Intresseanmälda båtar – Träbåtsträff 2021


Om du har anmält din båt och den inte syns ännu så brukar det vara helt normalt, det kan ta upp till ett par dagar innan en anmälan syns nedan.


30 – HULDA

Denna motorseglare från 1970 är ritad av skeppsbyggnadsingenjör Axel H Gustafsson i Landskrona på uppdrag av en privatperson i Kungsbacka. Den har en Yanmar 2QM20 inombordare och är 7,17 meter lång. Ägaren vid namn Bengt Alvén berättar om historiken:

HULDA är klinkbyggd i 18mm ek, och önskemålet från beställaren var att få ”En vacker, relativt sjövärdig och snabb båt med något av sitt utseende hämtat från de vackra svenska skutorna, samt med stort invändigt utrymme med inredning och utrustning lämplig för långfärder med 4 personer under bekväma förhållanden”. Detta var alltså år 1970, kraven har väl höjts en smula sen dess, men båten funkar väldigt bra för två personer. Vi har ägt henne i 12 år och hon har genomgått diverse praktiska till- och ombyggnader genom åren framförallt innan vi köpte henne, eller kanske honom eftersom det är en segeljulle. Man kanske skulle döpa om? Holger kanske?


29 – KATINKA II

KATINKA II byggdes 1984 av Eilert och Folke Eriksson i Henån. Hon är en motorseglare med måtten 8,9 x 3,2m, har en Volvo Penta MD17C under durken och för 35 m2 segel. Båten ägs sedan år 1995 av Britt Vestfeldt och Jarl Svensson ifrån Grästorp. De första 12 åren gick båten i Vänern men hon har därefter seglat på Västkusten. Hon sjösätts och torrsätts i Såtenäs i Vänern men har hemmahamnen i Fiskebäckskil.


28 – MAISIE

Ägaren Frank Stenholm köpte denna fina Solö under vintern 2020, som tredje ägaren. MAISIE är byggd 1963 i Grums av Erik Jonsson. Den första ägaren hade båten ända fram till 1985 innan den såldes vidare till sin andra ägare med hemmahamn i Åmål – som hade henne i 30 hela år. MAISIE är 7,2 meter lång, byggd i mahogny med ekspant, och har en Volvo Penta med rak axel. Hemmahamn är numera i Rönnäng. Nytt inför sommaren är dynor ute och inne, samt att motorn fått nytt backslag.


27 – JUMBO

Denna Vindö 18 som tävlar i kategorin Traditionsbåtar har en längd på 6,15 meter och är byggd på Vindön/Nötesund på Orust år 1967. Den har ett krysställ på 18 kvm och ett deplacement på cirka 1,5 ton. Ägaren Martin Grim berättar följande om JUMBO:

År 1963 satte sig båtbyggaren Carl Andersson vid ritbordet igen och frambringade Vindö 30, med måtten 9 x 2,42 meter och ett deplacement på 3,2 ton, alltså något större än Vindö 28. Nästan samtidigt ritade han Vindö 18, en förenklad och mindre påkostad variant, tänkt för två personer. Jullen kom den att kallas, en liten raring med måtten 6 x 2,10 meter, deplacement 1,3 ton. Denna byggdes endast i något enstaka exemplar i trä och lanserades i plast några år senare. Vindö 18 kom i GRP-version (plast) år 1965.


26 – NYMLAN

Ägaren Ingemar Pålsson med besättning har haft NYMLAN stora delar av livet, då idén till båtbygget föddes under början av 70-talet. Efter mycket tankar och skissande gick uppdraget att bygga till Folke och Eilert Ericson i Dalby/Henån. År 1976 var NYMLAN verklighet. Hon är en gaffelriggad kosterbåt byggd i ek, mäter 13 x 3,40m inklusive klyvarbom. Motorn är en Volvo Penta ifrån 2003 och total segelarea är 70 m2.


25 – MASCOT

MASCOT är byggd 1953 av Arvid Berndtsson från Sibräcka på Tjörn. Hon har måtten 7,5 x 2,1m, och båten med dess ägare har varit med på samtliga träbåtsfestivaler hos oss i Skärhamn!Nils-Erik Holmström från Mollösund skriver att båten köptes år 1956 av fadern Nils Holmström, och den ägs numera av Nils-Erik själv samt hans syster Agnetha Holmström Gustavsson. Efter sjösättning berättar Nils-Erik att han gör en tur runt ön Lyr för att se att motorn, en Volvo Penta MD3B, fungerar och att allt annat är som det ska.


24 – JOHANNA  

JOHANNA (Trålaren) byggdes 1968 på Lundfelts Båtbyggeri i Hammar/Askersund. Hon mäter 10 x 3,05 m med peke och har en gaffelrigg på 21 mstorsegel plus 8 mfock, ifrån Skarven Mast & Segel. Under durken sitter en Perkins 4:154, 58 hp diesel. Ägarna Marianne & Lasse Snygg köpte båten 1995 som ett ”ej sjödugligt renoveringsobjekt” och renoverade henne mellan 1995 och 2000 till nuvarande fina skick. Hon uppdateras efterhand, och används flitigt varje sommar.


23 – IRENE 

IRENE är en Mistral 33 från 1974 med nummer 172. Hon mäter 10,18 x 3 m, har ett djupgående på 1,65 m, väger 6,5 ton och för 60 m2 segel. Under durken hittar man en Volvo Penta MD2B.

IRENE har haft samma ägare, Sven Hugo Torstensson, sedan leveransen från varvet 1974-07-12, en solig och blåsig dag för 45 år sedan. Underhåll, vinterförvaring, uppdateringar har utförts av ägaren i varm lokal nära bostaden i Älvängen. Båtplats under sommaren är i Kungsviken på Orust.


22 – OTTELIA

OTTELIA är en havskryssare som är hela 13 meter lång, och 3,3 meter bred. Den som anmäler båten till oss är Utbildningsrederiet på Ringön i Göteborg som hjälper arbetslösa att lära sig ”riktiga” sysselsättningar såsom att renovera och vårda träbåtar, bilar etc. och sedan komma ut i arbetslivet igen. Utbildningsrederiet återkommer med mer information om båten och med en bild också så klart, välkomna till Skärhamn!


21 – ZARITZA III

Vår 21:e båt är ZARITZA III som ägs av Øystein Johannesen ifrån Mandal i Norge. Ägaren har varit med på många av våra festivaler med olika båtar, och i år är det en ny liten träsegelbåt byggd 2001 som mäter 4,35 meter på längden och 1,32 meter på bredden. Djupgåendet är endast cirka 10 cm och hon väger 300 kilo. Øystein skriver i sin anmälan: 

Båten, en seilsjekte, er privatbyggd på Vestlandet i Norge efter ritningar av en amerikansk konstruktør.


20 – HAPPY

HAPPY blir vår 20:e båt! Detta är en Storebro IV från 1967 med en längd på 10,35 meter och två Perkins-motorer under durken. Båten beställdes från Storebro av disponent Ebbe Johansson från Emmaljunga år 1967. Hon köptes av nuvarande ägare år 2000 och renoverades sedan under två år. Bland annat byttes motorerna ut till två gjutjärnssexor av märket Perkins. Båten såldes dock 2006 och gick till Alicante i Spanien där den tyvärr inte mådde så bra. Emellertid så köptes båten tillbaka av nuvarande ägare Stefan & Camilla Idéhn 2013 och fick återigen genomgå en renovering. Nu speglas mahognyn vackert i västerhavets vatten igen och den forna lystern är tillbaka.


19 – SJÖRÅET

SJÖRÅET är en spissgatter (typ Stortumlare), konstruerad av Knut H. Reimers och byggd 1965-66 av Christoph Rassy, Holger Johansson m.fl. på Kungsviken Orust och Ringön Göteborg. Hon mäter 10,20 x 2,5 m, sticker 1,85 m och har ett deplacement på 5,6 ton. Hon för 42-62 m2 segel och har en spinnaker på 80 m2. Motorn är en Volvo Penta MD 7A.

Nuvarande ägare, Torbjörn Andréason från Henån berättar:

Sjörået utsågs till ’Årets mest välskötta träbåt’ vid träbåtsfestivalen i Risör 2009 samt till ’Årets träsegelbåt’ vid Västkustens träbåtsfestival samma år. Båten har haft två ägare – nuvarande sedan 1974. Sjörået är efter 53 år i lika gott skick som vid sjösättningen 1966. Hon har varken reparerats eller renoverats – snarare uppgraderats och underhållits minutiöst varje år. Skrovet är i afrikansk mahogny medan sargar, däck, inredning och rigg är i hondurasmahogny, teak, oregonpine och spruce.


18 – SINBAD III

Thomas Nilssons fina Chris Craft vid namn Sinbad III kommer pryda vår träbåtsträff i år. Båten är byggd i Pompano Beach i Florida och i motorrummet mullrar två stycken Chris Craft V8-motorer på 2 x 285 hk. Skrovet är byggt i Philippine mahogny, överbyggnad i plast och mahogny. SINDBAD III inköptes hos Ove Forslund i Stockholm år 1965 av en Gunnar Blomquist i Göteborg, och användes på västkusten 1965 – 1969. Åren 1970 – 1985 förvarades den inomhus i båthus byggt för den. 1985 förvärvades den av Thomas Nilsson i Hisings-Backa, som äger och vårdar båten sedan dess. Se mer på www.sindbad3.se


17 – LABAN

LABAN är en föredetta fyrtjänstebåt, byggd för Sjöfartsverket (dåvarande Kungliga Sjöfartsstyrelsen) år 1958 i ek av Nils och Kalle Sundin, Docksta Båtvarv. Det dåvarande namnet var Tjänstebåt nr. 11, och båten gick till fyrplatserna Holmögadd och Eggegrund på Norrlandskusten. Dåvarande motor var en Seffe S17BF på 15 hk och den hade både ruff och segel.
År 1973 såldes den till privat ägo och har sedan dess mestadels varit privat fiskebåt på ostkusten och i Siljan, innan den köptes av Jessica Andersson och kom till Göteborg år 2014. Då fanns varken ruff eller mast kvar. En omfattande renovering påbörjades. Idag har Laban en modern motor – en Yanmar 3YM30.LABANS mått är 7,5×2,6 m.


16 – ASTRID

ASTRID blir den 16:e båten som anmäler sig. Denna lilla campingbåt från 1960 har en ganska okänd historia, men det vi vet är att den är 5,4 meter lång och gjord i mahogny. Den renoverades av ägaren Axel Wenblads son Mattias år 2001 och döptes då av barnbarnet Elvira (2 år) till Astrid. Hon används som bad- och utflyktsmål med utgångspunkt från hemmahamnen Skärhamn.


15 – VINGEN 10

VINGEN 10 är en segelbåt, även kallad Ljungströmsjulle, och den har måtten 6,66 x 2 m. Båten är byggd 1946 i Fiskebäckskil på Skaftö av ingenjör Fredrik Ljungström och ägs av Mikael Söderholm från Västra Frölunda. Mikael skriver till oss att Vingen 10 är den tionde modellen i ingenjör Ljungströms arbete att utveckla kombinationen ”cirkelbågsskrov” med Ljungströmriggen. Skrovets form och dess spant är alltså rena cirkelbågar vilket minimerar motståndet i vattnet och undviker skvätt. Kölen är som en kapad flygplansvinge, rak i fram-, under- och bakkant. Stående rigg är en ihålig trämast, lagrad av två grova kullager, ett i botten och ett vid däck.
Det dubbla lösfotade storseglet går vid akterliga vindar isär och bildar motsvarande en spinnaker.
Från en vev i sittbrunnen går en oändlig slinga kring en krage på masten under däck. På så sätt kan segelytan regleras steglöst och beslås utan problem. Detta ger en fridfull segling och enkel manövrering.


14 – TAIFUN

TAIFUN, en ”moderniserad koster” anmäler sig till träbåtsträffen! Den ritades av Hjalmar Johansson och byggdes år 1937 av hans bror Gustav på Dammen i Kungsviken. Hon ägdes och seglades av framstående Framare till 1969 då hon såldes till ostkusten. Kom tillbaks till västkusten 2000. Seglades regelbundet och underhölls till 2010 då hon blev stående på land. Lars-Urban Helje berättar att han köpte henne 2011 och började renovera. Hon var i förvånansvärt bra skick, men det blev ändå en omfattande renovering på Hällevikstrands varv. Han sjösatte 2016 och år 2017 blev båten K-märkt av Statens Maritima Museer. Hon är byggd i ek på ek, däcket är oregon pine och rufftaket är teak. Det är ett imponerande bygge av Gustav på Dammen som på den tiden förmodligen använde bara hyvel, yxa, såg och nån primitiv borr. Hemmahamn är Hälleviksstrand. Välkommen till träbåtsträffen!


13 – KAPRIFOL

KAPRIFOL är också en trogen deltagare på vår festival, och den tillhör Calle och Margareta Rydström. Byggåret på denna motorseglande snipa är 1968 och den är byggd i Henån av Roland Persson, precis som tidigare anmäld båt nummer 5 – Levina. Calle berättar följande: 

Våren 2003 hittade vi KAPRIFOL (som vi döpte henne till) i ett skjul på Rönnäng. Kärlek uppstod och efter att ha pratat med båtbyggaren Roland Persson i telefon (tyvärr hann vi aldrig träffa honom), så slog vi till. . .
STOPP OCH BELÄGG! Det är ju faktiskt inte första gången vi deltar, så den historien har ni nog redan hört! Något vi däremot inte berättat om är KAPRIFOLS betydelse för oss i dessa Covid-tider. Sommaren 2020 blev hon vår tillflykt på havet. Kändes säkert med en bred båt och dörrar att stänga på doghouse. Likadant fungerade vårt coronasäkra båthus på Näset den gångna hösten och vintern. Munskydd krävdes (för slipdamm)… Nu ser vi fram mot festivalen 2021, den bästa någonsin!


12 – IRENE

Båt nummer 12 som anmäler sig till oss heter IRENE och är en öresundskoster byggd 1939 på Ekenäs/Kuggeboda varv. Konstruktör var Bernhard Lund och byggherre var medicine doktor Torsten Rietz.
Hon mäter 9 x 2,75 m, sticker 1,5 m och väger 5,5 ton. Segelarean är 35 m2 och under durken hittar man en Nanny diesel. IRENE hade en äldre syster, Delfin, med ingenjör Franz Kockum som beställare. I maj-numret av På kryss år 1934 lämnades en beskrivning av kostern, en linjeritning och regelritning. IRENE har byggts på samma ritningar men fått en annorlunda inredning. Hon är helt byggd i ek på vuxna timmer och kölbultar av brons. Båten har under åren haft endast tre tidigare ägare. Vi välkomnar IRENE och Markus Berntsson med besättning till oss!


11 – ALBATROSS

ALBATROSS är en gaffelriggad koster som förmodligen är byggd 1936 på Getterön. För 8-10 år sedan fick Albatross en inombordsmotor monterad (Solé diesel på 16 hk) och ny gaffelrigg med en segelyta på 24 m2. Nu i vinter har hon fått hela botten renoverad och allt trä över relingen utbytt. I samband med det passade vi på att förlänga ruffen. Skrovet är ek och fura. Överbyggnaden är teak och mahogny. Erik Henningsson har haft Albatross sedan 2006 och seglar henne ganska flitigt.


10 – ELAIDA

ELAIDA, byggd på Vindö på Orust år 1974, är en Vindö 50 traditionsbåt med en längd på 10,6 meter. Hon väger drygt 6 ton, har en segelyta på 50 m2 och en 40hk Yanmar som framdrivning. Nuvarande ägaren Mikael Angrell köpte båten år 2018 och hon har haft 3 ägare.


9 – STYRBJÖRN

STYRBJÖRN är en känd båt hos oss i Skärhamn, och år 2014 blev han Årets Båt i Motorbåtsklassen på Träbåtsfestivalen. Styrbjörn är en ståtlig båt, byggd på Liljegrens varv i Göteborg år 1912. Byggd i fura på ekspant med var fjärde järnspant. Däcket är gjort i oregon pine och mahogny. Ägaren Jai Kallin köpte båten 2006 och renoverade båten i nästan tre år samt gav båten ett tidsenligt utseende igen. Det blev också en lite större motor, en Volvo Penta BB225 bensin V8. Styrbjörn är sin kust trogen och har varit på västkusten hela tiden och om allt stämmer så är Jai Kallin den femte ägaren.


8 – MINNE

MINNE anmäler sitt intresse för vår båtträff, byggd av självaste ägaren Jonas Olsson med flera. Det är en vacker dam på 14 meter. Båttypen är en one-off motorkryssare i 30-talsstil och motorn är en diesel, rak 6:a på 7 liter. Jonas skriver så här:

Skrovet byggdes,1992 i plast efter ritningar av Ocke Mannerfelt. Det skulle blivit en retroracer i 60-talsstil men projektet avstannade och skrovet   blev stående hos Mats Snickare. Det köptes av nuvarande ägare 2012 som färdigställde båten efter egna rirningar.  Utseendet är inspirerat av de stora motorkryssare som byggdes på 1920 och 30-talet i Europa och USA.  Hon sjösattes den 1 juni 2020 utan all pompa och ståt pga pandemin.


7 – STELLA

STELLA, som ägs av Tom Hemréus och Miriam Öhrn på Sydkoster, byggdes som gaffelriggad garnbåt år 1896 i Kungsviken och seglade länge som badgästkoster i Gullmaren. Då hade hon lastbrunn och separat styrbrunn. Ruffen byggdes på lastbrunnen i slutet av 1960-talet. På 1970-talet var hon reklamflicka för International, Luna och Kodak. Tom har haft båten sedan 2011. Segelgarderoben är från 2017. Båtens motor är en Lombardini LDW1003M och den har en längd på 9 meter.


6 – VILJAN (f.d Lars)

VILJAN, eller före detta ”Lars” är en före detta bunkerbåt från 1932, byggd på Djupviks varv. Den är 12,4 meter lång och drivs med en Volvo Penta. Ägare Görgen Zetterqvist berättar:

Lars levererades 1932 till Mandus Johansson, handlare i Skärhamn, för att förse segelbåtar i området med olja. Båten fick namn efter hans första son Lars Johansson. På 90-talet byggdes båten om till dagens form. Och är idag en välutrustad båt för vår familj att njuta av vår vackra västkust.


5 – LEVINA

LEVINA är byggd på Lilla Kålviks båtbyggeri och är ett Roland Persson-bygge med en längd på 9,2 meter. Motorn är en Volvo Penta MD21A och hon är byggd 1978.  Ägaren och tillika skepparen Anders Lidqvist skriver följande om henne:

Vi har haft Levina sedan 2003, två ägare innan oss som har haft henne på Almön och även Asperö. Hon är Skepparens nöje hela året samt familjens nöje under sommaren. Hemmahamn i Kungsviken på Orust.


4 – THALENA

THALENA har varit med i Skärhamn förr, det är en fin blå motorseglare utan rigg och hon byggdes 1975 av Bo Johnson på Styrsö. Totalt med peke är hon 9,5 m lång och 3,0 m bred. Hon väger ca 4,0 ton och under durken sitter en Ford 2712 E. Från början användes Thalena, som då hette Freja, till att förflytta ägaren mellan Fiskebäck och Vrångö. Då fanns inte ens en förarstol. Ägare nummer två satte in en förarstol och förlängde taket på doghouse. Med kapell på sidorna fanns det nu en styrhytt. Björn och Ingrid Carlström från Vråkärr har ägt Thalena sedan 2007 och fortsatt utrusta henne med bl.a. peke, badstege, nytt tak, varmvatten, dusch, gångvärme och värmare. För att underlätta manövrering i trånga hamnar installerades förra året också bogpropeller.


3 – DORIMI

DORIMI heter denna Solö 25  som är byggd 1959 i Vimmerby av Örnmaskiner AB. Ägaren Staffan Mattiasson skriver följande om båten: 

Solö 25 ritades av Einar Runius 1951och måtten var då 6.85 x 2,0.
Denna Solö 25 med 2 st motorer var ett svar på USA marknadens behov. Det tillverkades totalt 18 st varav denna som beställdes av Volvo Penta Göteborg. Originalmotorerna var 2 st  BB70 som var sjövattenkylda. Örnmaskiner var på den tiden Volvo Pentas största kund. Nypriset på denna exportmodell var då 17 300 kr. Historiken är tyvärr i övrigt okänd fram till att Orust båtbyggarutbildning påbörjar en större renovering i början på 2000. En del ändringar utfördes då i bl a inredning m m. Under 2020/2021 har motorerna bytts ut till 2st Vetus M4.56 turbodieslar. Propellrar, axlar och styrning är original.


2 – JOHANNE

JOHANNE är en 11 meter lång motorkryssare byggd i Köpenhamn år 1948 på Dragörs båtvarv. Konstruerad av skeppsingenjören/rederaren Baron Wedell-Wedellsborg för Gesandt Verner Sørensen. Den är byggd i Honduras-mahogny (1″), ekspant och massivt teakdäck (1,5″). Motorn är en Fordson 6D 5,4 liter och den har en Borg-Warner hydrauliskt backslag. Båten blev också nyttjad av ägarens vän Kung Frederik af Danmark.  ”Johanne” har sommarplats på Hvaler och vinteruppläggning inomhus på Isegran, Fredrikstad. Nuvarande ägare köpte båten i København år 1998.


Första båten att anmäla sitt intresse till Träbåtsträff 2021 i Skärhamn blev:

1 – EMILY

EMILY är först ut att anmäla sitt intresse till vår träbåtsträff, det är en 9 meter lång Storebro Royal Cruiser som är byggd 1966. Den är byggd i hondurasmahogny i Storebro och har byggnummer 1153. När Åge Antonsen ifrån Sandefjord köpte båten år 2019 hade den legat på land i hela 18 år, och han började genast renovera den, nu är renoveringen i stort sett färdig och det blir hans andra sommar med båten!