänersborg och har nu hemmahamn på Vindön på Orust. Hon har ägts av Claes Fröberg sedan 2005.


45 ALENA

Jim ifrån Hällingsjö kommer med en rejäl motorseglare vid namn ALENA, byggd år 1969. Denna båt är hela 13 meter lång och 3,65 meter bred. Den drivs av 2 stycken Ford Lehman motorer och är byggd på Lidingö varv åt en varvschef en gång i tiden. Den är dessutom byggd helt i honduras mahogny. Ägaren har tyvärr väldigt lite historik kring båten, kanske någon som läser detta eller kommer till festivalen kan bidra till att räta ut frågetecknen? Välkomna önskar vi!


44 – TINDRA II

En före detta fiskebåt anmäler sig till festivalen som båt nummer 44. Det är en julle från 1978, och ägaren Peter Jansson ifrån Vallda är osäker på om den kanske är byggd på Henåns varv. Den har en längd på 7,32 meter och bredd 2,50 meter, och under durken ljuder en härlig Sabb diesel på 22 hästkrafter.


43 – JOKER
Till festivalen kommer också denna fina dubbelruffade och ketchriggade motorkryssare från 1930, med en längd på 9,6 meter. JOKER är ritad av CG Pettersson, på ritning nr 794 av båtbyggarna bröderna Nilsson i Nyköping. Motorn är en Volvo Penta MD22L och bordläggningen är i kravell, med 20 mm ek. Överbyggnad och inredning är i mahogny. Roland Caspersson som anmäler båten har ägt båten sedan 1966 vilket nog är lite av ett rekord? Välkomna till oss i Skärhamn!


42 – PEPITA

PEPITA är en motorbåt med akterruff som byggdes mellan åren 1938-1947 i Göteborg av båtbyggare bröderna Arvidsson och söner. Den har måtten 8,5 x 2,3 meter och drivs av en 4-cylindrig Volvo Penta. Patrik Larsson ifrån Kärna berättar att båten byggdes till, och av, familjen Arvidsson själva. Vi köpte henne 1995 och är ägare nr 2. Pepita har varit sjösatt och använd i alla år sen 1947. Båten har aldrig renoverats och är i mycket god kondition!


41 – TÖSEN

Här har vi en kravellbyggd Neptunkryssare från 1954 med namnet Tösen. Denna segelbåt är 9 meter lång och 1,95 meter bred och har 22 kvadratmeter segelyta. Pål från Göteborg som numera äger båten har fått denna info från tidigare ägare Lars-Göran Södergren:

Min far byggde nr 187 vars första namn var Vivi. Enar Johansson i Norrtälje byggde skrovet och min far byggde resten. Byggplats var SSSvearnas klubbvarv i Eskilstuna. Far, mor, jag och mina två systrar seglade henne några somrar innan hon såldes till Lars-Erik Ström i Eskilstuna som döpte om henne till Tösen.


40 – LÄRKAN

Christer ifrån Härön, Kyrkesund, anmäler som nummer 40 sin lilla roddbåt även kallad ”doris”. LÄRKAN går under kategorin ”Roddbåt” och byggdes 2007 av Christer Mattiasson och Arne Kristensson i dennes sjöbod. Förebilden är en doris byggd av Hilmer i Änga som levererades till Lennart Svensson på hans 18-årsdag den 3/2 1941. Båten är 4,45 meter lång och 1,5 meter bred. Vi ser fram emot att få se LÄRKAN in action på träbåtsfestivalen i juli!


39 – GULLEFJUN

Den blanka jullen Gullefjun blir vår 39:e anmälda båt. Gullefjun ägs och är dessutom byggd av Thore Berntsson år 1987. Thore är en båtbyggare från Mellan-Restad i närheten av Kungälv. Hon är en stor enepinnad julle, ek på ek, 10,35 x 3,97m och väger 8,5 ton. Motorn är en Volvo Penta MD47.
Renoveringslogg:
Vintern 2013–14 renskrapat skrov, nytt överbygge i samma form som originalet men i nytt material, nytt däck.
Vintern 2014–15 gjordes ny durk och teak i sittbrunnen.
Vintern 2016–17 gjordes nytt pentry, ny styrplats, ny nergångstrappa till ruff, nytt bord i styrhytten.
Vintern 2017–18 rengjord i botten in- och utvändigt, motor urlyft och rengjord/målad.

Vad som skett sedan dess får man fråga Thore själv, välkommen!


38 – MASCOT

MASCOT är byggd 1953 av Arvid Berndtsson från Sibräcka på Tjörn. Hon har måtten 7,5 x 2,1m.
Nils-Erik Holmström från Mollösund skriver att båten köptes 1956 av fadern Nils Holmström, och den ägs numera av Nils-Erik själv samt hans syster Agnetha Holmström Gustavsson. Efter sjösättning berättar Nils-Erik att han gör en tur runt ön Lyr för att se att motorn, en Volvo Penta MD3B, fungerar och att allt annat är som det ska.
Mascot med ägare har varit med på samtliga träbåtsfestivaler i Skärhamn, något väl värt att nämna!


37 – HJÖRDIS

Hjördis är en liten julle på 8 x 3,30 meter. Båten byggdes åren 1995-1996 av Thore Berntsson utanför Kungälv till beställaren Bengt Olsson i Kärna som skulle rehabilitera sig efter sjukdom. Thore hade tidigare byggt tre stycken öppna jullar med spririgg, och beställaren ville att karaktären skulle behållas men byggas lite fylligare i stäven och slankare akterut – och vips så blev den sådan här! Motorn är en Volvo Penta MD22L, skrovet är enepinnat och har ek på ekspant, teakdäck och teakdurk. Sonen Jerry Olsson tog så småningom över båten vid Ödby Ö nära Hunnebostrand, innan den såldes vidare till Ödsmål och sedan februari 2022 bor den hos Jessica Andersson och Lars Olsson på Smögen där den kommer få extremt mycket vård och kärlek i många år framöver.


36 – MON PETIT

Denna J10 vid namn MON PETIT med byggnummer 293 byggdes år 1944 vid Karlsson och Hallbergs Båtvarv i Kungsviken. Båtbyggaren hette Hjalmar Olsson. Båten ingick i en stor beställning J10:or av C.G. Fasth i Göteborg som återförsäljare. Båten har öppen sittbrunn och är inte kappad, och måtten är 5 x 1,9 meter. Detta är därmed en liten och nätt segelbåt! Vi välkomnar ägaren Truls ifrån Stenungsund och hans fina båt till oss. 


35 – MIGNON

MIGNON är en kravellbyggd K25:a i mahogny byggd av Bröderna Martinsson i Svineviken på Orust 1951. Hon var SS Frams utlottningsbåt år 1951 och ägs idag av Uno Billmark från Billdal. Längden är 7,5 meter, hon drivs av en utombordare, och segelytan uppgår till 25 kvadratmeter. Välkommen till oss!


34 – IRENE
Här har vi IRENE, som är en Mistral 33 med en längd på 10,18 meter. Denna traditionsbåt är byggd 1974 av Hallberg Rassy i Ellös och motorn är en Volvo Penta MD2B. Ägaren Sven-Hugo Torstensson är enda ägare sedan leveransen från varvet den 12 juli år 1974 vilket blir hela 48 år i år! IRENE har vårdats, uppgraderats och brukats varje år sedan dess och nu är det fjärde generationen som får vara med och njuta med IRENE. Sommaren spenderas i Kungsviken och vintern i Älvängen.


33 – KATINKA II
KATINKA II är nog många av våra festivalbesökare i Skärhamn bekant med, hon byggdes år 1984 av Eilert och Folke Eriksson i Henån på Orust. Hon är en motorseglare med måtten 8,9 x 3,2m, har en Volvo Penta MD17C under durken och för 35 m2 segel. Båten ägs sedan år 1995 av Britt Vestfeldt och Jarl Svensson ifrån Grästorp. De första 12 åren gick båten i Vänern men hon har därefter seglat på Västkusten. Hon sjösätts och torrsätts i Såtenäs i Vänern men har hemmahamnen i Fiskebäckskil.


32 – ANJA AV FOTÖ

Denna Storö 34 byggdes som nr 2226 av denna serie år 1974 på Storebro bruk och har haft fyra ägare innan. Båten har haft hemmahamn i Lidköping under cirka 20 år. Holger ifrån Fotö som är nuvarande ägaren skriver i anmälan att ANJA har genomgått ett motorbyte från Volvo Penta MD32 till Volvo Penta TAMD 41A på 200 hk  runt år 1990. Teakdäcket bak har renoverats på 90-talet. Båten köptes av Holger sommaren 2021 efter att den stått på land i 8 år. Sommaren 2021 påbörjades en renovering av all teak och mahogny, en del trä har bytts ut och allt annat har fått ny ytbehandling med bets och lack. Båten har ett glasfiberskrov som bekant, men allt annat är byggt av mahogny och teak. Vi hälsar Holger med båt och besättning hjärtligt välkomna till oss!


31 – EBBA

EBBA är en Vindö 30 från 1964 byggd av Carl Andersson på Orust. Hon har måtten 9,1 x 2,45 meter och en segelyta på 30 kvadratmeter. Ägaren Börje Westling skriver att han har ägt båten i 3 år och den förra ägaren var bosatt i Norrköping. Motorn är en Volvo Penta MD2. Välkommen EBBA med besättning!


30 – JULIUS

JULIUS med måtten 7 x 2,65 meter är den sista ekjullen som Gunnar Andersson i Kungsviken byggde, år 1978, då som ett akterbygge. Sven Andersson ifrån Rönnäng köpte båten år 1980. På 90-talet revs akterbygget och ersattes med det befintliga frambygget för att kunna nyttja båten bättre som fritidsbåt. Sven sålde den till Jan-Olle och Hjalmar på Åstol 1996. Dessa sålde den i juni 1999 vidare till Pelle Svensson i Varberg, och sedan från Pelle till Herr Axelsson med hemmahamn i Gottskär. Sonen Pether ärvde den, körde den under tre år (2007-2010) därefter har den stått på land i 10 år då nuvarande ägaren Peter Sundman köpte båten 2019-05-20. Efter 2 års fullständig renovering av skrov och inredning och nu med en Volvo MD17D samt ny drivlina så är Julius åter sjöduglig!


29 – JOHANNE

JOHANNE har varit med förut hos oss, hon är ett one-off bygge i kategorin motorkryssare som är byggd år 1948 på Dragør Bådeværft i Danmark. Hon är 11 meter lång och har en Fordson 6D motor. I anmälan berättas det att hon är

Konstruert av skeppsingenjör og redare Baron Wedell-Wedellsborg till Gesandt Verner Sørensen. Daværende kungen av Danmark var ofta gäst ombord. Båten var registrert i KDY inntil den ble solgt til Sverige på 60-tallet og tilbake til Danmark på 70-tallet, hvor den ble totalrenovert. Nåværende eier kjøpte båten i København i 1998. Båten ligger på Hvaler om sommeren og  innomhus på båtbyggeriet Isegran v/Fredrikstad utenfor sesong. I 2016 gjennomgikk båten er ”total make over” på Isegran båtbyggeri. Skrovet og innredning er originalt og bygget i Honduras-mahogny med massivt teakdekk.


28 – BETTY ANN

Vi välkomnar Chris craften vid namn BETTY ANN dom anmäler sig till oss! BETTY ANN är 12 meter lång och går under modellnamnet Chris Craft Express Cruiser 40. De norska ägarna Eva-Britt och Torbjörn skriver att båten byggdes till Julius Peterson Nyack, New York, USA år 1954. Båten hette då Hermedon II. År 2005 blev ”Betty Ann” sålt av Betty och Villiam Vetter i New Jersey USA (Betty Ann), till Truls Malm i Tønsberg, därefter sålt till Arne Frøyland från Lier år 2007 som ägde båten till 2012. Ägarna skriver vidare: 

Båten har byggenummer XA-40-026, den er en av 28 bygde båter, og er eneste gjenlevende båt. Båten har i år 2022 fått skiftet ut hele bunnen, samt en del spanter hos båtbygger Tormod Johannessen AS i Halden. Båten er nå blitt et registrert kulturminne på sjøen, og har i den anledning fått støtte av det Norske Kulturminnefondet.

Välkomna!


27 – NYMLAN

 Ägaren Ingemar Pålsson med besättning har haft NYMLAN stora delar av livet, då idén till båtbygget föddes under början av 70-talet. Efter mycket tankar och skissande gick uppdraget att bygga till Folke och Eilert Ericson i Dalby/Henån. År 1976 var NYMLAN verklighet. Hon är en gaffelriggad kosterbåt byggd i ek, mäter 13 x 3,40m inklusive klyvarbom. Motorn är en Volvo Penta ifrån 2003 och total segelarea är 70 m2.


26 – PROUD MARY
Detta är en Vindö 28 med byggår 1962 och med en längd på 8,2 meter och 28 kvadratmeter segelyta. Ägarinnan Birgitta Grahn berättar så här om sin båt:

Denna gamla damen har seglat både på västkusten och ostkusten. Hon har haft många hemmahamnar och jag vet inte alla, men dom senaste är Luleå, Uddevalla (där ägaren också hette Grahn i efternamn) samt Strömsbruk, där jag hittade henne stående på land. Då hade dom tagit ut den nya motorn och hade planer på att elda upp henne. Hon saknade även bottenstock och sittbrunnen var riven. Hon fick åka transport hem till mig, där det blev bråttom att få i en ny bottenstock så att hon blev seglingsbar till våren. Jag har också bytt rufftaket som var ruttet och däcket som var illa åtgånget. Nu blir det 7:e sommaren jag seglar henne. 

Välkomna till oss!


25 – TAIFUN

År 1937 byggde Gustav ”på dammen” Johansson denna K25 i Kungsviken på Orust. Måtten är 7,54 gånger 2,83 meter. Hon ägdes och seglades av framstående Framare till 1969, då hon såldes till ostkusten. TAIFUN kom inte tillbaks till västkusten förrän år 2000, där hon sedan underhölls och seglades till 2010 då hon blev stående på land. Ägaren Lars-Urban (Lubbe)  köpte henne 2011 och båten renoverades sedan på Hällevikstrands varv i fem år. År 2016 sjösattes båten och hon blev K-märkt år 2017.


24 – OTELIA

John ifrån Rönnäng anmäler sin bohusjulle vid namn OTELIA som är en bohusjulle byggd 1976 av Arvid Berntsson, Burås Svanesund. Hon är 25 fot lång, 10 fot bred, sticker 1 m och väger ca 3,5 ton. Motorn är en Sabb 2 J på 30 hk. Materialet i bordläggning och spant är enepinnad ek. John berättar att båtbyggaren Arvid vars fru heter Otelia fick en hyllning genom att båten fick bära hennes namn. 


23 – TARANTELLA

Motorseglaren TARANTELLA är byggd i 25 mm furu år 1965 i Spjaeröy i Norge. Hon är ketchriggad med en segelyta på 27,5 kvadratmeter och är utrustad med en Ford 2712E på 78 hk. Hennes mått är 9,6 meter gånger 3,20 och hon har ett deplacement på cirka 8-9 ton. Tarantella kommer med sin ägare Ulf Karlsson ifrån Kungshamn som haft båten ända sedan 1994. Hjärtligt välkomna till oss! 


22 – VINGEN 10

VINGEN 10 med byggår 1946 kallades Ljungströmsjulle när den byggdes som prototyp i Fiskebäckskil på Skaftö. Måtten på segelbåten är 6,66 gånger 2,07 meter. Siffran 10 i namnet betyder den tionde modellen i ingenjör Fredrik Ljungströms arbete att utveckla kombinationen Cirkelbågsskrov med Ljungströmriggen. Skrovets form och dess spant är alltså rena cirkelbågar. Lätt att bygga och minimerar motståndet i vattnet. Kölen är som en kapad flygplansvinge, rak i fram-, under- och bakkant. Stående rigg är en ostagad, ihålig trämast, lagrad av två grova kullager, ett i botten och ett vid däck. Det dubbla lösfotade storseglet går isär till dubbla ytan vid akterlig vind och rullas upp på masten vid revning. Tillsammans blir det enkel och skvättfri segling.


21 – HULDA

Vi välkomnar jullen HULDA med skepparen Bengt Alvén från Henån till oss i Skärhamn! HULDA är byggd 1970 i Kungsviken på Orust. Detta finns att läsa i Seglarbladet Nr. 3 år 1970: 

Den här trevliga jullen har konstruerats av skeppsbyggnadsingenjören Axel H. Gustafsson i Landskrona. Båten byggs för närvarande på Holger Johanssons båtvarv Kungsviken på Orust. Båten byggs på klink av 18 mm ek. Köl, stävar, spant och sargar är också av ek. Uppdragsgivarens önskemål var att få en vacker, sjövärdig, relativt snabb båt, med något av sitt utseende hämtat från de vackra Svenska skutorna. Dessutom med stort inombordsutrymme med inredning och utrustning lämplig för långfärder för fyra personer under bekväma förhållanden

Bengt Alvén berättar att de har ägt Hulda i 14 år. Hemmahamn är Hagekilens båthamn Stocken/Orust, vilket innebär korta avstånd till magi!  


20 – MALUSI AF FREDERIKSHAVN

Birger från Fredrikshamn anmäler sin segelbåt med byggår 1982 och byggort Lohals i Danmark. MALUSI är 8 meter lång och har cirka 30 kvadratmeter segelyta. Birger skriver vidare att Malus:

i er hjemmehørende i Rønnerhavnen. Blev tildelt ”Skruen” til stævnet i Svendborg 2016. af DFÆL.Malusi har deltaget mange ganger i festivalen i Skärhamn. Skipperen var tovholder og arrangør af stævnet i Frederikshavn 2018, med deltagere som bl.a. Lasse Snygg og Calle med Kaprifol.

Välkommen tillbaka, Birger med besättning!


19 – LEVINA

LEVINA, en Roland Persson-snipa, med byggår 1978 har varit med på festivalen många gånger och även denna är byggd på Lilla Kålviks båtbyggeri. Längden är 9,2 meter och bredden 3,35 meter. Ägaren Anders Lidqvist skriver

Roland Persson hjälpte mig att köpa henne från tidigare ägaren. Vi har haft Levina sedan 2003. Hon är skepparens terapi hela året och familjens nöje om sommaren. I vinter har hon fått ett uppgraderat elsystem. Hemmahamn i Kungsviken på Orust.


18 – AMALIA

Nummer 18 är en 2022 års modell av en andunge på 6,74 meter med byggnummer 100 som heter AMALIA. Denna båt byggdes av Johnny och Christina på Lilla Kålviks båtbyggeri, på beställning av Roger Streling från Kullavik med mallar från Thore Larsson ifrån Kungsviken. Båten färdigställdes tidigt år 2022 och hon har mahogny på lamellimmade askspant, stävar i ek, rundhult i spruce och ask. Seglen kommer från North segelmakeri. Epifaneslack, Hempel bottenfärg och kapell från Västkustkapell.


17 – IRENE

Vi välkomnar båt nummer 17, IRENE, som är en öresundskoster byggd 1939 på Ekenäs varv. Konstruktör var Bernhard Lund och byggherre var medicine doktor Torsten Rietz.Hon mäter 9 x 2,75 m, sticker 1,5 m och väger 5,5 ton. Segelarean är 35 m2 och under durken hittar man en Nanny diesel. IRENE hade en äldre syster, Delfin, med ingenjör Franz Kockum som beställare. I maj-numret av På kryss år 1934 lämnades en beskrivning av kostern, en linjeritning och regelritning. IRENE har byggts på samma ritningar men fått en annorlunda inredning. Hon är helt byggd i ek på vuxna timmer och kölbultar av brons. Båten har under åren haft tre tidigare ägare.


16 – LA NOVA

LA NOVA, en modern Koster från 1967 med sammanlagt cirka 60 kvadratmeter segelyta är byggd till högsta möjliga standard samt enligt Svenska Kosterbåtsförbundets byggnadsregel. Konstruktören Osborne Ralph ifrån Göteborg ritade ett stort antal kosterbåtar han deltog också i arbetet med att utveckla byggnadsregeln. Båtbyggaren Arne Arksund gjorde ett fantastiskt fint arbete då La Nova byggdes och materialet var av yppersta kvalitet. Samtliga limsömmar (Aerolite) är ännu efter 55 år intakta! Stävar, träköl, bottenstockar samt spant är av ek. Bordläggning 19 mm. mahogny i limkravell samt skruvad med brons-skruv. Däcket är av teak på plywood. Överbyggnad , inredning samt sittbrunn är av mahogny, ask, spruce samt teak. Rodret är i ek samt plywood under vattenlinjen.


15 – ZARITZA III

Øystein från Norge anmäler sin segelbåt på 14 fot av typen Lowell Gardner Skiff/Sail Androw. Båten är byggd privat på Nord Vestlandet i Norge i 2001. Konstruktören var John Gardner i USA. ZARITZA blev köpt av nuvarande ägare Øystein Johannesen hösten 2020 som skriver att den är oljebetsad brun och lackad med Owatrol. Utrustad med en elektrisk påhängsmotor vid namn Minn Kota, nedsänkbar köl, storsegel och fock. Den nedsänkbara kölen och segeltypen har ändrats av nuvarande ägare och däcket framför masten är byggt av båtbyggare i Mandal.  Välkomna till oss!


14 – SVEA

Svea är en bastant snipa på över 5 ton med måtten 9×3 meter och kom till världen 1975.Papporna till Svea var de legendariska båtbyggarna Eilert och Folke Ericson från Dalby på Orust. Det fanns inga ritningar förutom i huvudet på båtbyggarna, en konstruktion som de ärvt från sin far Eric Olsson. Svea blev årets trämotorbåt på festivalen 2015 och ställdes ut på båtmässan året efter. Svea är byggd i ek på ek och spanten är kraftiga 3 tums ämnen. Däck och styrhus är byggda i teak och inredningen av mahogny. Beställarna var bröderna Bengt och Åke Jonasson från Tegelstrand. Idag är hemmahamnen i Billdal och stolt kapten är Erik Forberg.


13 – JOHANNA

Detta är en vacker motorseglare från 1968 av Lundfeldts Båtbyggeri med måtten 9 x 3,05 meter och motorn är en Diesel Perkins 4:154 på 58hk. JOHANNA köptes i ett ej sjödugligt skick år 1995 av nuvarande ägaren Lasse Snygg. Hon renoverades under fem år och sjösattes år 2000. Renoveringen blev mer omfattande än de tänkt, det tog fem år istället två då det blev som att ”bygga båten baklänges”.  De sparade skrov, ruffen i maghogny och rufftak som renoverades. Viss inredning kunde sparas, de ändrade dock inte på hur båten var planerad. Nya rutor, diesel- och vattentankar i rostfritt, toa med septitank, nytt elsystem, ny vattenburen värme, el/dieselvärmare, nytt pentry med kylbox. Trämast, gaffel och bom renoveras. Peke och rostfria räcken nytillverkas. Vi välkomnar JOHANNA med besättning återigen till oss!


12 – KAPRIFOL

Roland Persson-snipan Kaprifol har varit med många gånger förut, och i den brukar vi hitta glada Calle och Margareta Rydström. Båten är byggd 1968 med måtten 9,73 x 3,3 meter. I sitt brev berättar Calle:

Våren 2003 hittade vi KAPRIFOL (som vi döpte henne till) i ett skjul på Rönnäng. Kärlek uppstod och efter att ha pratat med båtbyggaren Roland Persson i telefon (tyvärr hann vi aldrig träffa honom), så slog vi till. . .STOPP OCH BELÄGG! Det är ju faktiskt inte första gången vi deltar, så den historien har ni redan hört!
Så här i Covid-tider har Kaprifol betytt mycket för oss. Somrarna  2020/21 blev hon vår tillflykt på havet. Kändes säkert med en bred båt och dörrar att stänga på doghouse. Likadant fungerade vårt coronasäkra båthus på Näset höst/vinter. Munskydd krävdes (för slipdamm)…Nu ser vi fram mot festivalen 2022, den bästa någonsin med styrelsens vision om ”100 träbåtar i hamnen!


11 – SVALAN

SVALAN är en Bohusjulle som enligt uppgift är byggd i Ellös runt 1980 med måtten 5,5 x 2 meter. Båten är byggd i ek och furu, har cirka 10 kvadratmeter segelyta och under durken sitter en encylindrig Sabb på 8 hk. Ägarna Bo och Camilla från Göteborg efterlyser dess historia i sitt medföljande brev:

Svalan har haft Skärhamn som hemmahamn de senaste 20 åren och vi köpte den förra sommaren och nu har den Vik i Stigfjorden på norra Tjörn som hemvist. Vi är väldigt intresserade om någon har mer information om Svalans tidiga historia och vem som kan ha byggt den. Med vänlig hälsning, Bo & Camilla


10 – RABELLE

RABELLE, en Furuholmare,är byggd 1953 på Helle Arendal, Norge. Hon mäter 10,7 x 3,3m. och väger 7,5 ton. Ägaren Ingar Lunde från Skjeberg i Norge skriver:

Vi har hatt båten i 37 år. Vi har brukt båten mye både på Svenskekysten og Norskekysten.  Blant annet har vi vært 2 turer i Stockholm hvor vi er medlem av MYS. Det spesielle med båten er rorsystemet  Kitchen Rudder som brukes både til reversering, fartregulering og manøvrering. Båten er bygd i 32mm furu, spant og köl i ek. Ovrebygget er i mahogny og origonpine. Båten er litt modifisert pga komfort og brukervennlighet. Det meste er originalt fra 1953. Vi er 5 ägare av båten. Hjemmehavn er Høysand i Skjeberg Østfold


9 – THALENA

Nummer 9 blev denna båt som varit med förut, hon är byggd år 1975 av Bo Johnson på Styrsö. Totalt med peke är hon 9,5 m lång och 3,0 m bred. Hon väger ca 3,5 ton och under durken sitter en Ford 2712 E. Från början användes THALENA, som då hette Freja, till att förflytta ägaren mellan Fiskebäck och Vrångö. Eftersom förste ägaren var av den gamla skolan, fanns det inte ens en förarstol. Ägare nummer två, en styrman på Stena Line, satte in en förarstol och förlängde taket på doghouse. Med kapell på sidorna fanns det nu en styrhytt.
Björn och Ingrid Carlström från Vråkärr har ägt THALENA sedan 2007 och fortsatt utrusta henne med bl.a. peke från Snyggs hantverkeri, badstege, nytt tak, varmvatten, dusch, gångvärme, värmare och bogpropeller.


8 – MINNE

MINNE är en rymlig salongsbåt på 14 meter byggd år 2020 av ägaren Jonas Olsson. Jonas berättar: Skrovet är från ca 1992, ritat av Ocke Mannerfelt och byggt av Håkan Berndtsson på Båtbyggarna i Rönnäng. Det blev stående hos Mats Snickare på Tjörn efter beställarens konkurs och köptes av Jonas Olsson 2012. Skrovets var tänkt för en snabbgående motorbåt men lämpade sig också för en salongsbåt i 30-talsstil. Den ritades och byggdes av Jonas med hjälp av bl a Mikael Stefansson, Marcus Berndtsson, Håkan Gunberg, Claes Fröberg och Anders Böris. Exteriört är det mesta byggt i i plast med detaljer och däck i teak. Inredningen är byggd i mahogny. Sjösättningen skedde den 1 juni 2020 utan all pompa,och ståt pga Coronan. Nu går hon på fridfulla turer ifrån hemmahamnen på Lilla Askerön.


7 – ALBERTINA

ALBERTINA är en Solö Aqua Cabin byggd 1966 med måtten 7,25 gånger 2,5 meter. Motorn är en Volvo Penta B20. Det är Erik Amlie Wahlström som är skeppare på båten köpte henne år 2020 och han återkommer med mer information/historik om båten.


6 – SVANEN

Terje Spydevold från Norge anmäler sin SVANEN som är en 35 fots plattgatter byggd av träbåtsbyggaren Berg Olsen i Tønsberg år 1950-1951, byggnummer 399 och konstruerad av Richard G. Furuholmen. Motorn är en Volvo Penta TAMD41A.

Terje beskriver sin båt så här:

Svanens første navn var London, siden har den byttet navn flere ganger. Jag og Henning kjøpte Svanen år 2017 av Bente Moltzau/Einar Tveit. Den var da i meget dårlig skick. Det første vi gjorde var å bytte akterdekket, alle dekksbjelker, dollbord og øvre del av akterspegeln var ruttet. Det var en omfattende jobb å bytte ut dette til nytt. Vi har skiftet ut nedre del av forstäven og ca 4 meter av kölen. Mange hudplanker ble også bytte og eikestabiliseringsbånd blev skiftet i aktern.
Nå er akterdekk og fremdekk, inkludert dollbord samt ny baug og spant laget nytt. Svanen fremstår som en renoverad pärla. Hon vann 1:a pris i Risør 2021 som årets privatrestaurerte motorbåt og vandrepropell cmb 2021 for å redde en furuholmenbåt samt pris som Årets motorbåt i Skärhamn 2019.


5 – ALBATROSS

Båt nummer 5 blir ALBATROSS som är en gaffelriggad koster med måtten 6,6 x 2,4 meter. Ägaren Erik Henningsson skriver:

Vi har ägt Albatross sedan 2005 och seglat henne flitigt varje sommar. Sven Johansson i Gerlesborgs hjälpte oss att bygga gaffelriggen och installera motorn för femton år sedan. Förra vintern låg Albatross hos Båt-Jonas i Henån. Han och Tom Hemréus bytte däck, rufftak, inredning i sittbrunn, kölplanka, alla kölstockar, sambord och stävar. Själv fick jag såga bort allt som skulle bytas samt plugga, nåta och lacka. Överbyggnaden är i teak och mahogny, skrovet är fura och ek. Skeppskatten Trissan har varit med från början men hon måste ha flytväst om hon sitter på peket när vi seglar.


4 – ELAIDA

ELAIDA, byggd på Vindö på Orust år 1974, är en Vindö 50 traditionsbåt med en längd på 10,6 meter. Hon väger drygt 6 ton, har en segelyta på 50 m2 och en 40hk Yanmar som framdrivning. Nuvarande ägaren Mikael Angrell köpte båten år 2018 som 3:e ägaren och har renoverat henne sedan dess.


3 – DOLORES

DOLORES är en Lallerödsnipa, byggd 1976 av Hjalmar Johansson på Orust. Snipan mäter 6,5 x 2,25 m och under durken sitter en SABB diesel. Anna Hult som äger Dolores (ibland även kallad Lagun) har startat facebookgruppen ”Vi som älskar träbåtar”. Antalet medlemmar i gruppen närmar sig 19 000. Välkomna åter till festivalen!


2 – EMILY

Nästa båt kom med anmälan 10 minuter senare, och det var EMILY som är en 9 meter lång Storebro Royal Cruiser som är byggd 1966. Den är byggd i hondurasmahogny i Storebro och har byggnummer 1153. Åge Antonsen ifrån Sandefjord i Norge skriver följande om sin renovering:

Båten blev kjøpt for tre år siden og var da uten motorer og grovslipet uten olje, målning og lack. Det var et oppgitt projekt som hadde ligget på land i 18 år når jeg kjøpte den for 29.000:- norska kronor. Redan etter ett års vinterarbeid var den på vannet med bensinmotorer. Neste vinter ble innredning oppgradert og i år har EMILY fått två TAMD 30 motorer med 2 X 110 hestekrefter. Båten räknas nå som ferdig restaurert og vi har stor gledje av båten. Siste år hadde vi 52 overnattinger i EMILY.


1 – MINA AF VITTANGI

Klockan 3 minuter över midnatt ramlade den första anmälan till Träbåtsfestivalen in i form av Mina Af Vittangi med ägare Johan Groth ifrån Kållekärr. Båten är en Almagssnipa från Almags varv på Orust byggd 1967 och har måtten 9 x 3 meter. Motorn är en Perkins. Johan har tidigare beskrivit båten så här:

Båten byggdes på beställning av en köpare från Göteborg med sommarställe på Orust. Hon blev kvar på Orust under alla år, fram till 2013 då jag förvärvade henne. Hon var då i mycket fint skick, tack vare tidigare ägaren Gert Abrahamsson. Hon gick då under namnet Alma Af Henån. Men i samband med att jag förvärvade henne, byttes även namnet på båten. För att hedra en av de finaste människor som gått på denna jord, döptes hon om till Mina Af Vittangi. Mina är min mormor och Vittangi är vår födelseplats, vid stranden av Torneälven. En plats med stolta träbåtstraditioner av ett annat snitt. Senast som båten var med var år 2019.