Anmälda båtar – Träbåtsfestivalen 2018
Nedan för vi ett galleri på alla de båtar som är anmäldes till 2018 års Träbåtsfestival. Njut!
98 – MATHILDA AF MOLLÖSUND en skonare
MATHILDA AF MOLLÖSUND mäter totalt 22 x 5,2 m,har ett depl på 35 ton och en segelyta på 143,5 m2.
Ägaren Karin Rosenberg berättar:
Mathilda byggdes 1986 på varvet i Mönsterås och hade från början namnet ”Nostagia of Sweden”. Tanken var när hon byggdes att hon skulle segla lyxkryssningar i Medelhavet. Men så blev det inte utan hon har blivit kvar i Sverige och under åren haft många olika hemmahamnar och hette även under en period Gerda. Hemmahamnen hon haft längst är Mollösund, 2002-2014. 2014 såldes hon till en ny ägare och fick hemmahamn Borghamn i Vättern men kom redan hösten 2017 tillbaka till Västkusten. I nuläget ägas hon av Karin Rosenberg och Thomas Gunnarsson i företaget ”Tradition Sailing”.
97 – RÖDVINGE byggd ca 1885!
RÖDVINGE, en fd lotsbåt byggd 1885 någonstans längs Göta Älv. Rödvinge är alltså, precis som bogserbåten Harry, över 130 år gammal!
Hon mäter totalt 14 x 4,1 m, har ett depl på 12 ton är 2-mastad, gaffelriggad med en segelyta på 75 m2.
Mats Fredén från Ängelholm, ägare sen 2010, har mycket information om Rödvinge. Knacka på och fråga!
96 – STYRBJÖRN
STYRBJÖRN, en salongsbåt på 10,6 x 2,3 m har varit med många gånger förut på Träbåtsfestivalen. Han är byggd i Göteborg 1912 av C O. Liljegren.
Jai Kallin från Uddevalla som ägt båten sedan 2006 har med varlig hand renoverat tillbaka båten till originalutseende. I år är det ruff och däck som fått en ordentlig överhalning.
95 – VÅGEN
VÅGEN är en motorjulle 6x2m byggd ca 1920-30.
Ägaren Carl-Gustav Aspenlid från Skärhamn frågade en gång båtbyggaren Eilert Ericson var hon var byggd. Svaret kom med ett leende ”inte norr om Orust”.
På festivalen kommer vi att få höra det trevliga ljudet av Vågens motor, en Skandia 23 A.
94 – MINEKA en GKSS-eka
GKSS-ekan var en vanlig syn på regattorna för ca 50 år sedan. Den har måtten 4,50 x 1,60m, väger 300 kg och har ett segelställ på 8,5 m2.. Säkerligen är det många i publiken som seglat GKSS-eka i sin ungdom.
MINEKA ägs av festivalens konferencier Mats Berggren som i år lovat att övernatta i sin båt.
Motor har hon ingen men publiken kommer kanske ändå att kunna höra lite motorljud från Mineka!
93 – TÖSEN
TÖSEN, en Neptunkryssare byggd 1954 med nr 187 av Enar Johansson i Norrtälje. Hon är 9m lång och 1,95m bred. När vinden sviker får elutombordaren jobba. Nuvarande ägare är Pål Walfridsson från Göteborg.
Båtbyggarens son Lars-Göran Södergren beskriver historien så här:
Hej! Min far byggde nr 187 vars första namn var Vivi. Enar Johansson i Norrtälje byggde skrovet och min far byggde resten. Byggplats var SSSvearnas klubbvarv i Eskilstuna. Far, mor, jag och mina två systrar seglade henne några somrar innan hon såldes till Lars-Erik Ström i Eskilstuna som döpte om henne till Tösen. Med seglarhälsningar; Lars-Göran Södergren.
92 – FORNKÅRE
FORNKÅRE är en träroddbåt med råsegel byggd i Norrtälje 2012 efter ett vikingatida original från 1050. Fornkåre har måtten 9,3 x 2,2 m och väger 500 kg. Djupgåendet är tom 35cm, fullast 16 personer 50cm med fribord midskepps 18cm. Framdriften sköts av max 12 åror i kombination med ett råsegel på 2-18 m2.
Ägaren och båtbyggaren Lennart Widerberg berättar:
Efter att originalet räddades 1898 i Vik upptäcktes det 1993 att vara vikingatida. Viksbåten årsringsdateras tilll 1050 talet. Denna kopia byggdes i en serie om 4 exemplar. En av Fornkåre båtarna FORNKORE FCZ 9247 avverkade sträckan etappvis mellan samtida handelsplatserna Birka, Mälaren till Gneozdova, floden Dnepr i Ryssland på ca 8 veckor mellan år 2012-2016.
91 – HÅBET
HÅBET mäter 14,04 x 4,67 m med ett depl 36 ton Hon är byggd 1939 och har en lång historia med olika namn, funktion och ägare. Nuvarande ägare Erik Arnesen från Kråkerøy, Norge har full koll på ägarlängden. Här återges första hälften av Håbet´s snart 80-åriga historia. Knacka på, så får du veta mer.
Båten ble bygget på Røds Trebåtbyggeri i Risør 1939, på bestilling fra Anders Pettersen fra Utgårdskilen. Byggenr 95. Den ble bygget for frakt/fiske/tråling. Da den kom til Utgårdskilen en gang før krigen, var det ikke mulig å få tak i motor. Etter ca 1år, ble det satt inn en 2-sylindret Levand. Den gikk da kun på en sylinder, og ble kalt ”Jøden”! Deretter en 1-sylindret RAPP. Båten var en tur i Risør i 1950, og fikk forhøyet kappen under styrhuset. Dagens styrhus ble montert i 1959, bygget i Utgårdkilen. Forøvrig byggenr 6, av 9. RAPP»en ble byttet ut i 1966 med en GM. Dagens motor, en Cummins NT 855, – ble montert i 1989.
Anders Pettersen var onkel til Ole Utgård. Ole Utgård var medeier fra rett etter krigen(Antatt) Anders Pettersen døde i -48. . . . . .
90 – ADVENTURE
ADVENTURE, en folkbåt byggd 1949 med nr 280, okänt var och av vem. Hon är 7,64m lång och 2,22m bred.
Nuvarande ägare Erik Tullock från Vara säger att Adventures historia och levnadsöde är okänt men att efterforskningar pågår. Kanske någon i publiken kan bistå Erik med information.
89 – ATLANTA en Hansajolle
ATLANTA är byggd i Bremen 1964. Hon är 5,85 x 1,65 m med en segelyta på 14 m2
Ägaren Frederik Gerhardt berättar att Hansajollen byggdes av den tyska varv Abeking och Rasmussen efter andra världskriget. Direkt efter kriget fick tyskana inte bygga stora båtar och Hansajollen var en av de första hobbybåtar som kom till marknaden.
Idag är det en omtyckt klass och folk seglar den båda på Östersjön och Tysklands insjöar.
Det finns även Hansajollar som seglat till Jemen och Afrika.
”Atlanta” har varit i Sverige många gånger och har nu flyttat till Tjörn permanent.
88 – GILLAN byggd på Neglingevarvet
GILLAN (10,73 x 2,75 m) ägs av Peter Szamer från Uddevalla. Han har bra koll på hennes historia och berättar:
Plyms varv i Saltsjöbaden var känt över världen för sina extremt välbyggda och snabba båtar där de flesta seglar ännu, med topplaceringar i kända moderna/klassiska race.
Gillan byggdes till bankdirektör B. Odelfeldt och kappseglades framgångsrikt i Gotland Runt/Bogskärsseglingen fram till 1963 med bl.a Gustav Plym, Oscar Plym ombord. Hon skaffade sig 3st 1a plac. och 6st 2a plac, snabbast på tid så sent som 1962 och var 2a 1963 (SHR).
När konstruktören Gustav Plym skrev sin kända bok ”Båt & Hav”, var det bl.a hans erfarenheter ombord på Gillan och Elseli IV (Fastnet race) som låg till grund. Gustav var även skolad hos Ken Davidson (tanktester) och Sparkman & Stephens vilket man förstår när man ser Gillans botten.
Det sista sju åren har hon genomgått en uppfräschning av allt tekniskt men inget trä är bytt. Alla metalldelar är delvis bytta eller omkromade. Mast/bom och segelplan är under utveckling med originalet/trimbarhet som utgångspunkt.
I den stora kappsegling – Europeweek2014 – i Norge med 100 klassiska båtar från tio länder vann hon sin klass (2,1,1,4) varav totalvinst i ett race där alla 100 startade samtidigt.
Gillan utgör nu som förr en familje- och kappseglingsbåt där trivseln och snabbheten regerar.
På 2017 års Träbåtsfestival tilldelades Gillan 3:e pris i Publikens val samt fick juryns hedersomnämnande.
87 – SLOWFOX
SLOWFOX, en snipa (eller snekke) på 8,5 x 3,0 m med depl på 3,5 ton byggd i Fredrikstad i Norge. Ägare är Bente-Lill och Åge Antonsen från Sandefjord.
Ägarna berättar:
SLOWFOX er bygget av Johan Løvli i 1976 og er en av to bygget.
Halvdekker med doghouse omtalt som Torsøkrysser. Motor er Perkins 4.108 med 49 hk som gir toppfart på 8 knop. Nåværende eier har restaurert båten utvendig og laget ny innredning med exsotiske trematerialer, og det er kun brukt resirkulert virke. SLOWFOX eies av Bente-Lill og Åge Antonsen siden 2010.
86 – GUMMAN 1
GUMMAN 1 är en snipa på 7,5 ton som mäter 9,3 x 3,5m och sticker 1,5 m.
Hon är byggd 1986 av Stellan Berndtsson i Ödsmål. Under durken sitter en Volvo Penta.
Kent Svantesson köpte båten 1992.
85 – DORRITH 85 år i år
DORRITH är byggd 1933 av Abrahamsson & Son. Hon är en ek-koster med måtten 8 x 3m och en segelyta på 32 m2 . När Dorrith manövrerar utan segel är det under tystnad eftersom hon är utrustad med en elmotor Oz.
Ägaren Anders Magnusson från Jörlanda har haft Dorrith i många år och berättar gärna om henne. Fråga bara! Dorrith tävlar i klassen Träsegelbåtar.
84 – NAMNLÖS
Båten med namnet NAMNLÖS är byggd 1964 på Hallbergs båtbyggeri på Orust. Hon har måtten 9,1 x 2,,45m, en segelyta på 30 m2 och väger 4 ton. Under durken sitter en Nanni.
Ägaren Lennart Isaksson från Göteborg har haft båten sen 1977 och är fjärde ägaren.
Namnlös tävlar i klassen Träsegelbåtar.
83 – INDIANA AF SAEBY
INDIANA byggdes 1986 av Tore Larsson, Kungsviken. Ägare är Henning Sander Nielsen, från Sæby, medlem i Frederikshavns Træskibslaug.
Indiana är byggd i mahogny 9,5m lång och 3,0m bred och har ett djupgående på 1,76m. Hon väger 6,7 ton och segelarean är 65 m2. Under durken sitter en Bukh DV på 24 hk.
På 2017 års Träbåtsfestival tilldelades Indiana 2:a pris i klassen Träsegelbåtar.
82 – LAURA
LAURA är en Risörsköyte av Colin Archer typ med total längd på 17m, bredd 4,65m och depl på 20 ton. Hon för 120 m2 segel.
Ägaren Ulf Sandström berättar Lauras historia:
”Laura byggdes1939 i Risör, Norge. Oklart till vem och vilket syfte. Konfiskerades av Tyskarna under kriget och togs över av norska kustförsvaret i Stavanger efter krigsslutet. Hon gick som transportbur och ren färja fram till 1978 då hon såldes till en privatperson som målade henne vit( var givetvis militärgrå).
1988 köpte vi henne, då var hon ren motorbåt och en omfattande renovering och ombyggnad startade. Sedan 1992 är Laura seglande och en familjemedlem.”
81 – BRITA
BRITA är en seglande bohusjulle byggd av Arvid och Gustaf Karlsson i Svineviken, Orust.
Hon har måtten 5,40m x 2,05m, ett djupgående på 0,6m och för 12 m2 segel.
Ägaren Torbjörn Andréason har bra koll på Brita:
”Brita byggdes på beställning till en familj i Ulvesund (Ljungskile) 1940. Materialen är ek i stävar, spant och köl samt i översta bordgången och essingar. Övrig bordläggning är i fura från Hjältön strax norr om Svineviken. Barlasten består av c:a 450 kg blytackor. Båten köptes 1974 av min bror Staffan Andréason, som 1976 mätte upp båten i skala 1:10. Brita övertogs av mig 2006 inkl. alla ritningar och full historik”
Olle Andersson i Hålebäcken på Orust bytte kölen och samborden 1976. Nya segel av duken Clipper Canvas syddes av Harald Karlsson, Rönnäng 2009. Dessa segel har legat helt oanvända fram till 2018.
För- och akterstävar under vattenlinjen byttes våren 2018 tillsammans med nytt roder, allt i prima ek, av Niklas Olsson, Henån. Linolja, balsamterpentin, trätjära samt fem gånger blymönja ska få bottenrenoveringen att stå sig i många år framöver.”
80 – ELISABETH
J10 nr 458 ”Elisabeth” byggdes 1957 av Skåléns Båtbyggeri i Säffle. Hon har måtten 5,0 x 1,9 m och en segelyta på 10 m2 (som ju en J10 ska ha)
Nuvarande ägaren Mikael Andersson från Söbben berättar om sina föregångare i ägarlängden:
”Båten ägdes först av Gunnar Palmås i Göteborg. Kennet Dangart i samma stad, köpte båten av Gunnar Palmås. Enligt uppgift av ordföranden i Helgasjöns SS i Växjö, har båten funnits i Helgasjön.
Elisabeth har även ägts av Elisabeth Karlsson på Söbben, Orust och hette då ”Läck-Pelle”.
79 – IDA
IDA är byggd 1967 av Idor Karlsson, Hallsbäck. Hon har måtten 6,0 x 2,3m och i motorlådan döljer sig en Albin O21 på 10 Hk. Det finns också ett litet segel att ta till om O21:an skulle strejka.
Ida skrov är byggt i teak, inte helt vanligt för den här typen av båtar. Övriga träslag på båten är ek och mahogny.
Ägaren Tore Kristiansson från Skärhamn är en av Träbåtsfestivalens hamnvärdar.
78 – GRO X 2017 års vinnare av årets Träsegelbåt
GRO X är 13,7m lång och 3m bred, har ett deplacement på 10,5 ton och för 80 m2 segel.
Hon är en 9m C/R. Beteckningen står för Cruising R båt och är en utveckling av Metre Rule
för att man ville skapa en båt med lite mer volym som lämpade sig mer att inte bara kappsegla.
Gro ritades av Erling L Kristofersen som är mest känd för att ha ritat Knarren. Hon byggdes på Grimsökilen, Fredrikstad 1951 åt konsult Einar Iversen. Nuvarande förvaltare är Bengt Liljeblad och Joakim Gerhardt.
Båten har genomgått omfattande renoveringar de senaste åren och har i år fått en genomgång av hjärtstock, roder och proppellerhylsa och därmed förhoppningsvis fått stopp på de sista läckagen.
77 – MASCOT
MASCOT är byggd 1953 av Arvid Berntsson på Tjörn. Hon har måtten 7,5 x 2,1m..
Ägaren Nils-Erik Holmström från Mollösund berättar att efter sjösättning gör han varje år en tur runt ön Lyr för att se att allt är som det ska. Mascot tävlar i klassen Trämotorbåtar.
76 – PETRA
PETRA är en ruffad snipa beställd av Jan Spennare och byggd 1969 av Rolf Jacobsson på Tivedens varv.
Hon är 7,6m lång, 2,3m bred och under huven sitter en Albin O41. Petra är byggd i mahogny på ekspant, stäv i ek och har en rejäl rostfri köl. Ägaren, Daniel Vedö från Uddevalla, var själv med vid bygget av Petra, tillverkade beslag och gjorde diverse träjobb.
”Två ägare senare från sötvann till saltvann hittar jag Petra i Hamburgsund där jag köper henne 2015 och renoverar henne under vintern.”
75 – JOHANNE 70 år i år!
JOHANNE är byggd 1948 på Dragør Bådeværft i Köpenhamn. Hon mäter 11 x 3m med ett depl. på 6 ton.
Ägaren Clas Kjølberg från Drøbak i Norge skriver:
”Båten er ”one-off” og konstruert av skipsingeniør/skipsreder Baron Wedell-Wedellsborg for Gesandt Verner Sørensen. Sistnevnte var nær venn av Kong Chr. X som ifølge loggen var hyppig gjest ombord.
Båten hadde opprinnelig bensinmotor, men fikk installert dieselmotor Fordson 6 D i 1963.
Båten ble demontert i 1994, kun for å erstatte messingskruer med syrefast.
Vinteren 2015/2016 gjennomgikk båten en total ”make over” på båtbyggeriet Maritime Center Fredrikstad.
Båten har fått mange priser som Harpunprisen i København og vunnet flere priser på
Risør trebåtfestival, sist i 2016 for ”Beste Værftsrestaurerte Båt”.”
74 – BETTY ANN enda kvarvarande båten av typen Express Cruiser 40
BETTY ANN är en Chris Craft, byggd 1954 i USA med byggnummer XA-40-026. Hennes mått är 12 x 3,8m med ett deplacement på 9 ton.
Ägarna Eva Britt og Torbjørn Lensebakken från Skien i Norge berättar om Betty Ann:
”Marsjfart: 16-17 knop, Toppfart: 28 knop. Opprinnelig toppfart 26mph (ca. 22,5knop)
Originalmotorer: Gray Marine 300hk x2, senere to stk Ford 427 a 300hk. Skiftet til Cummins Diesel 5,9BTA 330hk x2, totalt 660kh i 2016. Skrog av Mahogni på Eik, overbygg i Mahogni, Teak på dekk og dollbord.Bygget for: Julius Peterson Nyack, New York, USA i 1954. (Hermedon II).
I 2005 ble Betty Ann solgt av Betty og Villiam Vetter i New Jersey USA (Betty Ann), til Truls Malm i Tønsberg, solgt videre til Arne Frøyland fra Lier i 2007, han eide båten til 2012. Båten er en av 28 bygde båter av denne type Express Cruiser, og er eneste gjenlevende slik båt i verden.”
73 – MIMRE
MIMRE byggdes 1950 av Arvidssons Söner i Göteborg. Ägare är Hans Eric Ekwall från Västra Frölunda.
Mimre är en modern koster 9,0m lång, 2,9m bred med ett djupgående på 1,6m. Hon väger 5 ton och segelarean är 47 m2. Under durken sitter en Diesel, M 328.
På 2013 års Träbåtsfestival tilldelades Mimre 1:a pris i klassen träsegelbåtar.
72 – LAGUN (även kallad Dolores)
LAGUN är en orustbyggd enepinnad eksnipa, förmodligen från Lalleröd, oklart när hon är byggd (kanske någon i publiken kan bringa klarhet). Motorn är en SABB diesel. Snipan mäter 6,30 x 2,20m och brukar medverka i Jôlleveckan v.30.
Anna Hult som ägt båten sedan 1998 (köpt på Rossö, Tjörn) har också startat gruppen ”Vi som älskar träbåtar” på Facebook. Gruppen, som snart har 10 000 medlemmar, är mycket användbar och är livligt frekventerad.
71 – PAJNA en Laurinkoster
PAJNA byggdes 1974 i Karlsro. Hon är 7,8m lång och 2,5m med en segelyta på 31 m2. När vinden inte räcker till tar en Lombardini på 20 hk över framdriften.
Pajna är ritad av Arvid Laurin och beställdes av av Bertil Bäckström. Nuvarande ägaren, Per Holmqvist, köpte båten 2004 i Kungsör längst in i Mälaren av Ulla Gothardsson.
70 – YVONNE
YVONNE, en spetsgattad segelbåt byggd 1939 på Sverres Varv, ett klassiskt Göteborgsvarv, en bit uppströms i Göta Älv. Hon är 9,8m lång, 2,3m bred och sticker 1,6m.
Nuvarande ägaren (ägarlängd finns från 1965) Jan Nordlund berättar historien om Yvonne:
”Jag köpte båten 2008 i ganska dåligt skick och har nu efter tio år fått lite bättre ordning.
Sommaren 2013 hördes ett olycksbådande ”kraaaak” en dag när det blåste lite mer. Det resulterade i ett längre besök hos Rexwinkel Jachtwerf i Numansdorp där kölplanka, förstäv och de nedersta fyra borden blev förnyade under 2014. Själv har jag gjort inredning, reling, bytt till rostfria spant då många var delvis bortrostade, installerat ny motor (Volvo Penta D1-13) samt annat som jag lyckligtvis har glömt.
Under somrarna har jag seglat på Ijsselmeer, norr om Amsterdam och sista åren på Haringvliet, söder om Rotterdam.
Våren 2017 flyttar båten tillbaka till Göteborg där den kommer att förbli sommar som vinter.”
69 – STOREBRAND en ”räddare i nöden”
STOREBRAND är ett fd räddningsfartyg byggd 1936 i klassiska Risör av Hans Christensen, Moen.
Båten har måtten 17,89×5,2m och sticker 3,08m. Deplacementet är 65 ton, segelytan 100m2 och maskin är en Volvo Penta TMD100c .
Ägaren Olav Rye från Fredrikstad berättar: ”Båten er tidligere norsk redningsskøyte, konstruert av Bjarne Aas. RS42. Fra 1936 til 1969.(båten før RS43, Astrid Finne.) Deretter, 1970 til 1974, var båten stand by fartøy i Nordsjøen ved Ecofidkfeltet! Etter det ble båten brukt som lystfartøy. Tre ulike eiere.
Båten er svært godt bevart, med mye av det orginale både utvendig og innvendig bevart.”
68 – CHARLOTTA
CHARLOTTA är en öppen snipa byggd 1941 någonstans på Orust. Båtbyggaren är okänd, kanske finns det någon i publiken som vet. Hon är 6m lång och 1,8m bred och under huven sitter en SABB diesel.
Ägaren till Charlotta heter Nils Fröhlander och hemmahamn är Kullavik.
67 – IRINA
IRINA är en NC-kryssare byggd 1966 av Christoph Rassy, Kungsviken, Orust. Hon mäter 9,5 x 2,5m och väger 3,5 ton. När hon inte drivs framåt av seglen så är det en Albin O21 som får jobba.
Irina ägs av Kimsä Bengtsson från Västra Frölunda.
66 – BOUNTY
BOUNTY byggdes 1966 av Br Berntsson på Orust. Hon är 7,5m lång och 2,65m bred, väger ca 3 ton, är riggad och har en VP MD3b på 36hk under durken.
Micke & Annie Josefsson som äger BOUNTY är både andra och fjärde ägaren, vilket ju är lite ovanligt. De köpte henne första gången 1985 av mannen som en gång beställde henne och som då haft båten sedan 1966.
Första gången ägde Micke & Annie Bounty i fyra år. 2010 var Bounty åter till salu. Micke & Annie åkte till Lysekil för att titta och de kunde inte låta bli att köpa tillbaka henne från samme ägare de en gång sålt henne till drygt 20 år tidigare.
Numera vårdas Bounty av ägarna hemma i Vallda. Hon har fått botten, skrov och överbyggnad renskrapad och vintern 2015/2016 byttes all el.
65 – MATHIAS skeppsbåt på Ostindiefararen Götheborg
2003 fick bröderna Martin & Mathias Ravanis i Nyhamnsläge uppdraget att bygga 2 st skeppsbåtar till den då nybyggda ostindiefararen Götheborg. De byggdes efter af Chapmans originalritning, mäter 7x2m och fick sina namn efter båtbyggarna. Årets Träbåtsfestival gästas av den ena av dem, MATHIAS.
Marie-Louise Edholm, numera riggansvarig på Götheborg och själv med på resan till Kina, berättar:
”Skeppet ankrade utanför Fremantle i Australien och skeppsbåtarna sjösattes och seglades upp på stranden på Rottnest Island och för första gången på 45 dygn kunde besättningen på Götheborg få fast mark under fötterna.”
64 – KRISTIN en klassisk Lallerödsnipa
KRISTIN är byggd 1962 av Hjalmar Johansson, Lalleröd. Hon mäter 7,50 x 2,70m och har en motor VP2003 installerad 1988.
Ägaren Mats Hylander berättar:
”Kristin beställdes ursprungligen av Allan Palmblad, Göteborg, med hemmahamn Fiskebäck. Första namnet var Zemera. Hon köptes av Bo Jacobsson 1991 och fick hemmahamn i Glommen utanför Falkenberg. Han döpte om henne till Kristin. Vi köpte Kristin i maj 1994 och nuvarande hemmahamn är Hinsholmen, Göteborg.”
Bilden på Kristin kommer från boken Båtbyggare på Orust (2017) av Eva Borge och Margareta Bremertz.
63 – HANNA-MARIA en traditionsbåt
HANNA-MARIA är ritad och byggd av ägaren Peter Ottosson mellan åren 1989 och 1995.
Hon är 13,15m lång och 3,14m bred, har ett deplacement på 9 ton och för 84 m2 segel. Hemmahamn är Hovås söder om Göteborg.
Byggnadstekniken är listkravell i furu på lamell-limmade spant med bottenstockar i ek. Skrovet är täckt med ett tunt skikt av glasfiber. Däck och överbyggnad är i teak och mahogny. Den ursprungliga masten var i trä (oregon pine), men byttes senare till en vitlackad Selden-mast.
Hanna-Maria har under 24 säsonger seglats runt de skandinaviska kusterna.
62 – LA VIE
LA VIE, en folkbåt byggd 1963 på Orust av Mats Seldén. Hon är 7,62m lång och 2,2m bred.
Nuvarande ägare My Arthurson berättar:
”La Vie tog jag över när jag var 20 år (2016) sedan dess har jag dukat om däcket och sjösatte henne förra sommaren för första gången i min ägo. Tidigare ägare (Andres) hade ägt henne i 30 år.”
61 – PAJAZZO
PAJAZZO är byggd 1972 av Folke o Eilert Ericson Dalby/Henån. Hennes mått är 9,13×3,3m med ett depl på ca 7 ton. Motorn är en Perkins-diesel 4.236
Pajazzo beställdes av Hasse Larsson i Grästorp som ägt och underhållit båten ända fram till maj 2018 då nuvarande ägare Kenneth Wennerberg tog över.
60 – THALENA en traditionsbåt
THALENA byggdes 1975 av Bo Johnson på Styrsö. Totalt med peke är hon 9,6m lång och 3,0m bred. Hon väger ca 3 ton och under durken sitter en Ford 2712 E.
Från början användes Thalena, som då hette Freja, mestadels till att förflytta sig mellan Fiskebäck och Vrångö. Eftersom förste ägaren var av den gamla skolan, fanns det inte ens en förarstol i doghouse.
Ägare nummer två, en styrman på Stena, satte in en förarstol och förlängde taket på doghouse. Med kapell på sidorna fanns det nu en styrhytt.
Nuvarande ägare Björn och Ingrid Carlström från Vråkärr har ägt Thalena, sedan 2007 och fortsatt utrusta henne med bl.a. med peke tillverkat av Snyggs hantverkeri, nytt tak, varmvatten, dusch, gångvärme samt värmare.
59 – ALBERTINA 98 år ung!
ALBERTINA beställdes hösten 1919 på Br. Larssons Varv i Kristinehamn av Kapten Tore H. Bendz. När hon levererades på försommaren 1920 fick hon namnet ”Inez II”. Tore Bendz ägde fartyget fram till sin död 1948.
Albertina är en fritidsmotorbåt byggd i Hondurasmahogny, ritad av CG Pettersson. Hon mäter 15x3m med ett depl på 10 ton. Originalmotorn var en Albin bensin/fotogen på 45 hk. Numera drivs hon fram av en VP D4 på 180hk.
Under årens lopp har Albertina haft flera ägare. 2005 blev en vändpunkt för henne då resterna av det en gång så stolta fartyget på nytt övertogs av familjen Strömberg som ägt henne 1971-1987. Under de kommande 5 åren gjordes en totalrenovering till dagens skick med Lasse och Stefan Strömberg som primus motor.
Nuvarande ägare, Carl-Erik Jansson med familj, tog över ansvaret för Albertina 2010.
2011 blev Albertina antagen till Sjöhistoriska muséets lista över K-märkta fritidsbåtar bl.a. tack vare en mycket väldokumenterad proveniens. Knacka på, det finns mycket mer att berätta!
58 – MINA AF VITTANGI döpt efter ägarens mormor
MINA AF VITTANGI är en snipa på 9×2,5m byggd på Allmags Varv, Orust. Hon byggdes på beställning till Göteborg och användes då som nöjesbåt kring Orust.
Nästa ägare, Gert Abrahamsson gav henne en ny hemmahamn, Henån. Hon hade då namnet Alma Af Henån. Gert höll henne i ett oklanderligt skick fram till att nuvarande ägare, Johan Groth från Kållekärr förvärvade henne. Och det blev inte bara ägarbyte utan även Ö-byte, från Orust till Tjörn.
Johan berättar ”För att hedra min älskade mormor Mina Björkman, den starkaste kvinna som gått på denna jord, fick Alma byta namn till Mina Af Vittangi. Ett namn som hon verkar trivas med.”
57 – LIGA samma ägare i 58 år!
LIGA är byggd 1956 i Kungsviken (okänt av vem), mäter 7,60 x 2,80m med ett depl på ca 2 ton.
Hon är ursprungligen byggd som fiskebåt. 1960 köpte Willy Johnsson henne och har ägt henne sen dess, i 58 år! Det måste vara något slags rekord.
Liga har byggts om i flera omgångar, bl a har 4 motorer förbrukats under hennes livstid. För närvarande sitter en Sole diesel på 26 hk under durken.
Liga tävlar i Motorbåtsklassen
56 – TÄRNAN en pinnad snipa
Rune och Annika Härsjö (+ hunden Ella) från Hälleviksstrand är de fjärde ägarna till Tärnan. Hon har varit i familjens ägo sedan 2005. En och annan makrill har gått över relingen, oftast från utsida till insida.
Tärnan är byggd 1967 på Lyrön av Knut Berntsson, beställd av Sven-Olof Nilsson som bl a även hjälpte till att svarva ca 4000 enepinnar. Ämnena hämtade han från enebuskar i Rålanda på Orust.
Tärnans mått är 7,8×2,8m med ett depl på 3,5 ton.
55 – BELE av Hasselösund
BELE är ett ombyggt fiskefartyg med den aktningsvärda åldern av 101 år! Hon är byggd på klassiska
Ringens Varv i Marstrand och har haft samma hemmahamn – Hasselösund – sen hon var ny.
Bele har måtten 15x6m (förhållande 2,5:1 !) och väger ca 55 ton.
Ägarna Kjell Andersson och broder Tommy berättar att man försökt behålla träbåtskänslan när man plastat skrov och däck. Knacka på och få mer information om båten och kanske ett ex av foldern ”Hundra år i samma hemmahamn”.
Bele tävlar i Traditionsbåtsklassen.
54 – NYMLAN
Någon gång under 70-talet föddes idén hos familjen Pålsson om att bygga en båt. Efter mycket tankar och skissande gick uppdraget att bygga till Folke o Eilert Ericson, Dalby/Henån. 1976 var NYMLAN verklighet.
Hon är en gaffelriggad skuta byggd i ek, mäter 13×3,40m inkl klyvarbom. Total segelarea är 70 m2.
Besättningen, som levt med Nymlan stora delar av livet, kan berätta mycket mer och gör det gärna.
53 – PENA 2015 års vinnare i klassen årets Träsegelbåt
PENA är en NC-kryssare byggd 1967 av Christoph Rassy, Kungsviken, Orust. Hon mäter 9,40 x 2,35m, väger 3,2 ton och för 44 m2 segel.
PENAägdes tidigare av Bertil Sköld men togs över 2006 av nuvarande ägare Jan Steneby. Hon genomgick då en totalrenovering och fick ny rigg.
Hemmahamn är Killingholmen, Billdal.
52 – EUPHEMIA byggd i Massachusetts
2017 importerade nuvarande ägaren Christer Byhr EUPHEMIA till Sverige från Westport Massachusetts.
Euphemia är byggd 1966 i Kingston Massachusetts av Ernie Mackenzie och är en Bassboat i mahogny, 7,90 x 2,90 m, en typ av arbetsbåt som hade sin glansperiod på 40 – 70 talet. Under durken mullrar en Crusader V8.
En intressant detalj på Euphemia är att klinken under vattenlinjen är lagd ”åt fel håll” (från slaget mot kölen).
Euphemia tävlar i motorbåtsklassen.
51 – NETA en flushdäckad koster
NETA är byggd 1959 av Karl-Erik Andersson på Vindön. Hon har måtten 8,1 x 2,45m och för 25 m2 segel.
Ägaren Roy Forsman från Västra Frölunda berättar att 1973 byggde man på ett doghouse. Neta tävlar i klassen Träsegelbåtar.
50 – KATINKA II
KATINKA II är byggd av Folke och Eilert Eriksson i Dalby, Henån 1984. Hon har måtten 8,7 x 3,2m.
Jalle Svensson från Grästorp äger Katinka II. På sommaren finns hon att beskåda i Fiskebäckskil.I år tyckte Jalle att sjösättningen blev lite försenad eftersom isen i Vänern inte ville släppa!
49 – BEA
”35 knop i pinnstol är lite speciellt.”
Bea är en sk ”runabout” byggd av ägaren Jonas Olsson hemma i garaget i Göteborg. Citatet ovan är Jonas egna ord när han beskriver den fart och acceleration som man kan uppleva i Bea.
Bea är byggd efter en originalritning av Richard G Furuholmen från 1923. ”Runabout” är en beteckning som på 20-talet också användes om små öppna sportbilar. Alltså en båt att åka runt och ha roligt i, utan några som helst mer praktiska användningsområden. Ombord ryms max 5 personer och en kasse med handdukar och badkläder samt möjligen en kaffekorg.
Jämfört med originalet är Bea något förstorad (hon mäter 7,5 x 1,9m) och har en modern undervattenskropp. Hon är kallbakad i tunna skikt och limmad med epoxi. Synligt trä i interiör och däck är mahogny, oregon pine och teak. Det finns endast ett fåtal skruvar i konstruktionen som bygger helt på epoxilimmets hållfasthet.
Jonas kan mycket om Bea, fråga honom!
48 – CAMÉ
Camé är en segelbåt byggd 1936 i Karlsborg av Harry Becker.
Hon mäter 12,40 x 2,10m, har ett deplacement på 2,1 ton och för 22 m2 segel.
Någon historik har inte ägaren Truls Johannessen från Stenungsund angivit i anmälan. Kanske finns det besökare på festivalen som kan hjälpa till med det.
47 – ASTRID
ASTRID är en mahognybåt byggd ca 1960. Av vem och var är okänt. Hon mäter 5,4 x 1,8m.
Ägaren Axel Wenblad berättar att hon renoverades av sonen Mattias i början av 2000-talet och används som bad- och utflyktsbåt. Hemmahamn är Skärhamn.
Astrid tävlar i motorbåtsklassen.
46 – LA TARET
LA TARET, en klassiker byggd 1964 på Storebro varv i Västervik. Hennes mått är 7,25 x 2,25m med ett depl på 1,8 ton.
Nuvarande ägare Per Johansson har haft båten sedan 1993.
Originalmotorn är utbytt mot en femcylindrig, Volvo 850 GLT, 170 bensinmotor och nya rostfria knapar och lanternor är tillverkade med originalet som förlaga. Under det öppningsbara akterdäcket göms hela kapellet med bågar.
La Taret tävlar i Motorbåtsklassen.
45 – SVEA numera i sitt rätta element!
SVEA byggdes 1975 av bröderna Eilert och Folke Ericson, Dalby. I deras händer förvandlades ett antal ekar till en 5 tons snipa, 9 x 3m, med styrhytt i aktern och en stor sittbrunn. Under durken låter en Sabb trevligt.
25 år efter att Svea lämnade varvet på Dalby/Orust fick hon vatten under kölen för första gången.
Det var på Öckerö våren 2000. I perioden 2004-2011 seglade hon i Östersjön men sedan våren 2011 är Svea tillbaka på Västkusten.
Nuvarande hemmahamn är Billdal söder om Göteborg där hon vårdas av ägaren Erik Forberg.
44 – VERONICA 2017 års vinnare i Motorbåtsklassen
VERONICA, en sk ”Furuholmare” byggdes 1958 i Hyen Norge. Hon mäter 12 x 3,35m och väger 6 ton. Under durken sitter en Cummins på 250 hk
Ägaren Jan Eilif Johansen berättar:
” Det var med stor glede og meget overraskende at jeg med Veronica kunne motta første prisen for beste motorbåt i 2017. Jeg har nå hat båten i 21 år nå og det er fremdeles noe som må gjøres, men det blir bedre for vert år. Veronica har fått nye dekk, doll bord,hyttekarmer,tak og vindskjermer ny kjøl, akterspeil, tanker og motor også mange andre ting på 21 år Veronica er konstruert av R.G. Furuholmen levert av Brødrene Aa 1958 til 65000 kr. Det samme som en ny stor leilighet i Oslo kostet på den tiden.Veronica var utrustet med en stor Volvo v8 bensinmotor som på første prøvetur gav en max fart på 27 knop.
Veronica har hatt tre eiere før meg.”
43 – JOKER
JOKER byggdes 1930 av bröderna Karl och Birger Nilsson i Nyköping. Beställaren hette Karlströmer och den kände C-G Pettersson konstruerade (ritning nr 794). Joker är tvåmastad med 15 m2 segel och mäter 9,60 x 2,50 m.
Innan 1966 är ägarbilden lite fragmentarisk. 1948-1956 ägdes Joker av Carl-Gustav Hagström, därefter en Hallberg och från tidigt 60-tal fram till 1966 av Ivar Svan.
Nuvarande ägare, Roland Caspersson från Billdal, köpte Joker 1966, mer än 50 år sedan!
Joker tävlar i Motorbåtsklassen.
42 – ELSA
41 – KANTIPPA en Kristinehamnare byggd 1939
KANTIPPA är byggd på Br. Larsons Varv och mekaniska verkstad i Kristinehamn. Hon har måtten 8,9 x 1,9 m och väger ca 2 ton. Ägaren Claes Fröberg berättar historien om sin båt:
”Denna ´Kristinehamnare´ är byggd i Honduradmahogny på ek och stålspant och betecknades i reklamen som en säker sjöbåt med goda utrymmen speciellt lämpad för weekend-tripper och långfärder.
Grundritningen är C.G.Petterssons nr.888 som omarbetades av varvet med en typiskt Larssonsk akterruff och mer sluttande stäv. Modellen byggdes i flera olika storlekar 1936-39 varav detta är den längsta, vilken endast tillverkades under 1939 innan varvet ställde om till krigsproduktion.
Det sägs att hon levererades till en grosshandlare i Arvika först 1942 så det kan vara hon som enligt obekräftade källor användes till visningsbåt på varvet liggande i en vagga som kunde ” tippas” för att kunna visa inredningen
Kanske kan det förklara namnet?
Ett knappt 10-tal båtar finns kvar, 3 av denna längd är kända varav Kantippa den enda i sjön. Namnet är mig veterligen detsamma sedan hon var ny.
Hon har genom åren befunnit sig runt Vänern såsom Arvika ,Trollhättan och Vänersborg och har nu hemmahamn på Vindön Orust. Hon har varit i min ägo sedan 2005 och genomgår sedan dess en fortlöpande renovering.”
40 – JOHANNA fyller ”halvsekel” i sommar!
JOHANNA byggdes 1968 på Lundfelts Båtbyggeri i Hammar/Askersund. Hon mäter 10 x 3m med peke och har en gaffelrigg på ca 40 m2. Under durken sitter en Perkins 4/154, 58hp diesel. JOHANNA tävlar i Skärhamn i traditionsbåtsklassen.
Ägarna Marianne & Lasse Snygg berättar:
”En Trålaren 28 med visst renoveringsbehov annonserades ut på radannons i BT sommaren -95. Efter noggrann genomgång köpte vi en båt i mycket dåligt och ej sjödugligt skick! Men det fanns en potential som bara ”några” såg!
Efter att vi byggt båten ”baklänges” då endast skrov, ruffar delar av inredningen och rigg gick att renovera, fick resten byggas för att få henne i fint skick som hon en gång var!
Sommaren 2000 sjösätts JOHANNA på Öckerö, sedan dess flitigt använd med många härliga turer.”
Om du vill veta mer så knacka på!
39 – POLSTJERNAN
Pärejakten POLSTJERNAN ägs och förvaltas av ”Kulturföreningens Gösta Johanssons Varv” i Kungsviken. Hon är byggd 1919 av Gösta Johanssons pappa Julius med hjälp av Gösta som pyngel som det då kallades.
Polstjernan var länge borta från Kungsviken, i samband med föreningens bildande för 10 år sedan köptes hon tillbaka.
2016 togs beslut om en omfattande renovering. Det blev nya däcksbalkar, vägare och däck och motorn, en Säffle tändkulemotor, lyftes ur för en ordentlig överhalning.
38 – HÄGAR
HÄGAR byggdes 1981 i fartygsstål på Haak-varvet i Zaandam i Holland. Hon är tvåmastad med en segelarea på 60 m2 och har måtten 12,0 x 3,3 m med peke. Under durken sitter en Hanomag-Henchel på 75 hk.
”Vi förvärvade henne 1989 och trivs fortfarande med dom fina egenskaperna” säger ägaren Peter Nilsson.
Hägar tävlar i Traditionsbåtsklassen.
37 – DUNKEPANNAN f.d. arbetsbåt på Hamneskär
Dunkepannan byggdes 1941 i Sundsandvik av Carl Andersson.
Namnet är en omskrivning av ”donkeypanna”, dvs namnet på de ångmaskiner som användes till att driva vinschar för segelhantering, ankarspel och dylikt ombord på gamla segelfartyg. Tidigare hade detta arbete utförts av åsnor. Åsnornas skötare kallades ”donkeyman”.
Hasse Palmqvist som äger en del av båten tog över den 2005 i Stenungsund. Nuvarande hemmahamn är
Tångudden i Göteborg. Originalmotorn, en Säffle 10:a, är numera utbytt/renoverad till en motsvarande av delägaren och ”donkeymannen” Lasse Hagberg.
Dunk, dunk, dunk . . . .
36 – AMALIA
AMALIA är byggd 1945 av Bröderna Larsson i Kristinehamn och mäter 6,10 x 1,70 m
2012 köptes hon av Utbildningrederiet från en privatperson i Kristinehamn. Båten var då i mycket dåligt skick och stod ute på en åker. Vintern 2012/2013 totalrenoverades AMALIA av Utbildningsrederiet till toppskick.
Nuvarande ägaren, Thomas Ewards, övertog henne vintern 2017 och visar upp henne i Skärhamn 6-8 juli.
35 –IRENE en Mistral 33 (10,18 x 3,02 m, 6,5 ton med 60 m2 segel)
IRENE hämtades den 12 juli 1974 av nuvarande (och enda) ägarna på Hallberg-Rassys varv i Ellös.
Sven Hugo Torstensson minns att det var en solig och blåsig dag. IRENEs hemmahamn är Kungsviken och på vintern är hon upplagd i Älvängen där man själv skött allt underhåll sen den där soliga dagen i juli för 44 år sedan.
IRENE deltar i Traditionsbåtsklassen. En traditionsbåt kan vara byggd i annat material än trä, dock i traditionell anda och formspråk.
34 – FREJA
FREJA, som är en öppen motorsnipa 6,20 x 2,40, ägs av Urban Davidsson från Uddevalla. Hon är byggd i Marstrand 1954 av okänd båtbyggare. FREJA drivs framåt av en klassisk O21:a.
33 – INGA – en snipa som mäter 6,8 x 2,3 m och drivs med en VP MD2B.
Anders och Josefine Carli från Göteborg har ägt INGA sedan 2011 då de köpte henne i Lidköping. Innan dess hade hon seglat i Vänern i 35 år under namnet NOVALI. Men vad hände innan dess? Kan hon vara byggd av Gustav och Abel Johansson i Henån? Eller kanske är hon en Lallerödssnipa byggd av Hjalmar Johansson?
På festivalen kan du kanske hjälpa Anders och Josefine att räta ut frågetecknen kring INGA, var hon är byggd, av vem, och vad som hände innan 1976!
32 – FRU LJUSBERG – 100 år i år!.
Fru Ljusberg byggdes 1918 någonstans i Stockholm. Västkustens Träbåtsförening ber att få gratulera till 100 år!
Hon är 11,40 x 2,30m med ett djupgående på 0,8m och ett depl på 3,7 ton. Ägaren Gunnar Wernberg från Billdal skriver i anmälan att historiken är ”under utredning. . .”. Hjälp honom att reda ut detta!
31 – PROUD MARY – En Vindö 28 byggd 1962 på Vindövarvet.
PROUD MARY har gjort flera långa seglatser, bland annat ända till S:t Petersburg.
Nu har hon varit i systrarna Grahns ägo i tre somrar. Tack vare dem undvek hon det definitiva slutet, att bli skrotad. De hämtade henne hem till västkusten från Hudiksvall med lastbil eftersom hon då inte var i seglingsbart skick, hon saknade både sittbrunn eller motor.
Första året gjorde de en ny bottenstock med ny kölbult. Andra året lagade de rufftaket och renoverade toaletten. I somras märktes det tydligt att däcket behövde bytas ut redan vintern 2017. Skadorna är större än de räknat med och nu kämpar de med detta.
Vi håller tummarna för att de hinner i tid till Träbåtsfestivalen i Skärhamn den 6-8 juli! .
30 – MALUSI AF FREDERIKSHAVN – 5:e gången på Träbåtsfestivalen i Skärhamn!
MALUSI mäter 8 x 2,75 m och har en segelyta på ca 25 m2. Ägaren Birger Bredkjær Pedersen berättar:
”Bygget i Lohals – Danmark, af 2 ældre bådebyggere, som ejede Lohals Bådeværft.
Skibet er lærk på eg, med mahogni overbygning og aptering, teakdæk, sovepladser til 4 pers.
Malusi har deltaget i træbådsfestivalen 4 gange i alt.
I 2016 modtog hun i Svendborg, hvor Dansk Forening for Ældre Lystbåde havde deres årlige stævne … ”Skruen” for god bevaring og tilbageførelse til det gamle klassiske udseende.
Medlem af Frederikshavn Træskibslaug … www.skibslaug.dk”
29 – HULDA
HULDA byggdes i 1968-69, 8,5 x 2,8 m med en segelyta på ca 14 m2. Var hon byggdes och av vem vet inte nuvarande ägaren Bengt Alvén från Henån.
Hjälp ägaren att skingra dimmorna kring HULDAS historia på festivalen i Skärhamn. Kanske var det du som skrev artikeln ”litet skepp för långa färder” som handlade om henne. Eller också är du någon av tidigare ägare som kan berätta mer. Hon har haft hemmahamn i Kungsbacka kanal, Kyrkesund, Nordön, Höviksnäs och Fotö. 1972 vet man att hon hette BOEL och mellan ca 1975-1985 bar hon namnet ROS.
28 – GILL En fd polisbåt! Mäter 13,8 x 3,4m med ett depl på 8 ton.
GILL byggdes 1948 för polisen, troligen på Hjalmar Johanssons varv i Långedrag, och var i tjänst fram till 1957. I slutet av 60-talet kom hon till Vänern/Lidköping och köptes 1984 av nuvarande ägarens far som ägde henne drygt 10 år innan hon såldes. GILL fick tyvärr förfalla och var i ett mycket dåligt skick när Emil Kristoffersson köpte tillbaka henne 2009. Emil har, tillsammans med sin far, renoverat henne till nuvarande skick och kunde återigen sjösätta 2015. På Träbåtsfestivalen i Skärhamn kan vi ta del av GILL´s historia och se resultatet av renoveringen.
27 – STELLA Ett Kungsviken-bygge med måtten 9 x 3m och depl 5 ton.
Ägaren och båtbyggaren Tom Hemrėus berättar:
”Stella skall vara byggd av Anders Mattson 1896 som garnbåt och tjänstgjorde under 1900-talets första hälft som badgästkoster i Grundsund. Ruffen byggdes på lastbrunnen i slutet av 60-talet i Göteborg. 1974-2011 var hon familjeseglare i Uddevalla. Motorn är en Lombardini LDW1003M från 2008.”
26 – GLUFF GLUFF
1952 byggde bröderna Jacobsson, Dragsmark, en segelbåt. Hennes mått blev 7,68 x 2,2 m, 2 tons deplacement och med en segelyta på 24 m2.
Båten ägs nu av Jakob Augustsson från Slussen och hon bär det fantasieggande namnet GLUFF GLUFF. Ta en närmare titt på henne den 6-8 juli i Skärhamn!
25 – HARRY Föreningens L. Laurin stolthet. Ett fungerande museifartyg med SKANDIA TÄNDKULEMOTOR.
HARRY levererades från Brynäsvarvet AB Atlas år 1887 och sjösattes den 7 maj som ”KORSNÄS 1”. Fartyget användes för att bogsera andra fartyg, pråmar och timmer. 1950, efter drygt 60 års tjänst, sålde Korsnäsbolaget fartyget till herr Martin Ankarstad, Enskede. Nu genomgick fartyget en omfattande ombyggnad vid IDEALS varv vid Söder Mälar-strand. Praktiskt taget allt utom delar av skrovet blev nytt, bl.a. svetsat däck och nya däckshus av plåt. Ångmaskinen bytades ut mot en 300 hkr Skandia-motor och blev därmed troligen Mälarens kraftigaste bogserbåt som nu fick namnet ARNE.
Den 28 september 1993 skrev Föreningen L. Laurin köpeavtal och den 23 oktober 1993 stävade ”HARRY” in i Lysekils hamn.
Kom och lyssna på och besök HARRY på Träbåtsfestivalen, längst ut på Monumentkajen.
24 – HILMA II en snipa med klassiska linjer
HILMA II ägs av Mikael Karlsson. Hon är byggd 1969, mäter 7,25 x 2,65 m, väger 1,8 ton och drivs framåt av
en YANMAR 3QM30. Vet du som besöker Träbåtsfestivalen något om båtens historik, ta kontakt med ägaren.
HILMA II tävlar på festivalen i Traditionsbåtsklassen.
23 – LILLY en helt nybyggd gaffelriggad segeljulle!
Hon är ritad, konstruerad och byggd av ägaren Göran Lindahl och blir färdig våren 2018. Under vattenlinjen från midskepps och akteröver har Göran gett Lilly en form som passar bättre för segling än äldre konstruktioner.
Totalt mäter Lilly 6,8 x 2,48m och utöver de traditionella seglen på 19 m2 kan hon drivas framåt med en
el-motor på motsvarande 9 hk.
22 – LILLY ,sista Lallerödssnipan som Hjalmar Johansson byggde (1985). Hon är enepinnad och mäter 6,0 x 2,25m.
Nuvarande ägaren Karl-Erik Karlsson från Hunnebostrand är född på Lalleröd, granne till Hjalmar. Han och hans far Elmer har också ett förflutet inom båtbyggeri och snickeri. Karl-Erik byggde sin första eka när han var 13 år.
Lilly har varit misskött de sista 10 åren men nu gör Karl-Erik en större renovering för att få henne i fint skick till Träbåtsfestivalen. Välkomna Lilly och Karl-Erik!
21 – JANITA är en snipa (8 x 2,35m) byggd på Henån omkring 1965
Ägarna Jan-Erik och Anita Persson köpte Janita 1978 i Videbergshamn i Halland. Hon var då i ganska dåligt skick och familjen (5 personer) satte genast igång att renovera. Då bytte man ut inredningen, senare har Janita fått ny motor och blivit med doghouse.
Familjen har använt Janita flitigt. Man har besökt Oslo, Köpenhamn, Stockholm, Skagen, Bohuslän, Göta kanal, Vänern osv. Och i år blir det Skärhamn och deltagande i Träbåtsfestivalen. Välkomna!
PS Ägarna berättar gärna mer om sin Janita DS
20 – LEVINA Ett Roland Persson-bygge, byggd på Lilla Kålviks båtbyggeri 1978.
Levina är byggd i ek på ek med överbygge i mahogny och teakdäck och mäter 9,2 x 3,35m, vikt 6 ton.
Hon har varit i familjen Lidqvists ägo sedan 2003 till stort nöje om sommaren och skepparens terapi andra årstider.
Under 2016-2017 fick Levina ett nytt däck, ett stort arbete som gjorde att hon missade Träbåtsfestivalen 2017. Men i år kommer hon åter med ett till 100% tätt däck.
19 – SVANEN ägs av Terje Spydevold från Eidsberg, Norge. Mått 10,69 x 3,1m. Terje berättar: ”Svanen er en Furuholmen plattgatter levert til hvalfangstreder A.C Olsen i Sandefjord i 1956. Båten ble kjøpt av Terje og Henning Bergum i mai i 2017. Vi brukte den som den var i sesongen 2017. I 2018 har vi startet en omfattende renovering og skal tilbake føre svanen til fordums pryd. Slik at den vil fremstå likest mulig slik den ble levert i 1956. Svanen er en av få daycruisere som har motor plassert bakerst i båten og V gir og underliggende aksel”.
18,5 – MIGNON
MIGNON, en kravellbyggd K25:a i mahogny byggd av Bröderna Martinsson i Svineviken på Orust 1951.
Hon var SS Frams utlottningsbåt 1951 och ägs idag av Uno Billmark från Billdal.
18 – KAPRIFOL en Roland Persson-snipa med måtten 9,75 x 3,30m som väger 6 ton.
Ägarna Calle & Margareta Rydström berättar:
”Våren 2003 hittade vi KAPRIFOL (som vi döpte henne till) uppställd i ett skjul på Rönnäng.
Kärlek uppstod och efter att ha pratat med båtbyggaren Roland Persson i telefon (tyvärr hann vi aldrig träffa honom) slog vi till.
Vi blev ägare nr 2 och började genast att renovera och restaurera. Målsättningen var att hon skulle i sjön varje år och att vi skulle kunna semestra med henne. Målsättningen har uppfyllts, vilka härliga 15 år det varit, ett semesterparadis. Och det får nog fortsätta så ett tag till . . .
Knacka gärna på så berättar vi mer.”
17 – FJORD
Ägaren Jens Wergeland berättar:
”John Kristensson på Vrångö köpte båten från Gösta Johanssons varv på Kungsviken, Orust ca 1957. Den användes för burfiske (hummer och kräftor), makrillfiske och sillfiske.
Ursprungligen satt det en Seffle tändkulemotor i båten. Fördäcket har byggts till i efterhand och ersatt den lilla toft som funnits i fören, där garnen förvarades. Akterbänken är likaså tillbyggd efteråt. Sonen Sture tog över båten från pappa och fiskade mycket med den. Han har varit nästan vid Laesö och flera gånger till Kummelbank med den. En gång vid Vanguards grund dörjade han upp 300 Makrillar under en kväll. Relingen och spant är av ek men bordläggningen troligen furu. Båten har ca 100 kg barlast och är kopparskodd i fören för att kunna fiska sent/tidigt på året när det är isigt. Den är oerhört sjövärdig och efter träbåtsfestivalen 2017 åkte vi till Göteborg i 17m/sek (vi var ganska ensamma på Marstrandsfjorden….). Båten används idag som bad och fritidsfiskebåt och har Kullavik som hemmahamn.”
16 – PEEL, en K22:a byggdes 1950 av Alf Håman, Arendal i Göteborg. Ägaren Lars Sestervik kan mycket om sin båt:
”Peel beställdes efter det att en Johan Andersson vann en B22 på segelsällskapet Viken-Ägirs lotteri. Han skrev till Finansministern för att slippa lotteriskatt.
Med pengarna från försäljningen av B22:an och bidrag från sin far lät han bygga en K22 efter en ritning från Bröderna Ohlsson. Peel är egentligen en K20 men som med större rigg och tyngre köl blev en K22.
Jag köpte Peel våren 1980 och är den sjätte ägaren. Från början hade Peel ett lackat pine däck men dukades i början av 60-talet. Sommaren 1981 lyckades jag med att spräcka bommen en gång och att bryta masten 2 gånger. Vid sista mast brottet landade hela rasket i havet.
Riggritning ritades av Osborne Ralph och ny mast byggdes av Ragnar Johage. Med den riggen kryssar Peel bra för enbart stor eller enbart fock. Vintern -92 bytte jag dukdäcket, byggde om sittbrunnen, nya luckor m.m. 2014 var det dags för en mindre uppdatering av trimfunktioner och nya segel (det fjärde stället jag beställt).”
15 – IRENE är en koster (9 x 2,75m) byggd på Kuggeboda varv i Blekinge 1939.
Konstruktör var Bernhard Lund. Byggherre var medicine doktor Torsten Rietz.
IRENE hade en äldre syster, Delfin, med ingenjör Franz Kockum som beställare. I maj-numret av På kryss år 1934 lämnades en beskrivning av kostern,
en linjeritning och regelritning. IRENE har byggts på samma ritningar men fått en annorlunda inredning.
Hon är helt byggd i ek på vuxna timmer och kölbultar av brons.
IRENE har under åren haft tre ägare –
byggherren Dr Rietz, Tore Helander (Norrköping) och Håkan Johansson (Norrköping) innan
nuvarande ägare Markus Berntsson från Rörtången köpte henne 2017.
14 – PIERINA byggdes 1965 i Husqvarna av Torvald Vestman. Nuvarande ägare Michael Råberg som tog över båten efter Torvald berättar: ”Pierina ble bygget av Torvald som ung grabb på 60-talet. Torvald med famijen vårdade Pierina ömt helt fram till jag tog över 2015. Pierina seglar som en dröm och med nya segel från Aker Seil ble det en 2. plats på regatta i Norge.”
PIERINA har samma mått som en Nordisk Folkbåt, 7,65 x 2,2m.
13 – GULLEFJUN ägs och är byggd 1987 av Thore Berntsson, båtbyggare från Mellan-Restad i närheten av Kungälv. Hon är en stor enepinnad julle, 10,35 x 3,97m och väger 8,5 ton. De senaste åren har Thore gjort vissa renoveringsarbeten på GULLEFJUN, ex däck och däckshus, ny styrplats, nytt pentry, ny nedgångstrappa samt installerat gasolkök.
12 – MOA är en Colin Archer 40ft , med en modern rigg. Hon byggdes mellan åren 1989 och 2015, skrov i Norge (Randesund småbåtsvarv) och inredning på Orust. MOA mäter totalt 13,5 x 4,4m, hon väger drygt 20 ton och för 130 m2 segel. Nuvarande ägare Bengt Märs, tog över båten 2008. Då var hon i stort sett skrovfärdig, skott och däck var på plats. Efter ytterligare 8 år var MOA färdig och tävlar i år i festivalens traditionsbåtsklass. Bengt Märs har mycket detaljkunskap om bygget av MOA, knacka på så får du veta mer.
11 – BLIXTEN är byggd 1960 av Rune Berntsson i Strömstad. Hennes mått är 6,5 x 2m och hon drivs av en 1-cylindrig Lister-diesel.
Nuvarande ägare Ulf Lyngander köpte båten 2010 på Ljusterö (Stockholm) i gott skick. Tidigare ägare och äldre historik är okänt.
”Vi fick uppgifter om årtal 1963 vid köpet, men av olika anledningar och vissa efterforskningar tror vi den är något äldre, kanske sent 50 tal”, säger Ulf.
10 – HANNAH som är 6,9 x 2,2 med en B18-motor, ägs av Anders Ahl Johnsson och Tommy Ahl.
Båten byggdes i Säffle av Säffle båtbyggeri. Tommy köpte den för några år sedan och började renovera den. Sen kom Anders som är svärson med som delägare. Renoveringen går sakta men säkert framåt. Ev kommer det bli ett motorbyte inför 2018.
HANNAH har Ulvöns Marina i Ljungskile som hemmahamn.
9 – RABELLE är byggd 1953 på Helle Arendal, Norge. Hon mäter 11 x 3,3m. och väger 8 ton.
Nuvarande ägare Ingar Lunde skriver: ”Vi har hatt båten i 35 år. Vi har brukt båten mye både på Svenskekysten og Norskekysten. Blant annet har vi vært 2 turer i Stockholm hvor vi er medlem av MYS. Det spesielle med båten er rorsystemet Kitchen Rudder som brukes både til reversering, fartsregulering og manøvrering. Båten er bygd i 32mm furu, spant og kjøl i eik. Ovrebygget er i mahogny og origonpine. Båten er litt modifisert pga komfort og brukervennlighet. Det meste er originalt fra 1953. Vi er 5 eier av båten. Hjemmehavn er Høysand i Skjeberg Østfold”
8 – K25 TAIFUN. K25 S14 TAIFUN ritades 1937 av Hjalmar Johansson och byggdes av hans bror Gustav(på dammen) i Kungsviken. En period ägdes båten av Gunnar Hildebrand som seglade med Monsunen över Atlanten 1947-48. Båten fanns i 30 år på ostkusten, men är sedan 2000 åter på västkusten. TAIFUN sjösattes i september 2016 efter en genomgripande renovering vid Hälleviksstrands varv. Den K-märktes av Statens maritima museer i november 2017 och har nu hemmahamn på Hälleviksstrand där ägaren Lars-Urban Helje vårdar henne.
7 – ALBATROSS är 82 år ung. Hon är byggd på Getterön och mäter 7,4 x 2,2m med peke. Riggen byggdes för 4 år sedan av Sven Johansson i Gerlesborg.
Nuvarande ägare, Erik & Lena Henningsson, har ägt båten i 13 år och själva byggt och renoverat.
Katten Trissan har varit med från början.
Erik och Lena tar gärna emot upplysningar om ALBATROSS´ tidigare historia
6 – MISTRAL 33 VIND. Mistral 33 (10,20 x 3,02m) tillverkades mellan 1967 och 1974 i 216 exemplar på Harry Hallbergs varvsindustri, Ellös, Orust. Målet var att kombinera plast och trä vilket gjorde skrovet starkt och underhållsfritt medan överbyggnad i mahogny blev klassiskt vacker. Mistral 33 fick på grund av de vackra linjerna hög status. Den största delen av produktionen gick på export och båtar levererades över hela världen.
Mistral 33 blev den sista modellen i Harry Hallbergs båtproduktion.
VIND som byggdes 1970 ägs av Anders Lindstam och tävlar på festivalen i Traditionsbåtsklassen.
5 – ELAIDA, en ketchriggad Vindö 50, byggd på Vindövarvet, Nötesund. Måtten är 10,65 x 3,10m och hon för 50 m2 segel. ELAIDA bytte ägare sommaren 2017 och ägs numera av Mikael Angrell. På festivalen tävlar hon i Traditionsbåtsklassen.
4 – LABAN, byggdes 1958 på Docksta båtvarv av Nils Sundin som fyrtjänstebåt (tjänstebåt nr 11) till Sjöfartsverket. Båten gick bland annat till fyrplatserna Eggegrund och Holmögadd på ostkusten innan den såldes till privat ägo på 70-talet. Sedan dess har den bland annat varit fiskebåt i Siljan, innan den togs om hand av nuvarande ägare Jessica Andersson i Göteborg sommaren 2014. LABAN som mäter 7,5 x 2,9 m har i Jessicas ägo genomgått en större renovering.
3 – FÅGEL BLÅ, en motorkryssare byggd 1964 på Leif Strömvågs varv, Kristiansund i Norge.
Måtten år 14 x 4 och hon har ett deplacement på 15 ton. FÅGEL BLÅ har konstruerats av marindirektör Curt Borgenstam och ingenjör Ruben Östlund efter önskemål av beställaren, marinfotograf Jan Mark.
Nuvarande ägare Pär Marsh köpte båten 1999 av fantasivarvet/Knut Jacobsson och har renoverat båten successivt sedan dess.
2 – VINGEN 10, en Ljungströmare, den enda i sitt slag. Måtten år 6,66 x 2 m med en segelarea på 2 x 13 m2. Båten är byggd 1946 i Fiskebäckskil av Fredrik Ljungström och ägs av Mikael Söderholm från Västra Frölunda. Mikael berättar säkert mera på festivalen liggandes i sin hängmatta på VINGEN 10.
1 – SALAR är en Johnsenkryssare som mäter 11×4 meter, byggd av Odd Johnsen 1984 i Fredrikstad, Norge. Nuvarande ägare Hege Ellingsen från Drammen köpte båten 2017.
SALAR anmäldes som första båt till Träbåtsfestivalen 2018 den 1 januari 2018 tidigt på morgonen.