Här är de 73 båtar som anmäldes till Träbåtsfestivalen 2017
1 – HAVØRN är ett norskt bygge från 1962. Båtbyggare H Gregersen byggde henne i Moen utanför Risør.
Havørn beställdes av Arild och Gerard Abrahamsen 9/12-1961. I augusti 1962 var hon färdig för leverans.
Hon ägs sedan 2011 av Simon Strand Paulsen.
2 – LABAN är en fyrtjänstebåt. Laban byggdes 1958 på Docksta Båtvarv. Han, som en arbetsbåt kan vara,
är ritad av Nils Sundin. Beställare var Kungliga Sjöfartsstyrelsen, nuvarande Sjöfartsverket. Laban har tjänstgjort
vid fyrplatserna Eggegrund och Holmögadd på ostkusten som Tjänstebåt nummer 11. 1973 såldes båten
och övergick då i privat ägo. Idag ägs Laban av Jessica Andersson från Göteborg.
3 – KAPRIFOL är ett Roland Persson-bygge från båtbyggeriet i Henån 1968. När Calle & Margareta Rydström köpte båten
som 2:a ägare i april 2003 var hon i dåligt skick. När hon sjösattes höll hon på att sjunka och släppte under första säsongen
in rikliga mängder av både hav och nederbörd. De senaste 15 åren har de själva renoverat henne till nuvarande skick.
Kaprifol, döpt efter Bohusläns landskapsblomma, är nu ett väl fungerande (och tätt) semesteräventyr.
4 – MALLOPÉ är en Roslagsjakt, byggd 1977 i Roslagskulla av båtbyggare Börje Andersson.
Denna typ av skuta hörde hemma på ostkusten där den i första hand fraktade ved, sand och jordbruksprodukter
från öarna till fastlandet. Roslagsjakter, anpassade för sjuktransporter, ingick i af Chapmans och Ehrensvärds skärgårdsflotta
med bas på Sveaborg 1748 – 1808. Uttrycket Roslagsjakt används som ett samlingsnamn för en mängd olika typer av båtar:
Skärbåt, vedskuta, sandkil, klyvarskuta och slup. Ägare Olle Netzler från Göteborg, hon mäter 12,70 m exkl klyvarbom!
5 – PIERINA ägs av Sven Michael Råberg från Oslo. Hon är byggd 1965 i Husqvarna av Torvald Vestman
som ägde båten fram till 2015 då Sven Michael tog över som 2:a ägare. Hon är kravellbyggd men med samma
mått som Nordisk Folkbåt. Ruffen är lite längre. Vackra båtar seglar länge, kan det vara ett talesätt?
6 – RISØY är byggd just på Risøy 1931, hon är dessutom en Risör sköyte. Lars Thomas Flekkum
från Klavestadhaugen har ägt henne sedan 2013. Hon gick som räktrålare i Arendalområdet
fram till mitten av 70-talet. Då byggdes hon om till lustbåt av Risør Träbåtsbyggeri.
7 – ALBATROSS var med även förra året. Hon är troligen byggd på Getterön 1935, båtbyggare okänd.
Erik Henningson som har ägt henne i 10 år fick nöjet att inreda ruffen då den var tom vid köpet. Sven Johansson i Gerlesborg
har hjälpt till med motorinstallation och han har även byggt gaffelriggen. Nytt för i år är sprayhood och kapell.
8 – RABELLE är en norsk dam ritad av Rickerd G Furuholmen, byggd 1953 i Arendal Norge.
Ingar Lunde har ägt henne i 34 år. En intressant sak med denna båt är att hennes rodersystem bygger på
ett engelskt patent från 1914 som kallas ”Kitchen Rudder” – se filmen om detta via länk nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=L-tpFo9C4zE
9 – SVAN är en gammal dam som ägs av Knut Haakon og Siri Lilleby från Skjeberg, Norge sedan 2014
och dessa två har lagt ner kärlek på båten. Idag lever hon ett lättare liv än de första 41 åren då hon användes
till trålning av räk och små-valfångst på Hvaler. Svan är också bryggranne till båt nummer 8, Rabelle.
10 – EUPHEMIA, från Amerika. 1966 byggdes hon i Massachusetts av en Mackenzie, hon är en Bassboat
i mahogny, arbetsbåt som hade sin glansperiod på 40 – 70 talet. Hon ägs av Christer Byhr från Göteborg.
11 – VINGEN 10, en Ljungströmmare! Mikael Söderholm från Västra Frölunda
äger denna annorlunda båt som är byggd 1946 i mahogny.
Segelarea, 2 x 13 kvm, just det, dubbla försegel!
12 – STYRBJÖRN. Denna ståtliga båt har varit med många gånger på Festivalen i Skärhamn.
Han är byggd i Göteborg 1912 av C O. Liljegren, Jai Kallin från Uddevalla har ägt båten sedan 2006,
med varlig hand har han renoverat tillbaka båten till originalutseende.
2014 blev han Årets Båt i Motorbåtsklassen på Träbåtsfestivalen.
13 – MIGNON, en K25:a byggd av Bröderna Martinsson i Svineviken på Orust 1951.
Hon var SS Frams utlottningsbåt 1951. Hon ägs idag av Uno Billmark från Billdal.
14 – ZARITZA II var med också på förra årets Träbåtsfestival. Hon är byggd på Hamar av båtbyggare K. Holland 1962.
Vi citerar båtägare Øystein Johannesen: ”Den gikk på Mjøsa fram til 2000. Ble gitt til en fra Mandal som lot den stå
under pressening fram til 2014, da nåværende eier overtok båten. Etter fullstendig oppussing, framstår nå båten
i veldig god stand. Deltok ved Risør Trebåtfestival i 2014, 2015, 2016 og ved Vestkystens Trebåtfestival i 2016”.
15 – VAGABOND, byggd av Bengt Plym 1947 på Neglingevarvet i Stockholm. Hon är nummer tre i en serie på fem.
De första tre, däribland alltså Vagabond, byggdes i kärnfuru, som varvet haft liggande sedan 30-talet. Byggmetoden var s k komposit,
dvs trä nitat till galvaniserade stålspant. Metoden infördes i Sverige av varvets grundare, August Plym, far till konstruktören Gustav Plym och
varvsägaren Bengt Plym. 1976 lades ett nytt däck och 1994 installerades inombordsmotor av märke Vire. Ägare är Ulf Duus från Göteborg.
16 – VIND är en båt byggd i en anda som vi kallar ”Traditionsenligt byggd båt”.
Det är vår definition av en båt av vilken ålder eller skrovmaterial som helst,kravet är att överbygge ska vara traditionellt byggt och utfört i trä.
Här passar Anders Lindstams vackra Mistral 33 mycket väl in, de var med förra året också. Målet med Mistral 33 var att förena plastens fördelar
med en överbyggnad i klassiskt utseende i mahogny och teak. Mistralen representerar höjdpunkten påHarry Hallbergs och båtkonstruktören
Olle Enderleins båtbyggarliv och blev den sista modellen i Harry Hallbergs båtproduktion. Mistral 33 byggdes
mellan 1967 och 1974 i 216 exemplar varav de flesta gick på export; man levererade över hela världen.
17 – MALUSI, är en dansk återkomst, hon har varit med flera gånger tidigare.
Hon är byggd 1982 på Lohals-Langeland och ägs av Birger Bredkjær Pedersen som på ren danska beskriver att:
”Skibet blev tildelt den berømte ”Skrue” ved stævnet for træskibe i Svendborg juli 2016,
afholdt af Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer”.
18 – ASTRID är en mahognybåt utan känd bakgrund.
Vad ägaren Axel Wenblad vet är att hon är byggd ca 1960. Hon renoverades 2002 av Axels son Mattias.
Båten har hemmahamn på Lilla Askerön.
19 – CAISA kommer också från Askerön. Det är en klassisk båt, en Tresfjordsnipa.
Byggd i Tresfjord, Norge 1976, produktionsnummer 3573. Hon kom i Fredrik Möllers ägo 2006, från Hallsbäck på Tjörn,
i dåligt skick. Renovering startade omgående och har pågått sen dess; bl a helt nytt akterdäck 2016.
20 – HARRY, Festivalens hittills största och den andra maskulina båten. Han byggdes för Korsnäs Sågverks AB
1887 som KORSNÄS. Ett par år senare såld, ombyggd och motoriserad vid Mek. Verkstaden Ideal .
Harry har en lång historia med flera olika ägare och namn som du kan läsa om på http://www.llaurin.se/.
Nu är Harry museibåt och ägs av föreningen L Laurin i Lysekil. Han blir kategoriserad som Traditionsenligt byggd,
detta med skrov i annat material än trä och klassiskt överbygge i trä. Harry kommer att ligga vid Monumentkajen.
21 – THALATTA är byggd av en av de stora på Orust. 1965 byggde Eilert Ericsson denna båt på Dalby
utanför Henån. Idag heter hon Thalatta och har hemmahamn på Almösund. Mikael Angrell från Gällstad
äger båtensom har varit i familjen Angrells ägo sedan 2010, detta som femte ägare.
22 – TRUBADUREN har varit med på Festivalen förut. Byggd i Kungsviken på Orust 1965.
Hon beställdes av en fiskare på Vrångö som fick båten levererad till påsk 1965. Styrhytten har suttit på
sedan 90-talet. Idag ägs hon av Raymond Frankenberg ifrån Hovås.
23 – BEA en av festivalfolkets favoriter. Byggd av ägaren Jonas Olsson efter en originalritning av
Richard G Furuholmen från 1923. Bottenkonstruktionen är moderniserad och båten är förstorad 7% jämfört
med originalritningen. Hon är ett hypermodernt bygge där allting är utfört i tunt trä, limmat med och inkapslat i epoxi.
Det finns ett fåtal skruvar i båten och inga som har något med båtens hållfasthet att göra.
BEA vann ”Bästa Motorbåt” på Festivalen 2010. Hon är en ”gentlemens runabout” enligt den tidens terminologi,
dvs en båt att åka runt och glassa i för den sysslolöse gentlemannen. BEA går mycket riktigt inte att använda till så
mycket annat än just detta. Hon gör 35 knop och har en acceleration som får passagerarna att skrika av förtjusning.
Fyra personer och en kaffekorg får plats ombord. Hon mullrar och brötar precis som hon ska och fyra meters
fördäck slår vilken muskulös motorhuv som helst.
24 – MASCOT är byggd på Tjörn 1953 av Arvid Berntsson och ägs av Nils Erik Holmström från Mollösund.
Mascot har varit med flera gånger tidigare.
25 – HANNAH har hemmahamn i Ljungskile. Hon är klinkbyggd i mahogny och
har gått i Vänern tills för tre år sedan då hon kördes till Ljungskile för ny hemmahamn.
Hon är under renovering men börjar ta form. Ägare är Anders Ahl Johnsson och Tommy Ahl.
26 – GULLEFJUN är byggd och ägd av Thore Berntsson. Bygget var klart 1987.
2014: Renskrapat skrov med Ovatrolbehandling 25 lager samt lackning 10 lager,
ombyggd styrhytt och däck. 2016: Nytt sittbrunnsdäck, solceller installerades (2x100watt).
2017: Ombyggt pentry och styrplats, nedgången flyttad, nytt salongsbord. Kör sedan 2013
på Ecopar – ett alternativt miljövänligt bränsle för dieselmotorer.
27 – FJORD ägs av Jens Wergeland från Kullavik som ger oss följande historia:
”John Kristensson köpte båten från Gösta Johanssons varv på Kungsviken, Orust ca 1957. Den användes för burfiske,
makrill- och sillfiske. Ursprungligen satt det en Seffle tändkulemotor i båten. Fördäcket och akterbänken har byggts
till i efterhand. Sonen Sture tog över båten och fiskade mycket med den. En gång vid Vanguards grund dörjade han
upp 300 makrillar under en kväll.
Båten har alltid haft ca 100 kg barlast för att göra henne ännu mer sjövärdig. Hon är oerhört sjösäker och nuvarande
ägare har varit ute på öppet hav i närmare 20 m/sek utan problem. Troligen är det furubord på ekspant men det översta
bordet och relingen är av ek och hon väger ca 2 ton. ”Bröd-Gösta” körde sönder 1-2 bord mot isen och lät byta 2 bord (syns
svagt i förpiken att 2 bord har annan färg) samt ge den kopparskoning i fören. Båten var sötvattenskyld fram till 2006, då
Conny Karlsson i Fjärås köpte den. Conny har bytt delar av akterspegeln och cylinderfoder och kolv ca 2012.
Han gjorde motorn saltvattenskyld då kylrören var i dåligt skick när han köpte båten. Hans släkting gjorde nya durkar av lärk.
Sommaren 2014 köpte Jens Wergeland båten och den nya hemmahamnen är sedan dess Kyvik (Kullavik) strax söder
om Göteborg. Vintern 2014/15 skrapades båten ren på utsidan och tofter och delar av översta bordet byttes ut och hela
relingslisten byttes ut mot ny i ek som sattes på plats med hjälp av en hemmagjord baslåda. 3 lager rå linolja och
10 lager Le Tonkinois lack penslades på och insidan behandlades med ”Roslagsmahogny”. I samband med rengöringen
av insidan båten upptäcktes att nästa alla nitar till det nedersta bordet hade släppt från bottenstocken.
Syrafast och rostfri skurv skruvades dit var 15:e cm och smält tjära och talg blev tätningen. 2016 sprack toppen och
en begagnad topp från 1967 sattes in. Även dieselpumpen byttes. Vintern 2016/17 byttes en del av ett aktre spant.
Vintern 2015/2016 inköptes ett begagnat bomullssegel (storsegel och fock). Trots att de är lite små så seglar
båten med enkelhet i 4 knop i rätt vind. Fjord används idag för badturer och fritidsfiske och hon ligger i vattnet
mellan april och november.”
28 – KEEPER är ett sk ”barnfind”, dvs ett fynd från en lada. Keeper fick sitt namn efter en lite
speciell historik under de senaste veckorna. Ägaren Johhny Arksund från Söbben utanför Henån berättar:
”Hon, en Solö AquaCabin, byggd 1967 togs ut ur en lada den 12 maj där hon stått på sin vagn i 20-25 år.
Dagen efter startades motor och hon sjösattes utan att något gjorts vid henne. Nu upptäcktes att avgaslimpan
var frostsprucken varför denna svetsades. Sedan dess har enbart småfel åtgärdats samt, inte att förglömma,
massor av 20-25 årigt smuts avlägsnats. Eftersom min dam ansåg att hon var en ”keeper” gav vi henne detta namn,
tidigare har hon hetat ”Ackenina”, taget efter tidigare ägares sammanslagna namn. Lyckligt nog har inga moderniseringar
genomförts under åren annat än byte av lanternor. Dessa kommer förhoppningsvis vara utbytta till festivalen, då
Anders Waerneus trodde sig ha dylika på lager. Vem tidigare ägare är vet jag ännu inte.”
29 – IRENE är en koster byggd för en doktor. Hon byggdes på Kuggeboda varv 1939.
Konstruktör var Bernhard Lund. Byggherre var medicine doktor Torsten Rietz. Irene hade en äldre syster, Delfin,
med ing Franz Kockum som beställare. I maj-numret av På kryss år 1934 lämnades en beskrivning av kostern,
en linjeritning och regelritning. Irene har byggts på samma ritningar men fått en annorlunda inredning.
Irene är helt byggd i ek på vuxna timmer. Kölbultar av brons. Irene har under åren haft tre ägare –
byggherren Dr Rietz, Tore Helander (Norrköping) och Håkan Johansson (Norrköping) innan
nuvarande ägare Markus Berntsson från Rörtången köpte henne 2017.
30 – MÅSEN är norska. Hon heter Måsen och är byggd av en okänd byggare på Risør i Norge 1913.
Hon ägs av Christian Johnsson från Göteborg. Och mycket mer än så vet vi inte – spännade!
31 – SOLGLIMT är en god representant för klassen Traditionsbåt som vi har infört på Träbåtsfestivalen. Med detta menas en båt
oavsett skrovmaterial eller ålder, det viktiga är formspråket, att det är traditionellt och att material som t ex trä är traditionsmässigt
använt i överbyggnad. Solglimt ägs av Kenneth Wennerberg från Göteborg som ägt båten sedan 2005 och för egen hand servat
och stått för allt underhåll. Däcket är behandlat med 13 lager Coclean under 2009. All utvändig mahogny är renskrapad och
behandlad med 9 lager tvåkomponent polyuretanlack 2016.
32 – BOUNTY har varit med i Skärhamn förut. Hon är byggd på Orust av Bröderna Berntsson 1966.
Mikael Josefsson från Vallda som nu äger båten för andra gången berättar: ”Är både andra och fjärde ägaren av Bounty.
Jag köpte den första gången 1985 av han som beställt och ägt båten sedan 1966, och sålde den fyra år senare. Fick se att
båten var till salu 2010 i Lysekil, vi åkte upp för att titta på den. Samma ägare som köpte den utav mig.
Kunde inte låta bli att köpa tillbaka den. Har under dessa år skrapat botten, skrovet samt överbygget trärent.
I vinter 2015/2016 bytt ut all el. Skall senare snygga till insidan.”
Så kan det vara, ibland är man tvungen.
33 – MILA är byggd 1950 på Neglingevarvet i Stockholm. Ägaren Joakim Quistorff-Refn från Danmark berättar:
”Mila er en af fem søsterskibe bygget af Plym mellem 1945 og 1950. Mila er den yngste af bådene og kommer i år sammen
med søsterskibet Vagabond (båt nummer 15) til Skärhamn festivall. Mila har sajlet sine første år i Stocholm og siden i Oscarshamn.
Nu er hun i dansk eje og pryder Öresund med sine flotte sejl og smukke linjer til kapsejlads og tursejlads hele sommeren.
Mila er aktiv sejler i den danske træbådsforening DFÆL, og bringer varme hilsner fra broderlandet. Vi vil gerne lære
hvordan man holder træbådsfest i Sverige for at holde endnu bedre sommerstevner i Danmark.”
34 – PROUD MARY har varit med förut. Birgitta Grahn, en av ägarna berättar:
”Nu är det andra året vi systrar seglar denna gamla och bestämda dam. Vi köpte henne
hösten 2015 i Norrland, mitt framför näsan på en snubbe som tänkte hugga upp henne.
Utan sittbrunn, motor och bottenstock, så var hon inte vatten värd där uppe. Eftersom hon
inte var i seglingsbart bruk, fick det bli en dyr lastbilstransport till Göteborg. Den vintern såg vi
till att hon fick en ny bottenstock och kölbult och bygga en tillfällig sittbrunn, så hon kunde sjösättas.
Tidigare ägare har varit Ulf Edström i Sundsvall som ägde henne till fram till 1998, då han bl a seglade
till St Petersburg. Därefter såldes hon till Lars Grahn i Uddevalla, som sålde henne vidare 2010
till Claudia Kowaluk i Hudiksvall, som vi köpte henne från och på så sätt fick henne tillbaka
till västkusten där hon hör hemma.”
35 – VEHÖG. Fredrik Olsson från Kållekärr på Tjörn har ägt båten i 23 år.
Under dessa år har mycket kärlek lagts på denna båt, bl a har däcket och rutramarna bytts ut.
Det sägs ligga 20 lager lack på båten.
36 – DUNKEPANNAN. Denna båt byggd i Sundsandvik av Carl Andersson 1941 heter Dunkepannan,
vi vet vad detta namn kan komma ifrån. Båten är ursprungligen byggd som arbetsbåt till Hamneskär.
Hasse Palmqvist som äger del av båt tog över den 2005 i Stenungsund, nuvarande hemmahamn är
Tångudden i Göteborg. Originalmotorn är numera utbytt/renoverad av delägaren Lasse Hagberg.
37 – LA NOVA är en vinnare. Det är en K25:a som vann priset som Årets Träsegelbåt
vid förra årets Festival i Skärhamn. Hon är byggd på Öckerö av Arne Arksund 1967, detta till
högsta möjliga standard samt enligt Svenska Kosterbåtsförbundets byggnadsregel.
Hon ägs av Bo-Ragnar Skärström från Strömstad och hon firade sin 50 års dag på
Båtmässan i Göteborg 2017.
38 – K25 är en K25:a som dessutom heter K25. Hon är byggd av Arne Arksund på Öckerö 1968
som också byggt båt nr 37 ett år tidigare. Hon har haft två ägare. Ursprungligen beställd av Sten Olausson,
tidigare ordförande i SS FRAM. Olausson med besättning seglade två gånger till Skottland. Nuvarande ägare
Ove Nilsson från Skärhamn köpte henne 1997 och har seglat mycket under åren från Göteborg till Oslo.
39 – KRAGERØ är norsk, stor och vit. Hon är en skøyte och ägarna Kathinka Gyllenhammar och
Knut Nilsen från Oslo berättar: ”RS 32 «Kragerø» var en av Redningsselskapets redningsskøyter.
Hun ble bygget i 1920 etter tegninger av Colin Archer og er av Vardø/Solli-typen. Midler til skøyta ble
for en stor del samlet inn av kvinneforeningen av Redninsselskapet i Kragerø og fikk derav navnet «Kragerø».
Hun var i tjeneste i 40 år, har reddet 37 mennesker og ydet bistand til 1275 fartøyer. Under krigen transporterte
hun en rekke flyktninger til Sverige. Etter krigen fungerte hun en periode som minesveiper.
I 1960 ble hun solgt til USA og ble seilt over av av amerikaneren Glisner fra San Diego. Etter noen år
ble hun videresolgt til San Francisco. I 1995 kom hun igjen til salgs. Ryktene nådde Olav Bjørshol som kjøpte
og seilte RS 32 tilbake til Norge i mars 1996 der hun gjennomgikk omfattende restaurering frem til 2002.
Deretter har RS 32 hatt hjemmehavn ved Isegran”
40 – GODBONDEN är norsk och kompis med båt nummer 39.
Hon är också en ”skøyte” byggd på Risör i Norge 1954. Ägaren Einar Salvesen berättar:
”Båten er konstruert av Christian Jensen i 1938 etter bestilling som den ”optimale havgående spissgatter”,
bestiller var Thomas Bøe og båten fikk navnet Draug og var kutterrigget. I 1953 ble Draug solgt (den forliste like etter)
og Thomas Bø bestilte en ny Draug denne gang som ketch. Han og hans familie seilte rundt i internationale farvann.
I 1997 seilte båten med nye eiere over til den Amerikanske østkysten da under navnet Godbonden
(liten nordnorsk nisse som er med ut og passer på at alt går som det skal med båt og mannskap).
I løpet av årene som fulgte gjennomgikk båten en større restaurering og ble rigget om til
den opprinnelige kutterriggen. Nåværende eiere kjøpte båte i 2011.”
41 – JENNY från Norge. Ägaren Henning Berum Från Eidsberg i Norge berättar:
”Jenny er en Venersnipa fra 1956 som er bygget ved Veneren i Sverige. Vi tror verftet lå ved Åmål.
Den ble opprinnelig brukt som fiske/arbeidsbåt. Senere er den kun brukt som fritidsbåt. Før seilte den i ferskvann i Stora Lee,
men seiler nå i saltvann rundt Hvaler skjærgården. Den har gjennomgått omfattende renovering etter at vi kjøpte den i 2007.
Da var den i elendig forfatning. Motoren ble også overhalt i 2016. I år har vi satt på den ny propell ,
etter at vi mistet den gamle i 2016, pga akselbrudd”.
42 – HERA är lång och smal med peke. Hon är byggd i Kungsör av Tore Herlin, detta år 1928.
Ägarna Ola Carlsson och Kjell Dahlberg berättar:
”Kryssaren Hera är konstruerad av Tore Herlin (som också låg bakom Gladan och Falken) och
är beställd av Fredrik von Sydow. Ritningen är daterad 4 januari 1928. På originalritningen betecknas Hera som
”Kryssare om 7.8 MET. (Sv. Kryssarklubbens regel)”. Beteckningen i seglet idag är Ö8. Ursprungligen bar Hera
gaffelrigg med peke men fick senare kutterrigg utan peke. Peket åter på plats 2001, vilket ger perfekt balans i båten.
Masten är troligen original än idag.
Enligt ritningarna, som vi genom välvilligt bistånd fått oss tillsända av Sonja Herlin, har en del ombygge skett inombords,
men i övrigt är i stort sett allt i originalskick. Propelleraxeln drivs av en dieselmotor eller en elmotor på 3 kW
med batterier för kortare turer, idealisk för tyst och lugn manövrering i stilla väder.
43 – IRENE är en Mistral 33 byggd i Ellös av Hallberg Rassy 1974. Vid förra årets Festival
vann hon Årets Båt,klassen Traditionsenligt byggd båt.
Sven Hugo Torstensson som äger Irene berättar: ”Vi är första och enda ägare och har utfört allt underhåll själva.
Under åren som gått har flera modifieringar och uppgraderingar gjorts som t.ex. köl och roder, rigg och segel,
winchar och mycket annnat.” Hemmahamn är Kungsviken på Orust.
44 – WEST WIND är ännu en vacker skøyte som besöker oss på Festivalen i år.
Truls Antonsen som äger WestWind berättar:
”West Wind ble bygget som losskøyte til Nils Andersen fra Middelborg ved Årøysund på Nøtterøy i 1889.
Etter noen år som losbåt ble båten brukt som kryssbåt av tollvesenet. Båten har lang svensk historie:
I 1910 ble West Wind kjøpt av Johan E. Andersson fra Långedrag utenfor Göteborg. Han seilte den med en
noe større rigg enn den har i dag, med et seilareal på 102 kvm. I følge segelsälskapet Frams arkiver ble seilarealet
gradvis redusert, først til 80 kvm (noe mindre enn vi seiler med i dag), og i 1937 til 55 kvm. Det er usikkert
når båtens første hjelpemotor ble satt inn, men reduksjonen i seilareal kan henge sammen med
en slik installasjon, slik vi har sett på andre seilbåter fra den tiden.
Under seilas på Bohuslän-kysten kommer vi stadig i kontakt med folk som kjenner igjen båten og er sikre
på at hun har vært medlem av GKSS og Segelselskapet Fram før krigen. Andersson solgte West Wind i 1946 til
en ikke navngitt lege. I 1949 ble båten solgt videre til en apoteker fra Malmö som het Erik Jonsson. Han hyret
Oskar Jonssons Törrdocka på Kollandsö på Vänern til å skifte skroget over dekk med nytt fribord, nytt dekk og
ny innredning. Det ble lagt ned 3 240 timer i restaureringen, totalregningen fra verftet lød på 13 529 kroner.
Siden har West Wind gjort tjeneste som lystseiler for en dansk arkitekt, som studenthybel i Stavanger og
Oslo, og nå som familiebåt med hjemmehavn på Børsholmen i indre Oslofjord. West Wind er en av de
aller eldste båtene konstruert og bygget av Colin Archer, som fortsatt seiler.”
45 – VERONICA. Det är en Furuholmen-båt som ägs av Jan Eilif Johansen från Hyen i Norge. Han berättar:
”Veronica er konstruert av R.G. Furuholmen bygget hos brødrene Aa i Hyen I Norge 1958. Melby Fadum i Tønsberg
var bestiller av båten. Han bestilte i alt 17 båter hos Brd. Aa gjennom flere år og alle var forskjellige untatt navnet Pecita.
Veronica var den 8 Pecita og ble solgt videre til Conrad Bryde i Oslo 1960 og får da navnet Anco. Conrad Bryde bruker båten mye og
vedlikeholder den på Holmen yactverft i Oslo. Solgt til ukjent i Oslo 1987. Jarl Kjølås Oslo blir ny eier 1989 nå blir navnet Veronica.
Jeg kjøper Veronica 1995 hun trenger da renovering som har pågått siden frem til nå 2017 kan nevne noe ny kjøl hekk
9 spanter 3 skottvegger dekk doll bord hyttekarmer og tak motor og mye annet. Vi har brukt båten mye til stor glede.”
– Klart man blir glad av en träbåt!
46 – LA TARET är en Solö Flush byggd i Småland 1964. Ägare Per Johansson från Fjärås sedan 1993.
Hon är renoverad och ombyggd under många år med bland annat en femcylindrig bensinmotor från en
Volvo 850 GLT. Hon har också öppningsbart akterdäck där hela kapellet och kapellbågarna ryms.
47 – NYMLAN har nyligen fyllt 40 år, byggd av Folke och Eilert Ericson på Dalby, Henån 1976.
Nymlan har varit i Ingemars Pålssons ägo sedan första idén på denna båt dök upp.
48 – GRO X är en 9m C/R. Beteckningen står för Cruising R båt och är en utveckling av Metre Rule
för att man ville skapa en båt med lite mer volym som lämpade sig mer att inte bara kappsegla. Gro ritades
av Eirling L Kristofersen som är mest känd för att ha ritat Knarren. Hon byggdes på Grimsökilen 1951
åt konsult Einar Iversen. Nuvarande förvaltare är Bengt Liljeblad och Joakim Gerhardt.
49 – LIGA är troligen byggd i Kungsviken på Orust 1956.
Det är i stort sett det enda som ägaren Willy Johnsson vet om Liga och hennes historia, han berättar:
”Hon är byggd som fiskebåt. Jag köpte båten 1960 och byggde om den helt. Jag har fått den som jag ville,
hon är utrustad med plotter, autopilot, nmea 83, whf och värme.”
50 – KANTIPPA har vi sett flera gånger förut och det är lika trevligt varje gång.
Claes Fröberg som äger henne berättar: ”Hon är byggd 1939 av Br Larssons Båtbyggeri i Kristinehamn,
detta på grundritning nr 888 av C.G.Pettersson 1933 och Lars Larsson som moderniserade ritningen och gav den
en akterruff 1936. Modellen kallas DuoRuff. Modellen byggdes i flera olika storlekar 1936-39 varav detta är den
längsta, vilken endast tillverkades under 1939 innan varvet ställde om till krigsproduktion.
Ett knappt 10-tal båtar finns kvar. 3 av denna längd är kända varav Kantippa den enda i sjön.
Namnet är mig veterligen detsamma sedan hon var ny. Hon har genom åren befunnit sig runt
Vänern såsom Arvika,Trollhättan och Vänersborg, och har nu hemmahamn på Vindön, Orust.
Hon har varit i min ägo sedan 2005 och genomgår sedan dess en fortlöpande renovering.”
51 – SVEA är byggd av Bröderna Eriksson (Folke och Eilert) samt deras pappa Eric på Dalby/Orust
i mitten av 70-talet. Erik Forberg som äger båten sedan 2011 berättar: ”Svea är en snipa på 9×3 meter.
25 år efter att hon lämnade varvet 1975 fick Svea vatten under kölen för första gången. Hon är kraftigt byggd,
ek på ek, och maskinen är en Sabb F Diesel 68 hk med HVP anlegg (växellåda med hydraulisk
vridbar propeller). Hemmahamn är i Billdal, Göteborg.”
På Träbåtsfestivalen i Skärhamn 2015 fick Svea utmärkelsen Årets Motorbåt.
52 – HÄGAR är holländsk, byggd i fartygsstål i Zaandam i Holland 1981.
Ägaren Peter Nilsson från Rydebäck köpte henne 1989 och trivs uppenbarligen mycket gott med båten.
Hägar välkomnar vi som en traditionsenligt byggd båt.
53 – JOHANNA är en traditionsenligt byggd båt. Hon är byggd i Askersund 1968.
Ägaren Lasse Snygg från Sjömarken renoverade henne mellan 1995-2000 till det skick hon är i nu.
54 – FRANCISCA kommer från Danmark. Hon är byggd 1911 av en viss C.M Chevreux.
Ägaren Brian Nielsen är lite förtegen med historien men lovar att berätta mer väl på plats i Skärhamn.
55 – SALAR. Ägaren Hege Ellingsen från Drammen berättar:
”Hon ble bestilt og satt opp hos Johnsen båtbyggeri på Gressvik i Fredrikstad 83-84.
Odd Johnsen jobbet først på Spjærøy, men på slutten av 60’ startet han og noen brødre
opp sjøl på og drev på til slutten av 80’. Første eier Arne Jensen fra Fredrikstad hadde
denne i sitt eie fra 1984 til 2017. Neste stopp for Salar er hos Hege og Tommy i Drammen.
Salar er verdens største Johnsenkrysser med sine 36 fot og 4 meter bredde.”
56 – ANNA är en trebording från Rönnäng. Hon är replika av Norges nationalbåt,
byggd av ägaren Anders Schedwin från Rönnäng efter mått från en trebording som togs hem
till Klädesholmen från Haugesund i Norge för över 100 år sedan. Originalbåten lever fortfarande.
Anna kommer troligen att stå på land för beskådande.
57 – RAAK är byggd 1914 i Fevik vid Kristiansand. Ägaren Yngve Ottensen från Nordby berättar:
”Raak er en spissgatter 12 mR bygd i 1914 i Fevik utenfor Bergen. Båten er konstruert av Bjarne Aas
og bygd for Eilif von Erpecom i Bergen. Den ble bygd til Europauken i 1914. Båten skiftet eiere flere ganger
frem til andre verdenskrig i 1940. Tyskerne tok beslag i den de fem krigsårene. Etter krigen overtok sjøkorpset
i Oslo båten og den fikk nytt navn. I 1953 ble den solgt til sjøkorpset i København. Raak ble kjøpt tilbake til Norge
i 1995 av Solveig og Kjell Normann Andersen. Båten ble satt på landhos Verner Hansen Båtbyggeri på Moen
ved Risør og gjennomgikk en totalresturering. Yngve og Sefrid som er de nye eiere overtok båten i år
og gleder seg til å få seilt denne flotte båten i årene fremover.”
58 – JOKER – en vinnare från tidigare festivaler! Hon är byggd 1939 i Nyköping
av Bröderna Nilsson. Roland Caspersson från Billdal har ägt henne sedan 1966.
59 – IDA behöver inte gå långt för att komma till träbåtsbryggan.
Hon kommer från Skärhamn, byggd på Hallsbäck 1967 av Idor Karlsson.
Ägaren Tore Kristiansson kommer ni att träffa på bryggan som en av våra bryggvärdar.
60 – BIRGITTA är en Folkbåt från 1948. Hon är byggd i Kungsviken av Harry Hallberg
och ägs av Lars Brune från Göteborg. Birgitta hette förut Chi-ba-ba och
renoverades på Båtbyggarskolan i Henån 2010-12.
61 – TÄRNAN. Nuvarande ägare Rune och Annika Härsjö från Hälleviksstrand är de fjärde ägarna sedan 2005.
Tärnan är byggd på Lyrön av Knut Berntsson, beställd av Sven-Olof Nilsson som bl a även hjälpte till att svarva
ca 4000 st enepinnar som han hämtade från enebuskar i Rålanda på Orust.
62 – SJÖRÅET. Ägaren Torbjörn Andreason som har ägt båten i 43 år berättar:
”Sjörået är en förstorad Stortumlare, konstruerad av Knud H. Reimers. Skrovet byggdes av Christoph Rassy i Kungsviken 1964-65
medan resten gjordes på Röda Bolagets varv i Göteborg. Skrovet är i afrikansk mahogny med köl, stävar och spant i polsk ek, inredet i
hondurasmahogny, Reginaplywood, ask, fura teak och Oregon pine. Mast och bom är i spruce. Hela båten är i stort sett i originalskick.
Båten har dock löpande uppgraderats under alla år jag haft den: segel, rigg, kapell, motor, pentry, toalett, tankar, slangar, bordgenomföringar,
belysning, ankare, beslag, el, elektronik m m. 2009 fick Sjörået priset för bäst underhållna båt på Träbåtsfestivalen i Risör. Hela båten är
i ”mint condition” efter 51 år i ”aktiv tjänst”, d v s modern men fortfarande ”klassisk”. Blev K-märkt 2015”.
63 – MIMRE har varit med förut. Hon är ritad av Hjalmar Olsson, Arendal, på beställning av
Leif Janson, en av direktörerna i centrum av Broströmskoncernen. 1950: Sjösättes båten f första gången.
1956: Kölen sänktes med 150 mm i akterkant. 1969: Ny mast, masthead. Allmags båtvarv.
1993: Nuvarande ägare Hans Eric Ekwall från V:a Frölunda köper båten.
64 – THERESA är en Storö 3 byggd 1966 i Småland. Modellen byggdes i 250 exemplar under åren 1965-1968.
Hon ägs och vårdas av Patrik Olsson från Henån. Hon har segrat i motorbåtsklassen under tidigare festivaler.
65 – DICK SAND kommer hela vägen från Dragør i Danmark. Ägaren Ebbe Kyrö berättar:
”Bygget i 1968 af standardtegninger til en dansk læge, som arbejdede på et sanatorium i Sverige.
Båden har altid været i dansk eje. Efter oplysninger fra tidligere ejer var Olle Enderlein med til at
ændre på undervandsskroget. Båden er bygget på delt lateralplan og har fritsiddende balanceror.
Vi er 3. ejer af båden og har ejet den siden 2000. Vinduerne med rammer er udskiftet af tidligere
ejer omkring 1980. Båden er oprindeligt rigget med fok, klyver, storsejl og mesan. I 2007 blev
fok og klyver udskiftet med 32 m2 rullegenua. Båden har i 2017 fået nyt stor- og mesansejl,
og stormasten har gennemgået en større reparation.”
66 – NETA är byggd på Orust 1959 av Karl Erik Andersson på Vindön. Hon ägs av Roy Forsman från Västra Frölunda.
67 – ELSA-SVEA är byggd av Gösta Johansson 1967 i Kungsviken på Orust,
men lever sina dar på Tjörn i Skärhamn. Kenneth Larsson som äger henne berättar:
”Jullen beställdes av Bror Backman, Fotö (Bror född på Björholmen). Jullen har främst haft som uppgift att köra ut
spinnfiskare till Vinga genom åren. 1996 byttes original Lister Petter motornut mot en ny vattenkyld på 80 hk och 4-cyl.
Jag förvärvade jullen i juli 2016 och har därefter gjort en renovering med hjälp av båtbyggare Arne Karlsson Hallsbäck.
Jullen har fått nytt skott till ruffen. Nytt motorhus, nya änglar. Jag har dragit om elenoch skrapat och lackat.
Det finns saker kvar att göra, men jag anser att den är i ok bruksskick, används i dag främst till att
dörja makrill och turer med familjen.”
68 – ALMA BLUE. Hon är en blå Vindö 30 byggd på Vindön 1970. Ägare Björn Dahren från Alingsås.
69 – KATINKA II är en vacker dam byggd av Folke och Eilert Erikssin i Dalby, Henån 1984.
Hon ägs av Jarl Svensson från Grästorp.
70 – PAJNA är en Laurinkoster, byggd 1974 i Karlsro. Ägaren Per Holmqvist från Göteborg berättar;
”Båten beställdes av Bertil Bäckström som senare beställde ytterligare en laurinkoster.
Jag köpte båten av Ulla Gothardsson i Kungsör 2004. Ulla hade ärvt Pajna efter sin far.
En person som ägt Pajna under en tid hörde av sig till mig efter att ha sett
en sjösättningsfilm jag hade lagt ut på Internet.”
71 – SOTE är byggd på Marstrand någon gång på 50-talet.
Ägaren Johhny Svenning från Kullavik berättar:
”Båten inköptes våren 2016 på Brännö varv i dåligt skick.
Båten hette då ISIS men vi döpte snabbt om henne till SOTE.”
72 – ELLINOR är byggd på Dalby i Henån av Eric Olsson 1981.
Inge Jonsson från Borgholm på Öland som äger båten berättar: ”Eric Olsson (Folke och Eilert Erikssons far)
byggde båten till sig själv men sålde den strax innan sjösättning till Gösta Nilsson som i början på 2000-talet
sålde den till Eilert Eriksson. Jag köpte den av Eilert 2016. Eilert och Folke är min frus kusiner.
Jag bor själv på Öland men har under dessa 10 år utforskat stora delar av västkusten samt
har dörjat en del makrill från båten. På vintrarna har båten legat antingen i
Folkes varv eller hemma på hans tomt i Dalby.”
73 – PETRA. Den (kanske) sist anmälda båten är byggd i Karlsborg 1968. Hon ägs av Daniel Vedö
från Uddevalla som berättar: ”Hon är byggd på Tivedens varv i Karlsborg. Gick därefter till Vänern.
På 80-talet fick hon smaka på saltvatten. 2015 köpte jag henne i ett sämre skick och renoverade henne.”