Anmälda båtar – Träbåtsträff Strana 2021

1 – EMILY

EMILY är en 9 meter lång Storebro Royal Cruiser som är byggd 1966. Den är byggd i hondurasmahogny i Storebro och har byggnummer 1153. När Åge Antonsen ifrån Sandefjord köpte båten år 2019 hade den legat på land i hela 18 år, och han började genast renovera den, nu är renoveringen i stort sett färdig och det blir hans andra sommar med båten!


2 – JOHANNE

JOHANNE är en 11 meter lång motorkryssare byggd i Köpenhamn år 1948 på Dragörs båtvarv. Konstruerad av skeppsingenjören/rederaren Baron Wedell-Wedellsborg för Gesandt Verner Sørensen. Den är byggd i Honduras-mahogny (1″), ekspant och massivt teakdäck (1,5″). Motorn är en Fordson 6D 5,4 liter och den har en Borg-Warner hydrauliskt backslag. Båten blev också nyttjad av ägarens vän Kung Frederik af Danmark.  ”Johanne” har sommarplats på Hvaler och vinteruppläggning inomhus på Isegran, Fredrikstad.
Nuvarande ägare köpte båten i København år 1998.


3 – DORIMI

DORIMI heter denna Solö 25  som är byggd 1959 i Vimmerby av Örnmaskiner AB. Ägaren Staffan Mattiasson skriver följande om båten: ”Solö 25 ritades av Einar Runius 1951och måtten var då 6.85 x 2,0.
Denna Solö 25 med 2 st motorer var ett svar på USA marknadens behov. Det tillverkades totalt 18 st varav denna som beställdes av Volvo Penta Göteborg. Originalmotorerna var 2 st  BB70 som var sjövattenkylda. Örnmaskiner var på den tiden Volvo Pentas största kund. Nypriset på denna exportmodell var då 17 300 kr. Historiken är tyvärr i övrigt okänd fram till att Orust båtbyggarutbildning påbörjar en större renovering i början på 2000. En del ändringar utfördes då i bl a inredning m m. Under 2020/2021 har motorerna bytts ut till 2st Vetus M4.56 turbodieslar. Propellrar, axlar och styrning är original.


4 – THALENA

THALENA har varit med i Skärhamn förr, det är en fin blå motorseglare utan rigg och hon byggdes 1975 av Bo Johnson på Styrsö. Totalt med peke är hon 9,5 m lång och 3,0 m bred. Hon väger ca 4,0 ton och under durken sitter en Ford 2712 E. Från början användes Thalena, som då hette Freja, till att förflytta ägaren mellan Fiskebäck och Vrångö. Då fanns inte ens en förarstol. Ägare nummer två satte in en förarstol och förlängde taket på doghouse. Med kapell på sidorna fanns det nu en styrhytt. Björn och Ingrid Carlström från Vråkärr har ägt Thalena sedan 2007 och fortsatt utrusta henne med bl.a. peke, badstege, nytt tak, varmvatten, dusch, gångvärme och värmare. För att underlätta manövrering i trånga hamnar installerades förra året också bogpropeller.


5 – LEVINA

LEVINA är byggd på Lilla Kålviks båtbyggeri och är ett Roland Persson-bygge med en längd på 9,2 meter. Motorn är en Volvo Penta MD21A och hon är byggd 1978.  Ägaren och tillika skepparen Anders Lidqvist skriver följande om henne:

Vi har haft Levina sedan 2003, två ägare innan oss som har haft henne på Almön och även Asperö. Hon är Skepparens nöje hela året samt familjens nöje under sommaren. Hemmahamn i Kungsviken på Orust.


6 – VILJAN (f.d Lars)

VILJAN, eller före detta ”Lars” är en före detta bunkerbåt från 1932, byggd på Djupviks varv. Den är 12,4 meter lång och drivs med en Volvo Penta. Ägare Görgen Zetterqvist berättar:

Lars levererades 1932 till Mandus Johansson, handlare i Skärhamn, för att förse segelbåtar i området med olja. Båten fick namn efter hans första son Lars Johansson. På 90-talet byggdes båten om till dagens form. Och är idag en välutrustad båt för vår familj att njuta av vår vackra västkust.


7 – ELAIDA

ELAIDA, byggd på Vindö på Orust år 1974, är en Vindö 50 traditionsbåt med en längd på 10,6 meter. Hon väger drygt 6 ton, har en segelyta på 50 m2 och en 40hk Yanmar som framdrivning. Nuvarande ägaren Mikael Angrell köpte båten år 2018 och hon har haft 3 ägare.


8 – ALBATROSS

ALBATROSS är en gaffelriggad koster som förmodligen är byggd 1936 på Getterön. För 8-10 år sedan fick Albatross en inombordsmotor monterad (Solé diesel på 16 hk) och ny gaffelrigg med en segelyta på 24 m2. Nu i vinter har hon fått hela botten renoverad och allt trä över relingen utbytt. I samband med det passade vi på att förlänga ruffen. Skrovet är ek och fura. Överbyggnaden är teak och mahogny. Erik Henningsson har haft Albatross sedan 2006 och seglar henne ganska flitigt.


9 – IRENE

Båt nummer 12 som anmäler sig till oss heter IRENE och är en öresundskoster byggd 1939 på Ekenäs/Kuggeboda varv. Konstruktör var Bernhard Lund och byggherre var medicine doktor Torsten Rietz.
Hon mäter 9 x 2,75 m, sticker 1,5 m och väger 5,5 ton. Segelarean är 35 m2 och under durken hittar man en Nanny diesel. IRENE hade en äldre syster, Delfin, med ingenjör Franz Kockum som beställare. I maj-numret av På kryss år 1934 lämnades en beskrivning av kostern, en linjeritning och regelritning. IRENE har byggts på samma ritningar men fått en annorlunda inredning. Hon är helt byggd i ek på vuxna timmer och kölbultar av brons. Båten har under åren haft endast tre tidigare ägare. Vi välkomnar IRENE och Markus Berntsson med besättning till oss!


10 – KAPRIFOL

KAPRIFOL är också en trogen deltagare på vår festival, och den tillhör Calle och Margareta Rydström. Byggåret på denna motorseglande snipa är 1968 och den är byggd i Henån av Roland Persson, precis som tidigare anmäld båt nummer 5 – Levina. Calle berättar följande: 

Våren 2003 hittade vi KAPRIFOL (som vi döpte henne till) i ett skjul på Rönnäng. Kärlek uppstod och efter att ha pratat med båtbyggaren Roland Persson i telefon (tyvärr hann vi aldrig träffa honom), så slog vi till. . .
STOPP OCH BELÄGG! Det är ju faktiskt inte första gången vi deltar, så den historien har ni nog redan hört!
Något vi däremot inte berättat om är KAPRIFOLS betydelse för oss i dessa Covid-tider. Sommaren 2020 blev hon vår tillflykt på havet. Kändes säkert med en bred båt och dörrar att stänga på doghouse. Likadant fungerade vårt coronasäkra båthus på Näset den gångna hösten och vintern. Munskydd krävdes (för slipdamm)… Nu ser vi fram mot festivalen 2021, den bästa någonsin!


11 – TAIFUN

TAIFUN, en ”moderniserad koster” anmäler sig till träbåtsträffen! Den ritades av Hjalmar Johansson och byggdes år 1937 av hans bror Gustav på Dammen i Kungsviken. Hon ägdes och seglades av framstående Framare till 1969 då hon såldes till ostkusten. Kom tillbaks till västkusten 2000. Seglades regelbundet och underhölls till 2010 då hon blev stående på land. Lars-Urban Helje berättar att han köpte henne 2011 och började renovera. Hon var i förvånansvärt bra skick, men det blev ändå en omfattande renovering på Hällevikstrands varv. Han sjösatte 2016 och år 2017 blev båten K-märkt av Statens Maritima Museer. Hon är byggd i ek på ek. Däcket är oregon pine och rufftaket är teak. Det är ett imponerande bygge av Gustav på Dammen som på den tiden förmodligen använde bara hyvel, yxa, såg och nån primitiv borr. Hemmahamn är Hälleviksstrand. Välkommen till träbåtsträffen!


12 – VINGEN 10

VINGEN 10 är en segelbåt, även kallad Ljungströmsjulle, och den har måtten 6,66 x 2 m. Båten är byggd 1946 i Fiskebäckskil på Skaftö av ingenjör Fredrik Ljungström och ägs av Mikael Söderholm från Västra Frölunda. Mikael skriver till oss att Vingen 10 är den tionde modellen i ingenjör Ljungströms arbete att utveckla kombinationen ”cirkelbågsskrov” med Ljungströmriggen. Skrovets form och dess spant är alltså rena cirkelbågar vilket minimerar motståndet i vattnet och undviker skvätt. Kölen är som en kapad flygplansvinge, rak i fram-, under- och bakkant. Stående rigg är en ihålig trämast, lagrad av två grova kullager, ett i botten och ett vid däck.
Det dubbla lösfotade storseglet går vid akterliga vindar isär och bildar motsvarande en spinnaker.
Från en vev i sittbrunnen går en oändlig slinga kring en krage på masten under däck. På så sätt kan segelytan regleras steglöst och beslås utan problem. Detta ger en fridfull segling och enkel manövrering.


13 – LABAN

LABAN är en föredetta fyrtjänstebåt, byggd för Sjöfartsverket (dåvarande Kungliga Sjöfartsstyrelsen) år 1958 i ek av Nils och Kalle Sundin, Docksta Båtvarv. Det dåvarande namnet var Tjänstebåt nr. 11, och båten gick till fyrplatserna Holmögadd och Eggegrund på Norrlandskusten. Dåvarande motor var en Seffe S17BF på 15 hk och den hade både ruff och segel.
År 1973 såldes den till privat ägo och har sedan dess mestadels varit privat fiskebåt på ostkusten och i Siljan, innan den köptes av Jessica Andersson och kom till Göteborg år 2014. Då fanns varken ruff eller mast kvar. En omfattande renovering påbörjades. Idag har Laban en modern motor – en Yanmar 3YM30. Båtens mått är 7,5×2,6 m.


14 – SJÖRÅET

SJÖRÅET är en spissgatter (typ Stortumlare), konstruerad av Knut H. Reimers och byggd 1965-66 av Christoph Rassy, Holger Johansson m.fl. på Kungsviken Orust/Ringön Göteborg. Hon mäter 10,20 x 2,5m, sticker 1,85m och har ett deplacement på 5,6 ton. Hon för 42-62 m2 segel, spinnaker 80 m2. Motorn är en Volvo Penta MD 7A.

Nuvarande ägare, Torbjörn Andréason från Henån berättar:

Sjörået utsågs till ’Årets mest välskötta träbåt’ vid träbåtsfestivalen i Risör 2009 samt till ’Årets träsegelbåt’ vid Västkustens träbåtsfestival samma år. Båten har haft två ägare – nuvarande sedan 1974. Sjörået är efter 53 år i lika gott skick som vid sjösättningen 1966. Hon har varken reparerats eller renoverats – snarare uppgraderats och underhållits minutiöst varje år. Skrovet är i afrikansk mahogny medan sargar, däck, inredning och rigg är i hondurasmahogny, teak, oregonpine och spruce.


15 – HAPPY

HAPPY blir vår 20:e båt! Detta är en Storebro IV från 1967 med en längd på 10,35 meter och två Perkins-motorer under durken. Båten beställdes från Storebro av disponent Ebbe Johansson från Emmaljunga år 1967. Hon köptes av nuvarande ägare år 2000 och renoverades sedan under två år. Bland annat byttes motorerna ut till två gjutjärnssexor av märket Perkins. Båten såldes dock 2006 och gick till Alicante i Spanien där den tyvärr inte mådde så bra. Emellertid så köptes båten tillbaka av nuvarande ägare Stefan & Camilla Idéhn 2013 och fick återigen genomgå en renovering. Nu speglas mahognyn vackert i västerhavets vatten igen och den forna lystern är tillbaka. 


16 – IRENE

IRENE är en Mistral 33 från 1974 med nummer 172. Hon mäter 10,18 x 3 m, har ett djupgående på 1,65 m, väger 6,5 ton och för 60 m2 segel. Under durken hittar man en Volvo Penta MD2B.

IRENE har haft samma ägare, Sven Hugo Torstensson, sedan leveransen från varvet 1974-07-12, en solig och blåsig dag för 45 år sedan. Underhåll, vinterförvaring, uppdateringar har utförts av ägaren i varm lokal nära bostaden i Älvängen. Båtplats under sommaren är i Kungsviken på Orust.


17 – JOHANNA  

JOHANNA (Trålaren) byggdes 1968 på Lundfelts Båtbyggeri i Hammar/Askersund. Hon mäter 10 x 3,05 m med peke och har en gaffelrigg på 21 mstorsegel plus 8 mfock, ifrån Skarven Mast & Segel. Under durken sitter en Perkins 4:154, 58hp diesel. Ägarna Marianne & Lasse Snygg köpte båten 1995 som ett ”ej sjödugligt renoveringsobjekt” och renoverade henne mellan 1995 och 2000 till nuvarande fina skick. Hon uppdateras efterhand, och används flitigt varje sommar.


18 – MASCOT

MASCOT är byggd 1953 av Arvid Berndtsson från Sibräcka på Tjörn. Hon har måtten 7,5 x 2,1m, och båten med dess ägare har varit med på samtliga träbåtsfestivaler hos oss i Skärhamn!

Nils-Erik Holmström från Mollösund skriver att båten köptes år 1956 av fadern Nils Holmström, och den ägs numera av Nils-Erik själv samt hans syster Agnetha Holmström Gustavsson. Efter sjösättning berättar Nils-Erik att han gör en tur runt ön Lyr för att se att motorn, en Volvo Penta MD3B, fungerar och att allt annat är som det ska. 


19 – KATINKA II

KATINKA II byggdes 1984 av Eilert och Folke Eriksson i Henån. Hon är en motorseglare med måtten 8,9 x 3,2m, har en Volvo Penta MD17C under durken och för 35 m2 segel. Båten ägs sedan år 1995 av Britt Vestfeldt och Jarl Svensson ifrån Grästorp. De första 12 åren gick båten i Vänern men hon har därefter seglat på Västkusten. Hon sjösätts och torrsätts i Såtenäs i Vänern men har hemmahamnen i Fiskebäckskil.


20 – HULDA

Denna motorseglare från 1970 är ritad av skeppsbyggnadsingenjör Axel H Gustafsson i Landskrona på uppdrag av en privatperson i Kungsbacka. Den har en Yanmar 2QM20 inombordare och är 7,17 meter lång. Ägaren vid namn Bengt Alvén berättar om historiken: ”HULDA är klinkbyggd i 18mm ek, och önskemålet från beställaren var att få ”En vacker, relativt sjövärdig och snabb båt med något av sitt utseende hämtat från de vackra svenska skutorna, samt med stort invändigt utrymme med inredning och utrustning lämplig för långfärder med 4 personer under bekväma förhållanden”. Detta var alltså år 1970, kraven har väl höjts en smula sen dess, men båten funkar väldigt bra för två personer. Vi har ägt henne i 12 år och hon har genomgått diverse praktiska till- och ombyggnader genom åren framförallt innan vi köpte henne, eller kanske honom eftersom det är en segeljulle. Man kanske skulle döpa om? Holger kanske?”


21 – MON PETIT

MON PETIT är en liten segelbåt byggd år 1944 i Kungsviken. Hon är 5 meter lång och har en segelarea på 10 m². Hennes ägare Truls Johannessen har berättat att Mon Petit antagligen stått på land fler somrar än hon seglat. De senaste 40 åren har hon endast seglat cirka 25 sjömil. Skrovet har tidigare myrats flitigt, med sprängda nitar som följd. Nu har flera kopparnitar bytts mot rostfri skruv. Ny mast och bom tillverkats av snabbvuxen gran. Delar av inredningen var ny inför år 2020.


22 – LA NOVA

Denna Koster är byggd år 1967 på Öckerö av Arne Arksund. Den är 8 meter lång och LA NOVA vann klassen Årets Träsegelbåt på Träbåtsfestivalen i Skärhamn år 2016. Ägaren Bo-Ragnar Skärström ifrån Strömstad skriver följande till oss: ”Hon är byggd till högsta möjliga standard, samt enligt Svenska Kosterbåtsförbundets byggnadsregel. Konstruktören Osborne Ralph ifrån Göteborg ritade ett stort antal kosterbåtar han deltog också i arbetet med att utveckla byggnadsregeln. Skrovet på La Nova är i följande material: Stävar, träköl, bottenstockar och spant är gjorda i ek. Bordläggningen är i 19 mm tjock mahogny, limkravell (aerolite) samt skruvad med brons-skruv. Samtliga limsömmar är intakta ännu efter 54 år! Däcket är i teak på plywood. Överbyggnad, inredning samt sittbrunn är gjord i mahogny, ask, spruce och teak. Rodret är i ek och plywood. För mer information om LA NOVA gå in på www.kosterbåten.se ”


23 – SVEA

Svea är en bastant snipa på över 5 ton med måtten 9×3 meter och kom till världen 1975.
Papporna till Svea var de legendariska båtbyggarna Eilert och Folke Ericson från Dalby på Orust. Det fanns inga ritningar förutom i huvudet på båtbyggarna, en konstruktion som de ärvt från sin far Eric Olsson. Svea blev årets trämotorbåt på festivalen 2015 och ställdes ut på båtmässan året efter. Svea är byggd i ek på ek och spanten är kraftiga 3 tums ämnen. Däck och styrhus är byggd i teak och inredningen av mahogny.
Beställarna var bröderna Bengt och Åke Jonasson från Tegelstrand. Idag är hemmahamnen i Billdal och stolt kapten är Erik Forberg.


24 – BOUNTY

BOUNTY är en riggad snipa byggd av Bröderna Berntsson på Orust år 1966. Motorn är en Volvo Penta MD3 och hon har måtten 7,5 x 2,65 meter. Mikael sålde Bounty 1992 och köpte en större träbåt. Han saknade dock sin ”perfekta snipa” och har ofta pratat varmt om henne. I juli 2011 dyker Bounty upp till salu på Blocket under namnet Amalia. Mikael ringer och möts av samma herre som han sålt båten till. De åker och ”tittar för skojs skull”….. och JA! … De kommer hem som träbåtsägare!


25 – KANTIPPA

Denna Kristinehamnare som ägs av Claes Fröberg är 8,9 meter lång och modellen byggdes i flera olika storlekar åren 1936-39 varav detta är den längsta, vilken endast tillverkades under 1939 innan varvet ställde om till krigsproduktion. Ett knappt 10-tal båtar finns kvar, 3 stycken av denna längd är kända, varav Kantippa den enda i sjön. Grundritningen är 888 av C.G. Pettersson från år 1933 och Lars Larsson som moderniserade ritningen gav den en akterruff år 1936. Modellen kallades DuoRuff. KANTIPPA har Hondurasmahogny på ekspant, och vart 3:e spant i stål. Motorn är en Volvo Penta BB170 (B30), rak 6:a bensin på 170 hk. Hon användes som visningsbåt på varvet liggande i en vagga som kunde ” tippas” för att kunna visa inredningen (KAN TIPPA). Hon levererades sedan till en grosshandlare i Arvika år 1942. KANTIPPA har de senaste 2 åren tillsammans med sin tvillingsyster ”SIV” genomgått en omfattande renovering då hon fått nya däcksbalkar, däck, fönsterramar, avbärarlister, dynor mm. Tidigare hemmahamnar är Arvika, Trollhättan, Vänersborg och nu Vindön vid Henån, Orust.


26 – DORIS

DORIS är en Coronet Cabin som byggdes år 1968 på Botveds varv i Danmark. Hon drivs av en Volvo Penta AQ 151 och måtten är 7,33 x 2,44 meter. Vi köpte henne hösten 2018 då hon var i väldigt fint skick. Sedan dess har vi uppgraderat henne till ett ännu snyggare skick. Båten tävlar i klassen ”Andra nostalgibåtar”. Vi välkomnar fina DORIS till vår träbåtsträff!


27 – IOR

IOR är en julle från 1975 med måtten 7,2 x 2,98 meter. Den är byggd i Kungsviken på Orust av Holger Johansson och har ett deplacement på 3,5 ton. Båten blev renoverad med ny överbyggnad på Båtbyggarskolan i Henån åren 1991-1992. Motorn är en BMC och vid rodret står ägaren Jonas Alfredsson ifrån Henån. Välkommen IOR!


28 – SIV

Liksom sin syster Kantippa är SIV byggd år 1939 av Bröderna Larsson i Kristinehamn. SIV ägs av Peter Nilsson ifrån Uddevalla, och denna båt har också samma mått som sin syster – 8,9 meter i längd och har samma grundritning nr 888 av C.G.Pettersson i modellen DuoRuff. Det är hondurasmahogny på ekspant och vart 3:e spant är i stål. Motorn är en Volvo Penta BB170, rak 6:a bensin på 170 hk. Peter blev hösten 2016 uppringd av Kantippas ägare Claes med beskedet ”Jag har köpt en båt till dig, en syster till min! Vi kan renovera henne tillsammans” Öh, jaaa?
”Systrarna Larsson” har delat verkstad sedan dess och under åren har skrov renoverats, lackats, fått motor, nya fönsterramar, avbärarlister, dynor, kapell, krom, etc. SIV sjösattes hösten 2020 efter 11 år på land. Tidigare hemmahamnar är Kristinehamn, Åmål och nu Vindön i Henån.


29 – ADA

ADA är en klinkbyggd båt från cirka 1880 som är ca 7,2  m och ca 2,5 m bred. Skrovet är i ek och däcket i oregon pine. ADA har gaffelrigg och klyvarbom men ingen motor. Hon är förmodligen byggd på Öckerö ca 1880 som fiskebåt, sedan verkade hon som badgästseglare och därefter blev hon ruffad och utrustad med järnköl. Ägaren Mats Berggren berättar att han hittat gamla bilder på SS Frams hemsida. År 2019 blev båten renoverad hos Utbildningsrederiet på Ringön i Göteborg, dessförinnan ägdes hon av MBV (Föreningen mot bättre vetande) på Öckerö. Historiken innan dess ärt fortfarande oklar. 


30 – PAJAZZO

PAJAZZO är byggd 1972 av Folke o Eilert Ericson Dalby/Henån. Hennes mått är 9,13×3,3m med ett depl på ca 7 ton. Motorn är en Perkins-diesel 4.236

Pajazzo beställdes av Hasse Larsson i Grästorp som ägt och underhållit båten ända fram till maj 2018, därefter Mats Berggren, och idag är det ägaren Christian Gatt som vårdar denna båt.


 31 – DOLORES

DOLORES är en Lallerödsnipa, byggd 1976 av Hjalmar Johansson. Snipan mäter 6,5 x 2,25 m och under durken sitter en SABB diesel. Anna Hult som äger Dolores, ibland även kallad Lagun, har startat facebookgruppen ”Vi som älskar träbåtar”. Antalet medlemmar i gruppen närmar sig 16 500 stycken!


32 – TÖSEN

TÖSEN, det är en Neptunkryssare som är byggd 1954 av Enar Johansson i Norrtälje. Hon mäter 9 x 1,92 m med ett deplacement på 1150 kg. Segelarean är 23,5 m2 och när det behövs får en el-utombordare jobba.
Ägaren Pål Walfridsson från Göteborg har fått följande historik från en tidigare ägare:

Hej! Min far byggde nr 187 vars första namn var Vivi. Enar Johansson i Norrtälje byggde skrovet och min far byggde resten. Byggplats var SSSvearnas klubbvarv i Eskilstuna. Far, mor, jag och mina två systrar seglade henne några somrar innan hon såldes till Lars-Erik Ström i Eskilstuna som döpte om henne till Tösen. Med seglarhälsningar; Lars-Göran Södergren.


33 – DORIS

DORIS är en Tresfjord 26, något som många förknippar med plastbåtar. Denna skönhet kommer till vår träbåtsträff den 2-4 juli.  Så vitt ägarna Jill och Mikael OIsson vet så är hon byggd år 1976. Hennes mått är 8 x 2,80 m och 0,80 djupgående. Motorn är en MD17C och deplacement är 2,5 ton. Jill och Mikael har haft Doris i sin ägo sedan år 2017. Tidigare har hon varit på Halsbäck, Tjörn. 


34 – IRINA

IRINA är en NC-kryssare byggd år 1966 av Christopher Rassy, Kungsviken, Orust. Hon mäter 9,5 x 2,5m, sticker 1,2m och väger 3,5 ton. När hon inte drivs framåt av seglen så är det en Albin O21 som får jobba.

Kim Bengtsson från Västra Frölunda har ägt IRINA i fem år och är fjärde ägaren.


35 – NAMNLÖS

Båten med namnet NAMNLÖS är en Vindö 30 byggd 1964 på Hallbergs båtbyggeri på Orust. Hon har måtten 9,1 x 2,45m, har en segelyta på 30 m2  och väger 4 ton. Under durken sitter en Nanni-motor.

Ägaren Lennart Isaksson från Göteborg har haft båten sen 1977 och är fjärde ägaren. 


36 – NECESSE

Denna båt är en Laurinkoster från 1970. Båten är byggd av Thore Larsson och första ägare och beställare var B. Holmskog ifrån Göteborg. Båtens namn var då Murena. Han med fru, seglade den dock bara 1 år. Ägarna Thony och Karin Magnusson ifrån Lidköping köpte båten 1971 och Bengt Holmskog lät bygga ytterligare enbåt hos Thore Larsson, denna båten fick namnet Murena II. 
Ägarna Thony och Karin berättar:

Vi har haft båten som vi döpte om till Necesse allt sedan dess. Hemmahamn har varit Lidköping och vi har seglat mycket på Vänern, men även långa perioder på Västkusten alternativt danska och tyska vatten, Göta kanal till Östersjön upp och ner samt över till Åland. Under en period seglade vi en hel del kappseglingar på Vänern, ofta med hyggliga resultat. Från början var båten utrustad med en Albin O21 motor men för c:a 10 år sedan byttes denna ut mot en Volvomotor. Det har blivit många transportsträckor – Göta Älv från Vänern ut till västkusten alt. Göta Kanal till östkusten. Det är en välseglande och trygg båt, kanske inte så bra på kryss jämfört med dagens moderna båtar, men på undanvind hävdar hon sig väl. Sammanlagd segelyta på kryss och storsegel är 36 kvm. Spinnaker c:a 40.


37 – PROUD MARY

En 1962 års Vindö 28 anmäler sig som nummer 37. Ägarinnan Birgitta Grahn från Tollered skriver: ”Jag och min syster köpte henne i Norrland i icke seglingsbart skick. Hon saknade både sittbrunn och bottenstock. Därefter har renoveringen fortsatt varje vinter, lite i sänder, för att kunna segla henne varje sommar. Vi har bl.a lagat rufftaket, renoverat toalett och byte av däcket, som var i uselt skick. Nu ligger där ett nytt fint teakdäck! År 2019 tog jag över båten själv och har seglat henne sedan dess.”


38 – ALBERTINA 

ALBERTINA är en Solö aqua cabin som är 7,3 meter lång och 2,5 meter bred, byggd år 1966 i Storebro Bruk med byggnummer 1188. Motorn är en Volvo B20. Ägaren Erik Wahlström skriver att han gärna kommer till vår träbåtsträff under förutsättning att sjösättningen går bra och att han får igång henne. Han har nämligen köpt henne förra året så det blir den första sjösättningen i hans ägo. Erik håller i just nu på att lacka och fixa, och båten står i tält. Med det har Erik också nr 1132, Felicia, som en gång tillhört en viss trubadur! Hon kommer förhoppningsvis i sjön nästa år. Vi håller tummarna för Albertina och hälsar dem välkomna, så kanske vi ser Felicia nästa år!


39 – HILMA

Per-Arne Elonsson och Agneta Lundborg anmäler sin vackra tvåmastade galeas HILMA till träbåtsträffen på Strana. HILMA är byggd år 1979 på Strandby på Läsö. Hon är 11.90 lång och 3.60 bred. Hon är byggd av lärk på ekspant och motorn är en Perkins 175 Hk. Välkomna!


40 – ELSA-SVEA

ELSA-SVEA är byggd 1967 av Gösta Johansson i Kungsviken. Hon mäter 8.65 x 3,35 och är enepinnad.

Jullen har använts till fiske utan fick istället köra ut spinnfiskare till bl.a Vinga, därav det tidigare namnet Spinnaren. Den har haft endast en ägare från år 1967 till 2016, detta var Bror Backman ifrån Fotö (född på Tjörn). Nuvarande ägaren Kenneth Larsson skriver att han ”Köpte båten av honom och gjorde en lättare renovering. Motorn var från början en Lister Petter på 46 hk. Denna byttes ut 1996 till en Lister Petter 76.8 hk. Motorn har inte gått många timmar sen dess. Det är backslag och reversering. Jullen används i dag till bröllop, urnsättning och fiske. Kan nämna att jullen var med i reklam syfte för Volvo i slutet av 60-talet. Den har även varit med i filmen ”En del av mitt Hjärta” med Malin Åkerman 2019. Jullen heter i dag Elsa-Svea. Elsa var min farmor och Svea var min mormor.”


41 – Freja

FREJA, en Solö Lyx III anmäler sitt intresse genom ägarna Anna Nicklin och Magnus Andersson. FREJA har plastskrov och mahognyöverbyggnad, mäter 7,5 x 2,6 meter. Byggd år 1969, med serienummer 1644. Den 24 juni 1969 blev hon uthämtad av Hr. Pettersson hos AB Gösta Berg i Stockholm. Sedan dess har båten haft 3 kända ägare, nämligen Hans-Göran Eriksson, Conny Lindqvist och sedan år 2020 ägs hon alltså av Anna och Magnus. Båten drevs från början av en Volvo Penta – AQ130A/250D, men idag har den en nyare Volvo Penta – 5.0 GL, drev 290 SX, båda är från 2004. Däcket är också nytt, från cirka 2018.