Träbåtsfestival i Skärhamn 2024

Kära Träbåtsvänner, När det nya året börjar vid tolvslaget på Nyårsdagen då öppnade vi anmälan till Träbåtsfestival 2024 i Skärhamn, klicka på länk nedan så kommer du till anmälningsformuläret.

Tjörns Kommun har ännu inte sagt okej till det ekonomiska stödet vi behöver, din anmälan blir därför preliminär fram till den dag vi får det formella beslutet.

Länk till intresseanmälan

Anmälda båtar till festivalen


Dragning i Ekalotteriet på Båtmässan 2024

Vinnare av Segelekan från Lilla Kålviks Båtbyggeri blev Lars Sjöstedt från Olofström på lott nummer 8590.


Göteborgs rodden 2024

Västkustens Träbåtsförening bjuder in till ett nytt evenemang, detta i centrala Göteborg. Vi lånar iden från Hasselörodden i Västervik som har gjort detta under många år. Vi har också sedan ett par år en Roddbåtsklass i vår Träbåtsfestival i Skärhamn. Roddbåtar finns i en mängd varianter, alla är välkomna!

Syften:

  • Bevara kulturarvet och kunskapen ”Rodd i traditionell träbåt”.
  • Trevlig gemensam aktivitet och samvaro på Göteborgs vatten.
  • Utöka kontaktnätet till likasinnade och välkomna gästroddare från andra kuster.
  • Rädda roddbåtar i trä innan naturen tar tillbaka dem eller inspirera till nybyggnad.
  • Bidra ekonomiskt till Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne.

Vi inbjuder Trä- och Traditionsroddbåtar till detta evenemang. En traditionsroddbåt kan vara byggd i vilket material som helst, det viktiga är att båten ser klassisk ut.

Rodden är planerad till lördagen den 31 Augusti 2024. Om vädret är emot oss har vi en reservdag veckan efter, den 7 September.

Vi har satt ett tak till 40st ekipage, detta beroende på att systemet med sjösättning och upptagning begränsar antalet.

Anmälan till Göteborgs rodden

Anmälda båtar Göteborgs rodden


Vinnare vid Träbåtsfestivalen i Skärhamn 2023.

Träbåtsfestivalen blev en succé (som vanligt) 67 båtar kom, drygt 30 000 besökare under tre vackra dagar i Skärhamn den 7-9 Juli.

Årets Trämotorbåt 2023

1:a pris SIV,  Kristinehamnare byggd 1939 av Bröderna Larssons varv på omarbetade ritningar av C,G.Pettersson.

2:a pris JOKER, en dubbelruffad, ketchriggad motorseglare byggd år 1930. Ritad av CG Pettersson och byggd av Bröderna Nilsson i Nyköping

3:e pris NOOMI, Bohusjulle byggd 1974 av Arvid Berntsson, Burås på Orust.

Årets Träsegelbåt 2023

1:a pris FLORY, koster byggd 1922 av Hjalmar Johansson i Kungsviken

2:a pris COBRA, en Nordisk Kryssare 5 1/2 by. Ritad av Bertil Bothén och byggdes på Hjalmar Johanssons varv i Långedrag.1933.

3:e pris HERA, en K-märkt Östersjö-8 ritad av Tore Herlin år 1927

Årets Traditionsbåt 2023

1:a pris MINNE, en motorkryssare i 30-talsstil baserat på ett skrov byggt 1992.

2:a pris CHANTA, havskryssare Bacchant IV, byggd 1971 av Knud Reimers

3:e pris JOHANNA,, en motorseglare från 1968 byggd av Lundfeldts Båtbyggeri

Årets Roddbåt 2023

1:a pris 911, en Roddbåt byggd cirka 1965 i Jämtland. Motorn är en Johnson utombordare från 1958 med 7,5 hk

Jurys Hederspris gick till ZARAZITA III, En segelbåt på 14 fot av typen Lowell Gardner Skiff/Sail Androw. Byggd på Nord Vestlandet i Norge i 2001.

Publikens Val 2023

1:a pris MASCOT, En snipa byggd 1953 av Arvid Berndtsson från Sibräcka

2:a pris COBRA, en Nordisk Kryssare 5 1/2 by. Ritad av Bertil Bothén och byggdes på Hjalmar Johanssons varv i Långedrag.1933.

3:e pris KEATON, Bohusjulle byggd 2022 på Lilla Kålviks båtbyggeri.


Definition gällande klassiska båttyper som deltar i tävlingar på festivaler och träffar

Träbåtar 

Båtar byggda med skrov i trä, antingen med traditionella metoder (klink och kravell) eller sentida, tex kallbakade, ribbkravell, plywood. En träbåt kan vara byggd i vilken stil som helst. Ålder saknar betydelse. 

Vi har tre klasser av träbåtar, motor-, segel och roddbåtar.

Traditionsbåtar (spirit of tradition) 

Båtar vars linjer och stil anknyter till den som rådde när båtar huvudsakligen byggdes i trä. Hit hör exempelvis båtar med plastskrov och traditionell överbyggnad i trä men även andra båtar som på ett tydligt sätt anknyter till träbåtseran. Ålder och material saknar alltså betydelse. 


SEKELSKIFTESDAGARNA PÅ MARSTRAND 2023

Vi har nu fått in så mycket anmälningar till Sekelskiftesdagarna sa att vi får sätta stopp, anmäler du din båt nu hamnar du på en reservlista, i mån av platser pga avbokningar kan vi då bereda plats för dig.

Vi öppnar nu upp anmälningsmöjligheten till en Träbåtsträff i Marstrand i samband med Sekelskiftesdagarna den 11-13 augusti.

Vi var med förra året för första gången och det gav mersmak. Läs mer på www.sekelskiftesdagarna.se

Vi får tillgång till evenemangsbryggan i Marstrand, utan kostnad ligger vi hela helgen med tillgång till el, soptömning och WC/dusch.

Mer info och anmälan

Anmälda båtar


TRÄBÅTSTRÄFF I UDDEVALLA 2023

Vi öppnar nu upp anmälningsmöjligheten till Träbåtsträff i Uddevalla den 1-3 September.

Detta har vi gjort i några år nu, vi samlas längst in i Bäveån i Uddevalla Gästhamn där vi ligger utan kostnad hela helgen med tillgång till el, soptömning och WC/dusch.

Det blir en fin säsongsavslutning med trevligt umgänge, struntprat och prat med flanerande Uddevallabor.

Mer info och anmälan


The Design Office – The Ohlson Project

Om ni inte redan sett The Ohlson Projects senaste video om Bröderna Ohlson så vill vi tipsa er att göra så:

https://www.youtube.com/watch?v=T5bCrBiUbNg

Träbåtsfestivalen i Skärhamn, 8-10 Juli 2022

Vinnare i Skärhamn

Trämotorbåt

1:a pris – Rabelle, ägd av Ingar Lunde från Norge, Rabelle är en Furuholmare, byggd 1953 på Helle Arendal, Norge.

2:a pris – Hjördis, ägs av Jessica Andersson, en Bohusjulle byggd av Thore Berntsson 1996.

3:e pris  – Noomi af Bleket, ägs av Thomas Bronedahl. Hon är en FiskeJulle byggd av Arvid Berntsson 1974.

Träsegelbåt

1:a pris – Anna Belle, ägd av Olav Rye från Norge. Anna Belle är en Olle Enderlein ritad mahognysegelbåt. 

2:a pris – Minnie, en kåg byggd sent 1800 tal

3:e pris  – Nymlan, ägs av Ingemar Pålsson och byggd av Folke och Eilert Ericson i Dalby/Henån 1976.

Roddbåt

1:a pris – Lärkan, ägs av Christer Mattiasson som byggde henne 2007. Förebilden är en doris byggd av Hilmer i Änga som levererades till Lennart Svensson på hans 18-årsdag den 3/2 1941.

Traditionsbåt

1:a pris – Johanna, ägs av Lasse Snygg, hon är byggd 1968 av Lundfeldts Båtbyggeri. Hon köptes i ett ej sjödugligt skick år 1995 och renoverades under fem år fram till sjösättning år 2000.                

2:a pris – Litorina, En renoverad Gullholmensnipa byggd på Orust någon gång på 70 talet. Hon är omsorgsfullt helrenoverad till nyskick av ägaren Mats Johansson från Kungsviken.

3:e pris – Viljan, före detta LARS är en ombyggd bunkerbåt byggd på Djupviks varv. LARS levererades 1932 till Mandus Johansson, handlare i Skärhamn, för att förse fiskebåtarna med olja.

Publikens val

1:a pris – Cobra, ägd av Magnus Terrvik, hon är en Nordisk kryssare, byggd 1933 av Hjalmar Johansson i Långedrag.

2:a pris – Mithra, en Mistral 33 som ägs av familjen Dirk och Victoria Kaftan från Wachtberg-Niederbachem i Tyskland. Familjen Kaftan köpte henne 2009 som andra ägare och håller henne i ett mycket gott skick.

3:e pris – Otelia, en bohusjulle ägd av John Eriksson från Rönnäng, Otelia är byggd 1976 av Arvid Berntsson, Burås Svanesund.

Hedersomnämnade

Minne, en salongbåt byggd av Jonas Olsson fick juryns hedersomnämnande.           


Västkustens Träbåtsförening stödjer Kulturförening Gösta Johanssons Varv

Kulturföreningen Gösta Johanssons Varv är i något av en knipa, ägaren vill sälja det gröna varvet i Kungsviken. Varvet har varit hemvist år kulturföreningen och vi i Träbåtsföreningen vill göra vad vi kan för att hjälpa dem.

Vi i Träbåtsföreningen höjde för ett par år sedan medlemsavgiften, detta baserat på att vi skulle investera pengar i att ta fram data och information om Träbåtsvarven som har funnits i Göteborgsregionen, detta skulle då komplettera det tidigare bild och text materialet vi har om Orust varven. Detta tänkta arbeta har inte kunnat genomföras på grund av pandemin.

Styrelsen har enats och även vår revisor har godkänt att vi tar höjningen av medlemsavgifterna för 2019 och 2020 och skänker dessa (40 000) till Kulturföreningen där vi hoppas att de gör stor nytta.


The Ohlson Project

Västkustens Träbåtsförening stödjer The Ohlson Project genom att ansöka och stödja etapp 3.
 
Syftet för projektet är att:
Att bevara, vårda, sprida kunskap och inspiration om vårt svenska maritima arv
genom att synliggöra båtkonstruktörerna Einar och Carl-Eric Ohlsons design, varvens båtbyggar-
kompetens samt belysa båtarnas internationella framgångar. Målet är att göra en dokumentärfilm
som produceras i etapper. 
 
Se resultatet av Etapp 3 i denna fina film om träbåtsbygge när det är som finast
 

Mer information om TOP på http://ohlsonyachts.com/


Varför måste vi köra så fort på sjön?

Ni lästa alla artikeln i Akterspegeln nummer 25 med rubriken ”Varför måste vi köra så fort på sjön? Skriven av Jessica Andersson och Axel Wenblad ”.

Vi kan nu meddela en framgång, Myndigheten har lyssnat, Nu är Hjärterö ränna fartbegränsad – ett litet steg för miljön och trivseln på sjön.


Ohlson brothers – The story of the naval architects – how it began

Västkustens Träbåtsförening har tillsammans med Burre Hellmans stiftelse stöttat Christina Stenberg i framtagning av den 3.e videon om the Ohlson brothers, denna video handlar om Einar och Carl-Eric Ohlsons tidiga debut inom båtdesign.

https://www.youtube.com/watch?v=lsH4JRDekZ8&ab_channel=ChristinaStenberg

The Ohlson brothers

Med fortsatt stöd av Västkustens Träbåtsförening och med delfinansiering från Burre Hellmans Familjestiftelse har TOP, The Ohlson Project, producerat video # 2, The Ohlson brothers Olympic era som beskriver båtkonstruktörerna Einar och Carl-Eric Ohlsons design framgångar i Int. 5.5m klassen. Projektteamet har fortsatt arbetet med att successivt bygga ut hemsidan och kompletterar databasen som innehåller mer än 1.600 ritningar.

https://www.youtube.com/watch?v=Ic90i9ypMB4

Mer information om TOP på http://ohlsonyachts.com/