Anmälda båtar – Träbåtsfestivalen 2020

Nedan för vi ett galleri på alla de båtar som är anmälda till årets Träbåtsfestival.
Kolla igenom bilderna och njut, så ses vi i Skärhamn den 3-5 juli!


Om du har anmält din båt och den inte syns ännu så brukar det vara helt normalt, det kan ta upp till ett par dagar innan en anmälan syns nedan.


44 – NETA

NETA är byggd 1959 på Nötesund, Orust, av Karl-Erik Andersson. Hon är en kravellbyggd koster, en K25 i mahogny med 25 m2 segel. Måtten är 8,1 x 2,45 m och deplacementet 2,5 ton. Ägaren Roy Forsman från Västra Frölunda berättar att 1973 byggde man på ett doghouse på båten.


43 – MON PETIT

En segelbåt vid namn Mon Petit blir den 43:e anmälda båten. Även denna båt är byggd i Kungsviken, och hon är 5 meter lång och har en segelarea på 10 m². Hennes ägare Truls Johannessen skriver att Mon Petit antagligen har stått på land fler somrar än hon seglat. Senaste 40 åren har hon endast seglat cirka 25 sjömil. Skrovet har tidigare myrats flitigt, med sprängda nitar som följd. Nu har flera kopparnitar bytts mot rostfri skruv. Ny mast och bom tillverkats av snabbvuxen gran. Delar av inredningen är ny för i år.


42 – TAFUN

En K-märkt ”moderniserad Koster”, byggd i Kungsviken, anmäler sig till oss. Det är naturligtvis Taifun det handlar om! Så här skriver ägaren Lars-Urban Helje:

Taifun ritades av Hjalmar Johansson och byggdes 1937 av hans bror Gustav på Dammen. Hon ägdes och seglades av framstående Framare till 1969 då hon såldes till ostkusten. Kom tillbaks till västkusten 2000. Seglades regelbundet och underhölls till 2010 då hon blev stående på land. Jag köpte henne 2011 och började renovera. Hon var i förvånasvärt bra skick, men det blev ändå en omfattande renovering på Hällevikstrands varv. Jag sjösatte 2016 och 2017 blev hon K-märkt av Statens Maritima Museer. Hon är byggd i ek på ek. Däcket är oregon pine och rufftaket är teak. Det är ett imponerande bygge av Gustav på Dammen som på den tiden förmodligen använde bara hyvel, yxa, såg och nån primitiv borr.


41 – MINNE 

Jonas Olsson som bor i Göteborg anmäler sitt nybygge, en motorkryssare vid namn MINNE, till årets träbåtsfestival. Båten är 14 meter lång och har en rak diesel 6:a. Jonas skriver till oss:

Jag, byggaren och ägaren, har försökt att så långt det är möjligt hålla mig till stilidealen från 1920 och 1930 talet. Särskilt amerikanska båtar har inspirerat. Minne är alltså en vördnadsfull hyllning till en gången tid. Linjerna är traditionella, men konstruktion, material och utförande är helt moderna.
Projektet började med ett tämligen mögligt skrov på åkern bakom Mats Snickares verkstad och har pågått i 7 år. Under den tiden har jag (pensionär) arbetat nästan heltid på båten under höst, vinter och vår. Dessutom har insatser från ett antal duktiga hantverkare (ingen nämnd och ingen glömd) varit helt nödvändiga för att Minne nu äntligen kunnat sjösättas.


40 – LIGA

LIGA är en snipa byggd 1956 i Kungsviken (okänt av vem). Hon mäter 7,60 x 2,80m och har ett deplacement på ca 2 ton. LIGA är ursprungligen byggd som fiskebåt, och år 1960 köpte Willy Johnsson från Ytterby henne och har ägt henne sen dess – i 60 år! 

Båten har byggts om i flera omgångar, bl a har 4 motorer förbrukats under hennes livstid. För närvarande sitter en Sole diesel på 26 hk under durken.


39 – NAMNLÖS

Båten med namnet NAMNLÖS är en Vindö 30, byggd 1964 på Hallbergs båtbyggeri på Orust. Hon har måtten 9,1 x 2,45 m, en segelyta på 30 moch väger 4 ton. När vinden inte räcker får en Nanni diesel arbeta.

Ägaren Lennart Isaksson från Torslanda har ägt båten sen 1977 och är fjärde ägaren.


38 – LA TARET

Den klassiska båten Solö ruff från 1964 vid namn La Taret har varit med på festivalen flera gånger, och var även utställd på Båtmässan 2019. Ägaren Per Johansson från Fjärås har haft båten sedan -93 och har renoverat och byggt om båten sedan dess, med bland annat motor från Volvo 850 GLT på 170 hästar. Akterdäcket är öppningsbart och hela kapellet och ställningen kan gömmas därunder. Nästan allt som blänker såsom lister, lanternor och knapar är tillverkade i rostfritt.


37 – PROUD MARY

En 1962 års Vindö 28 anmäler sig som nummer 37. Ägarinnan Birgitta Grahn från Tollered skriver:

Jag och min syster köpte henne i Norrland i icke seglingsbart skick. Hon saknade både sittbrunn och bottenstock. Därefter har renoveringen fortsatt varje vinter, lite i sänder, för att kunna segla henne varje sommar. Bl.a lagat rufftaket, renovering av toalett och byte av däcket, som var i uselt skick. 2019 tog jag över båten själv och hoppas få henne i sjön, med helt färdigt teakdäck 2020.


36 – MASCOT

MASCOT är byggd 1953 av Arvid Berndtsson från Sibräcka på Tjörn. Hon har måtten 7,5 x 2,1m.

Nils-Erik Holmström från Mollösund skriver att båten köptes 1956 av fadern Nils Holmström, och den ägs numera av Nils-Erik själv samt hans syster Agnetha Holmström Gustavsson. Mascot med ägare har varit med på samtliga träbåtsfestivaler i Skärhamn, vilket vi tycker är väldigt roligt!


35 – JANE

Vattenskidbåten Jane byggdes år 1966-67 och var då en plastad plywoodbåt med trädäck, men efter renoveringen som gjordes 2006-2009 så är nu hela skrovet täckt av mahognyfanér.
Under renoveringen gjordes även hela däcket om till en härlig mix av mahogny och Oregon pine. Motorn byttes till en nyrenoverad Mercruiser 5,7 liters V8 på 280 hästkrafter och hon fick ny klädsel på inredningen. Hemmahamnen finns i Sunnanå, Mellerud.


34 – ROSEN 

Detta är en snipa som troligen är byggd i början av 60 talet, kanske på Orust. Den är 7,5 meter lång och har en Perkins motor, ek i bordläggning och spant. Rosen köptes i Göteborg år 2007 och nuvarande ägare är Karin och Sterner Olsson, hemmahamn Henån. Åren 2015-2019 genomgick båten en helrenovering/ombyggnad där allt utom skrovet gjordes iordning. Båten fick då namnet Rosen.


33 – DELPHIN 

Delphin är en Nauticat 33 som är byggd i Siltala i Finland. Ägaren Conny Tunhall skriver:

Båten är byggd 1975, och det var utställningsbåten det året. Jag köpte båten år 1980 och har haft den sedan dess. Motorn är en Ford 2712 E, 4 cylindrig diesel original och gångtid 8000 timmar. Segelytan är ca 55 m2.


32 – MOTOR 

Salongsbåten Motor byggdes som en direktionsbåt till LKAB´s ledning 1905 i Luleå. Båten har nitat stålskrov och väger cirka 8 ton. Båten ägdes fram till 1951 av LKAB då hon såldes till en Skrothandlare i Umeå som använde båten i några år, han bytte även framdrift till en 3 cylindrig Perkins Diesel. Ägaren Fredrik Åkerfeldt skriver att han inte vet vad för motor som satt där i original men förmodligen någon sorts förbränningsmotor. I början av 60-talet togs båten upp och lades in i en av skrothandlarens fastigheter fram till hans bortgång. Då skrothandlaren inte hade några arvingar gick dödsboet till Allmänna arvsfonden och båten såldes därefter till Danska Hovet. 2018 fick båten nya ägare, då installerades en ny Volvo Penta D2-60 på Johansson i Umeå, och båten sjösattes denna gång i Göteborg. Vi välkomnar MOTOR till Skärhamn!


31 – MAISIE

Frank Stenholm ifrån Rönnäng anmäler sin fina Solö vid namn Maisie. Hon är byggd 1963 i Grums av Erik Jonsson. Båten har bara haft två stycken tidigare ägare, och den förra ägaren hade haft Maisie i hela 30 år. Motorn är en Volvo Penta BB115 och hon mäter 7,10 meter i längd. Maisies hemmahamn är numera Rönnäng.


30 – HULDA

Hulda, det är en motorseglare som är ritad av Axel H Gustafsson i Landskrona år 1970 för en köpare i Kungsbacka. Byggdes gjorde hon däremot av Holger Johansson i Kungsviken. Hon är klinkbyggd i 18 mm ek, och det är ek även i spant, köl och stäv. I den sitter en Yanmar, och hon är 7,8 meter lång.
Hon beskrivs:

Med sitt kraftiga språng och relativt höga fribord inger den en känsla av trygghet.

Genom åren har Hulda blivit påbyggd med doghouse och kraftigare peke. Ägaren Bengt Alvén köpte båten 2009 och återbördade den till Orust. Hemmahamn är nu Hagekilen Marina i Stocken.


29 – KATINKA II

KATINKA II byggdes 1984 av Eilert och Folke Eriksson, Henån, till Lars Sparlund i Grästorp. Hon är en motorseglare med måtten 8,9 x 3,2m, har en VP MD17C under durken och för 35 m2 segel.

Båten övertogs 1995 av Britt Vestfeldt och Jarl Svensson från Grästorp. Gick i Vänern de första 12 åren, därefter Västkusten. Hon  sjösätts och torrsätts i Såtenäs, Vänern och har hemmahamn i Fiskebäckskil.


28 – SINBAD III

Thomas Nilssons fina Chris Craft vid namn Sinbad III kommer pryda festivalen i år. Båten är byggd i Pompano Beach i Florida och i motorrummet mullrar två stycken Chris Craft V8-motorer på 2 x 285 hk. Skrovet är byggt i Philippine mahogny, överbyggnad i plast och mahogny. SINDBAD III inköptes hos Ove Forslund i Stockholm år 1965 av en Gunnar Blomquist i Göteborg, och användes på västkusten 1965 – 1969. Åren 1970 – 1985 förvarades den inomhus i båthus byggt för den. 1985 förvärvades den av Thomas Nilsson i Hisings-Backa, som äger och vårdar båten sedan dess. Se mer på www.sindbad3.se.


27 – TARANTELLA

Ulf Karlsson i Kungshamn har ägt motorseglaren Tarantella i 25 år. Båten är ursprungligen byggd år 1965 i Spjaeröy i Norge. Motorn är en Ford 2712-E, måtten är 9,6 x 3,2 meter och Tarantella har en segelyta på 27,5 kvm. Välkommen till Skärhamn!


26 – GULLEFJUN

Den blanka jullen Gullefjun kommer även i år till vår festival. Gullefjun ägs och är byggd år 1987 av Thore Berntsson, båtbyggare från Mellan-Restad i närheten av Kungälv. Hon är en stor enepinnad julle, ek på ek, 10,35 x 3,97m och väger 8,5 ton. Motorn är en Volvo Penta MD47.
Renoveringslogg:
Vintern 2013–14 renskrapat skrov, nytt överbygge i samma form som originalet men i nytt material, nytt däck.
Vintern 2014–15 gjordes ny durk och teak i sittbrunnen.
Vintern 2016–17 gjordes nytt pentry, ny styrplats, ny nergångstrappa till ruff, nytt bord i styrhytten.
Vintern 2017–18 rengjord i botten in- och utvändigt, motor urlyft och rengjord/målad.


25 – IRINA

Denna NC-kryssare (nr 15) från 1966 är byggd av Christopher Rassy i Kungsviken. Den ägs av Kim Bengtsson i Västra Frölunda sedan år 2016, och Kim misstänker att han är den fjärde ägaren. Kim berättar att han inte gjort några större renoveringar ännu och att maskinen, en Albin O21, fortfarande är i original. Måtten är 9,5 x 2,5 meter och segelytan är 29,36 kvm. Irina fick en stark tredjeplacering på DFAEL:s kappsegling sommaren 2019.


24 – JOKER

Roland Caspersson från Billdal är ägare till den fina dubbelruffade och ketchriggade motorkryssaren Joker, som han haft i sin ägo sedan 1966. Båten är byggd av bröderna Karl och Birger Nilsson i Nyköping efter ritning nr 794 av C G Pettersson år 1930 och är försedd med en ny överbyggnad år 1954. Måtten är 9,60 x 2,50m med ett deplacement på 4 ton. På de 2 masterna kan sättas 15 m2 segel. Motorn är en Volvo Penta MD 22L, ursprunglig motor var en Albin A6. Båten har varit sjösatt alla år utom ett.


23 – THALENA

Nummer 23 blir en blå dam vid namn THALENA. Ägarna Björn och Ingrid skriver följande: ”Hon byggdes 1975 av Bo Johnson på Styrsö. Totalt med peke är hon 9,5 m lång och 3,0 m bred. Hon väger ca 3,5 ton och under durken sitter en Ford 2712 E. Från början användes THALENA, som då hette Freja, till att förflytta ägaren mellan Fiskebäck och Vrångö. Eftersom förste ägaren var av den gamla skolan, fanns det inte ens en förarstol.
Ägare nummer två, en styrman på Stena Line, satte in en förarstol och förlängde taket på doghouse. Med kapell på sidorna fanns det nu en styrhytt.
Björn och Ingrid Carlström från Vråkärr har ägt THALENA sedan 2007 och fortsatt utrusta henne med bl.a. peke från Snyggs hantverkeri, badstege, nytt tak, varmvatten, dusch, gångvärme och värmare.”


22 – VINGEN 10

Denna segelbåt även kallad Ljungströmsjulle, har måtten 6,66 x 2 m med en segelarea på 2 x 13 m2.

Båten är byggd 1946 i Fiskebäckskil på Skaftö av ingenjör Fredrik Ljungström och ägs av Mikael Söderholm från Västra Frölunda.

Mikael skriver till oss att Vingen 10 är den tionde modellen i ingenjör Ljungströms arbete att utveckla kombinationen ”cirkelbågsskrov” med Ljungströmriggen. Skrovets form och dess spant är alltså rena cirkelbågar vilket minimerar motståndet i vattnet och undviker skvätt.
Kölen är som en kapad flygplansvinge, rak i fram-, under- och bakkant. Stående rigg är en ihålig trämast, lagrad av två grova kullager, ett i botten och ett vid däck.
Det dubbla lösfotade storseglet går vid akterliga vindar isär och bildar motsvarande en spinnaker.
Från en vev i sittbrunnen går en oändlig slinga kring en krage på masten under däck. På så sätt kan segelytan regleras steglöst och beslås utan problem. Detta ger en fridfull segling och enkel manövrering.


21 – ASTRID

En campingbåt blir nummer 21, och denna båt har en ganska okänd bakgrund. Det vi vet är att den är gjord i mahogny omkring år 1960 och är 5,4 meter lång och 1,8 meter bred. Ägaren Axel Wenblad skriver att sonen Mattias Wenblad renoverade båten år 2001 och att den har tillbringat de senaste 15 åren på västkusten som bad och utflyktsbåt. Nuvarande hemmahamn är Skärhamn.


20 – IRENE

Båt nummer tjugo som anmäler sig till oss heter IRENE och är en öresundskoster byggd 1939 på Kuggeboda varv i Blekinge.
Konstruktör var Bernhard Lund och byggherre var medicine doktor Torsten Rietz.

Hon mäter 9 x 2,75 m, sticker 1,5 m och väger 5,5 ton. Segelarean är 35 m2 och under durken hittar man en Nanny diesel.

IRENE hade en äldre syster, Delfin, med ingenjör Franz Kockum som beställare. I maj-numret av På kryss år 1934 lämnades en beskrivning av kostern, en linjeritning och regelritning.

IRENE har byggts på samma ritningar men fått en annorlunda inredning. Hon är helt byggd i ek på vuxna timmer och kölbultar av brons. Båten har under åren haft endast tre ägare – byggherren Dr Rietz, Tore Helander (Norrköping) och Håkan Johansson (Norrköping).

Vi välkomnar IRENE med besättning till oss!


19 – LEVINA

Den klinkbyggda motorseglaren LEVINA från 1978 är även den ett Roland Persson-bygge, dock tio år yngre än Kaprifol (båt nummer 18). LEVINA är 9,2 meter lång och byggd i Lilla Kålvik på Orust. I henne sitter det en Volvo Penta MD21A och hon har en segelyta på 40 kvadratmeter.

Ägaren Anders Lidqvist skriver: 

Vi har ägt Levina sedan 2003, och vi är tredje ägaren. Hemmahamnen har vi i Kungsviken och hon är familjens sommarnöje samt skepparens terapi vid andra tider på året.


18 – KAPRIFOL

KAPRIFOL är en 9,75 m lång motorseglare byggd av Roland Persson i Henån. Hon drivs av en Penta VP D2-55 eller med segel som har en yta om 40 kvm. Ägarna Calle och Margareta Rydström berättar följande:

För 17 år sedan, våren 2003, hittade vi båten vi ville ha i ett skjul på Rönnäng. Vi döpte henne till Kaprifol efter Bohusläns landskapsblomma. Vi blev ägare nr 2 och började genast att renovera och restaurera. Underhållet hade varit dåligt åren innan vi köpte henne, och första sjösättningen blev våt från alla håll. Men det fanns potential! Målsättningen var att hon skulle i sjön varje år och att vi skulle kunna semestra med henne. Och det har vi gjort, mycket jobb och mycket glädje! Förra sommaren mönstrade 2 små nya besättningsmedlemmar på, skönt med stadig båt och rejäl brädgång! Knacka gärna på så berättar vi mer.


17 – ELAIDA

ELAIDA är en ketchriggad Vindö 50, byggd 1974 på Vindövarvet, Henån. Hennes mått är 10,65 x 3,15m och hon för 50 m2 segel. Under durken sitter en VP 2030.

ELAIDA bytte ägare 2018 och ägs numera av familjen Angrell som renoverat henne sedan dess. På festivalen tävlar hon i Traditionsbåtsklassen.


16 – ALVHILDE

Vi fick en utförlig historik av ägaren till motorseglaren ALVHILDE, Tore Helminsen från Gressvik i Norge.

Alvhilde har hatt hjemmehavn i Slevikkilen utenfor Fredrikstad de seneste 35 årene.
Nåværende eiere er Rita og Tore Helminsen.
Hun ble bygget på Hellsø verft i 1968 som en av 2 like. Begge ble bestilt av en nordmenn fra Rubbestadneset på vestlandet.
Alvhilde har seilt langs norskekysten til Finnmark to ganger. Besøkt Shetland, Skottland, Irland og England.
Madeira og Kanariøyene er også besøkt, og de aller fleste Europeiske landene i Middelhavet.
Alvhilde har seilt i over 1100 sluser i Europa.
Hun har hatt 3 eiere og nåværende eiere tok over båten i 2006.
Alvhilde har orginal motor og gear. BMC 6 syl 100Hk Comander og Warner Gear.

Tilläggas kan att ALVHILDE mäter 11×3,5m, sticker 1,8m och väger 11 ton. Hon för ca 30 m2 segel. 


Stockholm 2015

15 – VERONICA 

VERONICA är en 40 fots Furuholmare byggd 1958 i Hyen Norge av Brødrene Aa. Hon är 3,35m bred och väger 6 ton. Under durken sitter en Cummins på 250 hk

Ägaren Jan Eilif Johansen från Skjeberg i Norge berättar att VERONICA har varit med flera år i Skärhamn. 2017 vann hon första pris i klassen Årets Trämotorbåt. 


14 – RABELLE

RABELLE, en Furuholmare,är byggd 1953 på Helle Arendal, Norge. Hon mäter 10,7 x 3,3m. och väger 7,5 ton.

Ägaren Roger Ingar Lunde skriver:

Vi har hatt båten i 37 år. Vi har brukt båten mye både på Svenskekysten og Norskekysten.  Blant annet har vi vært 2 turer i Stockholm hvor vi er medlem av MYS. Det spesielle med båten er rorsystemet  Kitchen Rudder som brukes både til reversering, fartsregulering og manøvrering. 
Båten er bygd i 32mm furu, spant og kjøl i eik. Ovrebygget er i mahogny og origonpine. Båten er litt modifisert pga komfort og brukervennlighet. Det meste er originalt fra 1953. Vi er 5 eier av båten. Hjemmehavn er Høysand i Skjeberg Østfold


13 – VILJAN, fd LARS 

VILJAN, fd LARS är en ombyggd bunkerbåt byggd på Djupviks varv. 
LARS levererades 1932 till Mandus Johansson, handlare i Skärhamn, för att förse fiskebåtarna med olja.
På 90 talet genomgick LARS en större renovering, av Börje Dahlberg, och fick därefter det nya namnet VILJAN.
Nuvarande ägare är Stig Petersson och Görgen Zetterqvist från Göteborg.
VILJAN har måtten 12,3 x 4,35 m med ett djupgående på 2 m


12 – FRU LJUSBERG, 102 år! 

Fru Ljusberg, en CG Pettersson, byggdes 1918. Hon är 11,40 x 2,30m med ett djupgående på 0,8m och ett depl på 5 ton. Båten har tidigare funnits i Stockholm, skrovet och delvis överbyggnad renoverad mellan 2007-2017 av Björn Billstam som ägde båten 1997-2017.
De senaste renoveringarna under 2017-2019 är installation av ny el, v+k vatten, värmare, ny motor helrenoverad Volvo B30 1975, propeller, marschfart 13-15kn, toppfart 18kn.
Ägarna Gunnar och Kerstin Wernberg från Billdal ber i sin anmälan om ytterligare tips avseende historik. Hjälp dem gärna med det!


11 – PIXIE

2013 övertog jag renoveringen av Pixie efter Christian Johansson, som hans far och farfar Kent och Kalle byggt 1962 på Stenungsund båtbyggeri där den då stod för renovering av botten. Christian hade tidigare renoverat däcket och kappen. Fraktade då hem den utan botten till Sjömarken. Efter att projektet ”stått till sej ett tag” manade min fru Marianne på mej och sonen Johan, som är båtbyggare, att få klart renoveringen. Under 2018 och 2019 sattes sex stycken nya bottenstockar, knän, kölplanka av ek, blästrad och nymålad kölvikt med nya kölbultar på plats. Sex nya bordgångar av mahogny mallades och sattes på plats med bladder och kopparnit, proppades och behandlades på traditionellt sätt.


Orden är Lasse Snyggs som i år kommer med en nyrenoverad Långedragsjulle. J14, till festivalen. En J14 har måtten 5,50 x 2,10 m med ett djupgående på 0,8 m. Segelarean är som sig bör 14 m2.


Först anmälda båtarna till Träbåtsfestivalen 2020 i Skärhamn blev:

10 – DORIS

DORIS är en Coronet 24 cabin deluxebyggd 1968 i Slagelse (Danmark). Hennes mått är 7,30 x 2,40 m med ett djupgående på 0,8 m. På festivalen i Skärhamn tävlar DORIS i Traditionsbåtsklassen.

Anders Magnusson berättar i sin festivalanmälan att de köpte båten i Oktober 2018 och döpte den till DORIS då den ej hade något namn. Coronet 24 Cabin är en dansk klassiker med två stycken Volvo Penta aq 151 motorer med 290 duopropp. DORIS har toalett, pentry och tre kojplatser. Det mesta på båten är i originalskick. Den förra ägaren renoverade den 1995 och satte då i de nuvarande motorerna.



9 – SVANEN

SVANEN, en Furuholmen plattgatter, blev 2019 års vinnare i Motorbåtsklassen. Terje Spydevold från Eidsberg i Norge skriver i sin anmälan:

”SVANEN ble kjøpt i 2017 Den er bygget hos Berg Olsen i Tønsberg i 1956 hun har 200 hk Volvo penta motor med V gir og rak aksel. I år har hun fått ny kjøl og skiftet mange bord i vannlinjen foran og oppgradert febderlister. Vi vant førstepris årets tremotorbåt 2019.

SVANENs mått är 11 x 3,1 m, hon sticker 0,9 m och väger 4,5 ton. 


8 – JOHANNE

JOHANNE, en Plattgatter, one-off är byggd 1948 i København, Danmark. Hon mäter 11 x 2,7 m med ett djupgående på 1 m och ett deplacement på 6 ton. Motorn är en Fordson 6D.

Ägaren Clas Kjølberg från Drøbak i Norge berättar:

Båten er konstruert av skipsingeniør og skipsreder Baron Wedell-Wedellsborg. 
Båten er one-off og bygget på Dragør Bådeværft i København i 1948 til Gesandt Verner Sørensen. Hans venn Kong Christian Fredrik var hyppig gjest ombord.
Båten er bygget i honduras-mahogny med eikespant og med massivt teakdekk.


7 – ZARITZA II

ZARITZA II, en Plattgatter ägs av Øystein Johannesen från Mandal i Norge. Hennes mått 4,85 x 1,65 m, hon sticker 30 cm och väger 300 kg. 

Båten er klinkbygd i gran 1962 på Hamar og gikk på innsjøen Mjøsa til  år 2000. Ble gitt til ny eier i Mandal. Han lot den stå på land til jeg fikk den i år 2014. Den måtte da skrapes til veden ved hjelp av varmpistol, skrape og sandpapir og oljet med Owaatrol 1 og 2. Den ble som ny!  Den ble utstyrt med en Mercury 10HK PH .
Den har deltatt 5 ganger på Risør Trebåtfestival og 3 ganger på Vestkustens trebåtfestival på Tjørn.



6 – ALBATROSS

ALBATROSS, en koster byggd 1936 på Getterön, okänt av vem. Måtten är 7,3 x 2,4 m med peke, djupgående 1,1 m och ett deplacement på 2,5 ton. Gaffelriggen bär 24 m2 segel och när vinden inte räcker till finns en Sole på 16 hk under durken. 

Ägaren Erik Henningsson, berättar:

Vi har ägt båten i ca. 15 år och under den tiden har vi monterat inombordsmotorn, ny gaffelrigg, inrett båten och däremellan seglat båten flitigt varje sommar. Katten Trissan gör sin femtonde sommar ombord.


5 – JOHANNA 

JOHANNA (Trålaren) byggdes 1968 på Lundfelts Båtbyggeri i Hammar/Askersund. Hon mäter 9,5 x 3,05 m med peke och har en gaffelrigg på på 21 mstorsegel plus 8 mfock. Under durken sitter en Perkins 4/154, 68hp diesel. JOHANNA tävlar i Skärhamn i traditionsbåtsklassen. 

Ägarna Marianne & Lasse Snygg köpte båten 1995 som ett ”ej sjödugligt renoveringsobjekt” och renoverade henne mellan 1995 och 2000 till nuvarande fina skick.

4 – TÄRNAN

TÄRNAN är en snipa som är byggd 1967 av Knut Berntsson på Lyresund. Hon har måtten 7,8×2,8 m och sticker 0,8 m.

Ägarna Christian och Kajsa Gatt från Nösund köpte TÄRNAN 2017 av familjen Härsjö.. 


3 – POLSTJERNAN, 101 år!

Pärejakten POLSTJERNAN ägs och förvaltas av ”Kulturföreningens Gösta Johanssons Varv” i Kungsviken. 
Hon är byggd 1919 av Gösta Johanssons pappa Julius med hjälp av Gösta som pyngel som det då kallades.
Måtten är 8,3×3,45m och hon väger 6 ton.

Polstjernan var länge borta från Kungsviken, i samband med föreningens bildande för 11 år sedan köptes hon tillbaka.
2016 gjordes en omfattande renovering. Det blev nya däcksbalkar, vägare och däck och motorn, en Säffle 110FV tändkulemotor, lyftes ur för en ordentlig överhalning.


2 – BETTY ANN

BETTY ANN är en Chris Craft Express Cruiser, byggd 1954 i USA. Hennes mått är 12 x 3,8m med ett deplacement på 9 ton. 

Ägarna Torbjørn och Eva Britt Lensebakken från Skien i Norge berättar:

Mest trolig eneste eksisterende av 28 bygget i 1954.
28 knop maks fart. 5,9 BTA Cummings motorer 330 hester * 2 motorer. Fantastisk feriebåt. 4 sengeplasser inne. Skråget er Mahogni på eik. Overbygg er Mahogni og Teak.


1 – DORIS

DORIS är en Tresfjordsnipa byggd 1976. Hon har haft två ägare, nuvarande är Mikael Olsson från Nösund, tidigare ägare kom från Halsbäck på Tjörn. DORIS mått är 7,80m x 2,80m, hon sticker 0,8 m och har ett deplacement på 3 ton.