Anmälda båtar till Träbåtsfestivalen i Skärhamn, 7-9 Juli 2023.

Notera att denna sida inte uppdateras automatiskt, det är alltså helt normalt att det tar upp till ett par dagar innan din anmälan syns på denna sida.


85 – NOOMI

Ytterligare en Bohusjulle anmäler sig med sin ägare Thomas Bronedahl från Skärhamn. Denna är byggd 1974 av Arvid Berntsson, Burås på Orust. Beställd och ägd av Olof Rydbeck fram till 1999 och därefter har den varit i familjen Bronedahls ägo. Jullen Noomi har genomgått diverse renoveringar och förbättringar från 1999 och framåt och används idag som fritidsbåt sommartid. Motorn är en härlig Sabb på 22 hk, och måtten på båten 7,6 x 2,95. Hemmahamn är Bleket på Tjörn. 


84 – MINNIE

Båten, en kåg, blev byggd 1890 av Lauritz Johansson vid trankokeriet i Kungsviken, Orust. Båten har sedan dess haft olika ägare och funktioner så som fiske/transport och badgästtransport. Båten finns omnämnd i diverse litteratur, år 1945 användes den för uppmätning till ritningar av länsmuseet då det inte fanns några ritningar på kågar i Bohuslän. Total längd är 6,5 meter och bredden 2,5, och den har en Yanmar 1GM motor.


83 – MARIELINA

Skonaren Marielina är byggd på Smögen 1967 som segelbåt. Måtten är 16,5 x 4 men med peke är hon hela 23 meter lång. Jan Relfsson från Ellös berättar att hemmahamnen numera är på Hälleviksstrand men innan dess var hon på Vindön, Orust.


82 – EMLAND

Emland är en enepinnad bohusjulle byggd i ek år 1963 i Lista. Den är 8,4 meter lång och 3,3 meter bred och motorn är en stabil Perkins. Byggd på ritningar från Orust. Nuvarande ägare är Patrick Andersson från Västra Frölunda. 


81 – FALKLAND

Byggd 1979 av Holger Johansson i Kungsviken till Leif Johansson på Rörö. Där användes jullen som lysbåt vid fiske efter skarpsill. 
Båten såldes sedan till Marinen cirka år 1984 och var i tjänst där cirka 4 år innan den såldes till en privatperson i Stockholm. Därefter såldes den till Sture Larsson på Hönö, och sedan såld till nuvarande ägare Kenneth Larsson i Skärhamn år 1997. Det gjordes ny inredning av Mats Stefansson 1999 och sedan motorrenovering av Elonssons fartygsservice. År 2015 sålde Kenneth till Mattias Sandberg i Rönnäng som sålde vidare till Björn i Stenungsund, men Kenneth kunde inte glömma sin båt. Så i oktober år 2022 köpte han tillbaka sin Falkland och har renoverat under hösten och vintern 2023 till ett okej bruksskick. Jullen är 9,6 meter lång och har en Penta TMD 100 som framdrivning. 


80 – ELSA-SVEA

Kenneth Larsson från Skärhamn kommer till festivalen med sin bohusjulle som är till salu, byggd av Gösta Johansson i Kungsviken 1967. Den är enepinnad, byggd i ek, och Kenneth är andra ägaren. Första ägaren hade jullen i hela 49 år! Köpekontraktet från 1967 finns fortfarande kvar. Båten har använts till att köra spinnfiskare, bröllop, urnsättningar med mera genom åren. Även filminspelning (En del av mitt hjärta med Malin Åkerman, Johan Rheborg m.fl). Även Estrella chips-reklam samt Volvo-reklam på 60-talet. Motorn är bytt 1996 till en Lister Petter på 76 hk (samma motor som Ford). Motorn går jätte fint och har inte många timmar gått. Jullen är 8,6 meter lång och 3,3 meter bred.


79 – S/Y ELMY

Elmy är en fin 35 fots tvåmastad gaffelriggad koster med rigg som ett klassiskt skolfartyg, så kallad galeas. Elmy behöver ny ägare då tid och hälsoskäl inte räcker för ägaren att ta hand om henne. S/Y Elmy är byggd i ek år 1937 i Danmark med fernissade fribord och överbyggnad i Irokoteak samt teakdäck. Båten är totalrenoverad. S/Y Elmy har seglats många år som segelskolfartyg för ungdomar i Skeppsholmsgårdens regi, men alltid varit privatägd. Elmy har som mest 10 kojplatser samt är skeppsregistrerad SFC 8292 som skolfartyg/charter, men används också som familjeseglare. Väl underhållen av båtbyggare på Skeppsholmen i Stockholm samt efter 2014 har den ny ägare med hemmahamn Visby.


78 – TIRONA

Otroligt söta Tirona med sin ägare Mattias Karlsson från Kode anmäler sig som nummer 76. Detta är en dansk fiskebåt i de klassiska Läsö-färgerna fast i miniatyr, byggd i Danmark på Sønneborgs varv, Havneby, år 1965. Den är enbart 6,2 meter i längd! Den har två master, skans och styrhytt. Byggd i furu på ekspant, och med renoverad motor. Välkomna!


77 – ALBERTINA

Snipan Albertina blir nummer 75, med sin ägare Yvonne Wallin. Yvonne skriver:

Vi vet inget om snipans ursprung och just därför skulle det vara intressant att medverka i festivalen och säkerligen få svar på frågan. VI köpte Albertina på Frankes Marina för 40 år sedan, helt nyrenoverad, efter att ha varit sjunken. Nu är Albertina återigen ett strålande skick och det skulle vara roligt att få visa upp henne.

Snipan är 6,6 lång, 2,2 bred, och den har en Sabb 1 cylindrig diesel på 10 hk.


76 – MALLOPÈ

Denna roslagsjakt vid namn Mallopé byggdes år 1977 av Börje Andersson strax norr om Stockholm, efter gamla ritningar. Båten är klinkbyggd, med nitad bordläggning och enepinnade spant. Furan i bordläggningen är på 1 ¼” i tjocklek, och köl och stävar är av ek. Mallopé väger cirka 10 ton och är 12,7 meter lång utan klyvarbommen och 3,9 meter bred. Den har 1.5m djupgående (ingen traditionell köl). Båten har de senaste åren varit försummad men har nu en ny ägare vid namn Tjelvar Eriksson som redan har gjort stora upprustningar. 


75 – MORULLA II

Lilla Kålvikssnipan MorUlla byggd 2022 av Christina och Johnny på Orust anmäler sig med sin ägare Håkan Wersäll. Snipan är 6 meter lång och 2,38 meter bred och har en Penta MD2. Byggd i ek och har gaffelrigg med toppsegel, totalt 7 kvadratmeter segelyta. MorUlla kommer glänsa som solen själv på festivalen!


74 – HAVSFRUN

Havsfrun är en specialbeställd havskryssare byggd i ett exemplar, år 1962. Ritad av Olle Enderlein och byggd i Kungsviken av Harry Hallberg. Båten beställdes av Asta och Ingemar Eriksson som seglade Havsfrun under ca 30 år. Havsfrun var en av Västkustens större båtar på den tiden med sina 12 meter. Hemmahamn var Instön. Anders Dahlström var båtens andra ägare och ägde henne i ca 5 år. Vi tog över båten 1997 och har sedan dess renoverat och kompletterat båten. Bla med ett nytt pentry, toalett, dynor, motor och segel. Renoveringen pågår fortfarande. Inredningen i Havsfrun byggdes aldrig färdig av varvet. Havsfrun är en yawl, d.v.s att mesanmasten står bakom hjärtstocken. Som seglare är hon stabil och sjövärdig, berättar ägaren Anders Kristiansson i Göteborg.


73 – TULI

Tuli, en K6:a segelbåt i trä byggd 1962 av ”Söbb-Anders” i Henån. Nuvarande ägare Gunnar Wiman från Hönö skriver att Tuli har haft flera ägare och har många goda resultat i olika kappseglingar för kosterbåtar. Tuli är en vacker båt i båt i bruksskick, byggd i ek, och registrerad i SS Fram. Välkommen!


72 – TAIFUN

Taifun ritades av Hjalmar Johansson och byggdes av hans bror Gustav på dammen år 1937 i Kungsviken. Taifun benämns moderniserad koster, eftersom utvecklingen gått från snipan som arbetsbåt med gaffelrigg till en utpräglad nöjesbåt, kappseglare med Bermudarigg. Taifun har seglat regelbundet fram till 2008 då hon hamnade på land. Ägare Lars Urban Helje skriver att han köpte Taifun 2011 och påbörjade en renovering på Hälleviksstrands varv där han också fått hamnplats. Åren på land hade inte satt några spår och hon var i ett förvånansvärt bra skick. Hon sjösattes 2017 och blev också K-märkt samma år av Sjöhistoriska museet. Hon drivs av en Albin O11, när hon inte seglar förstås!


71 – TÖSEN

Här har vi en kravellbyggd Neptunkryssare från 1954 med namnet Tösen. Denna segelbåt är 9 meter lång och 1,95 meter bred och har 22 kvadratmeter segelyta. Pål Walfridsson från Göteborg som numera äger båten har fått denna info från tidigare ägare Lars-Göran Södergren:

Min far byggde nr 187 vars första namn var Vivi. Enar Johansson i Norrtälje byggde skrovet och min far byggde resten. Byggplats var SSSvearnas klubbvarv i Eskilstuna. Far, mor, jag och mina två systrar seglade henne några somrar innan hon såldes till Lars-Erik Ström i Eskilstuna som döpte om henne till Tösen.


70 – ALMA

En motorbåt i klassen Traditionsbåt vid namn Alma är vår 70:e båt. Den är byggd 1967 och alla tidigare ägare har bott i Uddevalla och Henån men hon ligger numera i Göteborg. Skrovet och toppen av överbyggnaden är tillverkat i glasfiber, resten av trä.  Överdelen är slående lik Storebro Storö III. Hon drivs av två stycken Volvo Penta TAMD 40 och är 9 meter lång och 3 meter bred. Ägare är Tobias Nählinder från Billdal. Välkomna!


69 – GANDUL

Axel Nygren ritade Gandul för KSSS och hon byggdes av August Plym på Stockholms Båtbyggeri (SBB) på Liljeholmen år 1895. Det var KSSS tredje lottbåt och är den äldsta som seglar i dag. Claes Berglund fann Gandul 1986 i Siljan där hon kappseglade framgångsrikt i ”Mashavet Runt”. Hon fick nu komma tillbaka till Saltsjön och hemmavattnen i Stora Värtan innanför Lidingö. Gandul blev mest en långfärdsbåt. Hon är styv och kräver god vind. Från början var Gandul gaffelriggad, men blev, som de flesta kryssare, på 30-talet omriggad till Bermudarigg. Dock genom att använda originalmasten i trä som var relativt kort, med relativt liten segelyta som resultat. Ägarhistorien är väl dokumenterad och Gandul var bl.a. i Saltsjöbadens Sjöscoutkårs ägo på 50-talet.

Båten har genomgått en omfattande renovering på land, mycket tack vare omfattande ideellt arbete. Tusentals timmar av arbete har investerats. Sittbrunn och överbyggnad återställts till ursprungslayout enligt originalritningen med separat rorsmansbrunn. Sommaren 2022 tog Bengt och Susanne på Utbildningsrederiet i Göteborg över Gandul som under vintern renoverats med varm hand på kurs i träbåtsrenovering med bland annat Bobby Cyrus och Thore Berntsson – och även ställts ut på båtmässan i Göteborg 2023! Måtten är 11,2 x 2,2 meter och hon är byggd i furu.


68 – ESMERALDA

Skrovet på Esmeralda byggdes år 1963 hos Örnmaskiner i Storebro, Småland, och modellen heter Solö Ruff. Privatpersonen Kjell Knutsson la ner ca 2.500 timmar på att bygga däck, överbyggnad och inredning åren 1963-64, för att sedan nyttja henne under 26 år på de 37 distansen till Möja där sommarstugan tog form.Hösten 2019 beslutade Mats och sonen Niklas Odersjö att skaffa sig ett renoveringsprojekt ihop. Niklas hittade då Esmeralda under en presenning på Värmdö och historien sa då att hon inte varit i vattnet på ca 20 år! Efter 1.600 timmar av eget arbete för Mats och Niklas samt några månader på Göteborgs Båt & Finsnickeri i Kornhall, var det i juli 2022 dags för sjösättning, nytt däck och vindrutor, samt helrenoverad B20 motor.


67 – FLORY

Denna koster är byggd 1922 av Hjalmar Johansson i Kungsviken. Måtten är  7,2 x 2,7. Ägaren Anders Ellegård i Västra Frölunda skriver sin historik om båten: 

År 1923 var hon utlottningsbåt i SS Frams lotteri. Då var den gaffelriggad cirka 25 m2. På 1930-40-talet vann den flera seglingspokaler och år 1941 blev den känd från sången ”De ä dans på Brännö brygga” av Lasse Dahlquist. På 50-60-talet installerades en ny Albin O-21, och blev nedriggad till 20 m2 med bermudarigg. År 1983 köpte jag den och 1992 blev den uppriggad till 36 m2 med bermudarigg, två försegel och peke. År 1996 deltog vi i Frams 100-årsregatta. Föga hedrande tredje plats i veteranklassen. År 2004 fick hon ny mast, och motorn utriven. Bly i kölen borttaget. År 2012 en ny elmotor, Green Marine 12 kW och 600 aH blybatterier på 160 kg. Åren 2017-19 var hon Trubadurbåt. 2018: Nya segel i bomull och gaffelrigg 2022: Nya Li-ionbatterier 2*300 ah, 38 kg.


66 – LYNAES

En liten segeljolle så kallad Lynaesjolle blir nummer 65, byggd av Thore Berntsson i Kode. Den är 3,75 meter lång och 1,5 meter bred och byggd 1993. Segelytan är på 4 kvadratmeter och den ägs av Sören Johansson på Klädesholmen.


65 – FRIDA

Så tidigt som 1899 byggdes denna västkustsnipa av okänd båtbyggare. 6,2 meter lång och 1,7 meter bred med en segelyta på cirka 5-6 kvadratmeter. Ägaren Pia Ericsson Milebratt skriver att Frida har trämast med barkade segel och att den inte befunnit sig på kusten på länge. Hon hittade henne på Blocket i Vänersborg i dåligt skick och har därefter renoverat henne i två år. Välkomna!


64 – MINA AF VITTANGI

Detta är en almags-snipa byggd 1967 som ägs av Johan Groth från Kållekärr. Båten byggdes på Allmags varv på Orust av Olle Andersson i Hålebäcken, på beställning av en köpare från Göteborg med sommarställe på Orust. Måtten är 7,9 x 2,9 och motorn en Perkins 4.107. Hon blev kvar på Orust under alla år, fram till 2013 då jag förvärvade henne. Hon var då i mycket fint skick, tack vare tidigare ägaren Gert Abrahamsson. Hon gick då under namnet Alma Af Henån. Men i samband med att jag förvärvade henne, bytte jag även namnet på båten. För att hedra en av de finaste människor som gått på denna jord, döptes hon om till Mina Af Vittangi. Mina är min mormor och Vittangi är vår födelseplats, vid stranden av Torneälven. En plats med stolta träbåtstraditioner av ett annat snitt.


63 – ELINOR

En Misil I byggd av Hallberg Rassy 1967 anmäler sig i klassen Traditionsbåt. De första exemplaren av just Misil I byggdes helt i mahogny innan det blev plastskrov med träöverbyggnad. Ägaren Emma Ringqvist från Brännö berättar att hon köpte Elinor för drygt 20 år sedan.

Den tidigare ägaren hade byggt om inredningen så att köket var vid nergången, vilket gör henne väldigt praktisk och mysig trots sin litenhet. Hon är välanvänd genom åren och många timmar har lagts på att ta hand om hennes träöverbyggnad för att behålla den i fint skick. Hon har också fått ny fotlist, nya segel med rulle och jag har flyttat utombordaren till aktern. Då jag bott i London den mesta tiden som jag ägt henne kom många glada Engelsmän och seglade varje sommar. Ofta har vi varit 4-5 personer ombord lilla Elinor.  Hon är numera en kollektivt ägd båt. Vi brukar kalla henne västkustens mysigaste plastbåt!


62 – CIRKUSSKEPPET JOHANNE

Skeppet Johanne byggdes som fiskebåt år 1943 i Fredriksund i Danmark och hon har en längd på 14,70 meter plus ett bogspröt på 3,75 meter. Total längd på 18,45 meter och bredd 4,5 meter. År 1963 byttes motorn ut till den nuvarande tändkulemotorn av märket Hundested på 150 hk. På 1980-talet byggdes hon om till fritidsbåt och år 2016 fick hon nya master och löpande rigg och blev då en skonare. År 2018 köpte Johannes Starke och Andrea Hilario Skeppet Johanne och gjorde om henne till ett cirkusskepp över tid. Redan första sommaren påbörjades renovering och underhåll av skutan och det investerades mycket tid och kärlek för att göra om skeppet till en cirkusscen. Inför den första produktionen byggdes nya ytor om till små scener, masterna förstärktes och det gjordes besiktningar av skeppet. Sedan 2018 har de spenderat 4 vårar i Gilleleje på varv och bytt otaliga meter med gamla träplankor som knåtats och tjärats på gammalt traditionellt vis. Renoveringar 2018-2022: Nytt skarndäck, nya pollare, ny brädgång, nytt roder och nya plankor på stora delar av skrovet. Renovering av propeller reversering, samt bytt ut och lagt om hela elsystemet. Johanne har numera hemmahamn i Malmö där hon under sommarhalvåret turnerar med föreställningar och event.


61 – KANTIPPA

Claes Fröberg från Vindön kommer med sin Kantippa som är systerbåt till SIV (nummer 55). Kantippa är byggd 1939 på Bröderna Larssons Båtbyggeri i Kristinehamn. Grundritningen är nr 888 av C.G.Pettersson år 1933 och Lars Larsson som moderniserade ritningen och gav den en akterruff 1936. Denna båt användes som visningsbåt på varvet liggande i en vagga som kunde ” tippas” för att visa inredningen. Kanske kan det förklara namnet (Kan tippa)? Längden på dessa båtar är 8,90 meter och 1,90 meter breda med Volvo Penta BB170 motor.  Åren 2019-2021 har hon och systern SIV tillsammans genomgått en större renovering med 14 nya däcksbalkar av ask, nya däck, fönsterramar, avbärarlister av ek, främre skjutlucka, badstege, inredning, mässinglister, omkromning med mera. Hon har genom åren befunnit sig runt Vänern såsom Arvika, Trollhättan, Vänersborg och har nu hemmahamn på Vindön på Orust där hon har ägts av Claes Fröberg sedan 2005. 


60 – ANNA BELLE

I Kungsviken på Orust år 1980 byggdes vackra Anna Belle. Hon är 10,80 meter lång, 3,25 meter bred och har en Penta D2-40 samt en segelyta på 40 kvadratmeter. Solveig och Olav Rye från Norge skriver och berättar om henne:

Konstruktør er Olle Enderline och båtbyggare är Thore Larsson. Enderline fikk båten bygget til seg selv. Påbegynt 1979 og ferdig år 1980. Enderline solgte båten til et av sine mannskap, Lasse Malmberg. Kunstneren Per Berger overtok båten efter honom. Båten står omtalt i boken ”Vakra båtar seglar vel”, der disse eierene blir beskrevet til å være kærleksfulla mot båten. ”De lackade og lackade og ingen fikk komme ombord uten formaninger om å være forsiktige. De ble bedømt til å være bryggseglare.”  Vi kjøpte båten år 2005, og har brukt den i Nordiske farvatten. Båten lagres inomhus, temperert og ved riktig fuktighet. Den er helt i orginal stand.  Med båtens orginallakk fortsatt på!


59 – PETRA

Petra är en Storö 34 som är byggd 1983 på Storebro Bruk. Den är 10,3 meter lång och har två stycken Volvo Penta TAMD 60B motorer. Tony Samuelsen från Oslo berättar följande om sin båt: ”Båten blev solgt til forhandler i Travemünde i Tyskland. Dernest blev det två ägare i Danmark innan vi kjøpte båten til Oslo 2012. Båten ble renovert hos Mats Snickare vinteren 2012/2013 og vi deltok på trebåtfestivalen første gang sommeren 2013.” Hjärtligt välkomna till festivalen!


58 – NEEMA P

Kjell Dennersten kommer till festivalen med sin Wikström 33. Kjell skriver lite historik:

NeemaP byggdes 1965 av Folke Wikström (konstruktör) och hans bror Evert Wikström i Ljungskile. Bröderna hade också en byggnadsfirma som existerar än idag. Båten är byggd i afrikansk mahogny på ekspant. Bröderna Wikström gjorde bara en handfull båtar men var mycket noggranna med sina konstruktioner. NeemaP var den största båt man byggde och den var för stor för ingången till den lokal där man byggde så man tvingades att riva delar för att få ut den. NeemaP har haft sex ägare före mig. De fyra första ägarna bodde på västkusten och där låg båten fram till 1998.  Från 1998 tills idag har båten varit stationerad i Stockholmstrakten men nu skall den återbördas till västkusten igen!

Måtten på båten är 11,4 meter med peke, bredd 3,3 meter och motorn är en Lombardini LDW2204 på 56 hk. Välkomna till oss!


57 – HERA

Hera är en K-märkt Östersjö-8 ritad av Tore Herlin år 1927 med en total längd på 13 meter. Klassisk, vacker och välseglande båt i gott skick och varsamt moderniserad. Båten är byggd på Schelins varv i Kungsör år 1928 och är väldokumenterad med originalritningar och fullständig ägarlängd. Det är hondurasmahogny i bordläggning och ek och galvaniserat stål i spant, däcket är i oregonpine och teak och lackat med Coelan. Överbyggnaden är i teak, och mast och bommar i oregonpine. Hera har en vacker inredning i original i massiv mahogny. Riggen är moderniserad 1959 och är nu en masthead med två försegel och en segelyta på 75 kvm. Det finns 5 kojplatser; 2 i salong, 2 i förpik samt stickkoj. Toalett med tank i förpiken. Original ankarspel med 60 m kätting är fortfarande i god funktion. Välkommen Ola Carlsson från Onsala med besättning till Skärhamn!


56 – ÄGIR

Jörgen Lorén från Göteborg anmäler sin fina julle Ägir som är byggd av Gösta Johansson på Orust. Ägir har en Marna M2 dieselmotor och båten har måtten 7,2 x 2,8 meter. Jörgen skriver så här: ”Byggd 1970 då den beställdes av en köpare som var, eller höll till på Tistlarna. Flera ägare sedan dess är vi nu två föredetta sjömän som tagit över jullen sedan förra året, och tänker bevara detta kulturarv. Men givetvis samtidigt använda jullen flitigt under vår, sommar, höst och även delvis under vintermånaderna.” Välkomna till festivalen!


55 – SIV

Kristinehamnaren Siv byggdes 1939 av Bröderna Larssons varv på omarbetade ritningar av C,G.Pettersson.  Modellen kallas DuoRuff. Siv införskaffades 2016 och var då i ett allt annat än fint skick men grunden var relativt bra. Ägaren Peter Nilsson lurades in i projektet av ”vännen” Claes, ägare till systerbåten Kantippa som tyckte att det var dags att han skulle bli sjöman. Renoveringen gick stadigt framåt för att under 2019-21 kulminera då Systrarna fick en sista gemensam kraftansträngning som för Sivs del innebar nya fönsterramar ,avbärarlister ,inredningsdelar,några nya bord i botten mm. Numera har systrarna både bryggplats och vinterplats sida vid sida på Vindön Orust. Måtten på Siv är 8,9 x 1,9 meter och hon drivs av en Penta BB170.


54 – BOUNTY

En riggad Orustsnipa från 1966 med ägarna Micke och Annie Josefsson välkomnar vi också. Här kommer en riktig kärlekshistoria: Mikael sålde Bounty 1992 och köpte en större träbåt. Han saknade dock sin ”perfekta snipa” och har ofta pratat varmt om henne. I juli 2011 dyker Bounty upp till salu på Blocket under namnet Amalia. Mikael ringer och möts av samma herre som han sålt båten till 19 år tidigare. De åker och tittar ”för skojs skull”….. och JA! … De kommer hem som träbåtsägare! Måtten på båten är 7,5 meter lång och 2,65 meter bred, byggd av bröderna Berntsson på Orust, och hon drivs av en Penta MD3.  Historik på ägare: Y. Wallerius år 1966 – 1990. Mikael Josefsson 1990 – 1992. Leif Wahlberg 1992  – 2011. Mikael & Annie Josefsson (igen) 2011 – nu.


53 –  911

Roddbåten med namnet 911 är byggd cirka 1965 i Jämtland. Motorn är en Johnson utombordare från 1958 med 7,5 hk, en riktig raritet! Måtten på roddbåten är 4,7 meter lång och 1,58 meter bred och den ägs av Björn Persson i Östervåla. Välkommen!


52 – M/S YTIC

Magnus Mellert från Floda anmäler sin Tunakryssare från 1968. Den är byggd i Eskilstuna av byggföretaget BPA och är 10 meter lång och 3,15 meter bred. Segelytan uppgår till hela 40,5 kvadratmeter men den har även en Solé 103 motor. Familjen köpte båten redan 1972 men sedan såldes båten till en Stockholmsfamilj år 2007. Under dessa år har den varit i Tyskland, Danmark, Holland & Sverige runt. Ägaren Magnus skriver:

Efter 11år sökte en kille upp mig från Motala och ville veta lite om båten eftersom min fars namn är inristat i diverse instrument. Där fick han först kontakt med oss. År 2020 ringde han åter oss och frågade om vi ville köpa tillbaks vår familjebåt. Så under dessa 3 år har vi renoverat henne från för till akter!


51 – KEATON 

Lars Olsson från Henån kommer till Träbåtsfestivalen med sin nästan helt nybyggda bohusjulle vid namn Keaton! Byggår är 2022 och den är byggd på Lilla Kålviks båtbyggeri. Jullen mäter 7 x 2,66 meter och är klinkbyggd med ek på ek. Däcket är gjort av pine, den är halvdäckad, och har en 4Cyl SABB K35 med hvp växel med 3 bladig reverserbar propeller. Välkomna!


50 – LILLA VERA

Lilla Vera är en Folkbåt från 1962, byggd i Dragsmark av bröderna Jacobsson. Lilla Veras längd är 7,5 meter och hon drivs av en utombordare. Båten har byggnummer 734, och hon ägs idag av Martin West från Göteborg, som köpte båten år 2017 och har renoverat och förbättrat båten alltsedan dess. Hjärtligt välkomna till oss i Skärhamn!


49 – VIND

Vind är en traditionsbåt av märket Mistral 33, byggd år 1970 i Ellös av Harry Hallberg. Motorn är en MD11C och måtten på henne är 10,20 x 3,02 meter. Ägaren Anders Lindstam från Borås skriver:

Mistral 33 togs fram under Harry Hallbergs era. Skrovet var i plast, medan överbyggnaden gjordes i högglanslackad mahogny, utom den allra första båten, som var helt byggd i trä. Mistral 33 byggdes från 1966 till 1976 i 216 exemplar.


48 – SOFIA

Fia och August från Göteborg kommer till festivalen med sin segelbåt Sofia som är byggd 1964 i Motala. Den är 7,7 meter lång och 2,2 meter bred och drivs förutom 24 kvadratmeter segel också av en utombordare. Ägarna skriver att de införskaffade Sofia i höstas (2022) och har gjort lite underhåll under vintern, bland annat bytt några spant. Vad de känner till har Sofia seglat på västkusten med de senaste två ägarna. 


47 – IOR

Träjullen Ior byggdes 1975 av båtbyggaren Holger Johansson i Kungsviken. År 1991-1992 lät dåvarande ägaren Arne Johansson bygga om överbyggnaden och nåtlimma skrovet på Båtbyggarskolan i Henån. Båten köptes 2019 av Jonas Alfredsson av Leif och Gabriella Westberg, som hade hållit den i fantastiskt skick.Motorn är en BMC och måtten på båten är 7,2 x 2,98 meter. Välkomna till festivalen!


46 – LÄRKAN

Här kommer en liten doris som är 4,4 meter lång och heter Lärkan! Lärkan ägs av Christer Mattiasson från Härön som också byggde henne 2007. Förebilden är en doris byggd av Hilmer i Änga som levererades till Lennart Svensson på hans 18-årsdag den 3/2 1941. Båten är byggd i lärk och ek.


45 – GUNNAR KNUDSEN

Ett norskt 13 meter långt tidigare forskningsfartyg vid namn Gunnar Knudsen blir vår 45:e anmälda! Den är byggd 1939 på Farsunds träbåtsbyggeri i Farsund i Norge. Ursprungligen byggd för undervisning och forskning till Universitetet i Oslo, och senare blev den skolfartyg vid Risøya folkehøyskole. Gunnar Knudsen har varit privatägd de senaste 30 åren och den är delvis ombyggd och renoverad vid Østerby værft, på Læsø i Danmark.  Numera är båten hemmahörande hos Jan Høgmo och hamnen är i Asker utanför Oslo! 


44 – MUNKTELL

Munktell är en snipa med måtten 9,25 x 2,70. Den är byggd år 1951 på Visingsö och drivs numera av en Volvo Penta. Båten köptes en gång i tiden av Albert K. Andersson, även kallad Munktell-Albert. Han reste runt längs kusten och sålde Munktellmotorer. Under senare år har den använts som fritidsbåt och ägs idag av Mats Anhage från Hönö. Välkomna!


43 – GALEI

Detta är en Ljungströmare från Fiskebäckskil där Fredrik Ljungström 1948 lät bygga 15 Lj-jullar på fabriken. De var något större än Vingen 11, hade 1,5 kvm större segelyta och fick beteckningen Vingen 11A. Båtarna blev mycket populära och bildade till och med egen klass vid seglingar på Gullmarsfjorden. Tidigare ägare Gabriella och Leif lät renovera Galei på Classic Yacht Service i Grundsund 2012-2014 och båten ställdes sedan ut på Båtmässan år 2014. Måtten är 6,78 meter lång, 2,05 meter bred och den har 2 x 15 kvadratmeter segelyta. Nuvarande ägare är Gunnar Ohlin från Västra Frölunda.


42 – BRONX

Bronx i New York är byggorten tillika namnet på denna motorbåt – en ”Gentlemans commuter ship” med byggår 1927! Det är en rejäl båt på hela 21 meter / 68 feet, och en bredd på 4,7 meter. Den drivs av en Volvo Penta och det är Morten Schmidt ifrån Danmark som är ägaren. Välkomna!


41 – IRENE

Här har vi IRENE, som är en Mistral 33 med en längd på 10,18 m. Denna traditionsbåt är byggd 1974 av Hallberg Rassy på Ellös och motorn är en Volvo Penta MD2B. Ägaren Sven-Hugo Torstensson är enda ägaren sedan leveransen från varvet den 12 juli år 1974, vilket blir hela 49 år i år! IRENE har vårdats, uppgraderats och brukats varje år sedan dess och nu är det fjärde generationen som får vara med och njuta av båten. Sommaren spenderas i Kungsviken och vintern i Älvängen.


40 – MON PETIT

Mon Petit är en J10 med nr 293 som byggdes år 1944 vid Karlsson och Hallbergs Båtvarv i Kungsviken, Orust, för C.G.Fasth i Göteborg som återförsäljare. Båtbyggaren hette Hjalmar Olsson. Båten har öppen sittbrunn, är inte kappad, och den är troligen byggd för Stockholm, som många andra J10or under krigets bensinransonering. Måtten är 5 x 1,9 meter. Detta är därmed en liten och nätt segelbåt! Vi välkomnar ägaren Truls ifrån Stenungsund och hans fina båt till oss.


39 – CARMENSITA

En norsk stor motorseglare vid namn Carmensita kommer till Skärhamn! Med total längd på 21,6 meter och bredd 4,9 meter. Carmensita har byggår 1926 och en segelyta på hela 160 kvadratmeter. Framdrivningen består förutom segel av Scania DS8 200hk. Ägarna berättar följande:

Carmensita er bygget i 1926 i Risør (Norge) og hette från början  «ELLWE». Båten blev bestilt av Ingeniør  Per Mordt, som på den tiden hade agentur på den svenske semidiesel motoren Ellwe, derav navnet. Båten var da ca. 40 fot, senare forlenget til 58 fot. Båten har varit passagerarbåt, hvalskute, fiskefartøy og fraktefartøy. År 1985 blev båten ombygget til havseiler, døpt til Carmensita, og har krysset Atlanterhavet 8 ganger. Båten har vært etterlyst av Interpol, men det er en egen historie. Båten fremstår i dag som et moderne fritidsfartøy, bygget i trä. Dagens ägare er Siri Bangfil och Dag-Egil Bull Sletholt.


38 – ASTRID

Denna lilla campingbåt från 1960 har en ganska okänd historia, men det man vet är att den är 5,4 meter lång och gjord i mahogny. Den renoverades av ägaren Axel Wenblads son Mattias år 2001 och döptes då av barnbarnet Elvira (2 år) till Astrid. Hon används som bad- och utflyktsmål med utgångspunkt från hemmahamnen Skärhamn. Axel med familj har haft henne de senaste 15 åren och varit trogna deltagare på Träbåtsfestivalen!


37 – BRYNJE

Här har vi en klassisk ”sjark”, det vill säga en typ av fiske/transportbåt av nordnorsk typ. Brynje är byggd år 1995 i Sandefjord i Norge och är 7 meter lång och drivs av en Yanmar. Ägare Thor Norling från Norge skriver:

Brynje ble kjøpt av Jan Helge Solvold år 2000 og har vært i min ägo sedan dess. Båten er selvkonstruert og bygget av konstruktør, Jan Helge Solvold, som ikke er båtbygger. Brynje er den seneste vinter renovert av mig


36 – MINNE

Här har vi vackra Minne, en motorkryssare i 30-talsstil som tävlar i klassen Traditionsbåt. Skrovet byggdes 1992 och blev efter beställarens konkurs stående utomhus bakom Mats Snickares verkstad på Tjörn. Båten skulle bli en retroracer i 60-talsstil och var ritad av Ocke Mannerfelt. År 2012 köptes det tomma skrovet av Jonas Olsson som ritade överbyggnader och inredning. Med början 2013 ägnade han sedan 7 år åt intensivt byggarbete och MINNE sjösattes den 1 juni 2020. Många duktiga personer hjälpte till under byggprocessen och förtjänar mycket heder för detta, men det blir för mycket att räkna upp alla I denna anmälan. Båten är till största delen byggd i plast med all inredning i mahogny. Utvändigt trä är teak som i vissa fall lämnats obehandlad och i vissa fall lackats.


35 – VAGANT

Denna danska spidsgatter beställdes och byggdes till Skeppshandlare Christian Jenssen 1934 och mättes in av Kongelig Dansk Yachtklub 25/5 1934 och har därefter haft 7 (kända) ägare. Båtbyggaren hette Karl Thomsen och båten är ritad av M.S.J Hansen.  VAGANT har även hetat Vagabond, Ambrosia, Yellow Dream och Charlotta, men år 2003 fick hon tillbaka originalnamnet Vagant. Lars Ahlqvist renoverade hela båten på 70-talet och då tillverkades även en ny mast av Bröderna Jacobsson på Orust. Lars och Mona Hellman köpte henne 1983 och gjorde ett stort arbete med att epoxilaminera skrov och överbyggnad, lade teakdäck och satte in ny maskin bland annat. År 2003 köptes båten av Björn Nielsen som bl.a uppdaterade hela segelgarderoben. År 2017 bytte båten ägare till nuvarande ägare Sven Hellman från Stora Höga. 


34 – SVEA

Svea är en bastant snipa på över 5 ton med måtten 9×3 meter och kom till världen 1975. Papporna till Svea var de legendariska båtbyggarna Eilert och Folke Ericson från Dalby på Orust. Det fanns inga ritningar förutom i huvudet på båtbyggarna, en konstruktion som de ärvt från sin far Eric Olsson. Svea blev årets trämotorbåt på festivalen 2015 och ställdes ut på båtmässan året efter. Svea är byggd i ek på ek och spanten är kraftiga 3 tums ämnen. Däck och styrhus är byggda i teak och inredningen av mahogny. Beställarna var bröderna Bengt och Åke Jonasson från Tegelstrand. Idag är hemmahamnen i Billdal och stolt kapten är Erik Forberg!


33 – PROUD MARY

Detta är en Vindö 28 med byggår 1962 och med en längd på 8,2 meter och 28 kvadratmeter segelyta. Ägarinnan Birgitta Grahn har tidigare berättat följande om sin båt:

Denna gamla damen har seglat både på västkusten och ostkusten. Hon har haft många hemmahamnar, de senaste är Luleå, Uddevalla (där ägaren också hette Grahn i efternamn) samt Strömsbruk, där jag hittade henne stående på land. Då hade dom tagit ut den nya motorn och hade planer på att elda upp henne. Hon saknade även bottenstock och sittbrunnen var riven. Hon fick åka transport hem till mig, där det blev bråttom att få i en ny bottenstock så att hon blev seglingsbar till våren. Jag har också bytt rufftaket som var ruttet och däcket som var illa åtgånget.

I år blir det den 8:e sommaren som Birgitta seglar henne, och den 7 juli styr hon Proud Mary åter till Skärhamn!


32 – COBRA

Cobra är en Nordisk Kryssare 5 1/2 och den levererades 12:e juni 1933 till Direktör Hjalmar Edwards i Göteborg. Priset var sex tusen kronor utan segel och den fick numret S7.  Den ritades av Bertil Bothén och byggdes på Hjalmar Johanssons varv i Långedrag. Fram till 1942 seglade den i Göteborg för att sedan hamna i Stockholm. 2021 återbördades den till Västkusten av nuvarande ägare. Cobra har fortfarande kvar sin ursprungliga mast, däck och stora delarna av bordläggningen. Tittar man ner i ruffen så har inte mycket förändrats. Garderober, byrån med sin ursprungliga spegel, islådan, ja det mesta är kvar från 1933!


31 – SVANEN

Hela vägen ifrån Norge kommer den vackra Svanen, som är en 35 fots plattgatter byggd av träbåtsbyggaren Berg Olsen i Tønsberg år 1950-1951. Svanen har byggnummer 399 och är konstruerad av Richard G. Furuholmen. Svanen var från början byggd som en representationsbåt för valfångstrederiet A.C.Olsen i Sandefjord. Ägaren Terje beskriver:

Båten hadde da aktercabin og motoren lå midtskips.Med hjelp av konstruktør R.G Furuholmen ble aktercabinen borttagen og motor/gir ble placerad i aktern. Dermed ble det meget god plass midtskips.  I dag sitter det en 200hk Volvo penta med vinkelgir. Vi ägare Henning og Terje har lagt ned en mengde arbeidstimer i Svanen for å få henne tilbake til fordums prakt og skjønnhet.  Vi never blant annet nye dekk akter og front, ny köl og innvendig restaurering er startet nu under år 2023.

Välkomna åter till Skärhamn!


30 – MALUSI AF FREDERIKSHAVN

Birger från Fredrikshamn dyker upp med sin segelbåt byggd 1982 av bröderna Jørgensen i Lohals i Danmark. MALUSI är 8 meter lång och har cirka 30 kvadratmeter segelyta. Birger skriver vidare att:

”Malus” i er hjemmehørende i Rønnerhavnen. Båden har deltagit flera gånger i Skärhamn. Den blev præmieret med ”Skruen” vid DFÆL träffen  i Svendborg 2016. Båden er bygget med lärk på ek, har teakdäck, mahogny aptering og ruffet.

Välkommen tillbaka, Birger med besättning!


29 – NYMLAN

Ägaren Ingemar Pålsson med besättning har haft NYMLAN stora delar av livet, då idén till båtbygget föddes under början av 70-talet. Efter mycket tankar och skissande gick uppdraget att bygga till Folke och Eilert Ericson i Dalby/Henån. År 1976 var NYMLAN verklighet. Hon är en gaffelriggad kosterbåt byggd i ek, mäter 13 x 3,40m inklusive klyvarbom. Motorn är en Volvo Penta ifrån 2003 och total segelarea är 70 m2.


28 – JOKER

Detta är en dubbelruffad, ketchriggad motorseglare byggd år 1930. Joker är ritad av CG Pettersson, ritning nr 794, och byggd av Bröderna Nilsson i Nyköping. Joker är 9,6 meter lång, har en Volvo Penta MD22L samt en segelyta på 14,3 kvadratmeter. År 1948 köpte Carl Gustav Hagström båten i Oxelösund och körde den till Göteborg, där den har varit sen dess.Nuvarande ägaren Roland Caspersson från Billdal skriver att övriga ägare som han känner till är: Hallberg mellan ca 1960-1964 samt Ivar Svan ca 1964-1966. I september 1966 köpte Roland båten av Ivar Svan. Detta innebär att Joker varit hos samma ägare i hela 57 år!


27 – HAPPY

Happy är en Storö IV från 1967. Byggd på Storebro bruk och har serienummer 1401. Hon köptes av nuvarande ägare år 2020 och renoverades därefter omsorgsfullt under två år. Bland annat så byttes motorerna ut till två gjutjärnssexor av märket Perkins. Båten såldes dock 2006 och gick till Alicante i Spanien där den tyvärr inte mådde så bra. Emellertid så köptes båten tillbaka 2013 av nuvarande ägare, Stefan & Camilla Idéhn och fick återigen genomgå en renovering. Nu speglas mahognyn vackert i västerhavets vatten och den forna lystern är tillbaka!


26 – SQUETT II

Ägaren Dick Berghede kommer seglandes till Skärhamn med sin stjärnbåt Squett II! Denna båt är byggd i Henån av bröderna Arvidsson år 1967. Den har 15 kvadratmeter segelyta, är 5,5 meter lång och 1,6 meter bred. Välkomna!


25 – ALBATROSS

Fina gaffelriggade kostern ALBATROSS kommer seglande som den 25:e anmälda båten, med byggår 1936. Erik Henningsson skriver: ”Vi har ägt båten i 17 år. Under den tiden har Albatross renoverats löpande. Första året inredde vi ruffen. Några år senare hjälpte Sven Johansson i Gerlesborg oss att bygga en ny rigg och installera motor. Vintern 2020-2021 var det dags för den stora renoveringen. Båt-Jonas i Henån och Tom Hemraeus från Koster genomförde jobbet med glans. De bytte kölplanka, alla kölstockar, stävarna och samborden. Därefter var det dags för nya däcksbalkar och nytt däck i teak och mahogny på dubbla lager björkplywood. Sedan blev det nytt rufftak i teak och mahogny. Slutligen blev det en ny sittbrunnsinredning i mahogny. Jag fick riva, nåta, plugga och lacka. Albatross är helt tät och seglar med stolthet.”


24 – CHANTA

Till oss i sommar kommer Markus Berntsson från Stora Höga med sin traditionsbåt av typen havskryssare Bacchant IV, som är byggd 1971 av Knud Reimers. CHANTA är hela 11 meter lång och 2,75 meter bred. Motorn är en Volvo Penta C10 och hon har en segelyta på 38 kvm. Välkomna!


23 – WESTAN

Åke Hemréus från Strömstad anmäler sin båt Westan, som är en 8 meter lång snipa byggd år 1976 på Orust. Åke köpte den i Svanesund år 2005 av troligen den tredje ägaren. Motorn som sitter i är en tålig Perkins 4.108 på 49hk. Bordläggning är gjord av ek på ekspant, den har ett teakdäck, och en överbyggnad i mahogny.


22 – MASCOT

MASCOT har lyckats med bedriften att kunna vara med på samtliga träbåtsfestivaler, till och med den första som var i Nötesund – imponerande! Denna är byggd 1953 av Arvid Berndtsson från Sibräcka på Tjörn med måtten 7,5 x 2,1m. Nils-Erik Holmström från Mollösund skriver att båten köptes 1956 av fadern Nils Holmström, Mascot hade då en bensinmotor –  en Albin på 15 hk. År 1973 byttes Albin-motorn ut mot en Volvo Penta dieselmotor på 36 hk. Efter sjösättning berättar Nils-Erik att han gör en tur runt ön Lyr för att se att motorn, en Volvo Penta MD3B, fungerar och att allt annat är som det ska. Det hoppas vi att det gör i år också, välkomna!


21 – KATINKA II

KATINKA II återkommer i år också vilket gläder oss! Denna motorseglare byggdes år 1984 av Eilert och Folke Eriksson i Henån på Orust med måtten 8,9 x 3,2m. Hon har en Volvo Penta MD17C under durken och för 35 m2 segel. Båten ägs sedan år 1995 av Britt Vestfeldt och Jarl Svensson ifrån Grästorp. De första 12 åren gick båten i Vänern men hon har därefter seglat på Västkusten. Hon sjösätts och torrsätts i Såtenäs i Vänern men har hemmahamnen i Fiskebäckskil.


20 – ANJA AF FOTÖ

Denna Storö 34 byggdes som nr 2226 av denna serie år 1974 på Storebro bruk och har haft fyra ägare innan. Båten har haft hemmahamn i Lidköping och gått i Vänern under cirka 20 år och runt år 1990 genomgick hon ett motorbyte och fick en Volvo Penta TAMD 41A på 200 hk. Under denna tid renoverades även teakdäcket bak. Holger ifrån Fotö som är nuvarande ägaren köpte båten i Kvänum sommaren 2021 efter att den stått på land i 8 år. Sommaren 2021 påbörjades en stor renovering på cirka 700 timmar – genomgång av all teak och mahogny, en del ruttet trä har bytts ut och allt annat har fått ny ytbehandling med bets och lack, motorerna har gåtts igenom med mera. En hel del nytt har köpts som nya moderna propellrar, dynor, kapell, bogpropeller, ankarspel mm.  Båten har ett glasfiberskrov som bekant, men allt annat är byggt av mahogny och teak. Välkommen åter till oss!


19 – LA NOVA

La Nova är en Koster K:25 byggd av Arne Arksund på Öckerö år 1967 med måtten 8,05 x 2,44. Ägs och seglas gör hon av Bo-Ragnar Skärström från Strömstad. Han skriver så här till oss:

Hon är byggd till högsta möjliga standard och enligt Svenska Kosterbåtsförbundets byggnadsregel (1934) 1960. SKBFs mål med regeln var att i modern form bibehålla kosterbåtens grundläggande principer men samtidigt tillåta en god vidareutveckling av sunda och mycket goda båtar. La Nova är ett fint exempel på att regeln tillsammans med ett förstklassigt varv, de bästa material samt en beställare med god smak och plånbok sammantaget lyckades ! Båten är efter 56 år intakt i alla avseende och seglar stolt vidare, i år bland annat till Träbåtsfestivalen i Skärhamn.


18 – LEVINA

LEVINA, en Roland Persson-snipa, med byggår 1978 har varit med på festivalen många gånger och denna vackra båt är byggd på Lilla Kålviks båtbyggeri. Längden är 9,2 meter och bredden 3,35 meter. Ägaren Anders Lidqvist skriver:

Roland Persson hjälpte mig att köpa henne från tidigare ägaren. Vi har haft Levina sedan 2003. Hon är skepparens terapi hela året och familjens nöje om sommaren. Hemmahamn i Kungsviken på Orust.


17 – LOLLO

En Storö vid namn LOLLO med måtten 10,46 x 3,20 kommer till oss med norsk besättning! Lollo byggdes år 1968 med byggnummer 1471. Båten blev köpt och importerad från Sverige år 2020, men har innan dess varit i norsk ägo sedan 2005. I skrovet på Lollo sitter det 2 stycken Volvo Penta TMD 40A från 1983. Hjärtligt välkomna!


16 – DORIS

En liten söt båt vid namn DORIS välkomnar vi till Skärhamn! Den drivs av åror och ägare tillika båtbyggare heter Peter Sundman från Vallda. Doris är byggd efter en uppmätt ”dory” från mitten av 1800-talet. Dorisen var vanligt förekommande i New Englands kusttrakter från Rhode Island i USA till New Foundland i Kanada. Främst efterfrågades stapelbara dorisar av fiskenäringen. Genom att medtaga dorisar på fiskeskonarna kunde man öka fångsterna om man sjösatte dorisarna på fiskebankarna och därigenom kunde avfiska ett större område. Skonarna fungerade nu som moderskepp för dorisarna. Det är högst sannolikt att de svenska dorisbyggarna på Härön utanför Kyrkesund på Tjörn, som tidigare seglat med amerikaner på USAs ostkust, inspirerats av de tåliga, lättbyggda, sjödugliga och lättmanövrerade dorisarna.


15 – NESTOR

Denna båt är ritad av Nestor Nilsson och byggd på varvet Nilssons Båtbyggeri i Strömstad. Den beställdes och levererades till en familj från Stockholm och tog då sjövägen dit, år 1964. Nestor var i familjens ägo ända fram till 2008 då hon fick ny hemmahamn I Halmstad, detta hos familjen Sjöblom och var hon har funnits fram till i år. Båten är 9 meter lång, och har mahognyskrov med spant i ek. Här finns plats för 6 vuxna och 2-3 för övernattning och Nestor glider fram fint i cirka 6-7 knop. Namnet Nestor har följt med från början som en hyllning till konstruktören. Ny hemmahamn för Nestor från och med i år är Rönnäng hos den nya ägaren Frank Stenholm.


14 – M/S SEPHINA

Halvor Stene från Norge anmäler sin 14 meter långa SEPHINA till Skärhamn. Båten är en ”trawler”, och drivs av en Scania DS11C. Den är byggd av Sandøya Båtbyggeri i Tvedestrand år 1993, och Halvor köpte båten sommaren 2020 av föregående ägare som beställt den efter sina önskemål. Halvor beskriver sin båt så här:

Skrovet er bygget i nordnorsk gran, spant 5×8 tum, klädsel 2 tum, bygget hos Kåre Helge Sund på Hemnesberget i Nordland. Overbygg er bygget i 1-tums mahogny,  interiør är gjord i mahogny og teakfanér.

Välkomna!


13 – MIGNON

Mignon är en klassisk K 25:a från år 1951. Ritad av de mycket erkända och skickliga konstruktörerna bröderna Einar och Carl-Eric Ohlson. Bland annat ritade de framgångsrika 5.5:or, den tidens formel 1 inom segling. Deras konstruktioner knep en medalj i varje OS from 1952 tom 1968, vilket de var ensamma om. Denna båt byggdes på bröderna Martinssons varv i Svineviken, Orust, som var erkänt långt utanför Sveriges gränser för sina välbyggda båtar. Dessutom var den SS Fram:s utlottningsbåt 1951, vilket innebar extra omsorg vid byggandet. Ägaren Uno Billmark skriver att: ”Båten har varit som en familjemedlem sedan min pensionering 2010 och låtit mig få återuppleva ungdomens vågkluck mot ett träskrov.” Originalnamnet är Mignon, segelnummer: 30.


12 – VINGEN 10

Ingenjör Ljungström skapade segelbåtar efter för tiden helt nya idéer. Rullsegel, cirkelbågsskrov, negativt språng. Och så klart blev han hårt kritiserad av de fina samtidsseglarna. Men kul båtar blev det, lättseglade, snabba och säkra! Denna nätta segelbåt är 6,66 meter lång och är byggd 1946 i Fiskebäckskil.  Vingen 10 är en prototyp inför Ljungströms eget flaggskepp, den stora Vingen 12. Hemmahamnen är sedan 2010 Rågårdsvik på Skaftö och denna skönhet ägs av Mikael Söderholm.


11 – JOHANNA

JOHANNA är en motorseglare från 1968 av Lundfeldts Båtbyggeri med måtten 9 x 3,05 meter och motorn är en Diesel Perkins 4:154 på 58hk. Båten köptes i ett ej sjödugligt skick år 1995 av nuvarande ägaren Lasse Snygg. Hon renoverades under fem år och sjösattes år 2000. Renoveringen blev mer omfattande än de tänkt, det tog fem år istället två då det blev som att ”bygga båten baklänges”.  De sparade skrov, ruffen i maghogny och rufftak som renoverades. Viss inredning kunde sparas, de ändrade dock inte på hur båten var planerad. Nya rutor, diesel- och vattentankar i rostfritt, toa med septitank, nytt elsystem, ny vattenburen värme, el/dieselvärmare, nytt pentry med kylbox. Trämast, gaffel och bom renoveras. Peke och rostfria räcken nytillverkas. Vi välkomnar JOHANNA med besättning till oss igen!


10 – ELLEN

Denna julle är 7,2 meter lång och är en av beställning av en direktör från Uddevalla. Båtbyggaren var med största säkerhet Sven Gunnarsson från Backa i Grundsund. Inredningen ritades av beställaren. Ägaren Lennart Strandner från Klädesholmen skriver att den fått ny dieselmotor från år 2013. Jullen är byggd i lärk på ek. Översta bordet är också ek. Däck i teak. Under några år var jullen fiskebåt med hemmahamn Kämpersvik. Nytt kapell 2022. Idag hemmahamn Klädesholmen (KVH). Nuvarande ägare är nr 4 sedan 1989.


9 – JULIUS

Julius är den sista ekjullen som Gunnar Andersson i Kungsviken byggde, år 1978, på den tiden som ett akterbygge dvs. med styrhytten bak. Sven Andersson i Rönnäng köpte båten 1980, och på 90-talet revs akterbygget och ersattes med det befintliga frambygget för att kunna nyttja båten bättre som fritidsbåt. Sven sålde den till Jan-Olle och Hjalmar på Åstol 1996 och dessa sålde den i sin tur vidare år 1999 till Pelle Svensson i Varberg. Från Pelle vidare till herr Axelsson med hemmahamn i Gottskär, och nuvarande ägaren Peter Sundman är bosatt i Vallda. Båten har stått på land i 10 år i skogen nära Fjärås centrum då jag köpte båten 2019-05-20 av sonen som ärvt Julius efter fadern. Efter 2 års fullständig renovering av skrov med inredning nu med en MD 17 D och ny drivlina är Julius åter sjöduglig.


8 – RABELLE

RABELLE, en Furuholmare,är byggd 1953 på Helle Arendal, Norge. Hon mäter 10,7 x 3,3m. och väger 7,5 ton. Ägaren Ingar Lunde från Skjeberg i Norge har tidigare beskrivit båten så här:

Vi har hatt båten i 37 år. Vi har brukt båten mye både på Svenskekysten og Norskekysten.  Blant annet har vi vært 2 turer i Stockholm hvor vi er medlem av MYS. Det spesielle med båten er rorsystemet  Kitchen Rudder som brukes både til reversering, fartregulering og manøvrering. Båten er bygd i 32mm furu, spant og köl i ek. Ovrebygget er i mahogny og origonpine. Båten er litt modifisert pga komfort og brukervennlighet. Det meste er originalt fra 1953. Vi er 5 ägare av båten. Hjemmehavn er Høysand i Skjeberg Østfold.


7 – ELAIDA

ELAIDA, byggd på Vindö på Orust år 1974, är en Vindö 50 traditionsbåt med en längd på 10,6 meter. Hon väger drygt 6 ton, har en segelyta på 50 m2 och en 40hk Yanmar som framdrivning. Nuvarande ägaren Mikael Angrell köpte båten år 2018 som 3:e ägaren och har renoverat henne sedan dess.


6 – VICTORIA

Detta är Tore Larssons sista stora koster kallad K38, byggd i Kungsviken 1989. Den ägs av Erik Amlie Wahlström och har en längd på 8,5 meter och 2,6 meter bred. Segelytan är på 38 kvadratmeter. Mer info kommer!


5 – STYRBJÖRN

STYRBJÖRN är en känd båt hos oss i Skärhamn. Styrbjörn är en ståtlig båt, byggd på Liljegrens varv i Göteborg år 1912. Byggd i fura på ekspant med var fjärde järnspant. Däcket och överbyggnad är gjort i oregon pine och mahogny. Ägaren Jai Kallin köpte båten 2006 och renoverade båten i nästan tre år samt gav båten ett tidsenligt utseende igen. Det blev också en lite större motor, en Volvo Penta BB225 bensin V8. Styrbjörn är sin kust trogen och har varit på västkusten hela tiden och om allt stämmer så är Jai Kallin den femte ägaren.


4 – ZARITZA III

Øystein från Norge anmäler sin segelbåt på 14 fot av typen Lowell Gardner Skiff/Sail Androw. Båten är byggd privat på Nord Vestlandet i Norge i 2001. Konstruktören var John Gardner i USA. ZARITZA blev köpt av nuvarande ägare Øystein Johannesen hösten 2020 som skriver att den är oljebetsad brun och lackad med Owatrol. Utrustad med en elektrisk påhängsmotor vid namn Minn Kota, nedsänkbar köl, storsegel och fock. Den nedsänkbara kölen och segeltypen har ändrats av nuvarande ägare och däcket framför masten är byggt av båtbyggare i Mandal.  Välkomna till oss! 


3 – KAPRIFOL

Roland Persson-snipan Kaprifol har varit med många gånger förut, och i den brukar vi hitta glada Calle och Margareta Rydström. Båten är byggd 1968 med måtten 9,73 x 3,3 meter och hon drivs av en Penta VP D2-55 eller med segel som har en yta om 40 kvm. Ägarna Calle och Margareta Rydström har tidigare berättat följande:

För 17 år sedan, våren 2003, hittade vi båten vi ville ha i ett skjul på Rönnäng. Vi döpte henne till Kaprifol efter Bohusläns landskapsblomma. Vi blev ägare nr 2 och började genast att renovera och restaurera. Underhållet hade varit dåligt åren innan vi köpte henne, och första sjösättningen blev våt från alla håll. Men det fanns potential! Målsättningen var att hon skulle i sjön varje år och att vi skulle kunna semestra med henne. Och det har vi gjort, mycket jobb och mycket glädje!


2 – EMILY

Nästa person var också snabb med sin anmälan, det blev båten EMILY som är en 9 meter lång Storebro Royal Cruiser som är byggd 1966. Den är byggd i hondurasmahogny i Storebro och har byggnummer 1153. Åge Antonsen ifrån Sandefjord i Norge skriver följande om sin renovering:

Båten ble kjøpt som et renoveringsobjekt i 2019. Den hadde da stått på land i 18 år og motorene var tatt ut. All maling og lakk var fjernet og all løs innredning tatt ut. Allerede neste sommer var båten på vannet og da med to B20 bensinmotorer. Påfølgende år ble det utbedret innredning og diverse annet. Vinteren 2021-2022 ble bensinmotorene bytte ut med 2 X Volvo TAMD 30 . Hver på 110 hk. Dette medførte endring av bedding og vinkling av akslinger. Siste vinter ble det lagt nytt dekk på hele båten. Båten fremstår nå som ferdig restaurert. Eier har selv saget trematerialer og utført hele restaureringen bortsett fra litt hjelp til det elektriske. Båten brukes aktivt på sommeren.


1 – GULLEFJUN

Den blanka jullen Gullefjun blir vår första anmälda båt för i år! Gullefjun ägs och är dessutom byggd av Thore Berntsson år 1987. Thore är en båtbyggare från Mellan-Restad i närheten av Kungälv. Denna båt är en stor enepinnad julle, ek på ek, 10,35 x 3,97m och väger 8,5 ton. Motorn är en Volvo Penta MD47.
Renoveringslogg:
Vintern 2013–14 renskrapat skrov, nytt överbygge i samma form som originalet men i nytt material, nytt däck.
Vintern 2014–15 gjordes ny durk och teak i sittbrunnen.
Vintern 2016–17 gjordes nytt pentry, ny styrplats, ny nergångstrappa till ruff, nytt bord i styrhytten.
Vintern 2017–18 rengjord i botten in- och utvändigt, motor urlyft och rengjord/målad.

Vi välkomnar Thore och Gullefjun till Träbåtsfestivalen 2023!