Anmälda båtar – Träbåtsfestivalen 2019
Nedan för vi ett galleri på alla de båtar som är anmälda till årets Träbåtsfestival.
Kolla igenom bilderna och njut, så ses vi i Skärhamn den 5-7 juli!
Om du har anmält din båt och den inte syns ännu så brukar det vara helt normalt, det kan ta upp till ett par dagar innan en anmälan syns nedan.
100 – MY af HÄLSÖ
MY af HÄLSÖ är en julle byggd 1978 av Arvid Berntsson. Måtten är 9 x 3,8 m, djupgåendet 1,3 m och deplacementet 7 ton.
Ägaren Jakob Sandberg från Hälsö skriver:
Jag köpte jullen av Erik Carlsson i Björlanda kile förra sommaren.
Erik och hans far har ägt båten sedan den var ny med namnet SYNOVA.
Den beställdes 1976, men levererades först 1978, då det kom några beställningar emellan.
Det sitter en tvåcylindrig SABB på 30 hk. i jullen med en reverserbar propeller.
Erik har vart elektriker på fartyg och hans far var snickare på Götaverken, så el och inredning i jullen är speciellt snillrikt gjort.
Hytten höjdes 10 tum en tid efter leverans då både ägarna och Arvid tyckte att den var tämligen låg.
Nu hör jullen hemma på Hälsö och vårdas av mig Jakob Sandberg, som gör allt jag kan för att bevara den i det fina skick som den var i när den lämnade Hisingen.
99 – FANTASI
FANTASI är en julle byggd 1981 av Thore Berntsson. Hennes mått är 6,3 x 2,4 m, hon sticker 0,85 m, väger ca 2 ton och under durken sitter en Lombardini 27 kh.
Detta är den första jullen som Thore byggde på egen hand efter att gått i lära hos Arvid Berntsson.
Denna inskolning började 1972 på sommarlovet vid ca 13 års ålder. Bygget påbörjades 1980 och var klart 1981.
Den byggdes i ladugården på föräldrahemmet. Jullen ägdes av Thore men såldes 1983 till Gunnar Larsson i Göteborg. Nuvarande ägare, Rolf Larsson, köpte jullen 1993 och har haft den vid Tvestjärten innanför Gullholmen. Rolf har periodvis använt jullen flitigt bland annat till att fiska krabba och makrill.
Jullen är byggd av fura i bordläggning och ekspant och allt är enepinnat.
98 – VÅGEN
I VÅGEN hittar man förutom skepparen Carl-Gustav Aspenlid en skönt dunkande tändkulemotor, en Skandia 23 A som installerades 1948.
Båten, en julle med måtten 6,9 x 2,5 m, byggdes 1943 i Skredsvik, Bottnafjorden av Karl Ernst Johansson.
Vågens hemmahamn är Skärhamn där Carl-Gustav är en av Träbåtsfestivalens hamnvärdar.
97 – PAJAZZO
PAJAZZO är byggd 1972 av Folke o Eilert Ericson Dalby/Henån. Hennes mått är 9,13×3,3m med ett depl på ca 7 ton. Motorn är en Perkins-diesel 4.236
Pajazzo beställdes av Hasse Larsson i Grästorp som ägt och underhållit båten ända fram till maj 2018 då nuvarande ägare Kenneth Wennerberg tog över.
När han inte välkomnar båtar eller fotograferar hittar man Mats Berggren, vår konferencier, i Pajazzos förpik.
96 – RYLARD
RYLARD är en motorseiler, närmare bestämt en Lallerödsnipa , byggd 1968 av Hjalmar Johansson. Snipan har måtten 8,55 x 3 m, sticker 1 m, väger 4,5 ton och under durken sitter en Bedford på 63 hk.
Ägaren Thor Norling från Porsgrunn skriver i sin anmälan till festivalen:
Dette er en Lallarödsnipa som er et enepinnat ekskrov, Skarndäck og brädgång i ek.
Båten er bygd i ek med mahogni hytte og innredning. Dekk er i teak og deler av innredningen er av ek.
Båten var eid av Hans Lundqvist fra 1968 til 2017. Hans Lundqvist har bygd däck og överbyggnad.
Båten er totalrenoverad av Thor Norling, Porsgrunn, Norge.
95 – GRACE
GRACE är en K6, koster byggd 1961 på Söbben, Orust.Hon mäter 6,1 x 2,25m, sticker 1,03m och har ett deplacement på 1,57 ton. Segelarean är 18 m2.
Ägare är Sven Niklasson från Västra Frölunda.
94 – MAJANA
MAJANA är en mastad eksnipa byggd 1971 av båtbyggare Arvid Berntsson, Burås på Orust.
Måtten är 9 x 3m, djupgående 1,2 m och hon har ett deplacement på 6 ton. Segelytan är 35 m2 och motorn är en Volvo Penta TMD31.
Ägaren Mats Berntsson som är släkt med Arvid berättar:
Eken växte i Eklunden i Ytterby där jag också växte upp, och stormfälldes året jag föddes 1969. Båten beställdes av min far Alf Berntsson och byggdes av Arvid Berntsson på Burås på Orust. Arvid var farbror till Alf. Båten var färdig och sjösattes första gången i Henån 1971. Tillgången till ek var god, så även mycket av inredningen är i ek.
93 – JENNIPHER
JENNIPHER är en daycrusier byggd 2014. Hon mäter 8,5 x 2,6 m, sticker 0,9 m och har ett deplacement på 2,6 ton. Motorn är en VP D6 370 hk.
Thore Berntsson från Mellan-Restad som byggt båten ger följande beskrivning:
Jennipher är byggd i vacuuminjicerad Epoxy med glasfiber och kärnmaterial med en 2,5 mm tjock mahognyhud. Materialdesignen är likvärdig med en racingbåt med fartresurser runt 90 – 95 knop, allt material med rätt placering för att göra rätt jobb och minimal vikt.
Båtvikt innan utrustning 900 kg. Högsta toppfart 48,7 knop.
Alla ytor är Epoxybehandlade med ca 0,5 mm epoxy och därefter 2 komponentlackat 10 lager och därefter ytterligare 4 lager som är sprulackat.
Alla beslag, utom pollarna, har vi designat och Nylanders Rostfria har tillverkat dessa.
Massor av teknisk utrustning, värmepanna, varmvatten, 220V inv, hydraulisk manövrering, plotter, framåtseende ekolod, kyl espressomaskin osv..
På festivalen i Skärhamn tävlar JENNIPHER i Traditionsbåtsklassen.
92 – OTELIA
OTELIA är en bohusjulle byggd 1976 av Arvid Berntsson, Burås Svanesund.
Hon är 25 fot lång, 10 fot bred, sticker 1 m och väger ca 3,5 ton. Motorn är en Sabb 2 J på 30 hk.
Materialet i bordläggning och spant är enepinnad ek.
Ägaren Göran Wallgren berättar att båten beställdes ca 2 år före leverans.
Under bygget besökte han Arvid vid ett flertal tillfällen allteftersom bygget fortskred.
Arvids fru Otelia fick en hyllning genom att båten fick bära hennes namn.
91 – MINETTA
MINETTA, en segeleka byggd vintern 2009 som ett skolprojekt på Stensunds folkhögskola av ägaren själv, Erik Tullock från Vara. Hon är 5,5 m lång, 2,2 m bred och sticker 0,4 m.
Erik berättar:
Modellen är tagen från den försovjetiska båttypen Ruppa från Estland men till skillnad från originalet så har jag rundat linjen mellan köl och stäv något samt monterat centerbord.
90 – IZZABELLA
IZZABELLA är konstruerad av Rich. G. Furuholmen ochär byggd 1938 av Br. Johansen på Killingen i Oslo, byggnummer 513.
Hon mäter 13,5 x 3,25m, sticker 1 m och har ett deplacement på 5 ton.
Skrovet är oregonpine på ekspant med överbyggnad och inredning i mahogny.
IZZABELLA byggdes ursprungligen för skeppsredare Yngvar Aaby och hette då Bello.
Ägaren Dag Basma från Asker berättar:
I 1938 var den utstyrt med en Budda diesel 6 sylinder med 69 hk toppfart 13,5 knopp. I dag marinisert Volvo 70 TD bussmotor med 230 hk toppfart 20 knopp.
Båten ble rekviret av Tyskerne i 1942 og skipsreder Aaby ble satt inn på Grini fordi han nektet å utlevere et skip som lå i Gøteborg. Han ble sittende der hele kriget.
89 – RULLAN
RULLAN är byggd 1974 av Willy Stockerud i Skärhamn. Hemmahamn är Brännö i Göteborgs södra skärgård.
En SABB diesel driver den 6,8 långa och 2,2 breda bohusjullen genom vattnet.
Ägarna vet inte om uppgifterna om RULLAN till fullo stämmer, och är nyfikna på vad som mer finns. Därför ser de fram emot att få veta mer om båtens historia på festivalen. Så om du vet något är det bara att knacka på!
88 – IDA
IDA är byggd 1967 av Idor Karlsson, Hallsbäck. Hon har måtten 6,0 x 2,3m, sticker 0,8 m och i motorlådan döljer sig en Albin O21 på 10 Hk. Det finns också ett litet segel på 5 m2 att ta till vid behov.
Idas skrov är byggt i teak, inte helt vanligt för den här typen av båtar. Övriga träslag på båten är ek och mahogny.
Nuvarande ägare, Tore Kristiansson från Skärhamn, har ägt båten i ca 20 år. Båten är nylackad och har tjänstgjort vid ett antal bröllop.Tore är en av Träbåtsfestivalens hamnvärdar.
87 – PETRA
PETRA är en snipa byggd av Rolf Jacobsson och beställaren Jan Spennare, Tiveden.
Hon började byggas 1968 och stod klar sommaren 1969. Petra är 7,6m lång, 3m bred, sticker 0,8m och under huven sitter en Albin O41.
Hon är byggd i mahogny på ekspant och har rostfri köl.
Nuvarande ägare är Daniel Vedö från Uddevalla.
85 – CAME´
CAME´ är en A22 byggd 1936 i Karlsborg.
Hon mäter 12,40 x 2,10m, sticker 1,5m och har ett deplacement på 2 ton. Segelarean är 22 m2.
Ägare är Truls Johannessen från Stenungsund.
86 – STYRBJÖRN
STYRBJÖRN, en halvsalongare på 10,6 x 2,3 m med en Volvo penta V8 225HK. Han är byggd i Göteborg 1912 av C O. Liljegren. Denna ståtliga båt har varit med många gånger på Festivalen i Skärhamn.
Jai Kallin från Uddevalla har ägt båten sedan 2006 och är femte ägaren. Styrbjörn är kusten trogen genom åren,
med varlig hand har Jai renoverat tillbaka båten till tidsenligt utseende.
2014 blev han Årets Båt i Motorbåtsklassen på Träbåtsfestivalen.
84 – BE-BOP-A-LULA II
BE-BOP-A-LULA II är en 60-tals cabinbåt byggd 1967 på Coronet boat AS i Slagelse, Danmark. Hennes mått är totalt 10,15 x 3,28 m med ett djupgående på 1 m. Deplacementet är 6 ton och hon är utrustad med en V8 Diesel 340 hp, drev.
På festivalen i Skärhamn tävlar hon i Traditionsbåtsklassen.
Ägaren Mikael Eliasson från Jörlanda berättar:
Båten kommer ursprungligen från Passau, södra Tyskland, (köptes av en dansk som letar upp Coronetbåtar för att säljas vidare till folk som bevarar och renoverar).
Såldes till Sverige, stod som renoveringsobjekt några år i Frillesås, där jag och min svåger köpte båten hösten 2009 och startade renoveringen, var då utan motorer och var utvändigt i ett ganska dåligt skick.
Renovering och motorinstallation startades hösten 2010, och hon blev sjösatt hösten 2012, för provkörning.
83 – LILLA VERA
LILLA VERA är en nordisk folkbåt med nummer 734 i seglet, byggd 1962 av bröderna Jacobsson.
Hennes mått är 7,68×2,2 m, djupgående 1,4 m, hon väger 2 ton och för 24 m2 segel (17+7).
Martin West heter ägaren till LILLA VERA som har hemmahamn på Näsets båtvarv i Göteborg.
82 – LIGA
LIGA är en snipa byggd 1956 i Kungsviken (okänt av vem). Hon mäter 7,60 x 2,80m och har ett deplacement på ca 2 ton.
LIGA är ursprungligen byggd som fiskebåt. 1960 köpte Willy Johnsson henne och har ägt henne sen dess, i 58 år! Det måste vara något slags rekord. Således har Willy mycket att berätta om LIGA!
Båten har byggts om i flera omgångar, bl a har 4 motorer förbrukats under hennes livstid. För närvarande sitter en Sole diesel på 26 hk under durken.
81 – S/S NINNA
I många år fanns drömmen om en ångbåt i trä hos Conny Svensson. Så han bestämde han sig för att bygga en själv. En träslup från Estland inköptes, konverterades till ångbåt och fick namnet S/S NINNA.
Conny, som är gammal mekaniker, byggde en helt ny ångmaskin som eldas med björkved. 1997 var det sjösättning efter två års byggande. Det är en speciell upplevelse att glida fram ljudlöst genom vattnet och känna lukten av björkvedsbrasa.
NINNA har måtten 6 x 2 m.
80 – MOTOR
Ägaren Fredrik Åkerfeldt berättar historien om MOTOR (9,95 x 2,35m) som fyller 114 år i år!
Salongsbåten Motor byggdes som en direktionsbåt till LKAB´s ledning 1905 i Luleå. Båten har nitat stålskrov och idag en helt ny Volvo Penta D2-60 motor.
Båten ägdes fram till 1951 av LKAB då hon såldes till en Skrothandlare i Umeå som använde båten i några år, han bytte även framdrift till en 3 cylindrig Perkins Diesel. I början av 60 talet togs båten upp och lades in i en av skrothandlarens fastigheter fram till hans bortgång. 2018 fick båten nya ägare, då installerades en ny Volvo Penta D2-60 på Johansson i Umeå.
Söndagen den 15 juli 2018 anlände hon i Göteborg och lyftes direkt från lastbilen ned i vattnet, efter drygt 60 år på land. Inte en enda droppe läckte in.
79 – IRENE
IRENE är en Mistral 33 med nummer 172. Hon mäter 10,18×3,0 m, har ett djupgående på 1,65 m, väger 6,5 ton och för 60 m2segel. Under durken hittar man en MD2B.
IRENE har haft samma ägare, Sven Hugo Torstensson, sedan leveransen från varvet 1974-07-12, en solig och blåsig dag för 45 år sedan.
Underhåll, vinterförvaring, uppdateringar har utförts av ägaren i varm lokal nära bostaden i Älvängen.
Båtplats under sommaren är i Kungsviken.
78 – TURI
TURI är en nordisk folkbåt med segelnummer F909, byggd 1964 på Mats Seldéns båtbyggeri på Orust.
Hennes mått är 7,64×2,2 m, djupgående 1,2 m, väger 1,9 ton och för 24 m2 segel. Allt enligt klassreglerna.
Nuvarande ägare Egil Erstad från Strömstad berättar:
Turis tidligare namn var Asta. Jag köpte båten i Långesjö juni 2017. Det har varit minst två ägare innan mig.
Hemmahamn är nu Rossö i Strömstad.
76 – GILLAN
GILLAN byggdes 1947 av Bengt Plym på Neglingevarvet. Måtten är 10,73×2,75m och hon för ca 57 m2 segel. Djupgåendet är 2,96m och hon har ett deplacement på 6 ton.
Ägaren Peter Szamer från Uddevalla har bra koll på hennes historia och berättar:
Gillan byggdes till bankdirektör B. Odelfeldt och kappseglades framgångsrikt i Gotland Runt/Bogskärsseglingen fram till 1963 med bl.a Gustav Plym, Oscar Plym ombord. Hon skaffade sig 3st 1a plac. och 6st 2a plac, snabbast på tid så sent som 1962 och var 2a 1963 (SHR).
När konstruktören Gustav Plym skrev sin kända bok ”Båt & Hav”, var det bl.a. hans erfarenheter ombord på Gillan och Elseli IV (Fastnet race) som låg till grund. Det sista tio åren har hon genomgått en uppfräschning av allt tekniskt men inget trä är bytt. Gillan är nu som förr en familje- och kappseglingsbåt där trivseln och snabbheten regerar.
75 – TÄRNAN
TÄRNAN är en snipa som är byggd 1967 av Knut Berntsson på Lyrön . Hon har måtten 7,8×2,8 m, sticker 0,8 m och väger 3,5 ton. Under motorhuven sitter en Volvo Penta MD3.
Ägare är Christian och Kajsa Gatt från Nösund.
74 – MINA AF VITTANGI
MINA AF VITTANGI är en allmagssnipa på 7,9×2,9 m byggd 1968 av Olle Andersson i Hålebäcken på Allmags Varv, Orust.Inredningen är gjord av Bengt Niklasson. Deplacementet är 3,5 ton och hon är utrustad med en Perkins 4.107.
Ägare är Johan Groth från Kållekärr:
Båten byggdes på beställning av en köpare från Göteborg med sommarställe på Orust. Hon blev kvar på Orust under alla år, fram till 2013 då jag förvärvade henne. Hon var då i mycket fint skick, tack vare tidigare ägaren Gert Abrahamsson. Hon gick då under namnet Alma Af Henån. Men i samband med att jag förvärvade henne, bytte jag även namnet på båten. För att hedra en av de finaste människor som gått på denna jord, döptes hon om till Mina Af Vittangi. Mina är min mormor och Vittangi är vår födelseplats. Vid stranden av Torneälven. En plats med stolta träbåtstraditioner av ett annat snitt.
72 – ALBERTINA
ALBERTINA är en salongskryssare med måtten 15x3m och ett deplacement på 10 ton.
Hon ritades av C G Pettersson 1919 och byggdes på Br. Larssons Varv i Kristinehamn 1920 för Tore Bendz från Eskilstuna. Första namnet var ”Inez II”.
Genom årens lopp har Albertina haft flera ägare:
· 1953 såldes hon till Köping och fick namnet ”Patricia”. En 6 cyl. Kermath på 65 hk ersatte originalmotorn en Albin på 45 hk.
· 1968 såldes hon till Lidingö, helrenoverades och fick en 6 cyl. Perkins diesel på 115 hk och fick sitt nuvarande namn ”Albertina”.
· Lars Strömberg blev ägare 1971 och 1987 såldes hon till Ludvika. Hemmahamn blev senare KMK vid Djurgårdsbron.
· 1997 såldes Albertina och lades upp i Oslo.
· 2005 övertogs Albertina på nytt av Fam. Strömberg. Hon totalrenoverades 2005 till 2007.
· Nuvarande ägare Carl-Erik Janson tog över Albertina 2010.
ALBERTINA är med i MYS och är K-märkt sedan 2011.
71 – HONEY II
HONEY II, en folkbåt byggd 1949 i Lysekil, närmare bestämt på Lysekils Fiskarskola. Hon är 7,64 m lång, 2,22 m bred, sticker 1,20 m, väger 1930kg och för 24 m2 segel.
2016 skänkes båten av Per Egnell, den hade då legat i hamnen i Marstrand under flera år och var i ganska dåligt skick. Båten bogserades till Myggenäs, där har hon gått igenom en omfattande renovering av Håkan Hermansson och Per Johansson som är dess nuvarande ägare.
70 – ARWEN
1900 ritades Eliboubane, en sk sardinfiskare från Bretagne.
2007 sjösattes, efter 3,5 års byggande på Eliasson Båtvarv i Varberg, en replika av Eliboubane som fick namnet ARWEN. Bernt Sallen fick idén till bygget på grund de fina linjerna och den intressanta loggertriggen hos förlagan. En förening bildades som idag har 38 delägare och fungerar väl.
Båtens mått är 10 x 3m, djupgåendet 1,6 m och vikten är 7,5 ton. Riggen är av loggerttyp och byggtekniken är sandwich, divinycell + GAP.
ARWEN´s hemmahamn är Varberg. Under seglingssäsongen seglar man på tisdagar i hemmavattnen. I regel gör man även någon eller några längre seglingar under säsongen.
Göran Nordbladh som skickat in anmälan säger:
Vi är imponerade av båtens egenskaper i sjön och under segel.
69 – IRENE
IRENEär en öresundskoster byggd 1939 på Kuggeboda varv i Blekinge. Konstruktör var Bernhard Lund och byggherre var medicine doktor Torsten Rietz.
Hon mäter 9x 2,75m, sticker 1,5m och väger 5,5 ton. Segelarean är 35 m2 och under durken hittar man en Nanny diesel.
IRENE hade en äldre syster, Delfin, med ingenjör Franz Kockum som beställare. I maj-numret av På kryss år 1934 lämnades en beskrivning av kostern, en linjeritning och regelritning. IRENE har byggts på samma ritningar men fått en annorlunda inredning.
Hon är helt byggd i ek på vuxna timmer och kölbultar av brons.
Båten har under åren haft tre ägare – byggherren Dr Rietz, Tore Helander (Norrköping) och Håkan Johansson (Norrköping) innan nuvarande ägare Markus Berntsson från Stora Höga köpte henne 2017.
68 – IRINA
IRINA är en NC-kryssare byggd 1966 av Christopher Rassy, Kungsviken, Orust. Hon mäter 9,5 x 2,5m, sticker 1,2m och väger 3,5 ton. När hon inte drivs framåt av seglen så är det en Albin O21 som får jobba.
Kim Bengtsson från Västra Frölunda har ägt IRINA i tre år och är fjärde ägaren.
67 – VAGABOND
VAGABOND som är båtens orginalnamn är nummer 3 i en serie på fem byggda båtar, varav den första kom ut som lottbåt 1946. Typen kom att kallas Zephyrkryssare, de konstruerades av Gustav Plym och byggdes på familjens välkända varv i Neglinge Saltsjöbaden utanför Stockholm.
VAGABOND, som byggdes 1947, har måtten 11,07 x 2,32m, djupgående 1,55m och deplacement på 3,2 ton. Segelarean är 41 m2 och när det behövs får en Vire inombordare jobba.
Ägare är Petter Lodmark från Västra Frölunda som har seglat Vagabond ett antal år på Västkusten och tidigare deltagit på Skärhamns Träbåtsfestival.
66 – BRITA
BRITA är en sprisegelriggad segeljulle byggd 1940 av Arvid och Gustaf Karlsson i Svineviken på norra Orust.
Hon har måtten 5,40m x 2,05m, ett djupgående på 0,6m och för 12 m2 segel.
Ägaren Torbjörn Andréason från Henån berättar vidare om BRITA:
Materialen är fura i bordläggning och ek i köl, stävar och spant. Furan hämtades från Hjältön tvärs över fjord och eken togs lokalt på Svineviken. Båten har en barlast om 450kg bly. Brita köptes 1974 av min bror Staffan, som 1976 mätte upp båten och gjorde kompletta ritningar i skala 1:10. Olle Andersson i Hålebäcken bytte köl och sambord 1976. Nya segel syddes av Harald Karlsson, Rönnäng, 2009, i materialet Clipper Canvas. För- och akterstävar under vattenlinjen byttes våren 2018 tillsammans med ett nytt roder av Niklas Olsson, Henån. 2020 fyller båten 80 år!
65 – SJÖRÅET
SJÖRÅET är en spissgatter (typ Stortumlare), konstruerad av Knut H. Reimers och byggd 1965-66 av Christoph Rassy, Holger Johansson m.fl. på Kungsviken Orust/Ringön Göteborg. Hon mäter 10,20 x 2,5m, sticker 1,85m och har ett deplacement på 5,6 ton. Hon för 42-62 m2 segel, spinnaker 80 m2. Motorn är en VP MD 7A.
Nuvarande ägare, Torbjörn Andréason från Henån skriver i sin festivalanälan:
Sjörået utsågs till ’Årets mest välskötta träbåt’ vid träbåtsfestivalen i Risör 2009 samt till ’Årets träsegelbåt’ vid Västkustens träbåtsfestival samma år.Båten har haft två ägare – nuvarande sedan 1974. Sjörået är efter 53 år i lika gott skick som vid sjösättningen 1966. Hon har varken reparerats eller renoverats – snarare uppgraderats och underhållits minutiöst varje år. Skrovet är i afrikansk mahogny medan sargar, däck, inredning och rigg är i hondurasmahogny, teak, oregonpine och spruce.
64 – INGRID
INGRID är en motorjakt, byggd ca 1936 på Åhsbergs båtbyggeri på Getterön.
Hon mäter 9,35 x 3,35m, sticker 1,2m och har ett deplacement på 6 ton. Motorn är en MD22.
INGRIDs hemmahamn har under mesta delen varit på Donsö i Göteborgs Södra Skärgård. Sedan 1979 återfinns hon i nuvarande ägares, Ingemar Nilsson, hemmahamn Hammar på Näset Göteborg.
63 – LA NOVA
LA NOVA är en modern koster K25 byggd 1967 av Arne Arksund på Öckerö. LÖA är 9m, bredden är 2,45m, hon sticker 1,45m och har ett deplacement på 3,2 ton. LA NOVA för storsegel+kryssfock på 36 m2 samt har en genua på 25 m2. Motorn är en Volvo Penta 2002 på 18 hkr.
Nuvarande ägare Bo-Ragnar Skärström från Strömstad berättar om materialvalen vid bygget av LA NOVA:
Byggd till högsta möjliga standard samt enligt Sv.Kosterbåtsförbundets byggnadsregel med materialfaktor 15.
Skrov: Stävar,träköl,bottenstockar,spant ek. Bordläggning 19 mm mahogny.
Däck: Teak, plywood, gran.
Överbyggnad och inredning: Mahogny, ask, spruce,teak.
Roder: Ek och plywood. Flaggspelsknopp. Pockenholtz.
Se www.kosterbåten.se för mer information
LA NOVA vann klassen ”Årets Träsegelbåt” på Träbåtsfestivalen i Skärhamn 2016.
62 – DEN GYLLENE FREDEN
DEN GYLLENE FREDEN är en bohusjulle, byggd 1962 på Johanssons varv i Kungsviken, Orust.
Hon mäter 8 x 2,85m, sticker 1,3m och har ett deplacement på 5 ton. Hytt, rigg och ny motor kom till år 2000.
Ägare är Glenn Börjesson från Källö-Knippla i Göteborgs norra skärgård.
61 – NAMNLÖS
Båten med namnet NAMNLÖS är en Vindö 30, byggd 1964 på Hallbergs båtbyggeri på Orust. Hon har måtten 9,1 x 2,45m, en segelyta på 30 m2 och väger 4 ton. När vinden inte räcker får en Nanni diesel arbeta.
Ägaren Lennart Isaksson från Torslanda har ägt båten sen 1977.
60 – TIFFANY
TIFFANY, är en Furuholmen/Scheen klassisk lystyacht,byggd 1963 av bröderna Aa i Nordfjord, Norge.
Hon mäter 13,2 x 3,85m, sticker 0,9m och har ett deplacement på 9 ton. Under durken sitter en VP. tamd 71.
Ägaren Espen Bergan från Vestfold berättar:
Tiffany ble bygd som lystcyatch for Bull-Øvrevik fra Bergen, han var importør av Detroit dieselmotorer til Norge, vi byttet motor til Volvo Penta i 2015. Båten ble etter få år i Norge solgt til Sverige, Tiffany seilte i Stockholms skjærgård i 40 år. Hun kom tilbake til moderlandet i 2007, tilstanden var da meget dårlig og ett omfattende arbeid ble igangsatt. Nåverende eiere kjøpte Tiffany i 2014, båten er nå i god stand.
59 – CHRISTIE
CHRISTIE är en daycrusier byggd 2000 av Bengt Malmborg på Djupviks varv. Hon mäter 9 x 3m, sticker 1 m och har ett deplacement på 3 ton. Motorn är en Volvo Penta 5,7 gxi bensin.
CHRISTIE köptes 2008 av nuvarande ägare Lars Ekberg från Trollhättan. På vintern förvaras hon varmt inomhus hos Johan Fourong. Skeppare är Rickard Fristedt.
58 – BOUNTY
BOUNTY byggdes 1966 av br Berntsson på Orust. Hon är specialbyggd efter önskemål av förste ägaren.
Måtten är 7,5 x 2,65m, hon väger ca 3 ton, är riggad och har en VP MD3b på 36hk under durken.
BOUNTY´s ägarlängd är något ovanlig:
– Y. Wallerius 1966-1990
– Mikael Josefsson 1990-1992
– Leif Wahlberg 1992-2011
– Mikael & Annie Josefsson (igen) 2011-
Annie Josefsson ger sin förklaring varför man hittar samma ägare två gånger:
Mikael sålde Bounty 1992 och köpte en större träbåt. Han saknade dock sin ”perfekta snipa” och har ofta pratat varmt om henne. I juli 2011 dyker Bounty upp till salu på blocket.se, under namnet Amalia. Mikael ringer och möts av samma herre som han sålt båten till. Vi åker och ’tittar för skojs skull’….. och JA! … vi kommer hem som träbåtsägare!
Hemmahamn är Vallda Sandö i Halland.
57 – SVEA
Svea är en bastant dam på över 5 ton med måtten 9×3 meter och kom till världen 1975.
Papporna till Svea var de legendariska båtbyggarna Eilert och Folke Ericson från Dalby på Orust. Det fanns inga ritningar förutom i huvudet på båtbyggarna, en konstruktion som de ärvt från sin far Eric Olsson. Det sägs att Eilert och Folke byggde var sin sida.
Svea är byggd i ek på ek och spanten är kraftiga 3 tums ämnen från en enda ek som har stått utanför Uddevalla. Däck och styrhus är byggd i teak och inredningen av mahogny.
Maskinen är en Sabb F Diesel 68 hk med HVP Beställarna var bröderna Bengt och Åke Jonasson från Tegelstrand. Idag är hemmahamnen i Billdal och stolt kapten är Erik Forberg.
56 –TAIFUN
TAIFUN är en koster, en K25:a, ritad av Hjalmar Johansson och byggd 1937 av hans bror Gustav (på dammen) i Kungsviken. Hon har måtten 7,54 x 2,83 m, väger 3 ton och för 21,6 m2 segel.
TAIFUN renoverades mellan 2011 och 2016 vid Hälleviksstrands varv på Orust, där hon också har sin hemmahamn. Hon K-märktes 2017 av Statens Sjöhistoriska Museum.
2018 fick TAIFUN pris i klassen ”Årets Träsegelbåt” på Träbåtsfestivalen i Skärhamn och var dessutom utställd på den nyss avslutade Båtmässan i Göteborg där ägaren Lars-Urban (Lubbe) Helje berättade mycket om sin båt.
55 – BEA
Bea är en sk ”runabout” byggd av ägaren Jonas Olsson på vinterkvällar under 8 år hemma i garaget. Hon är helt byggd i tunt trä sammanfogat med epoxi och innehåller endast ett fåtal skruvar. Måtten är 7,5 x 1,9 m.
Jonas berättar:
Ritad 1923 av Richard G Furuholmen. Modifierad av byggaren, bl a förstorad 7% för att rymma byggaren och med en modern botten för att kunna köras säkert och fort. I original avsedd för motor på 50 hk vägande 450 kg men nu försedd med en lika tung modern motor som ger 325 hk. Hon hoppar upp ur vattnet med ett vrål och når 35 knop på ett par sekunder.
Bea blev färdig 2009 och har varit med på alla festivaler i Skärhamn sedan 2010, då hon vann priset som bästa trämotorbåt.
54 – HÄGAR
HÄGAR byggdes 1980 i fartygsstål på Haak-varvet i Zaandam i Holland. Hon är ketch-riggad med en segelarea på 65 m2, mäter 11,3 x 3,4 m med peke och depl på 12,3 ton. Under durken sitter en Hanomag-Henchel diesel.
Vi förvärvade henne via Holland Yachting i Hardewijk 1989. Uppskattar fortfarande, efter 30 år, hur hon manövrerar i trånga läge och speciellt hennes hårdvindsegenskaper. Har exempelvis seglat ensam från Lysekil till Marstrand i upp till 25 sekundmeter med fullt ställ helt odramatiskt. Holländarna kan det där om båtbygge!”
-säger ägaren Peter Nilsson.
HÄGAR tävlar i Traditionsbåtsklassen.
53 – BELE AV HASSELÖSUND
BELE är ett fiskefartyg byggd 1917 på Ringens Varv i Marstrand. Hon har haft samma hemmahamn – Hasselösund – sen hon var ny.
Bele har måtten 15x6m och väger ca 55 ton. Motorn är en Scania DSI 11.
Ägaren Kjell Andersson sammanfattar:
Gått som fiskefartyg fram till 1975 då vi köpte Bele. Sportdykning fram till slutet av 90-talet därefter fritidsfartyg. Numera fritidsbåt. Byggd i ek med fura i däck. Numera helplastad.
1920-talet bedrevs fisket på Nordsjön med landning av fångsten i Grimsby, Aberdeen m.fl. hamnar i Skottland o England. 30-talet Islandsfiske. Nära bli sänkt av en tysk ubåt under kriget samt att Åsa-Nisse räddade besättningen från internering. För att inte tala om dykhistorier. Tex en liten del av Rundöskatten som hittades utanför Ålesund. Ungdomslägerverksamhet ingår också i historiken. Deltog i festivalen förra året.
52 – CAROLINE
CAROLINE är en ”krysser” byggd 1950 i Tønsberg, Norge av båtbyggare Berg Olsen. Hon mäter 12,5 x 3,3 m med ett deplacement på 6 ton. Motorn är av märket Steyr.
Ägaren Thomas Franck-Ring från Nøtterøy i Norge skriver i sin festivalanmälan:
Godseier Løvenskiold var første eier, som ga henne navnet Hurum II. På slutten av 60-tallet var det en sauebonde på Vestlandet, som tok drastiske valg, og ødela båten med et aluminium overbygg. Skuespiller Arve Opshal fikk båten hjem til Oslofjorden 1973-82, og fikk navnet Caroline III. 1994-2013 Var Hans-Jørgen Isne eier. Han tok affære og fikk bygget ny vindskjerm, og satte senere inn Steyr motor, div tanker og toalettsystem i 2004. Vi ble lykkelige eiere i 2013. Da ble babord vegg i salongen fikset. Ny 3,5 meter bjelke under dollbord, alle vinduer ble tatt ut. Overbygg skrapet ned, nytt tak med epoxy og fiberduk på salongen. 2018 ble det satt på ny kjøl og noen bordganger nederst.
51 – TÖSEN
TÖSEN är en neptunkryssare, byggd 1954 av Enar Johansson i Norrtälje. Hon mäter 9 x 1,92m med ett deplacement på 1150 kg. Segelarean är 23,5 m2 och när det behövs får en el-utombordare jobba.
Ägaren Pål Walfridsson från Göteborg har fått följande historik från en tidigare ägare:
Hej! Min far byggde nr 187 vars första namn var Vivi. Enar Johansson i Norrtälje byggde skrovet och min far byggde resten. Byggplats var SSSvearnas klubbvarv i Eskilstuna. Far, mor, jag och mina två systrar seglade henne några somrar innan hon såldes till Lars-Erik Ström i Eskilstuna som döpte om henne till Tösen. Med seglarhälsningar; Lars-Göran Södergren.
49 – NETA
NETA är byggd 1959 på Nötesund, Orust. Hon är en kravellbyggd koster, en K25 i mahogny med 25 m2 segel. Måtten är 8,1 x 2,45m och deplacementet 2,5 ton.
Ägaren Roy Forsman från Västra Frölunda berättar att 1973 byggde man på ett doghouse.
48 – POLSTJERNAN
Pärejakten POLSTJERNAN ägs och förvaltas av ”Kulturföreningens Gösta Johanssons Varv” i Kungsviken. Hon är byggd 1919 av Gösta Johanssons pappa Julius med hjälp av Gösta som pyngel som det då kallades.
Måtten är 8,3×3,45m och hon väger 6 ton.
Polstjernan var länge borta från Kungsviken, i samband med föreningens bildande för 11 år sedan köptes hon tillbaka.
2016 gjordes en omfattande renovering. Det blev nya däcksbalkar, vägare och däck och motorn, en Säffle 110FV tändkulemotor, lyftes ur för en ordentlig överhalning.
I år fyller POLSTJERNAN 100 år!
47 – FRANS JÖNSSON
FRANS JÖNSSON är en julle med måtten 5 x 2m och en segelyta på 11m2.
Ägaren Sara Wedel berättar historien om sin 96-åriga båt som funnits i släkten i 84 år!
Frans byggdes 1923 av Frans Johansson i Brattås för Harry Lundwall, Örsviken Billdal där båten legat sen dess. 1935 köptes Frans av vår anmoder Olga Wästfelt och blev heldäckad långfärdbåt. 1950 tillkom 75 kg utanpåliggande järnköl.1976 renoverades till originalskick av Henry Andersson i Ellös och 2000 plastades botten upp till vattenlinjen. Riggen något minskad till 11 m2. Vi samlar till ny stor, med bomlik 2,7 m. Nu seglar fjärde generationen.
46 – GILL
GILL byggdes 1948, troligen för polisen, på Hjalmar Johanssons varv i Långedrag, Göteborg.
Hon mäter 13,8 x 3,4m och har ett deplacement på 8 ton.
GILL var i tjänst fram till 1957 och kom till Vänern/Lidköping i slutet av 60-talet. 1984 köptes hon av Lars-Gunnar Kristoffersson som efter 10 år sålde henne vidare.
GILL fick tyvärr förfalla och var i ett mycket dåligt skick när Emil Kristoffersson, son till Lars-Gunnar, köpte tillbaka henne 2009. Emil har, tillsammans med sin far, renoverat henne till nuvarande skick och kunde återigen sjösätta 2015.
2018 vann GILL klassen ”Årets Trämotorbåt” i Skärhamn och har dessutom varit utställd Båtmässan i Göteborg 2019.
45 – INGA-LILL
Rune och Annika Härsjö från Hälleviksstrand kommer till årets festival med den nyinköpta båten INGA-LILL. Vi får hoppas att skeppshunden Ella trivs lika bra i nyförvärvet som i gamla Tärnan.
INGA-LILL, en Westfjordsnipa med tillverkningsnummer 26, är byggd 1979 på Carlanders båtvarv i Munkedal. Hennes mått är 8×2,85 med ett depl på 2,5 ton. Motorn är en VP MD21.
INGA-LILL ingår i klassen traditionsbåtar.
43 – PROUD MARY
PROUD MARY är en Vindö 28 byggd 1962 på Vindövarvet. Hennes mått är 8×2,35m och hon för, som sig bör, 28 m2 segel.
Båten har varit i systrarna Grahns ägo i fyra somrar. Tack vare dem undvek hon det definitiva slutet, att bli skrotad. De hämtade hem henne till västkusten från Hudiksvall med lastbil eftersom hon då inte var i seglingsbart skick, hon saknade både sittbrunn eller motor.
Första året gjorde de en ny bottenstock med ny kölbult. Andra året lagade de rufftaket och renoverade toaletten. Sommaren 2017 märktes det tydligt att däcket behövde bytas ut. På förra årets festival fick vi se delresultatet av däcksrenovering, och enligt säkra källor kommer den att vara helt färdig till 2019 års festival.
42 – ELSA
ELSA byggdes 2017 på Öckerö Båtvarv av Sune och Göran Svenningsson. Skrovet, kravellbyggt i ek, är ritat av K-G Svenningsson.
Hennes mått är 9,3 x 3,35 m med ett deplacement på 9 ton. Under durken sitter en Yanmar 4LHA-http.
Elsa tävlar i Motorbåtsklassen
41 – ANNA
ANNA är en galeas, byggd 1980 på Vesterö Skibsverft, Laesö. Folke Patriksson från Skärhamn var beställare.
Grundritningen är från 1870-talet. Dessa skutor kallades för kartoffelskutor ANNAs mått är 11,5×3,75m, total längd med klyvarbom och dävertar är 18m. Hon sticker 1,6 m och har ett deplacement på 18 ton. På de två masterna för hon 120 m2 segel och under durken finns en Ford på 120 hk.
Nuvarande ägare, Anders Nilsson, köpte ANNA 2012 hem till Hven som nu är hennes hemmahamn.
40 – LA TARET
LA TARET, en klassiker byggd 1964 på Storebro varv i Västervik. Hennes mått är 7,25 x 2,25m med ett depl på 1,8 ton.
Ägaren Per Johansson som ägt båten sedan 1993 har gjort flera förbättringar ombord.
Originalmotorn är utbytt mot en femcylindrig, Volvo 850 GLT, 170 bensinmotor och nya rostfria knapar och lanternor är tillverkade med originalet som förlaga.
Under det öppningsbara akterdäcket göms hela kapellet med bågar. Utöver detta finns flera finurliga lösningar att beskåda.
LA TARET är, förutom att delta på Träbåtsfestivalen kommande sommar, en av de utställda båtarna på Båtmässan i Göteborg 2-10 februari 2019.
39 – VERONICA
VERONICA är en Furuholmare byggd 1958 i Hyen Norge av Brødrene Aa. Hon mäter 12 x 3,35m och väger 6 ton. Under durken sitter en Cummins på 250 hk.
Ägaren Jan Eilif Johansen berättar att VERONICA deltagit 5 år i Skärhamn och 2017 vann hon första pris i klassen Årets Trämotorbåt. Han tillägger:
Trebåtfestivalen blir bedre og bedre år for år. Gleder oss til og komme til Skarhamn
38 – BORE
BORE är en bohusjulle byggd 1982 av Arvid Berntsson på Orust Burås. Han mäter 8 x 3m, har ett depl på 4 ton, motorn är en Perkins m50.
Ägaren Eddie Bohman berättar hur han köpte tillbaka BORE:
Båten byggdes i Burås 1980-1982 och sjösattes med namnet Symfoni.
Min far ägde båten mellan år 2001 och 2007 då han sålde båten pga. att familjen växte. Alla båtar efter detta i familjens ägo har alla hört orden ”men det är inte BORE”.År senare när jag ser båten förfalla i händerna på den nya ägaren så köpte jag till slut tillbaka honom till familjen för en symbolisk summa år 2016. Över 1000 timmar senare så har jag nästa fått tillbaka båten till sina glansdagar.
Mycket har tyvärr inte gått att rädda som tex masten som hade rötnat av helt. Ett projekt som har varit mycket roligt men även krävt mycket tålamod och ork. Nu är tanken att även min familj ska få uppleva BORE´s kärlek.
36 – KATINKA II
KATINKA II är byggd av Folke och Eilert Eriksson i Dalby, Henån 1984. Hon är en motorseglare med måtten 8,9 x 3,2m, har en VP MD17C under durken och 35 m2 segel i skyn. Totalt 5 ton.
KATINKA II ägs av Britt Vestfeldt och Jarl Svensson från Grästorp som vårdar henne ömt.
Hon sjösätts och torrsätts i Vänern, har hemmahamn i Fiskebäckskil. Används flitigt från april till oktober.
35 – MASCOT
MASCOT är byggd 1953 av Arvid Berndtsson från Sibräcka på Tjörn. Hon har måtten 7,5 x 2,1m.
Ägaren, Nils-Erik Holmström från Mollösund, berättar att han efter sjösättning gör en tur runt ön Lyr för att se att motorn, en Volvo Penta md3b, fungerar och att allt annat är som det ska. MASCOT tävlar i klassen Trämotorbåtar.
34 – LILLY
LILLY är en nybyggd gaffelriggad orustjulle i ek och fura, byggd för att leva upp till framtidens miljökrav.
Hon är konstruerad och byggd av ägaren Göran Lindahl från Henån. Totalt (inklusive konstruktion och ritning) är den totala byggtiden ca 1600 timmar.
Totalt mäter LILLY 6,5 x 2,48m och utöver de traditionella seglen på 19 m2 kan hon drivas framåt med en el-motor på 3 kW. Jämfört med traditionella jullar är undervattenskroppen modifierad vilket gör båten mer lättdriven.
Motorn drivs av batterier om 2 paket 48 V, 4 batterier på vardera på 100 A, totalt 800 A.
Detta ger en marschfart på ca 5 knop med en räckvidd på 12-14 timmar.
33 – JOKER
JOKER byggdes 1930 av bröderna Karl och Birger Nilsson i Nyköping. Måtten är 9,60 x 2,50m med ett deplacement på 4 ton. På de 2 masterna kan sättas 15 m2 segel.
Nuvarande ägare, Roland Caspersson, som ägt JOKER sen 1966 berättar:
Dubbelruffad, ketchriggad motorkryssare. Konstruktör: C G Pettersson, ritning nr 794.
Byggår 1930. Ombyggd 1954 och försågs med doghouse. 1965 bytte man ut den gamla motorn (Albin A6) till en Volvo penta MD4. Denna ersattes 1993 med en Volvo Penta MD 22L. Jag har ägt båten från hösten 1966. Båten har kontinuerligt underhållits under alla år som jag har haft den, småreparationer har gjorts under vinterhalvåret. Jag har sjösatt båten under alla år utom ett.
32 – ASTRID
ASTRID är en campingbåt byggd i mahogny ca 1960. Oklart av vem och var. Hon mäter 5,4 x 1,8m och väger 500 kg.
Ägaren Axel Wenblad berättar att ASTRID renoverades av sonen Mattias 2001 och används som bad- och utflyktsbåt med utgångspunkt från hemmahamnen Skärhamn.
31 – DUNKEPANNAN
DUNKEPANNAN byggdes 1941 i Sundsandvik av Carl Andersson som arbetsbåt till Hamneskär (fyren Pater Noster). Han har måtten 7,70x 2,80m.
Namnet är en omskrivning av ”donkeypanna”, dvs namnet på de ångmaskiner som användes till att driva vinschar för segelhantering, ankarspel och dylikt ombord på gamla segelfartyg. Tidigare hade detta arbete utförts av åsnor. Åsnornas skötare kallades ”donkeyman”.
Hasse Palmqvist som äger DUNKEPANNANs styrbordssida tog över den 2005 i Stenungsund. Nuvarande hemmahamn är Tångudden i Göteborg. Originalmotorn, en Säffle 10:a, är numera utbytt/renoverad till en motsvarande av babordssidans ägare, ”donkeymannen” Lasse Hagberg.
30 – KAPRIFOL
KAPRIFOL är en Roland Persson-snipa med måtten 9,75 x 3,30m. Hon väger 6,5 ton och kan föra 40 m2 segel.
Ägarna Calle & Margareta Rydström berättar:
Våren 2003 hittade vi KAPRIFOL (som vi döpte henne till) uppställd i ett skjul på Rönnäng.
Kärlek uppstod och efter att ha pratat med båtbyggaren Roland Persson i telefon (tyvärr hann vi aldrig träffa honom) slog vi till.
Vi blev ägare nr 2 och började genast att renovera och restaurera. Målsättningen var att hon skulle i sjön varje år och att vi skulle kunna semestra med henne. Målsättningen har uppfyllts, vilka härliga år det varit, ett semesterparadis. Och det får nog fortsätta så ett tag till . . .
Knacka gärna på så berättar vi mer.
29 – CHIVA
CHIVA, en snipa ägd av Gustav Lundin från Varekil. Hon mäter 6,5 x 2,5m med ett deplacement på 2 ton.
CHIVA har tidigare tjänstgjort som fiskesnipa GG134 på Fotö. Hon kan vara byggd 1960-talet, var och av vem är okänt. Kanske någon i publiken kan hjälpa till med mer information.
Våren 2019 genomgår CHIVA en lätt renovering för bruk för att kommande vinter totalrenoveras.
27 – LEVINA
En Roland Persson-snipa, byggd på Lilla Kålviks båtbyggeri 1978.
LEVINA är byggd i ek på ek med överbygge i mahogny och teakdäck. Hon har måtten 9,2 x 3,35m, väger 6 ton och kan föra 40 m2 segel.
Skepparen Anders Lidqvist berättar:
”LEVINA har varit i vår ägo sedan 2003, tredje ägare efter en konstnär från Mölndal och en fiskhandlare från Aspö. Hon är familjens sommarnöje och skepparens terapi övriga årstider. Hemmahamn i Kungsviken på Orust.”
26 – VINGEN 10
VINGEN 10, en Ljungströmsjulle, är den tionde modellen av Ljungströms segelbåtar. Den lär ha tjänat som modell både för seriebyggda något större Vingen 11A, som byggdes 1948 i ca 15 ex av HSB/Junohus i Uddevalla, och för den stora Vingen 12 som byggdes I Fiskebäckskil 1949.
Måtten år 6,66 x 2 m med en segelarea på 2 x 13 m2. Båten är byggd 1946 i Fiskebäckskil på Skaftö av ingenjör Fredrik Ljungström med lokala förmågor och ägs av Mikael Söderholm från Västra Frölunda.
VINGEN 10 är en av utställda båtar på Båtmässan i Göteborg 2-10 februari då Mikael även kommer att berätta om ”Ljungströmare”.
25 – THALENA
THALENA byggdes 1975 av Bo Johnson på Styrsö. Totalt med peke är hon 9,6m lång och 3,0m bred. Hon väger ca 3 ton och under durken sitter en Ford 2712 E.
Från början användes THALENA, som då hette Freja, mestadels till att förflytta sig mellan Fiskebäck och Vrångö. Eftersom förste ägaren var av den gamla skolan, fanns det inte ens en förarstol i doghouse.
Ägare nummer två, en styrman på Stena, satte in en förarstol och förlängde taket på doghouse. Med kapell på sidorna fanns det nu en styrhytt.
Nuvarande ägare Björn och Ingrid Carlström från Vråkärr har ägt THALENA, sedan 2007 och fortsatt utrusta henne med bl.a. med peke tillverkat av Snyggs hantverkeri, nytt tak, varmvatten, dusch, gångvärme samt värmare.
24 – BLUEZETTE
BLUEZETTE är en folkbåt med byggnummer 519, byggd 1958 i Kungsviken av Johannes Olsson. Hon mäter 7,6 x 2,2 m, sticker 1,2 m och väger 2 ton. BLUEZETTE seglas av Geir Pedersen och har numera hemmahamn i Oslo.
23 – SVANEN
SVANEN ägs av Terje Spydevold och Henning Bergum från Eidsberg, Norge. Hon är byggd 1956 i Tønsberg av båtbyggare Berg Olsen. Måtten är 10,69 x 3,1 m med ett deplacement på 4,5 ton. Under durken sitter en Volvo Penta TAMD41A.
Terje berättar:
Svanen er en Furuholmen plattgatter levert til hvalfangstreder A.C Olsen i Sandefjord i 1956 Båten ble kjøpt av Terje Spydevold og Henning Bergum i mai i 2017.
I 2018 startet vi på restaureringen og har til nå laget nytt dekk akter og montert nytt V gir. Svanen er en av få daycruisere som har motor plassert bakerst i båten og V gir med underliggende aksel. I år totalrenoverer vi fremdekket med ny mahogny og oregon pine. Vi gleder oss til å vise henne frem på årets festival
22 – SLOWFOX
SLOWFOX, en halvdekker, krysser på 8,5 x 3,0 m med deplacement på 3,5 ton byggd 1976 i Fredrikstad i Norge. Motorn är en Perkins 4.108 på 49 hk.
Ägare är Bente-Lill och Åge Antonsen från Sandefjord som ägt båten sedan 2010. (Åge fick förresten hoppa in som notarius publicus vid förra årets lotteridragning på festivalen).
SLOWFOX er byggd av Johan Løvli från Roppestadlia utanfor Fredrikstad. Nuvarande ägare har renoverat båten med bl. a ny inredning och då enbart använt sig av återanvänt virke
21 – AMALIA-TEZZ
AMALIA-TEZZ är en liten salongsbåt, 7,1×1,85 m, byggd 1945 av bröderna Larsson i Kristinehamn.
Ägaren Thomas Ewards från Billdal beskriver historien om sin båt:
Amalia (senare AMALIA-TEZZ efter min älskade hunds bortgång) hittades i uselt skick på en åker i Mellansverige. Den transporterades ner till Göteborg till dess nya ägare, Bengt på Skeppshandeln i Göteborg. Bengt i sin tur hade precis startat upp en verksamhet vars syfte var att hjälpa trasiga människor att få en meningsfull vardag och lära sig ett hantverk, detta genom att bl. a renovera träbåtar. AMALIA-TEZZ var deras första projekt och hon lämnade land först efter att han renoverats till ett mycket fint skick.
Nya båtar kom och AMALIA-TEZZ ställdes åt sidan några år…tills en dag i mellandagarna 2017 när jag fick ta över båten vilket gjorde mig själaglad ända in i spanten 🙂
20 – ANNE-MARIE AF RÅÅ
ANN-MARIE AF RÅÅ är en 2-mastad Colin Archer ägd av Alf och Eva Eriksson från Råå.
Måtten är 15,5 x 4,4 m inkl klyvarbom med en segelyta på 110 m2. Hon sticker 2 m och har ett deplacement på 20 ton. Under durken sitter en Perkins på 80 hk.
På festivalen i Skärhamn tävlar ANN-MARIE AF RÅÅ i Traditionsbåtsklassen.
ANN-MARIE AF RÅÅ byggdes på Randesunds Båtebyggeri i Norge av en svensk båtbyggare. Förlagan var den norska redningssköyten RS12 Svolvare. Anne-Marie och ett tiotal andra byggdes i glasfiber med Svolvare som ”plugg”. Anne-Marie var den sista båt som byggdes på varvet och togs hem skrovfärdig till Valdemarsvik där båtbyggaren hade sin verksamhet.
Helt färdigbyggd var båten 1996 då familjen Eriksson köpte den och tog den hem till Råå och namnet blev
ANN-MARIE AF RÅÅ. I 22 år har de nu seglat henne varje sommarhalvår på den svenska ost- och västkusten, på södra östersjön och till norska västlandet. Bohuslän självklart på för- och eftersommar.
19 – HULDA
Inför 2018 års festival skrev vi på hemsidan:
”HULDA byggdes i 1968-69, 8,5 x 2,8 m med en segelyta på ca 14 m2. Var hon byggdes och av vem vet inte nuvarande ägaren Bengt Alvén från Henån.”
I år har kunde vi glädjande nog läsa följande i Bengts festivalanmälan:
Äntligen vet vi mer om henne!
Vi hittade en artikel – ”Litet skepp för långa färder” i GKSS tidning seglarbladet från 1970 där bygget beskrivs. Även ritningar finns med. Hon är konstruerad av skeppsbyggnadsingenjör Axel.H.Gustafsson i Landskrona på uppdrag av en seglare i Kungsbacka.
Byggd våren 1970 i Kungsviken på Orust av Holger Johanssons båtvarv.
Uppdragsgivarens önsemål lät så här:
”Vacker sjövärdig relativt snabb båt med något av sitt utseende hämtat från de vackra svenska skutorna”
18 – RABELLE
RABELLE, en Furuholmare,är byggd 1953 på Helle Arendal, Norge. Hon mäter 10,7 x 3,3m. och väger 8 ton.
Ägaren Roger Ingar Lunde skriver:
Vi har hatt båten i 35 år. Vi har brukt båten mye både på Svenskekysten og Norskekysten. Blant annet har vi vært 2 turer i Stockholm hvor vi er medlem av MYS. Det spesielle med båten er rorsystemet Kitchen Rudder som brukes både til reversering, fartsregulering og manøvrering.
Båten er bygd i 32mm furu, spant og kjøl i eik. Ovrebygget er i mahogny og origonpine. Båten er litt modifisert pga komfort og brukervennlighet. Det meste er originalt fra 1953. Vi er 5 eier av båten. Hjemmehavn er Høysand i Skjeberg Østfold
17 – DORIS
DORIS är en Coronet 24 cabin deluxebyggd 1968 i Danmark. Hennes mått är 7,32 x 2,44 m med ett djupgående på 0,7 m. På festivalen i Skärhamn tävlar DORIS i Traditionsbåtsklassen.
Anders Magnusson, som tidigare deltagit med kostern Dorrith i Skärhamn, berättar i festivalanmälan att DORIS är nyinköpt (oktober 2018). Förre ägaren, som ägt båten sen 1996, har gjort en totalrenovering, bl. a bytt motorer till 2 stycken VP 145.
16 – ZARITZA II
ZARITZA II, en ”Plattgatter” ägs av Øystein Johannesen från Mandal i Norge. Hennes mått 4,85 x 1,65 m och hon väger 300 kg.
Båten er bygd i gran på Hamar, Norge. Den gikk på Mjøsa fram til 2000 og ble gitt til ny eier i Mandal. Den ble imidlertid ikke sjøsatt før jeg overtok den i 2014 og rennoverte den.Siden har den vært 3 ganger på Trebåtfetival i Risør og 2 ganger i Skjærhamn.
15 – HANNAH
HANNAH är byggd 1967 i Säffle. Hon mäter 7,9 x 1,8 m och drivs med en B18-motor.
Ägaren Anders Ahl Johnsson skriver HANNAH´s historik:
Båten köptes av min svärfar Tommy Ahl för några år sedan från östkusten och sen kom jag med in i bilden, båten låg då i Sjötorp utanför Mariestad. Beslut togs att den skulle köras ut till havet och få hemmahamn i Ljungskile.
Sedan dess har den legat där och medverkat ett flertal gånger på träbåtsfestivalen i Skärhamn. vi renoverar på henne varje vinter men använder henne som en bruksbåt på somrarna.
14 – FJORD
Ägaren Jens Wergeland från Kullavik berättar om sin bohusjulle FJORD, 6 x 2,5 m med en Saab 1g:
John Kristensson på Vrångö köpte båten från Gösta Johanssons varv på Kungsviken, Orust ca 1957. Den användes för burfiske (hummer och kräftor), makrillfiske och sillfiske.
Ursprungligen satt det en Seffle tändkulemotor i båten. Fördäcket har byggts till i efterhand och ersatt den lilla toft som funnits i fören, där garnen förvarades. Akterbänken är likaså tillbyggd efteråt.
Relingen och spant är av ek men bordläggningen troligen furu. Båten har ca 100 kg barlast och är kopparskodd i fören för att kunna fiska sent/tidigt på året när det är isigt. Den är oerhört sjövärdig och efter träbåtsfestivalen 2017 åkte vi till Göteborg i 17m/sek (vi var ganska ensamma på Marstrandsfjorden….).
13 –VIND
VIND är en Mistral 33 byggd 1970. Hennes mått är 11 x 3,02 m med ett djupgående på 1,5 m. På festivalen i Skärhamn tävlar VIND i Traditionsbåtsklassen.
Ägaren Anders Lindstam (som också är festivalens juryordförande) skriver:
Mistral 33 byggdes på Harry Hallbergs varvsindustri, Ellös mellan 1967-74 i 216 exemplar. Målet var att kombinera trä och plast med överbyggnad av mahogny som skapade ett klassiskt utseende. Mistralen representerar höjdpunkten och blev den sista båtmodellen i Harry Hallbergs båtbyggarliv.
12 – JOHANNE
JOHANNE är byggd 1948 i Dragør, Danmark. Hon mäter 11 x 2,7 m med ett deplacement på 7 ton. Båtbyggare är Baron Wedell-Wedelsborg.
Ägaren Clas Kjølberg från Drøbak i Norge skriver i festivalanmälan:
Liten motorkrysser, laget av Danske sukkerroer. Og 6,5 tonn teak
(Förklaringen till sukkerroer (sv. sockerbetor) kan vara att Baron Wedell-Wedelsborg enligt Wikipedia var en dansk agronom, författarens anm.)
11 – STELLA
STELLA är en gaffelriggad koster byggd 1896 i Kungsviken av Anders Mattson. Hennes mått är 9 x 3 m med en segelarea på 40 m2. Hon sticker 1 m och har ett deplacement på 4 ton.
2018 vann STELLA klassen ”Årets Träsegelbåt” i Skärhamn.
Ägaren Tom Hemrėus:
STELLA är byggd som makrillgarnbåt och sedermera använd som badgästkoster i Grundsund. Ruffen är byggd i början av 1970-talet på lastbrunnen. I nuvarande ägo sedan 2011.
Som 10:e anmälan till festivalen blev Betty Ann den sista av de 10 första anmälda båtar som kan förvänta sig en liten present vid ankomsten till Skärhamn. Betty Anns anmälan registrerades klockan 02.06 den 1 Januari. Alltså 10 anmälda båtar på precis över 2 timmar! Fantastiskt!
10 – BETTY ANN
BETTY ANN är en Chris Craft, byggd 1954 i USA med byggnummer XA-40-026. Hennes mått är 12 x 3,8m med ett deplacement på 9 ton.
Ägaren Torbjørn Lensebakken från Skien i Norge berättar:
Marsjfart: 16-17 knop, Toppfart: 28 knop. Opprinnelig toppfart 26mph (ca. 22,5knop)
Originalmotorer: Gray Marine 300hk x2, senere to stk Ford 427 a 300hk. Skiftet til Cummins Diesel 5,9BTA 330hk x2, totalt 660kh i 2016. Skrog av Mahogni på Eik, overbygg i Mahogni, Teak på dekk og dollbord.
Bygget for: Julius Peterson Nyack, New York, USA i 1954. (Hermedon II).
I 2005 ble Betty Ann solgt av Betty og Villiam Vetter i New Jersey USA (Betty Ann), til Truls Malm i Tønsberg, solgt videre til Arne Frøyland fra Lier i 2007, han eide båten til 2012. Båten er en av 28 bygde båter av denne type Express Cruiser, og er eneste gjenlevende slik båt i verden.
9 – ALBATROSS
ALBATROSS, en gaffelriggad koster byggd 1936 på Getterön, okänt av vem. Måtten är 7,7 x 2,4 m med peke. Segelarean är 24 m2
Ägarna, Erik & Lena Henningsson, berättar:
Vi har ägt båten i 13 år. Under den tiden har vi inrett ruffen, installerat motor, byggt ny rigg och diverse annat, mycket av det med hjälp av Sven Johansson i Gerlesborg. Vi känner inte till båtens hela historia så om någon känner igen båten och vet något så är vi intresserade.
8 – INGA
INGA ären snipa med hemmahamn Fjällbacka ägd av Josefine, Anders och Vega Carli. Hon mäter 6,8 x 2,3 m och under durken sitter en VP MD2B.
Familjen Carli har ägt INGA sedan 2011 då de köpte henne i Lidköping av en man som ägt henne i 35 år.
Var, när och av vem INGA är byggd är okänt. Kanske någon i publiken kan hjälpa till med mer information.
7 – GULLEFJUN
Ett av årets teman på festivalen är ”Båtbyggare Arvid och Thore Berntsson”.
GULLEFJUN ägs och är byggd 1987 av Thore Berntsson, båtbyggare från Mellan-Restad i närheten av Kungälv. Hon är en stor enepinnad julle, ek på ek, 10,35 x 3,97m och väger 8,5 ton.
Renoveringslogg:
- Vintern 2013–14 renskrapat skrov, nytt överbygge i samma form som originalet men i nytt material, nytt däck.
- Vintern 2014–15 gjordes ny durk och teak i sittbrunnen.
- Vintern 2016–17 gjordes nytt pentry, ny styrplats, ny nergångstrappa till ruff, nytt bord i styrhytten.Vintern
- 2017–18 rengjord i botten in- och utvändigt, motor urlyft och rengjord/målad.
5 – NYMLAN
Någon gång under 70-talet föddes idén hos familjen Pålsson om att bygga en båt. Efter mycket tankar och skissande gick uppdraget att bygga till Folke o Eilert Ericson, Dalby/Henån. 1976 var NYMLAN verklighet.
Hon är en gaffelriggad skuta byggd i ek, mäter 13×3,40m inkl klyvarbom. Total segelarea är 70 m2.
Besättningen, som levt med NYMLAN stora delar av livet, kan berätta mycket mer och gör det gärna.
4 – LAGUN
LAGUN är en Lallerödsnipa , byggd 1976 av Hjalmar Johansson. Snipan mäter 6,5 x 2,25 m och under durken sitter en SABB diesel.
Anna Hult som äger LAGUN har startat facebookgruppen ”Vi som älskar träbåtar”. Antalet medlemmar i gruppen närmar sig 11 000. På Båtmässan i Göteborg i februari berättar Anna mer om ”Vi som älskar träbåtar”.
3 – PIERINA
Nuvarande ägare Michael Råberg från Oslo berättar:
”Pierina byggdes av Torvald Vestmann 1965 i Norrköping. Som ung man ville han bli möbelsnickare. Samtidigt ville han ha en båt. Två år tog byggandet. Pierina blev i Torvalds ägo helt till 2015 då jag tog över.”
PIERINA har samma mått som en Nordisk Folkbåt, 7,62 x 2,2 m med ett djupgående på 1,2 m.
2 – JOHANNA
JOHANNA (Trålaren) byggdes 1968 på Lundfelts Båtbyggeri i Hammar/Askersund. Hon mäter 9,5 x 3,05 m med peke och har en gaffelrigg på 33 m2. Under durken sitter en Perkins 4/154, 68hp diesel. JOHANNA tävlar i Skärhamn i traditionsbåtsklassen.
Ägarna och renoverarna Marianne & Lasse Snygg berättar:
Köptes 1995 som ett ej sjödugligt renoveringsobjekt. Byggdes ”baklänges” och sjösattes efter nästan fem år sommaren 2000. Är flitigt använd varje sommar sedan dess.
Första anmälda båten till Träbåtsfestivalen 2019 i Skärhamn blev:
1 – LABAN
LABAN är en föredetta fyrtjänstebåt, byggd för Sjöfartsverket (dåvarande Kungliga Sjöfartsstyrelsen) år 1958 i ek av Nils och Kalle Sundin, Docksta Båtvarv. Det dåvarande namnet var Tjänstebåt nr. 11, och båten gick till fyrplatserna Holmögadd och Eggegrund på Norrlandskusten. Dåvarande motor var en Seffe S17BF på 15 hk och den hade både ruff och segel.
År 1973 såldes den till privat ägo och har sedan dess mestadels varit privat fiskebåt på ostkusten och i Siljan, innan den köptes av Jessica Andersson och kom till Göteborg år 2014. Då fanns varken ruff eller mast kvar. En omfattande renovering påbörjades. Idag har Laban en modern motor – en Yanmar 3YM30.
LABANS mått är 7,5×2,6 m.