Träbåtsfestivalen i Skärhamn, 5-7 Juli 2024.
Notera att denna sida inte uppdateras automatiskt, det är alltså helt normalt att det tar upp till ett par dagar innan din anmälan syns på denna sida.
78 – STYRBJÖRN
Styrbjörn är av typen halvsalong, byggd på Liljegrens varv i Göteborg år 1912 och ritad av C. O Liljegren.Måtten är 10,6 x 2,3 meter och skrovet är byggt i furu på ekspant med var fjärde järnspant. Däcket och överbyggnad är gjort i oregon pine och mahogny. Ägaren Jai Kallin från Uddevalla köpte båten år 2006 på Lyr (södra Orust) och renoverade båten i nästan tre år samt gav båten ett tidsenligt utseende igen. Det blev också en lite större motor, en Volvo Penta BB225 bensin V8. Styrbjörn är sin kust trogen och har varit på västkusten hela tiden, och om allt stämmer vad gäller informationen som inhämtats så är Jai Kallin den femte ägaren.
77 – 911
Roddbåten med namnet 911 är byggd cirka 1965 i Jämtland. Ägaren Björn Persson från Östervåla köpte denna roddbåt av Mikael Tornving år 2021. Hans farfar köpte den ny 1965 från en båtbyggare i Jämtland. Motorn är en Johnson utombordare från 1958 med 7,5 hk, en riktig raritet! Måtten på roddbåten är 4,7 meter lång och 1,58 meter bred. Välkommen!
76 – M/S YTIK
Magnus Mellert från Floda anmäler sin Tunakryssare från 1968. Den är byggd i Eskilstuna av byggföretaget BPA och är 10 meter lång och 3,15 meter bred. Segelytan uppgår till hela 40,5 kvadratmeter men den har även en Solé 103 motor. Magnus far köpte båten redan 1972 men sedan såldes båten till en Stockholmsfamilj år 2007. Under dessa år har den varit i Tyskland, Danmark, Holland & Sverige runt, och hamnade till slut hos Kronofogden som ett vrak. Magnus berättar:
Efter 11år sökte en kille från Motala upp mig och ville veta lite om båten eftersom min fars namn var inristat i diverse instrument. År 2020 ringde han åter upp och frågade om jag ville köpa tillbaks båten, sedan dess har vi spenderat resterande år på att renovera henne från för till akter.
Härligt att höra, hjärtligt välkomna åter till festivalen!
75 – BOO
Boo är en liten öppen julle på 5 meter byggd i ek år 1996, av Thore Berntsson i Mellan-Restad utanför Kungälv. Motorn är en Volvo Penta MD och skrovets bredd är 2 meter. Denna lilla sköning kommer tuffande till festivalen med sin ägare Lars Dencker som är boende i Göteborg. Välkomna!
74 – LA TARET
En klassiker av typen Solö ruff byggd 1964 på Storebro varv i Västervik med måtten 7,25 x 2,25 meter. La Taret har varit med på festivalen flera gånger, och var även utställd på Båtmässan 2019. Nuvarande ägare Per Johansson har haft båten sedan 1993. Mycket är bytt och renoverat och ombyggt. Den femcylindriga bensinmotorn kommer från en Volvo 850 glt och är på 170 hästar. Akterdäcket är numera öppningsbart och kapell med bågar kan gömmas där under. Det mesta som blänker är egentillverkat i rostfritt. Välkomna tillbaka!
73 – ALMA
Här är en fin motorbåt i klassen Traditionsbåt vid namn Alma. Den är byggd 1967 och är av typen Biscaya 29 / Storö III, och alla tidigare ägare har bott i Uddevalla och Henån men hon ligger numera i Göteborg där även ägaren Ricardo Morales bor. Skrovet och toppen av överbyggnaden är tillverkat i glasfiber, resten av trä. Överdelen är slående lik Storebro Storö III. Hon drivs av två stycken Volvo Penta TAMD 40 och är 9 meter lång och 3 meter bred. Välkommen Alma med besättning!
72 – ELIN
Elin är en en motorbåt av typen vättersnipa, som är byggd år 1990 av Rolf Jakobsson i Tived. Längden på båten är 8,4 meter och bredden är 2,8 meter. Den har en Vetus inombordare som går på diesel och ägaren är Anders Hjort från Vänersborg som inte vet så mycket historik om sin båt ännu då han nyss köpt den. Kanske någon på festivalen kan fylla i luckorna, vem vet? Välkomna!
71 – CLUCK-CLUCK S270
En blå, härlig Nordisk folkbåt har vi här som numera ägs av Anna Hult som även har Lallerödssnipan Dolores och som är den som startade gruppen Vi som älskar träbåtar på Facebook. Båten byggdes år 1949 på Kungsstens båtbyggeri i Göteborg på beställning av tandläkare Arthur Theman och har en detaljrik historik som medföljde båten vid köpet 2022 då den förvärvades av Bengt Johansson från Marinskroten på Ringön.Den har 24 kvadratmeter segelyta, skrovet har måtten 7,68 x 2,20, och sedan köpet har den genomgått några mindre reparationer och fått kärlek på Orust av Båt-Jonas, Stella Båt & Snickeri samt givetvis av Anna Hult själv. Vi ser fram emot en numera seglande Anna Hult på vår festival!
70 – MIGNON
Mignon är en klassisk K 25:a från år 1951. Ritad av de mycket erkända och skickliga konstruktörerna bröderna Einar och Carl-Eric Ohlson. Bland annat ritade de framgångsrika 5.5:or, den tidens formel 1 inom segling. Deras konstruktioner knep en medalj i varje OS from 1952 tom 1968, vilket de var ensamma om. Denna båt byggdes på bröderna Martinssons varv i Svineviken, Orust, som var erkänt långt utanför Sveriges gränser för sina välbyggda båtar. Dessutom var den SS Fram:s utlottningsbåt 1951, vilket innebar extra omsorg vid byggandet. Ägaren Uno Billmark skriver att: ”Båten har varit en familjemedlem sedan min pensionering 2010 och låtit mig få återuppleva ungdomens vågkluck mot ett träskrov”. Härligt!
69 – GRACE
Denna K6:a är byggd år 1961 på Orust av båtbyggare ”Söbben”. När Grace inte seglar med sina 18 kvadratmeter segel så drivs hon framåt av en utombordare. Segelbåten är 6,1 meter lång, och seglades på 60- och 70-talet på semestern av en tvåbarnsfamilj i hela 5 veckor i sträck längs med Bohuskusten. Numera blir det mest dagsseglingar och en och annan kappsegling berättar ägare Sven Niklasson från Göteborg. Välkomna till Skärhamn!
Övergång till intresseanmälan
68 – BIRGIT
Birgit är en julle byggd 1981 i Henån av båtbyggare Gustav Adolf Martinsson. Motorn är en Yanmar och jollens mått är 6,5 meter lång och 1,7 meter bred. Robert Nilsson från Uddevalla är ägare till båten och kommer glidande till Skärhamn den 5 juli. Välkomma!
67 – PETRA
Petra är en trivsam, välbevarad och fint renoverad (av Daniel Vedö) mahognysnipa. Petra låg i Vänern först men på 80-talet kom hon till Hamburgsund. Sedan har hon varit på Orust samt i Uddevalla och nu bor hon i Bovallstrand efter att hon i år övertogs av Daniel Andersson från Borlänge. Petra är byggd 1961 i Tiveden av båtbyggare Rolf Jacobson. Båtens mått är 7,5 meter lång och 2,6 meter bred, och framfriften sköts av en Albin O41. Hjärtligt välkomna!
66 – ALBERTINA
Snipan Albertina, med sin ägare Yvonne Wallin från Skärhamn blir vår 67:e anmälda. Yvonne skriver:
Vi vet inget om snipans ursprung och just därför skulle det vara intressant att medverka i festivalen och säkerligen få svar på frågan. VI köpte Albertina på Frankes Marina för 40 år sedan, helt nyrenoverad, efter att ha varit sjunken. Nu är Albertina återigen ett strålande skick och det skulle vara roligt att få visa upp henne.
Snipan är 6,6 lång, 2,2 bred, och den har en Sabb 1 cylindrig diesel på 10 hk.
65 – SIV
Ägaren till Siv heter Peter Nilsson och kommer från Uddevalla, och han lurades in i renoveringsprojektet av ”vännen” Claes Fröberg, ägare till systerbåten Kantippa, som tyckte att det var dags att han skulle bli sjöman. Siv inköptes i Åmål 2016 och renoverades som ett kompisprojekt tillsammans med Kantippa under åren fram till 2021. Hon fick då en grundlig renovering med en del ny bordläggning, nytt fönsterparti, motor-montage, avbärarlister, renskrapning och lack, ny krom med mera. Hemmahamnen är på Vindön Orust där hon ligger sida vid sida med sin syster när dom inte sträcker ut över fjordarna. Måtten samt motorn på Siv är lika som Kantippa, det vill säga 8,9 x 1,9 meter och en Volvo Penta BB170.x
64 – KANTIPPA
Kristinehamnaren Kantippa byggdes 1939 av Bröderna Larssons varv på omarbetade ritningar av C,G.Pettersson (den fick även en akterruff). Kantippa användes som visningsbåt på varvet och låg då i en vagga så att man kunde ”tippa” henne för att lättare se inredningen – därav namnet Kan Tippa. Hon inköptes 2005 och har genomgått en löpande renovering som kulminerade under 2020-2021 då hon fick nya däcksbalkar, däck, vindruta mm. Båten trivs allra bäst när hon får vara ute tillsammans med sin syster Siv, som också är anmäld till festivalen. Kantippas hemmahamn är Vindön på Orust och Claes Fröberg från Henån är stolt ägare till henne. Måtten på Kantippa är 8,9 x 1,9 meter och hon drivs av en Penta BB170.
63 – FRÖKEN P
Den vackra Pettersson-båten vid namn Fröken P med sin ägare Kevin Olsson från Göteborg kommer till festivalen. Båten är byggd 1939 någonstans i Stockholm och är 8,5 meter lång och drivs av en Volvo B20. Kevin skriver så här till oss:
Jag och min tjej Jonna köpte denna Pettersson-båten förra sommaren i Årsta i Stockholm . Vi har slitit hela vintern med sittbrunnen och lagt våra första lacklager i våra liv. Vintern har spenderats i Nordöhamnen men även på Marinskroten på Ringön där Västkustens träbåtsförening arrangerar en träbåtskurs. Vi skulle vilja veta mer om vår båt och tror oss få reda på mycket under festivalen. Fröken P har nu hemmahamn på Stora Brattön.
62 – TAIFUN
Taifun är en så kallad moderniserad koster och har haft Bermudarigg från början. Ritad av Hjalmar Johansson och byggdes av hans bror, Gustav på Dammen i Kungsviken år 1937. Den kallas moderniserad eftersom utvecklingen gått från snipan som arbetsbåt med gaffelrigg till en utpräglad nöjesbåt, en kappseglare med Bermudarigg. Från år 1937 till 1969 hade hon sju ägare. Två av dessa var välkända ”Framare” (Fram segelsällskap) och kappseglare. Åren 1969 till 2000 fanns båten på ostkusten. År 2000 kom hon dock tillbaka till västkusten igen och seglades till 2009 då hon blev stående på land. År 2010 hittade Magnus Troiza henne, köpte den och seglade en sommar. Hon blev till salu och nuvarande ägare Lars-Urban ”Lubbe” Helje från Lima köpte henne 2011. Lubbe skriver: ”Efter en omfattande renovering på Hälleviksstrands varv sjösatte jag 2016. Taifun blev K-märkt 2017.” Taifuns mått är 7,54 x 2,83 och hon har en segelyta på 21,6 kvm. Välkomna!
61 – GØY
Håkon Foseid från Moss i Norge anmäler sin fina motorkryssare från 1958 och skriver så här i sitt brev:
Första ägaren Melby Fadum hämtade båten (Veronica) hos Brødrene Aa i juli 1958, han lät bygga 17 båtar där genom åren – alla med namnet Pekita. År 1960 köpte Conrad Bryde båten för 60.000 kronor, lika mycket som en bra lägenhet i Oslo kostade på den tiden. Conrad Bryde använde båten mycket och hade den på varv för vinterunderhåll. När Conrad Bryde blev sjuk och senare dog, började båten förfalla. Det var ett tufft arbete vintern- och våren 1996 för att få båten klar till julisemestern med familjen. Hösten 2000 började en totalrenovering och efter sju år hemma på tomten kunde vi sjösätta båten igen. Nuvarande ägare köpte båten 2022. Etter dette har vedlikehold vært i fokus, samtidig som man har jobbet mot modernisering innevendig.
Gøy är 12,2 meter lång och 3,3 meter bred och har en Cummins 5,9 liter som framdrift.
60 – MOA
Moa är en traditionsbåt av Colin Archer-typ byggd 2015 i Henån av Randesunds Norge och Orust Yacht service. Bengt Märs från Göteborg. Skrovet är byggt i Norge efter en kopia av en Colin Archer sjöräddningsskuta vid namn ”Svolvaer” byggd 1897, men fortfarande i drift i privat ägo. Originalbåten är 47 fot,men kopian Moa är nedskalad till 40 fot (13,5 meter lång). Motorn är en Penta TAMD 41, hon har en segelyta på hela 130 kvm och väger 25 ton. Skrovet är byggt i plast, inredning i teak och ek. Inredningen färdigställdes år 2015 utav Orust Yacht Service i Henån, av snickare Mats Johansson, och därefter sjösattes hon samma sommar. Segel / Rigg är av märket Seldén och styrs av elektronik. Välkommen Moa med besättning!
59 – RHAPSODY
Torgny Gunnarsson från Stockholm anmäler sin Rhapsody, som är en Vindö 45 byggd 1983 på Vindövarvet på Orust. Båten levererades till sin första ägare, familjen Rapp (då med namnet Rappsody), som med hemmahamn i Hunnebostrand tog hand om henne med mycket god omsorg under många säsonger fram till 2015 då hon övertogs av Jens Halvarsson som seglade upp henne till ostkusten och sin nya hemmahamn i Trälhavets båtklubb. Jens gjorde ett antal uppgraderingar med bland annat bogpropeller, landström med mera och nyttjade henne aktivt tills sommaren 2023 då hon såldes vidare till nuvarande ägare, Torgny Gunnarsson med familj. Under vintern 23/24 har Rhapsody genomgått en omfattande renovering och upprustning på Vindö Marin, med bland annat nytt vacuumlimmat teakdäck, komplett ny drivlina, mm. Hemmahamn: Grisslehamn.Båtens mått är 10,3 x 3,33. Välkomna!
58 – MINA AF VITTANGI
Denna Allmagssnipa byggdes år 1967 av Olle Andersson på Allmags varv på Orust (Olle i Hålebäcken) på beställning av en köpare från Göteborg med sommarställe på Orust. Hon blev kvar på Orust under alla år, fram till 2013 då ägare Johan Groth från Kållekärr förvärvade henne. Hon var då i mycket fint skick, tack vare tidigare ägaren Gert Abrahamsson. Hon gick då under namnet Alma Af Henån. Ägaren Johan skriver:
Isamband med att jag förvärvade henne, bytte jag även namnet på båten. För att hedra en av de finaste människor som gått på denna jord, döptes hon om till Mina Af Vittangi. Mina är min mormor och Vittangi är vår födelseplats. Vid stranden av Torneälven. En plats med stolta träbåtstraditioner av ett annat snitt.
Snipans mått är 7,9 x 2,9 och motorn är en Perkins 4.107.
57 – GUNNAR KNUDSEN
Här har vi en rejäl båt byggd i Farsund år 1939 med måtten 13,10 x 4,5 meter. Den är byggd som privat segelskuta från början. Ägaren Jan Högmo från Nesøya skriver:
Etter krigen blev båten overtatt av Staten for fiskerioppsyn. Därefter blev den ombygget till motorskøyte for Universitetet i Oslo som forsknings- og undervisningsfartøy. Senere blev den overtatt av Risøya folkehøyskole for utbildning av ungdom inom maritime fag. De siste 40 år har den varit privatägd, hjemmehørende i Asker utenfor Oslo i Norge.
56 – JOKER
Joker är ritad av CG Pettersson, ritning nr 794, och byggd av Bröderna Nilsson i Nyköping år 1930. Det är en dubbelruffad, ketchriggad motorkryssare, byggd i ek, med vart tredje spant i galvat vinkeljärn. Nuvarande ägaren Roland Caspersson från Billdal har ägt båten ända sedan den 13 september 1966 vilket är fantastiskt! Joker är 9,6 meter lång och har en Volvo Penta MD22L samt en segelyta på 14,3 kvadratmeter. År 1948 köpte Carl Gustav Hagström båten i Oxelösund och körde den till Göteborg, där den har varit sen dess. Övriga ägare har varit: Hallberg mellan ca 1960-1964 samt Ivar Svan ca 1964-1966. Välkommen tillbaka JOKER!
55 – MINNE
Här har vi en klassiskt byggd kryssare i 30-talsstil byggd år 2020 av självaste ägaren Jonas Olsson med flera. Båten är ritad av Ocke Mannerfelt och skulle från början blivit en racer med dubbla hensin-V8:or men linjerna lämpade sig också för en traditionell salongsbåt. Ägaren Jonas ägnade 7 år åt bygget och anlitade personal hos Mats Snickare för en hel del krävande moment. Bygget var tänkt att pågå i 2 år men tog alltså 7. Ägaren har således kanske en något tidsoptimistisk läggning. Denna vackra båt är 14 meter lång och 3,4 meter bred. Senast var hon med på Båtmässan i Göteborg 2024, och hemmahamn på sommaren är Lilla Askerön mellan Tjörn och Orust.
54 – BRITT
Britt är en vacker segelbåt, en K6 (nummer 14), som är byggd 1948. Stolt ägare till denna båt är Johannes Weiberg från Hisingsbacka. Han skriver att Einar och Carl-Erik Ohlson på Nestor Nilssons varv i Strömstad har byggt henne, och att båten byggdes som lottbåt åt Strömstad SS och har seglats i många år i Bohusläns norra skärgård. Men numera utgår hon från Björkö och SS Fram. Britt för 18 kvadratmeter segel och hon har måtten 6,1 x 2,26 meter. Vi ses i Skärhamn!
53 – TÖSEN
Pål Walfridsson från Göteborg anmäler sin Neptunkryssare vid namn Tösen. Ägaren berättar att Lars-Göran Södergrens far byggde nummer 187 vars första namn var Vivi. Enar Johansson i Norrtälje byggde skrovet år 1954 och min far byggde resten. Byggplats var SSSvearnas klubbvarv i Eskilstuna. Far, mor, Lars-Göran och hans två systrar seglade henne några somrar innan hon såldes till Lars-Erik Ström i Eskilstuna som döpte om henne till Tösen. Båten har måtten 9 x 1,95 meter och hon ha el-utombordare samt en segelyta på 22 kvm. Välkomna!
52 – LÄRKAN
Nummer 52 som anmäler sig är en liten roddbåt, en så kallad Kyrkesundsdoris, vid namn Lärkan. Båten byggdes år 2007 i Kyrkesund av Christer Mattiasson och Arne Kristensson i dennes sjöbod. Förebilden är en doris byggd av Hilmer i Änga som levererades till Lennart Svensson på hans 18-årsdag den 3 februari 1941.Lärkan har måtten 4,4 x 1,2 meter och ett djupgående på blott 20 cm.
51 – FANTASIA
Fantasia är en havskryssare byggd 1961 på Hasses Båtbyggeri i Östhammar. Båten har förutom sina 34 kvm segel även en Solé diesel, och båtens mått är 8,68 x 2,45 meter. Båten ritades av Erik Nyström som utbildat sig till båtkonstruktör för kappsegling för eget bruk. Han seglade bl.a Gotland runt några år. Båten såldes sedan till en Stockholmkonstnär som också seglade Gotland runt några år tills båtar med delat lateralplan konkurrerade ut långkölade båtar. År 1973 köpte Ingegerd Jansson från Styrsö båten och seglade ner den till Göteborg via Göta kanal. Nu blev det familjesegling först med barn och med tiden utan barn. Mest i Bohuslän men också turer genom norska och danska vatten. Efter ca 40 års seglande under minst 2 veckor varje sommar och åtskilliga helger därutöver så såldes båten. Nuvarande ägare har gjort ett gediget underhåll och på ett förtjänstfullt sätt reparerat uppkomna skador.
50 – ANNA
Harald Sköld ifrån Göteborg tar med sig sin galeas, byggd år 1980 på Vesterö Skibsverft på Laesö i Danmark av Hans Pedersen efter ritningar från 1867. Anna som hon heter, är 12 meter lång och 3,75 meter bred. Denna typ av båt kallades Kartoffel-skutor. Skrovet är gjort av ek på ek och däcket är i teak. Masterna är limmade och nyrenoverade 2024 och överbyggnaden är i mahogny. Motorn är en Ford 125hk och hon har en segelyta på 120m2. Harald är 3:e ägare av Anna. Hon beställdes ny av Folke Patriksson på Tjörn som ägde henne i 30år. Därefter var hon på Ven i 10 år hos Anders Nilsson, men nu ligger hon tryggt förtöjd på Klippans Bruksbåtsförening i Göteborg.
49 – VIND
Här har vi en fin Mistral 33 vid namn Vind! Hon är byggd år 1970 av Harry Hallbergs varvsindustri i Ellös. Vind har skrovnummer 89 av cirka 220 byggda. Cirka 80 procent av båtarna gick på export och Mistral 33 kan ses som en av de första svenska serietillverkade båtar som lyckades attrahera köpare runt om i världen. Konceptet var att kombinera glasfiberarmerat skrov med mahogny och teak i överbyggnad i klassisk stil. Vind, som ägs av Anders Lindstam i Borås, har en längd på 10,2 meter och har 50,8 kvm segelyta och även en Penta MD11C för framdrivning.
48 – NOOMI AF BLEKET
Noomi är en fiskejulle byggd av Arvid Berntsson i Burås på Orust år 1974. Båten har aldrig använts till yrkesfiske utan brukats som fritidsbåt, först av beställaren Olof Rydbäck med familj, i Lindgrens hamn, Gottskär. Sedan 1999 är hon tillhörande familjen Bronedahl med hemmahamn i Bleket på Tjörn. Måtten är 7,5 x 2,95, segelytan är 18,5 kvm och motorn är en Sabb 2G med ett härligt ljud. Kom till festivalen och lyssna!
47 – ELAIDA
Elaida, byggd på Vindö på Orust år 1974, är en Vindö 50 traditionsbåt med en längd på 10,6 meter. Hon väger drygt 6 ton, har en segelyta på 50 m2 och en 40hk Yanmar som framdrivning. Nuvarande ägaren Mikael Angrell köpte båten år 2018 som 3:e ägaren och har renoverat henne sedan dess. Välkomna!
46 – KEJSAREN
Kejsaren är en Star-båt som är byggd 1956 i San Diego. Den är 7 meter lång och 1,7 meter bred och väger cirka 800 kilo. Segelytan är 20 kvadratmeter, och ägare är Truls Johannessen från Stenungsund. Informationen vi fått till oss är:
Båten är byggd i cederträ med hemmabyggd mast och bom i gran. Riggen är nedtrimmad, med kortare bom.
Välkommen Kejsaren med besättning!
45 – SVEA
Erik Forberg från Billdal. Svea är en bastant snipa på över 5 ton med måtten 9×3 meter och kom till världen 1975. Papporna till Svea var de legendariska båtbyggarna Eilert och Folke Ericson från Dalby på Orust. Det fanns inga ritningar förutom i huvudet på båtbyggarna, en konstruktion som de ärvt från sin far Eric Olsson. Svea blev årets trämotorbåt på festivalen 2015 och ställdes ut på båtmässan året efter. Svea är byggd i ek på ek och spanten är kraftiga 3 tums ämnen. Däck och styrhus är byggda i teak och inredningen av mahogny. Beställarna var bröderna Bengt och Åke Jonasson från Tegelstrand. Idag är hemmahamnen i Billdal och stolt kapten är Erik Forberg!
44 – LEA (VINDLEA)
LEA är en båttyp med benämning Flicka, som är en modifierad Folkbåt med måtten 7,85 x 2,2 och hon är utrustad med utombordare. LEAS ägare heter Necmettin Atlialp och kommer från Göteborg. Necmettin berättar följande:
Båten är byggd år 1960 av Johannes Ohlsson i Henån på Orust. Lea hade två ägare före mig. Hon stod på land i nästan 10 år innan jag köpte och restaurerade henne för två år sedan. Hon är en mycket, mycket sällsynt FLICKA – alltså en modifierad Folkbåt. Hon är en kravellbyggd mahognybåt.
Varmt välkomna till festivalen!
43 – M/S CHARLOTTE ABC64
Här har vi en till traditionsbåt, denna gång är det ett Amigo 27-skrov med träöverbyggnad, byggd av Karl-Erik Axhov på Hönö 1989. Längden är 8 meter, bredden 2,6 meter och segelytan är 33 kvm. Ägaren till M/S Charlotte är Ralph Buss ifrån Sävedalen. Han skriver till oss:
Detta är den sista båten med Amigo 27 skrov. Hon har en ny Yanmar 3YM20.
Vi ser fram emot att få veta mer om denna båt festivalen, varmt välkomna till Skärhamn!
42 – NYMLAN
År 1976 i Dalby/Henån såg denna Koster dagens ljus efter att en idé hade fötts någon gång under 70-talet hos familjen Pålsson om att bygga en båt. Efter mycket tankar och skissande gick uppdraget för byggandet till Folke och Eilert Ericson, i Dalby/Henån. År 1976 var alltså NYMLAN äntligen verklighet. Hon är en gaffelriggad skuta byggd i ek, mäter 13 x 3,40 meter inklusive klyvarbom. Total segelarea är 70 m2. Besättningen, som levt med NYMLAN stora delar av livet, kan berätta mycket mer och gör det gärna.
41 – EDNA
Edna är en traditionsbåt av typen Coronet Hardtop Sedan, som ägaren Erik Amlie Wahlström från Tanumshede stolt visar upp på festivalen. Detta exemplar är byggt år 1956 i Vordingsborg i Danmark, och hon har måtten 5,5 x 2,3 meter. Framdrivningen sker med hjälp av en Chrysler 55hk utombordare. Erik skriver:
En komplett K-märkt Coronet med byggnummer 17, få ägare, och skicket är mint condition! Jag köpte henne 2023 och ser framemot många härliga turer i Sverige, Norge och Danmark. Hon har varit utställd på Allt för sjön år 2015.
Välkommen!
40 – JULIUS
Julius är byggd år 1978 i Kungsviken på Orust. Det var den sista ekjullen som Gunnar Andersson i Kungsviken byggde, då som ett akterbygge, med mått 7 x 2,7 meter. Idag är Peter Sundman från Vallda stolt ägare till Julius. Peter skriver om historian:
Sven Andersson i Rönnäng köpte båten 1980. På 90-talet revs akterbygget och ersattes med det befintliga frambygget för att kunna nyttja båten bättre som fritidsbåt. Sven sålde den till Åstol 1996 och vidare till Varberg 1999. Från Varberg till Gottskär och vidare till ett skogsparti nära Fjärås centrum och därefter har den stått på land i 10 år. Jag köpte båten 2019-05-20. Efter 2 års fullständig renovering av skrov och med inredning och nu med en Volvo Penta MD17D och ny drivlina så är Julius åter sjöduglig.
39 – VINDÖGA
Lennart Carlsson från Kinna kommer med sin VINDÖGA, som han köpte på Gotland år 2009. Båten har deltagit ibland annat Gotland Runt och de har utöver det också gjort några längre resor. Vindöga är byggd år 1977 av Carl Andersson på Nötesunds varv i Vindön på Orust. Det är en Vindö 50 ketch, alltså har den två master. Skrovlängd är 10,65 meter och bredd 3,1 meter. Detta är en så kallad traditionsbåt, där skrovet är i glasfiber och det mesta i övrigt i mahogny och teak. Välkomna till festivalen!
38 – KATINKA II
Eilert och Folke Eriksson i Henån på Orust har byggt denna fantastiska KATINKA II, år 1984. Måtten på henne är 8,9 x 3,2 meter och hon har en Volvo Penta MD17C under durken och för 35 m2 segel. Båten ägs sedan år 1995 av Britt Vestfeldt och Jarl Svensson ifrån Grästorp och är flitiga gäster på vår Träbåtsfestival. De första 12 åren gick båten i Vänern men hon har därefter seglat på Västkusten. Hon sjösätts och torrsätts i Såtenäs i Vänern men har hemmahamnen i Fiskebäckskil. Välkomna!
37 – IRENE
Stolt ägare till denna Mistral är Sven-Hugo Torstensson ifrån Älvängen. Hur ska vi då beskriva Irene? Jo, hon är en Mistral 33 med en längd på 10,18 m och en bredd på 3 meter. Denna traditionsbåt är byggd 1974 av Hallberg Rassy på Ellös och motorn är den ursprungliga Volvo Penta MD2B. Mast, rigg och segel har bytts till Seldens Rullmast och Furlex. Köl och roder har ändrad form och vikt och foldingpropeller. Sven-Hugo Torstensson har varit ägare sedan leveransen från varvet 1974-07-12 vilket är 50 år. IRENE har vårdats och uppgraderats på en mängd andra sätt samt brukats varje år. Nu är det fjärde generationen som vill vara med och njuta ombord. Sommarhamn är Kungsviken och vintersäsongen är i Älvängen.
36 – BARBRO
Barbro är en Blekingseka byggd 2004 av Stefan Pettersson i Karlskrona. Måtten är 5 x 2 meter och cirka 50 cm djupgående. Seglet är på 5 m2 och Barbro tros väga runt 200 kilo. Ägare till denna blekingseka är Dag Simonsson ifrån Alingsås, som skriver att den är byggd helt traditionsenligt och är gjord av ek, beställaren hade den som prydnadsbåt vid sin brygga i Mönsterås fram tills 2021 då nuvarande ägaren Dag tog den till västkusten. Välkomna till Skärhamn!
35 – GALEI
Gunnar Ohlin, Västra Frölunda anmäler sin fina Vingen 11A, en Ljungströmare byggd 1948 Uddevalla av HSB/Junohus. Den har måtten 6,78 x 2,05 meter och ett djupgående på 1,07. Segelytan är på 2 x 15 m2. Galei har fått sitt namn från Gabriella och Leif som var tidigare ägare och som lät renovera henne för drygt 10 år sedan. Gunnar skriver:
Jag har snart haft Galei i ett år och ser fram emot vår andra tur till Skärhamn! Förra årets uppsegling började dramatiskt och med en mycket brant inlärningskurva om hur båten beter sig i hårdare väder. Hoppas ändå på frisk sydväst på torsdag-fredag så jag hinner upp i tid. Förra året deltog vi också på klassiska regattan den 6 juni i Långedrag och vann självklart klassen, där vi var enda båt. Bilden är från när vi lämnar GKSS.”
Hjärtligt välkommen!
34 – TULI
Tuli är en K6:a segelbåt i trä byggd 1962 av ”Söbb-Anders” i Henån. Nuvarande ägare Gunnar Wiman från Hönö skriver att Tuli har haft flera ägare och har många goda resultat i olika kappseglingar för kosterbåtar. Tuli är en vacker båt i bruksskick, byggd i ek, och registrerad i SS Fram. Välkommen åter till festivalen!
33 – ÄGIR
Ännu en äkta Kungsviken-julle kommer till festivalen! Ägir är byggd 1970 av Gösta Johansson i Kungsviken på Orust med en Marna M2 dieselmotor. Jörgen Lorén ifrån Göteborg skriver att båten har måtten 7,2 x 2,8 meter och han har tidigare berättat tidigare för oss:
Båten byggdes 1970 då den beställdes av en köpare som var, eller höll till på Tistlarna. Efter flera ägare sedan dess är vi nu två föredetta sjömän som tagit över jullen sedan 2022 och tänker nu bevara detta kulturarv.
Det tycker vi låter bra, välkomna tillbaka till Skärhamn!
32 – FALKLAND
Kenneth Larsson ifrån Skärhamn kommer med sin julle Falkland byggd i Kungsviken 1979 av beställare Leif Johansson från Rörö. På den tiden användes båten som lysbåt i fiske. Sedan blev båten såld cirka 1984 till marinen och användes till ubåtsjakt, därefter runt år 1989 vidare till en privatperson från Stockholm. År 1995 kom Falkland till Hönö och Sture Larsson, innan nuvarande ägare Kenneth köpte den 1997. Båten fick då en ny inredning gjord av Mats Stefansson och Arne Karlsson Halsbäck, även en motorrenovering gjordes av Skärhamns fartygsservice. Men 2015 kände Kenneth att det var dags att sälja jullen, då han köpte skutan Queen Ingela, och jullen kom då till Mattias Sandberg i Rönnäng, därefter till en man vid namn Björn i Stenungsund. Kenneth kunde dock inte släppa Falkland, så han köpte tillbaka den på hösten 2022, och gjorde då en lättare renovering, och den används nu som badbåt. Välkomna!
31 – IRINA
Irina är en NC-kryssare från 1966 byggd i Kungsviken av båtbyggare Christopher Rassy. Måtten är 9,5 x 2,5 meter och segelytan är 29,36 kvm. Motorn, en Albin O21, är fortfarande i original. Ägaren Kim Bengtsson från Västra Frölunda införskaffade båten för sju år sedan och blev då den fjärde ägaren. Förutom ett nytt roder och rullgenua är resten av båt och rigg helt i original. Vi får syna denna båt närmare under Träbåtsfestivalen 2024 i Skärhamn. Välkomna!
30 – PAJAZZO
Pajazzo är en snipa byggd 1972 av Folke och Eilert Ericson i Dalby/Henån. Hennes mått är 9,13 x 3,3m med ett deplacement på ca 7 ton. Pajazzo beställdes ifrån början av Hasse Larsson i Grästorp som ägde och underhöll båten ända fram till maj 2018, därefter har hon bytt ägare några gånger, och ägs idag av Christian Gatt ifrån Nösund. Motorn är en Perkins-diesel av modellen 4.236. Vi välkomnar Pajazzo med besättning till festivalen!
29 – CAPRICE
Jan Linnros från Bromma anmäler sin Tiedemannkryssare från 1948, byggd på Rosätra varv i Roslagen. Caprice är 13,6 meter lång och 3,6 meter bred. Jan skriver att CAPRICE är en av tre båtar, vilka alla byggdes efter samma ritning på Rosätra varv åt bröderna Christensson i Stockholm. Konstruktör var Stig Tiedemann. Under en stormig långresa på Hanöbukten 1950 exploderade en gastub ombord, varvid stora delar av inredningen förstördes och brand uppstod ombord. Odd Christensson och hans bröder lyckades rädda båten till Stockholm, där den reparerades. Odd sålde båten 1960 och efter några ytterligare ägarbyten köptes båten 1984 av Helge och Maud Petersson som använde den flitigt under 36 år och installerade också en ny motor. År 2020 köptes Caprice av nuvarande ägare som innehaft en lillasyster Alona, också Tiedemannkryssare – under 20 år.
28 – LOLITA
En träsegelbåt av modellen R8 kommer seglande till festivalen. Det är ägaren Jonas Mellert ifrån Lysekil som är stolt ägare av denna. Den är byggd 1942 av Tore Holm, och den är 12 meter lång (totalt 14 meter) och 2,8 meter bred. Lolita har en motor vid namn Yanmar, men när hon inte använder den så förs hon fram med hjälp av sina 53 kvm segelyta. Ägaren skriver att båten har seglat längs svenska kusten, men även i Tyskland, Färöarna och Danmark. Skärhamn blir en kort seglats i jämförelse, välkomna!
27 – ESTLAND
Anders och Lars Gustafsson från Västra Frölunda kommer med sin ”Estland”, en bohusjulle på 28 fot som är ruffad och med inbyggd styrhytt i aktern. Hon är byggd av Gösta Johansson i Kungsviken. Båten beställdes år 1978 av Ingemar Ask i Lysekil och levererades till pingst 1979. Skrovet är enepinnat och gjort av ek på ek, och däck, styrhytt och durk är gjort av teak. Skrovet är även kopparförhydrat fram till nollspantet. Motorn är den ursprungliga Sabbdieseln vid namn 2J (30 hk) med backslag och reversibel propeller. Estland är riggad med mast och bom och en stödfock – och även dörjestänger! Efter 44 år i Ingemar Asks ägo övertogs Estland hösten 2023 av bröderna Anders och Lars Gustafsson och hon har fortsatt ha Lysekil som hemmahamn.Välkomna!
26 – MASCOT
Denna båt känner vi så väl igen på vår festival, eftersom den varit med i samtliga år hos oss. Vad vore festivalen utan Mascot? Ägaren Nils-Erik Holmström från Mollösund skriver att denna charmiga snipa byggdes år 1953 av Arvid Berntsson på Sibräcka, Tjörn. Den har måtten 7,5 x 2,5 meter. Nils-Eriks far, Nils Holmström, köpte båten år 1956. År 1973 byttes den 15 hk stora Albin bensinmotorn ut till en Penta diesel på 36 hk.
Båten och jag har glädjande nog lyckats vara med på samtliga träbåtsfestivaler – med början i Nötesund.
Välkomna tillbaka!
25 – LYNAESJOLLE
Denna lilla jolle ägs av Sören Johansson på Klädesholmen, och det är ännu ett bygge av Thore Berntsson från Mellan-Restad, byggd 1993. Denna gången är det en liten skönhet på 3,75 x 1,5 meter med en segelyta på 4 kvadratmeter latinsegel som är väldigt ovanligt i Sverige. Båtmodellen kallad Lynäsjolle är en traditionell rodd / segeljolle från Lynäs i Danmark, från början utvecklad för fiske i Roskildefjorden. Detta exemplar är byggt i ek. Det började med att båtbyggaren Thore Berntsson var på Bassholmen och såg en liten lynäsjolle på 3 meter, och tyckte den var så fin att han sökte fram ritningar på båtmodellen från Köpenhamn, och bestämde sig för att bygga en till sig själv. Han har sedan haft den utställd i Skanska-skrapan i Göteborg under många år och numera vårdas och används den på Klädesholmen av Sören Johansson. Välkommen till festivalen!
24 – KAPRIFOL
Roland Perssons vackra bygge vid namn Kaprifol gästar oss även denna sommar! Denna snipa/motorseglare är byggd år 1968 i Henån och hon drivs av en Volvo Penta D2-55 när hon inte går för segel. Calle och Margareta Rydström skriver så här:
För 21 år sedan, våren 2003, hittade vi båten vi ville ha i ett skjul på Rönnäng. Vi döpte henne till Kaprifol efter Bohusläns landskapsblomma. Vi blev ägare nr 2 och började genast att renovera och restaurera. Underhållet hade varit dåligt åren innan vi köpte henne, och första sjösättningen blev våt från alla håll. Men det fanns potential! Målsättningen var att hon skulle i sjön varje år och att vi skulle kunna semestra med henne. Och det har vi gjort, mycket jobb och mycket glädje året runt! Numera är besättningen utökad med 4 matroser mellan 2 och 5 år, då är det skönt med en stadig båt med rejäl brädgång! Årets festival blir nr 17 för Kaprifol.Knacka gärna på så berättar vi mer.
23 – KAJSA
En Fantasi 30 från 1967 vid namn Kajsa dyker också upp. Denna är byggd i Källviken av Bröderna Jacobson. Den drivs av segel samt en motor vid namn Volvo Penta D1-30. Segelytan är 40 kvadratmeter och måtten på båten är 9,25 x 2,75. Ägare till denna segelbåt är Kjell Magnusson från Göteborg som skriver att han är tredje ägaren och har haft båten sedan 1999. Hjärtligt välkomna till festivalen!
22 – COURAGE
Martin Henricson från Örby kommer med sin traditionsbåt vid namn Courage, byggd 1982 på Vindövarvet. Båten är 10,5 meter lång och 3,33 meter bred, och drivs förutom segel av en Lombardini diesel. Martin beskriver sin Vindö så här:
Vindö 45 lanserades 1981 som en ersättare för Vindö 40 och Vindö 50. Vi köpte båten 2004 och blev tredje ägare till båten. Båten har registreringsnummer 2.
Vår hemmahamn är Vallda Sandö strax söder om Särö. Vi har seglat båten längs vår västra kust från Öresund till Koster. Med åren är inte längden på seglatserna det väsentliga utan vi njuter av en bra bobåt som ger oss möjlighet att njuta av vår fantastiska skärgård. År 2016 bytte vi ut originalmotorn Yanmar 3HM till en Lombardini på 40 hkr. Samma år fick båten nya segel av märket Ullman Sails, levererade av Tjörns segelmakeri AB. År 2019 byttes teakdäcket ut och senare har vi även lagt ny teak på rufftaket.
Vi har även utrustat båten med solceller på 105 W.
21 – CARMENSITA
Det kommer även en rejäl motorseglare till festivalen, med sin ägare Dag-Egil Sletholt från Oslo. Carmensita är byggd år 1926 i Risør och hette från början ”ELLWE”. Historiken är intressant, så här skriver ägaren:
Den var 40,2 fot lång och 15,1 fot bred ifølge målingsbevis fra 1935, og blev brukt som en ”reisende båt”. Navnet Ellwe er fra den svenske semidieselmotoren av samme navn. Båten blev senere forlenget og brukt som fiskefartøy, hvalskute og fraktefartøy. År 1949 var den 52,3 fot lang. Båten blev ombygget til fritidsfartøy/motorseiler etter at den gikk ut av sitt yrkesaktive liv ungefär år 1985. Den blev døpt till Carmensita i mai 1990 og har krysset Atlanthavet 8 gånger till och från Karibien.
Motorn är en Scania DS8 på 200hk, vikten är på stöddiga 50 ton och hon har en segelyta på cirka 200 kvadratmeter.
20 – VINGEN 10
Mikael Söderholm kommer seglande till festivalen i sin nätta Ljungströmare vid namn Vingen 10. Ingenjör Ljungström skapade segelbåtar efter för tiden helt nya idéer. Rullsegel, cirkelbågsskrov och negativt språng. Och så klart blev han hårt kritiserad av de fina samtidsseglarna. Men kul båtar blev det, lättseglade, snabba och säkra! Denna nätta segelbåt är 6,66 meter lång och är byggd 1946 i Fiskebäckskil. Vingen 10 är en prototyp inför Ljungströms eget flaggskepp, den stora Vingen 12. Hemmahamnen är sedan 2010 Rågårdsvik på Skaftö. Välkomna åter!
19 – MOR ULLA 2
Johnny och Christina på Lilla Kålviks Båtbyggeri vid Hälleviksstrand levererade denna skönhet år 2021 till ägaren Håkan Wersäll. Det är en gaffelriggad snipa med toppsegel, och snipan har måtten 6 x 2 meter. Motorn är en Volvo Penta MD2 och hon har cirka 10 kvadratmeter segelyta. Håkan beskriver sin båt så här: ”Välseglande trygg familjesnipa byggd för en seglare som vill komma fram men inte har någon brådska, utan njuter av färden.”
18 – ZARITZA III
En annan person som dyker upp även i år är Øystein från Norge med sin segelbåt ZARITZA III som är på 14 fot och av typen Lowell Gardner Skiff/Sail Androw. Båten är byggd privat på Nord Vestlandet i Norge i 2001. Konstruktören var John Gardner i USA. ZARITZA blev köpt av nuvarande ägare Øystein Johannesen hösten 2020 som skriver att den är oljebetsad brun och lackad med Owatrol. Numera utrustad med en elektrisk påhängsmotor vid namn Minn Kota, nedsänkbar köl, storsegel och fock. Den nedsänkbara kölen och segeltypen har ändrats av nuvarande ägare och däcket framför masten är byggt av en båtbyggare i Mandal. Välkommen åter till oss!
17 – RABELLE
RABELLE, en Furuholmare,är byggd 1953 på Helle i Arendal i Norge. Rabelle är en av de båtar hos oss på Träbåtsfestivalen som haft sin ägare allra längst för Ingar Lunde från Skjeberg i Norge har nämligen ägt henne i hela 41 år! Hon mäter 10,7 x 3,3m. och väger 7,5 ton. Ingar har beskrivit båten så här:
Vi har brukt båten mye både på Svenskekysten og Norskekysten. Blant annet har vi vært 2 turer i Stockholm hvor vi er medlem av MYS. Det spesielle med båten er rorsystemet Kitchen Rudder som brukes både til reversering, fartregulering og manøvrering. Båten er bygd i 32mm furu, spant og köl i ek. Ovrebygget er i mahogny og origonpine. Båten er litt modifisert pga komfort og brukervennlighet. Det meste er originalt fra 1953. Vi er 5 ägare av båten. Hjemmehavn er Høysand i Skjeberg Østfold
16 – REGINA
Ett unikt tillfälle då en gondol kommer på träbåtsfestivalen, med ägare Vincent Rigo från Stenungsund. Regina är byggd år 2000 i Venedig. Hon är 10,85 lång och 1,46 bred. Detta är den enda fungerande venetianska gondolen i Norden och båttypen har ca 1000 år på nacken vilket gör den historisk och väldigt unik för Sverige då det inte finns någon annan gondol som är i bruk här. Båten ligger nu i Stenungsund men ska till sommaren ligga i kanalerna i Göteborg.
15 – VICTORIA
Erik Amlie Wahlström får dela på sin besättning i år då han också dyker upp med sin andra båt Victoria, en K38 koster som båtbyggare Tore Larsson och sonen Ante byggde under åren 1988/89 och sjösatte sommaren 1989. Hon är 8,40 meter lång och 2,6 meter bred och har en segelyta om 38 kvadratmeter. Detta var nr 7, och den sista av de större kostrar som de byggde. Tore var fyllda 80 år när Victoria sjösattes. Hon är byggd i mahogny, ask och ek, med teakdäck och en köl av järn. Mast och bom är byggt i oregon pine. Erik skriver vidare:
Victoria har nytt storsegel från Lyngör Seilmakeri på Lyngör i Norge. Ny motor blev installerad sommaren 2023, nya dynor invändigt 2022. Hon är under renovering och överbyggnad samt skada i fören står på tur. Samt att däcket skall nåtas om samt pluggas på nytt. Min far o Allan Axelsson köpte henne i början på 90 talet, hon såldes till min mors kusin ca 2001, jag köpte tillbaka henne 2020/21. Renovering pågår.
14 – HJÖRDIS
Vår andra Hjördis på festivalen är en vacker Chris Craft Capri replica, med måtten 5,93 x 1,9 meter. Denna vackra skapelse byggdes år 2005 på Lunds Båtbyggeri i Kråksjö i Småland. Hon drivs av en Mercruiser V8 på 265 hk. Förra ägaren Karl-Henrik Sundström köpte båten 2012 av Stig Johansson. Han hade börjat att bygga båten i sitt hus i Kråksjö, Småland, men kom efter ett tag på att han behövde professionell hjälp och kontaktade båtbyggaren söder om Kalmar. När båten var färdig byggd så tyckte Stig inte det var lika roligt längre och kontaktade Karl-Henrik, varpå han köpte båten. De första åren låg båten på Lidingö-varvet och har blivit servad varje år och legat inomhus. Sedan år 2017 låg hon i Dyvik. Ägaren Erik Amlie Wahlström köpte henne hösten 2023, och hon ska förgylla hans båtliv i Sverige & i Norge. Hjördis är en unik svensk Chris Chraft replica, som man kan beskåda i Skärhamn på Träbåtsfestivalen 2024.
13 – LOLLO
Ytterligare en Storebro, denna gång en Storö 34 med måtten 11,10 x 3,20 meter. LOLLO är byggd 1968 och har byggnummer 1471. Det är Kjell och Ellen Jacobsen från Oslo som är de lyckliga ägarna till denna, och de skriver i sin anmälan till oss att:
Navnet er ”LOLLO” og hun har muligens hatt dette namnet hele sitt liv.”LOLLO” ble levererad som ny til en Tunbjörk fra forhandler i Stockholm i 1968. Neste eier var Roy Lothe. Båten ble i 2004 solgt til norske Børre Goplen i Halden som hade båten i Strömstad i Sverige i 15 år innan hun ble solgt til oss, nåværende eiere, Ellen og Kjell Jacobsen. Vi importerte henne til Norge i 2019. Båten har 2 stk. Volvo Penta Motorer på 124 HK hver som gir en toppfart på ca. 18 knop. Det er 6 sengeplasser ombord og alle fasiliteter for ferieturer.
12 – GULLEFJUN
Båtbyggare Thore Berntsson från Mellan-Restad utanför Kungälv dyker upp med sin egenhändigt (väl)byggda Gullefjun från 1987. Denna båt är en stor enepinnad julle, ek på ek, 10,35 x 3,97m och väger 8,5 ton. Motorn är en Volvo Penta MD47.
Renoveringslogg:
Vintern 2013–14 renskrapat skrov, nytt överbygge i samma form som originalet men i nytt material, nytt däck.
Vintern 2014–15 gjordes ny durk och teak i sittbrunnen.
Vintern 2016–17 gjordes nytt pentry, ny styrplats, ny nergångstrappa till ruff, nytt bord i styrhytten.
Vintern 2017–18 rengjord i botten in- och utvändigt, motor urlyft och rengjord/målad.
Välkommen tillbaka till Skärhamn!
11 – SOLBRIS II
Steinar Bredesen från Sandefjord i Norge anmäler sin Solbris II som är en plattgatter från år 1963. Denna skönhet är byggd av Kjell Hunvik och hon har en längd på 13,1 meter och bredd på 3,4 meter. Båtens 12 ton drivs framåt (kanske även bakåt) av en Perkins på 360 hk. Steinar återkommer med historiken.
10 – EMILY
EMILY är en oerhört vacker och minutiöst renoverad Storebro Royal Cruiser III helt i mahogny och med en längd på 30 fot. Ägare är Bente-Lill och Åge Antonsen från Sandefjord. Ägarna skriver så här:
Vår EMILY ble levert ny til W. Nordlund den 13. mai 1966 i Stockholm. Båten kom til Norge før årtusenskifte, og andre eier i Norge startet renovering. De tok ut motorer og innredning og pusset ned skroget. Så stannade renoveringen av og båten ble lagret i 18 år. Nåværende eier kjøpte båten i desember 2018 for en symbolsk sum og restaurering ble påbegynt høsten 2019. Allerede 2020 var båten på vannet etter 18 år på land. Vår EMILY har etter hvert fått nye motorer (2 x Volvo TAMD 30, på 110 hk styck) og inredning er utbedret. Nytt dekk i 2023 og for 2024 oppgraderte seter og en ”Facelift” under dekk. Båten er nå ferdig restaurert.
Välkomna åter till Skärhamn!
9 – ALBATROSS
En klassisk gaffelriggad koster med skrov av fura och ek, med byggår 1936, blir vår anmälda nummer 9. Ägare Erik Henningsson skriver:
Vi har ägt Albatross i 19 år och seglar henne flitigt varje sommar. Under tiden har Albatross renoverats löpande. Första året inredde vi ruffen. Några år senare hjälpte Sven Johansson i Gerlesborg oss att bygga en ny rigg och installera motor. Vintern 2020-2021 var det dags för den stora renoveringen. Båt-Jonas i Henån och Tom Hemraeus från Koster genomförde jobbet med glans. De bytte kölplanka, alla kölstockar, stävarna och samborden och hon fick även en längre ruff. Därefter var det dags för nya däcksbalkar och nytt däck i teak och mahogny på dubbla lager björkplywood. Sedan blev det nytt rufftak i teak och mahogny. Slutligen blev det en ny sittbrunnsinredning i mahogny. Givetvis har katten Trissan varit med ifrån början och följt arbetet noga.
8 – SVANEN
SVANEN brukar komma graciöst åkande till oss ända från Norge, så även i år! Hon är en 35 fots plattgatter byggd av träbåtsbyggaren Berg Olsen i Tønsberg år 1950-1951. Svanen har byggnummer 399 och är konstruerad av Richard G. Furuholmen. Svanen var från början byggd som en representationsbåt för valfångstrederiet A.C.Olsen i Sandefjord. Ägaren Terje beskriver:
Båten hadde da aktercabin og motoren lå midtskips. Med hjelp av konstruktør R.G Furuholmen ble aktercabinen borttagen og motor/gir ble placerad i aktern. Dermed ble det meget god plass midtskips. I dag sitter det en 200hk Volvo penta med vinkelgir. Vi ägare Henning og Terje har lagt ned en mengde arbeidstimer i Svanen for å få henne tilbake til fordums prakt og skjønnhet. Vi never blant annet nye dekk akter og front, ny köl og innvendig restaurering skedde under år 2023 samt även nytt pentry för år 2024.
Välkomna åter till Skärhamn!
7 – JAMBO
JAMBO är en så kallad ”¼- tonnare”, som byggdes av Hans och Ingrid Göthberg under två år och 2 dagar mellan åren 1972-1974 på Notuddsvarvet i Västerås. Måtten på båten är 7,95 x 2,74, hon drivs av en aktersnurra samt segel med en segelyta på 35 kvm. Hans och Ingrid skriver till oss att båten är byggd i plywood med längsgående stringers och utan spant. Köl och roderinfästning är av glasfiber som är inlaskat i plywooden. Harry Becker ritade om linjerna för båten och vi konfererade med honom under hela bygget vilket resulterade att det blev enligt Västmetoden. Båten är i familjens ägo och ägs nu av yngsta sonen, så i år har den 50-års jubileum!
6 – POSEIDON
Emil Kristoffersson från Lidköping kommer med ytterligare en båt, denna gång är det en motorbåt med måtten 10,40 x 2,6 med byggår 1949 i Stockholm av Boghammar. Han återkommer om historiken även på denna, vilket vi tacksamt tar emot så att vi slipper vara nyfikna.
5 – SEPHINA
Norske Halvor Stene med sin ”One off” båt Sephina blir nummer 5. Hon är en rejäl ”trawler” på 14 meter som bygdes på beställning som fritidsbåt med skrov nordnorsk gran med spant på 5×8 tum och klädsel på 2 tum, byggd av Kåre Helge Sund på Hemnesberget i Nordland i Norge. Halvor skriver vidare att:
Overbygget er i 1 toms mahogni, og interiør er bygget av Sandøy Båtbyggeri i Tvedestrand. Jeg kjøpte båten i 2020 og er eier nummer 2 av båten. Skrovet er bygget med samme spesifikasjoner som fiskebåter och hon har en rejäl Scania DS11-motor.
4 – GILL
Emil Kristoffersson från Lidköping kommer med sin 14 meter långa och 3,3 meter breda salongsbåt GILL, som är byggd 1948 av Hjalmar Johansson i Långedrag. Motorn är en TAMD60B, och historiken kring båten kommer han att återkomma till oss med. Hjärtligt välkomna!
3 – HJÖRDIS
Hjördis är en liten bohusjulle på 8 x 3,30 meter. Båten byggdes åren 1995-1996 av Thore Berntsson utanför Kungälv till beställaren Bengt Olsson i Kärna som skulle rehabilitera sig efter sjukdom. Thore hade tidigare byggt tre stycken öppna jullar med spririgg, och beställaren ville att karaktären skulle behållas men byggas lite fylligare i stäven och slankare akterut – och vips så blev den sådan här! Motorn är en Volvo Penta MD22L, skrovet är enepinnat och har ek på ekspant, teakdäck och teakdurk. Sonen Jerry Olsson tog så småningom över båten vid Ödby Ö nära Hunnebostrand, innan den såldes vidare till Ödsmål och sedan februari 2022 bor den på Smögen hos Jessica Andersson och Lars Olsson där den renoveras pö om pö vad gäller motor, skrov, elektronik, ytskikt, och lite vattenskador på ruff och inredning bland annat.
2 – ESMERALDA
Mats och Niklas Ordersjö med sin Esmeralda blev vår nummer 2, hennes skrov byggdes på Storebro i Småland år 1963. Hon köptes sedan av Kjell Knutsson i Sundbyberg som sedan lade ner 3000 timmar på att färdigställa henne och nyttjade sedan båten under 26 år. Hon användes under många år som transport till Kjells stuga i Stockholms skärgård. Båten köptes sedan av oss hösten 2020 på Värmdö för 20.000:- och hade då inte varit i vattnet på 20 år. Efter 1600 timmar och en hel del kostnader fick hon äntligen döpas till Esmeralda och åter njuta av det salta vattnet runt Kroken innanför Marstrand, detta skedde i juli 2022. Sedan dess är hon en uppskattad glidare till hamnarna runt om i skärgården från Marstrand till Hunnebostrand. Nu ser vi fram emot att åter välkomna denna båt till Skärhamn 2024!
1 – JOHANNA
Det rasslade till ordentligt i vår inkorg runt midnatt år 2024. Men båten JOHANNA från 1968 med sina ägare Lasse och Marianne Snygg blev årets etta! JOHANNA är en motorseglare byggd av Lundfeldts Båtbyggeri med måtten 9 x 3,05 meter och motorn är en Diesel Perkins 4:154 på 58hk. Båten köptes i ett ej sjödugligt skick år 1995 av nuvarande ägaren Lasse Snygg. Hon renoverades under fem år och sjösattes år 2000.Renoveringen blev mer omfattande än de tänkt, det tog fem år istället två då det blev som att ”bygga båten baklänges”. De sparade skrov, ruffen i mahogny och rufftak som renoverades. Viss inredning kunde sparas, de ändrade dock inte på hur båten var planerad. Nya rutor, diesel- och vattentankar i rostfritt, toa med septitank, nytt elsystem, ny vattenburen värme, el/dieselvärmare, nytt pentry med kylbox. Trämast, gaffel och bom renoveras. Peke och rostfria räcken nytillverkas. Numera skiner båten som en sol igen!