Anmälda båtar – Träbåtsfestivalen 2019

Nedan för vi ett galleri på alla de båtar som är anmälda till årets Träbåtsfestival.
Kolla igenom bilderna och njut, så ses vi i Skärhamn den 5-7 juli!


Om du har anmält din båt och den inte syns ännu så brukar det vara helt normalt, det kan ta upp till ett par dagar innan en anmälan syns nedan.


70 – ARWEN
1900 ritades Eliboubane, en sk sardinfiskare från Bretagne.
2007 sjösattes, efter 3,5 års byggande på Eliasson Båtvarv i Varberg, en replika av Eliboubane som fick namnet ARWEN. Bernt Sallen fick idén till bygget på grund de fina linjerna och den intressanta loggertriggen hos förlagan. En förening bildades som idag har 38 delägare och fungerar väl.
Båtens mått är 10 x 3m, djupgåendet 1,6 m och vikten är 7,5 ton. Riggen är av loggerttyp och byggtekniken är sandwich, divinycell + GAP.
ARWEN´s hemmahamn är Varberg. Under seglingssäsongen seglar man på tisdagar i hemmavattnen. I regel gör man även någon eller några längre seglingar under säsongen.
Göran Nordbladh som skickat in anmälan säger:

Vi är imponerade av båtens egenskaper i sjön och under segel.


69 – IRENE
IRENEär en öresundskoster byggd 1939 på Kuggeboda varv i Blekinge. Konstruktör var Bernhard Lund och byggherre var medicine doktor Torsten Rietz.
Hon mäter 9x 2,75m, sticker 1,5m och väger 5,5 ton. Segelarean är 35 m2 och under durken hittar man en Nanny diesel.
IRENE hade en äldre syster, Delfin, med ingenjör Franz Kockum som beställare. I maj-numret av På kryss år 1934 lämnades en beskrivning av kostern, en linjeritning och regelritning. IRENE har byggts på samma ritningar men fått en annorlunda inredning.
Hon är helt byggd i ek på vuxna timmer och kölbultar av brons.
Båten har under åren haft tre ägare – byggherren Dr Rietz, Tore Helander (Norrköping) och Håkan Johansson (Norrköping) innan nuvarande ägare Markus Berntsson från Stora Höga köpte henne 2017.


68 – IRINA  
IRINA är en NC-kryssare byggd 1966 av Christopher Rassy, Kungsviken, Orust. Hon mäter 9,5 x 2,5m, sticker 1,2m och väger 3,5 ton. När hon inte drivs framåt av seglen så är det en Albin O21 som får jobba.
Kim Bengtsson från Västra Frölunda har ägt IRINA i tre år och är fjärde ägaren.


67 – VAGABOND
VAGABOND som är båtens orginalnamn är nummer 3 i en serie på fem byggda båtar, varav den första kom ut som lottbåt 1946. Typen kom att kallas Zephyrkryssare, de konstruerades av Gustav Plym och byggdes på familjens välkända varv i Neglinge Saltsjöbaden utanför Stockholm.

VAGABOND, som byggdes 1947, har måtten 11,07 x 2,32m, djupgående 1,55m och deplacement på 3,2 ton. Segelarean är 41 m2 och när det behövs får en Vire inombordare jobba.
Ägare är Petter Lodmark från Västra Frölunda som har seglat Vagabond ett antal år på Västkusten och tidigare deltagit på Skärhamns Träbåtsfestival.


66 – BRITA
BRITA är en sprisegelriggad segeljulle byggd 1940 av Arvid och Gustaf Karlsson i Svineviken på norra Orust.
Hon har måtten 5,40m x 2,05m, ett djupgående på 0,6m och för 12 m2 segel.
Ägaren Torbjörn Andréason från Henån berättar vidare om BRITA:

Materialen är fura i bordläggning och ek i köl, stävar och spant. Furan hämtades från Hjältön tvärs över fjord och eken togs lokalt på Svineviken. Båten har en barlast om 450kg bly. Brita köptes 1974 av min bror Staffan, som 1976 mätte upp båten och gjorde kompletta ritningar i skala 1:10. Olle Andersson i Hålebäcken bytte köl och sambord 1976. Nya segel syddes av Harald Karlsson, Rönnäng, 2009, i materialet Clipper Canvas. För- och akterstävar under vattenlinjen byttes våren 2018 tillsammans med ett nytt roder av Niklas Olsson, Henån. 2020 fyller båten 80 år!


65 – SJÖRÅET
SJÖRÅET är en spissgatter (typ Stortumlare), konstruerad av Knut H. Reimers och byggd 1965-66 av Christoph Rassy, Holger Johansson m.fl. på Kungsviken Orust/Ringön Göteborg. Hon mäter 10,20 x 2,5m, sticker 1,85m och har ett deplacement på 5,6 ton. Hon för 42-62 m2 segel, spinnaker 80 m2. Motorn är en VP MD 7A.
Nuvarande ägare, Torbjörn Andréason från Henån skriver i sin festivalanälan:

Sjörået utsågs till ’Årets mest välskötta träbåt’ vid träbåtsfestivalen i Risör 2009 samt till ’Årets träsegelbåt’ vid Västkustens träbåtsfestival samma år.Båten har haft två ägare – nuvarande sedan 1974. Sjörået är efter 53 år i lika gott skick som vid sjösättningen 1966. Hon har varken reparerats eller renoverats – snarare uppgraderats och underhållits minutiöst varje år. Skrovet är i afrikansk mahogny medan sargar, däck, inredning och rigg är i hondurasmahogny, teak, oregonpine och spruce.


64 – INGRID
INGRID är en motorjakt, byggd ca 1936 på Åhsbergs båtbyggeri på Getterön.
Hon mäter 9,35 x 3,35m, sticker 1,2m och har ett deplacement på 6 ton. Motorn är en MD22.
INGRIDs hemmahamn har under mesta delen varit på Donsö i Göteborgs Södra Skärgård. Sedan 1979 återfinns hon i nuvarande ägares, Ingemar Nilsson, hemmahamn Hammar på Näset Göteborg.


63 – LA NOVA
LA NOVA är en modern koster K25 byggd 1967 av Arne Arksund på Öckerö. LÖA är 9m, bredden är 2,45m, hon sticker 1,45m och har ett deplacement på 3,2 ton. LA NOVA för storsegel+kryssfock på 36 m2 samt har en genua på 25 m2. Motorn är en Volvo Penta 2002 på 18 hkr.
Nuvarande ägare Bo-Ragnar Skärström från Strömstad berättar om materialvalen vid bygget av LA NOVA:
Byggd till högsta möjliga standard samt enligt Sv.Kosterbåtsförbundets byggnadsregel med materialfaktor 15.
Skrov: Stävar,träköl,bottenstockar,spant ek. Bordläggning 19 mm mahogny.
Däck:  Teak, plywood, gran.
Överbyggnad och inredning: Mahogny, ask, spruce,teak.
Roder: Ek och plywood. Flaggspelsknopp. Pockenholtz.

Se www.kosterbåten.se för mer information

LA NOVA vann klassen ”Årets Träsegelbåt” på Träbåtsfestivalen i Skärhamn 2016.


62 – DEN GYLLENE FREDEN
DEN GYLLENE FREDEN är en bohusjulle, byggd 1962 på Johanssons varv i Kungsviken, Orust.
Hon mäter 8 x 2,85m, sticker 1,3m och har ett deplacement på 5 ton. Hytt, rigg och ny motor kom till år 2000.
Ägare är Glenn Börjesson från Källö-Knippla i Göteborgs norra skärgård.


61 – NAMNLÖS
Båten med namnet NAMNLÖS är en Vindö 30, byggd 1964 på Hallbergs båtbyggeri på Orust. Hon har måtten 9,1 x 2,45m, en segelyta på 30 moch väger 4 ton. När vinden inte räcker får en Nanni diesel arbeta.
Ägaren Lennart Isaksson från Torslanda har ägt båten sen 1977.


60 – TIFFANY
TIFFANY, är en Furuholmen/Scheen klassisk lystyacht,byggd 1963 av bröderna Aa i Nordfjord, Norge.
Hon mäter 13,2 x 3,85m, sticker 0,9m och har ett deplacement på 9 ton. Under durken sitter en VP. tamd 71.
Ägaren Espen Bergan från Vestfold berättar:

Tiffany ble bygd som lystcyatch for Bull-Øvrevik fra Bergen, han var importør av Detroit dieselmotorer til Norge, vi byttet motor til Volvo Penta i 2015. Båten ble etter få år i Norge solgt til Sverige, Tiffany seilte i Stockholms skjærgård i 40 år. Hun kom tilbake til moderlandet i 2007, tilstanden var da meget dårlig og ett omfattende arbeid ble igangsatt. Nåverende eiere kjøpte Tiffany i 2014, båten er nå i god stand.


59 – CHRISTIE
CHRISTIE är en daycrusier byggd 2000 av Bengt Malmborg på Djupviks varv. Hon mäter 9 x 3m, sticker 1 m och har ett deplacement på 3 ton. Motorn är en Volvo Penta 5,7 gxi bensin.
CHRISTIE köptes 2008 av nuvarande ägare Lars Ekberg från Trollhättan. På vintern förvaras hon varmt inomhus hos Johan Fourong. Skeppare är Rickard Fristedt.


58 – BOUNTY
BOUNTY byggdes 1966 av br Berntsson på Orust. Hon är specialbyggd efter önskemål av förste ägaren.
Måtten är 7,5 x 2,65m, hon väger ca 3 ton, är riggad och har en VP MD3b på 36hk under durken. 
BOUNTY´s ägarlängd är något ovanlig:
– Y. Wallerius   1966-1990
– Mikael Josefsson   1990-1992
– Leif Wahlberg   1992-2011
– Mikael & Annie Josefsson (igen)   2011-
Annie Josefsson ger sin förklaring varför man hittar samma ägare två gånger:

Mikael sålde Bounty 1992 och köpte en större träbåt. Han saknade dock sin ”perfekta snipa” och har ofta pratat varmt om henne. I juli 2011 dyker Bounty upp till salu på blocket.se, under namnet Amalia. Mikael ringer och möts av samma herre som han sålt båten till. Vi åker och ’tittar för skojs skull’….. och JA! … vi kommer hem som träbåtsägare!

Hemmahamn är Vallda Sandö i Halland.


57 – SVEA
Svea är en bastant dam på över 5 ton med måtten 9×3 meter och kom till världen 1975.
Papporna till Svea var de legendariska båtbyggarna Eilert och Folke Ericson från Dalby på Orust. Det fanns inga ritningar förutom i huvudet på båtbyggarna, en konstruktion som de ärvt från sin far Eric Olsson. Det sägs att Eilert och Folke byggde var sin sida.
Svea är byggd i ek på ek och spanten är kraftiga 3 tums ämnen från en enda ek som har stått utanför Uddevalla. Däck och styrhus är byggd i teak och inredningen av mahogny.
Maskinen är en Sabb F Diesel 68 hk med HVP Beställarna var bröderna Bengt och Åke Jonasson från Tegelstrand. Idag är hemmahamnen i Billdal och stolt kapten är Erik Forberg.


56 –TAIFUN
TAIFUN är en koster, en K25:a, ritad av Hjalmar Johansson och byggd 1937 av hans bror Gustav (på dammen) i Kungsviken. Hon har måtten 7,54 x 2,83 m, väger 3 ton och för 21,6 m2 segel.
TAIFUN renoverades mellan 2011 och 2016 vid Hälleviksstrands varv på Orust, där hon också har sin hemmahamn. Hon K-märktes 2017 av Statens Sjöhistoriska Museum.
2018 fick TAIFUN pris i klassen ”Årets Träsegelbåt” på Träbåtsfestivalen i Skärhamn och var dessutom utställd på den nyss avslutade Båtmässan i Göteborg där ägaren Lars-Urban (Lubbe) Helje berättade mycket om sin båt.


55 – BEA
Bea är en sk ”runabout” byggd av ägaren Jonas Olsson på vinterkvällar under 8 år hemma i garaget. Hon är helt byggd i tunt trä sammanfogat med epoxi och innehåller endast ett fåtal skruvar. Måtten är 7,5 x 1,9 m.
Jonas berättar:

Ritad 1923 av Richard G Furuholmen. Modifierad av byggaren, bl a förstorad 7% för att rymma byggaren och med en modern botten för att kunna köras säkert och fort. I original avsedd för motor på 50 hk vägande 450 kg men nu försedd med en lika tung modern motor som ger 325 hk. Hon hoppar upp ur vattnet med ett vrål och når 35 knop på ett par sekunder.

Bea blev färdig 2009 och har varit med på alla festivaler i Skärhamn sedan 2010, då hon vann priset som bästa trämotorbåt.


54 – HÄGAR  
HÄGAR byggdes 1980 i fartygsstål på Haak-varvet i Zaandam i Holland. Hon är ketch-riggad med en segelarea på 65 m2, mäter 11,3 x 3,4 m med peke och depl på 12,3 ton. Under durken sitter en Hanomag-Henchel diesel.

Vi förvärvade henne via Holland Yachting i Hardewijk 1989. Uppskattar fortfarande, efter 30 år, hur hon manövrerar i trånga läge och speciellt hennes hårdvindsegenskaper. Har exempelvis seglat ensam från Lysekil till Marstrand i upp till 25 sekundmeter med fullt ställ helt odramatiskt. Holländarna kan det där om båtbygge!”

-säger ägaren Peter Nilsson.
HÄGAR tävlar i Traditionsbåtsklassen.


53 – BELE AV HASSELÖSUND
BELE är ett fiskefartyg byggd 1917 på Ringens Varv i Marstrand.  Hon har haft samma hemmahamn – Hasselösund – sen hon var ny.
Bele har måtten 15x6m och väger ca 55 ton. Motorn är en Scania DSI 11.
Ägaren Kjell Andersson sammanfattar:

Gått som fiskefartyg fram till 1975 då vi köpte Bele. Sportdykning fram till slutet av 90-talet därefter fritidsfartyg. Numera fritidsbåt. Byggd i ek med fura i däck. Numera helplastad. 
1920-talet bedrevs fisket på Nordsjön med landning av fångsten i Grimsby, Aberdeen m.fl. hamnar i Skottland o England. 30-talet Islandsfiske. Nära bli sänkt av en tysk ubåt under kriget samt att Åsa-Nisse räddade besättningen från internering. För att inte tala om dykhistorier. Tex en liten del av Rundöskatten som hittades utanför Ålesund. Ungdomslägerverksamhet ingår också i historiken. Deltog i festivalen förra året.


52 – CAROLINE
CAROLINE är en ”krysser” byggd 1950 i Tønsberg, Norge av båtbyggare Berg Olsen. Hon mäter 12,5 x 3,3 m med ett deplacement på 6 ton. Motorn är av märket Steyr.
Ägaren Thomas Franck-Ring från Nøtterøy i Norge skriver i sin festivalanmälan:

Godseier Løvenskiold var første eier, som ga henne navnet Hurum II. På slutten av 60-tallet var det en sauebonde på Vestlandet, som tok drastiske valg, og ødela båten med et aluminium overbygg. Skuespiller Arve Opshal fikk båten hjem til Oslofjorden 1973-82, og fikk navnet Caroline III. 1994-2013 Var Hans-Jørgen Isne eier. Han tok affære og fikk bygget ny vindskjerm, og satte senere inn Steyr motor, div tanker og toalettsystem i 2004. Vi ble lykkelige eiere i 2013. Da ble babord vegg i salongen fikset. Ny 3,5 meter bjelke under dollbord, alle vinduer ble tatt ut. Overbygg skrapet ned, nytt tak med epoxy og fiberduk på salongen. 2018 ble det satt på ny kjøl og noen bordganger nederst.


51 – TÖSEN
TÖSEN är en neptunkryssare, byggd 1954 av Enar Johansson i Norrtälje. Hon mäter 9 x 1,92m med ett deplacement på 1150 kg. Segelarean är 23,5 m2 och när det behövs får en el-utombordare jobba.
Ägaren Pål Walfridsson från Göteborg har fått följande historik från en tidigare ägare:

Hej! Min far byggde nr 187 vars första namn var Vivi. Enar Johansson i Norrtälje byggde skrovet och min far byggde resten. Byggplats var SSSvearnas klubbvarv i Eskilstuna. Far, mor, jag och mina två systrar seglade henne några somrar innan hon såldes till Lars-Erik Ström i Eskilstuna som döpte om henne till Tösen. Med seglarhälsningar; Lars-Göran Södergren.


50 – HORNSIMPAN
HORNSIMPAN är en loggertriggad segelbåt med centerbord. Måtten är 5,05 x 1,6m och segelytan är 9m2. Hon har aldrig haft motor utan när vinden falnar ror eller paddlar man.
Ägaren Hansi Ohlsson från Enskededalen berättar att HORNSIMPAN är ritad av Tore Herlin och byggd av Westins varv i Mönsterås 1940.

Det fanns en period då flera konstruktörer ritade just ”pojkbåtar”, mindre båtar att användas för utbildning och dana karaktären hos den unga generationen. Men många gånger för både pojkar och flickor, bland annat hos Svenska Seglarskolan. Hornsimpan seglades och ägdes under flera år av en kvinna, Torun. 
Det ovanliga är riggen med ett loggertsegel på en ostagad mast. Vanligt på skeppsbåtar för örlogsfartyg.


49 – NETA
NETA är byggd 1959 på Nötesund, Orust. Hon är en kravellbyggd koster, en K25 i mahogny med 25 m2 segel. Måtten är 8,1 x 2,45m och deplacementet 2,5 ton.
Ägaren Roy Forsman från Västra Frölunda berättar att 1973 byggde man på ett doghouse.


48 – POLSTJERNAN  
Pärejakten POLSTJERNAN ägs och förvaltas av ”Kulturföreningens Gösta Johanssons Varv” i Kungsviken. Hon är byggd 1919 av Gösta Johanssons pappa Julius med hjälp av Gösta som pyngel som det då kallades.
Måtten är 8,3×3,45m och hon väger 6 ton.
Polstjernan var länge borta från Kungsviken, i samband med föreningens bildande för 11 år sedan köptes hon tillbaka.
2016 gjordes en omfattande renovering. Det blev nya däcksbalkar, vägare och däck och motorn, en Säffle 110FV tändkulemotor, lyftes ur för en ordentlig överhalning.

I år fyller POLSTJERNAN 100 år!


47 – FRANS JÖNSSON
FRANS JÖNSSON är en julle med måtten 5 x 2m och en segelyta på 11m2.
Ägaren Sara Wedel berättar historien om sin 96-åriga båt som funnits i släkten i 84 år!

Frans byggdes 1923 av Frans Johansson i Brattås för Harry Lundwall, Örsviken Billdal där båten legat sen dess. 1935 köptes Frans av vår anmoder Olga Wästfelt och blev heldäckad långfärdbåt. 1950 tillkom 75 kg utanpåliggande järnköl.1976 renoverades till originalskick av Henry Andersson i Ellös och 2000 plastades botten upp till vattenlinjen. Riggen något minskad till 11 m2. Vi samlar till ny stor, med bomlik 2,7 m. Nu seglar fjärde generationen.


46 – GILL
GILL byggdes 1948, troligen för polisen, på Hjalmar Johanssons varv i Långedrag, Göteborg.
Hon mäter 13,8 x 3,4m och har ett deplacement på 8 ton.  
GILL var i tjänst fram till 1957 och kom till Vänern/Lidköping i slutet av 60-talet. 1984 köptes hon av Lars-Gunnar Kristoffersson som efter 10 år sålde henne vidare.
GILL fick tyvärr förfalla och var i ett mycket dåligt skick när Emil Kristoffersson, son till Lars-Gunnar, köpte tillbaka henne 2009. Emil har, tillsammans med sin far, renoverat henne till nuvarande skick och kunde återigen sjösätta 2015.

2018 vann GILL klassen ”Årets Trämotorbåt” i Skärhamn och har dessutom varit utställd Båtmässan i Göteborg 2019.


45 – INGA-LILL
Rune och Annika Härsjö från Hälleviksstrand kommer till årets festival med den nyinköpta båten INGA-LILL. Vi får hoppas att skeppshunden Ella trivs lika bra i nyförvärvet som i gamla Tärnan.
INGA-LILL, en Westfjordsnipa med tillverkningsnummer 26, är byggd 1979 på Carlanders båtvarv i Munkedal. Hennes mått är 8×2,85 med ett depl på 2,5 ton. Motorn är en VP MD21.
INGA-LILL ingår i klassen traditionsbåtar.


44 – LYDIA
LYDIA, en 8mR från Norge, 84 år gammal. Hennes mått är 13,8 x 2,75 m, hon för 75 m2 segel och har ett deplacement på 10,7 ton.

Ägaren Bengt Danielsson:

Lydia er konstruert av Johan Anker og bygget i 1935 som b.nr. 399 ved Anker & Jensens Båtbyggeri, Vollen, Norge. Båten ble bygget som tur-krysser og er omtalt i «På kryss og til rors» i 1935 som långferdskryssar.
Lydia har hatt et bra liv opp gjennom årene, og den har hatt tilsammen 6 eiere.
Kirsten og Bengt Danielsen kjøpte båten i 1982 og har fra da investert mye tid til både restaurering og bruk.Pr. i dag er båten så godt som 100% restaurert. 
Restaureringen er hovedsakelig gjort ved Maritime Center i Fredrikstad.


43 – PROUD MARY
PROUD MARY är en Vindö 28 byggd 1962 på Vindövarvet. Hennes mått är 8×2,35m och hon för, som sig bör, 28 msegel.
Båten har varit i systrarna Grahns ägo i fyra somrar. Tack vare dem undvek hon det definitiva slutet, att bli skrotad. De hämtade hem henne till västkusten från Hudiksvall med lastbil eftersom hon då inte var i seglingsbart skick, hon saknade både sittbrunn eller motor.
Första året gjorde de en ny bottenstock med ny kölbult. Andra året lagade de rufftaket och renoverade toaletten. Sommaren 2017 märktes det tydligt att däcket behövde bytas ut. På förra årets festival fick vi se delresultatet av däcksrenovering, och enligt säkra källor kommer den att vara helt färdig till 2019 års festival.


42 – ELSA
ELSA byggdes 2017 på Öckerö Båtvarv av Sune och Göran Svenningsson. Skrovet, kravellbyggt i ek, är ritat av K-G Svenningsson.
Hennes mått är 9,3 x 3,35 m med ett deplacement  på 9 ton. Under durken sitter en Yanmar 4LHA-http.
Elsa tävlar i Motorbåtsklassen


41 – ANNA
ANNA är en galeas, byggd 1980 på Vesterö Skibsverft, Laesö. Folke Patriksson från Skärhamn var beställare.
Grundritningen är från 1870-talet. Dessa skutor kallades för kartoffelskutor ANNAs mått är 11,5×3,75m, total längd med klyvarbom och dävertar är 18m. Hon sticker 1,6 m och har ett deplacement på 18 ton. På de två masterna för hon 120 m2 segel och under durken finns en Ford på 120 hk.
Nuvarande ägare, Anders Nilsson, köpte ANNA 2012 hem till Hven som nu är hennes hemmahamn.


40 – LA TARET 
LA TARET, en klassiker byggd 1964 på Storebro varv i Västervik. Hennes mått är 7,25 x 2,25m med ett depl på 1,8 ton.
Ägaren Per Johansson som ägt båten sedan 1993 har gjort flera förbättringar ombord.
Originalmotorn är utbytt mot en femcylindrig, Volvo 850 GLT, 170 bensinmotor och nya rostfria knapar och lanternor är tillverkade med originalet som förlaga.
Under det öppningsbara akterdäcket göms hela kapellet med bågar. Utöver detta finns flera finurliga lösningar att beskåda.
LA TARET är, förutom att delta på Träbåtsfestivalen kommande sommar, en av de utställda båtarna på Båtmässan i Göteborg 2-10 februari 2019.


39 – VERONICA
VERONICA är en Furuholmare byggd 1958 i Hyen Norge av Brødrene Aa. Hon mäter 12 x 3,35m och väger 6 ton. Under durken sitter en Cummins på 250 hk.
Ägaren Jan Eilif Johansen berättar att VERONICA deltagit 5 år i Skärhamn och 2017 vann hon första pris i klassen Årets Trämotorbåt. Han tillägger:

Trebåtfestivalen blir bedre og bedre år for år. Gleder oss til og komme til Skarhamn


38 – BORE
BORE är en bohusjulle byggd 1982 av Arvid Berntsson på Orust Burås. Han mäter 8 x 3m, har ett depl på 4 ton, motorn är en Perkins m50.
Ägaren Eddie Bohman berättar hur han köpte tillbaka BORE:

Båten byggdes i Burås 1980-1982 och sjösattes med namnet Symfoni.
Min far ägde båten mellan år 2001 och 2007 då han sålde båten pga. att familjen växte. Alla båtar efter detta i familjens ägo har alla hört orden ”men det är inte BORE”.

År senare när jag ser båten förfalla i händerna på den nya ägaren så köpte jag till slut tillbaka honom till familjen för en symbolisk summa år 2016. Över 1000 timmar senare så har jag nästa fått tillbaka båten till sina glansdagar.
Mycket har tyvärr inte gått att rädda som tex masten som hade rötnat av helt. Ett projekt som har varit mycket roligt men även krävt mycket tålamod och ork. Nu är tanken att även min familj ska få uppleva BORE´s kärlek.


37 – ELAIDA
ELAIDA är en ketchriggad Vindö 50, byggd 1974 på Vindövarvet, Henån. Hennes mått är 10,65 x 3,15m och hon för 50 m2 segel. Under durken sitter en VP 2030.
ELAIDA bytte ägare sommaren 2017 och ägs numera av familjen Angrell som är den 3:e ägaren. På festivalen tävlar hon i Traditionsbåtsklassen.


36 – KATINKA II
KATINKA II är byggd av Folke och Eilert Eriksson i Dalby, Henån 1984. Hon är en motorseglare med måtten 8,9 x 3,2m, har en VP MD17C under durken och 35 m2 segel i skyn. Totalt 5 ton.
KATINKA II ägs av Britt Vestfeldt och Jarl Svensson från Grästorp som vårdar henne ömt.
Hon sjösätts och torrsätts i Vänern, har hemmahamn i Fiskebäckskil. Används flitigt från april till oktober.


35 – MASCOT
MASCOT är byggd 1953 av Arvid Berndtsson från Sibräcka på Tjörn. Hon har måtten 7,5 x 2,1m.
Ägaren, Nils-Erik Holmström från Mollösund, berättar att han efter sjösättning gör en tur runt ön Lyr för att se att motorn, en Volvo Penta md3b, fungerar och att allt annat är som det ska. MASCOT tävlar i klassen Trämotorbåtar.


34 – LILLY
LILLY är en nybyggd gaffelriggad orustjulle i ek och fura, byggd för att leva upp till framtidens miljökrav.
Hon är konstruerad och byggd av ägaren Göran Lindahl från Henån. Totalt (inklusive konstruktion och ritning) är den totala byggtiden ca 1600 timmar.
Totalt mäter LILLY 6,5 x 2,48m och utöver de traditionella seglen på 19 m2 kan hon drivas framåt med en el-motor på 3 kW. Jämfört med traditionella jullar är undervattenskroppen modifierad vilket gör båten mer lättdriven.
Motorn drivs av batterier om 2 paket 48 V, 4 batterier på vardera på 100 A, totalt 800 A.
Detta ger en marschfart på ca 5 knop med en räckvidd på 12-14 timmar.


33 – JOKER
JOKER byggdes 1930 av bröderna Karl och Birger Nilsson i Nyköping. Måtten är 9,60 x 2,50m med ett deplacement på 4 ton. På de 2 masterna kan sättas 15 m2 segel. 
Nuvarande ägare, Roland Caspersson, som ägt JOKER sen 1966 berättar:

Dubbelruffad, ketchriggad motorkryssare.  Konstruktör: C G Pettersson, ritning nr 794.
Byggår 1930. Ombyggd 1954 och försågs med doghouse. 1965 bytte man ut den gamla motorn (Albin A6) till en Volvo penta MD4. Denna ersattes 1993 med en Volvo Penta MD 22L. Jag har ägt båten från hösten 1966. Båten har kontinuerligt underhållits under alla år som jag har haft den, småreparationer har gjorts under vinterhalvåret. Jag har sjösatt båten under alla år utom ett.


32 – ASTRID
ASTRID är en campingbåt byggd i mahogny ca 1960. Oklart av vem och var. Hon mäter 5,4 x 1,8m och väger 500 kg.
Ägaren Axel Wenblad berättar att ASTRID renoverades av sonen Mattias 2001 och används som bad- och utflyktsbåt med utgångspunkt från hemmahamnen Skärhamn.


31 – DUNKEPANNAN
DUNKEPANNAN byggdes 1941 i Sundsandvik av Carl Andersson som arbetsbåt till Hamneskär (fyren Pater Noster). Han har måtten 7,70x 2,80m.
Namnet är en omskrivning av ”donkeypanna”, dvs namnet på de ångmaskiner som användes till att driva vinschar för segelhantering, ankarspel och dylikt ombord på gamla segelfartyg. Tidigare hade detta arbete utförts av åsnor. Åsnornas skötare kallades ”donkeyman”.
Hasse Palmqvist som äger DUNKEPANNANs styrbordssida tog över den 2005 i Stenungsund. Nuvarande hemmahamn är Tångudden i Göteborg. Originalmotorn, en Säffle 10:a, är numera utbytt/renoverad till en motsvarande av babordssidans ägare, ”donkeymannen” Lasse Hagberg.


30 – KAPRIFOL
KAPRIFOL är en Roland Persson-snipa med måtten 9,75 x 3,30m. Hon väger 6,5 ton och kan föra 40 m2 segel.
Ägarna Calle & Margareta Rydström berättar:

Våren 2003 hittade vi KAPRIFOL (som vi döpte henne till) uppställd i ett skjul på Rönnäng.
Kärlek uppstod och efter att ha pratat med båtbyggaren Roland Persson i telefon (tyvärr hann vi aldrig träffa honom) slog vi till.
Vi blev ägare nr 2 och började genast att renovera och restaurera. Målsättningen var att hon skulle i sjön varje år och att vi skulle kunna semestra med henne. Målsättningen har uppfyllts, vilka härliga år det varit, ett semesterparadis. Och det får nog fortsätta så ett tag till . . .
Knacka gärna på så berättar vi mer.


29 – CHIVA
CHIVA,  en snipa ägd av Gustav Lundin från Varekil. Hon mäter 6,5 x 2,5m med ett deplacement på 2 ton. 
CHIVA har tidigare tjänstgjort som fiskesnipa GG134 på Fotö. Hon kan vara byggd 1960-talet, var och av vem är okänt. Kanske någon i publiken kan hjälpa till med mer information.
Våren 2019 genomgår CHIVA en lätt renovering för bruk för att kommande vinter totalrenoveras.


28 – BEDA 3
Tänk att börja renovera en båt som legat oanvänd ett halvsekel. Det är precis vad Hugo Karlsson från Fagerfjäll gör:

Båten är byggd av Ragnar Berntsson på Stillingsön, Orust efter ritningar som han hämtat i USA på 1920-talet och sjösatt 1930. Båten har legat i sjöbod i ca 50 år utan att den används. Renoverad vintern 2018/19 och våren 2019 av mig Hugo Karlsson.

BEDA 3 är en ”20-tals-racer”, byggd någon mellan 1920 och 1930. Hon är 6,6m lång och 1,5m bred och drivs framåt av en inombordsmotor.


27 – LEVINA  
En Roland Persson-snipa, byggd på Lilla Kålviks båtbyggeri 1978.
LEVINA är byggd i ek på ek med överbygge i mahogny och teakdäck. Hon har måtten 9,2 x 3,35m, väger 6 ton och kan föra 40 m2 segel.
Skepparen Anders Lidqvist berättar:

”LEVINA har varit i vår ägo sedan 2003, tredje ägare efter en konstnär från Mölndal och en fiskhandlare från Aspö. Hon är familjens sommarnöje och skepparens terapi övriga årstider. Hemmahamn i Kungsviken på Orust.”


26 – VINGEN 10
VINGEN 10, en Ljungströmsjulle, är den tionde modellen av Ljungströms segelbåtar. Den lär ha tjänat som modell både för seriebyggda något större Vingen 11A, som byggdes 1948 i ca 15 ex av HSB/Junohus i Uddevalla, och för den stora Vingen 12 som byggdes I Fiskebäckskil 1949.
Måtten år 6,66 x 2 m med en segelarea på 2 x 13 m2. Båten är byggd 1946 i Fiskebäckskil på Skaftö av ingenjör Fredrik Ljungström med lokala förmågor och ägs av Mikael Söderholm från Västra Frölunda.
VINGEN 10 är en av utställda båtar på Båtmässan i Göteborg 2-10 februari då Mikael även kommer att berätta om ”Ljungströmare”.


25 – THALENA
THALENA byggdes 1975 av Bo Johnson på Styrsö. Totalt med peke är hon 9,6m lång och 3,0m bred. Hon väger ca 3 ton och under durken sitter en Ford 2712 E.
Från början användes THALENA, som då hette Freja, mestadels till att förflytta sig mellan Fiskebäck och Vrångö. Eftersom förste ägaren var av den gamla skolan, fanns det inte ens en förarstol i doghouse.
Ägare nummer två, en styrman på Stena, satte in en förarstol och förlängde taket på doghouse. Med kapell på sidorna fanns det nu en styrhytt.
Nuvarande ägare Björn och Ingrid Carlström från Vråkärr har ägt THALENA, sedan 2007 och fortsatt utrusta henne med bl.a. med peke tillverkat av Snyggs hantverkeri, nytt tak, varmvatten, dusch, gångvärme samt värmare.


24 – BLUEZETTE 
BLUEZETTE är en folkbåt med byggnummer 519, byggd 1958 i Kungsviken av Johannes Olsson. Hon mäter 7,6 x 2,2 m, sticker 1,2 m och väger 2 ton. BLUEZETTE seglas av Geir Pedersen och har numera hemmahamn i Oslo.


23 – SVANEN
SVANEN ägs av Terje Spydevold och Henning Bergum från Eidsberg, Norge. Hon är byggd 1956 i Tønsberg av båtbyggare Berg Olsen. Måtten är 10,69 x 3,1 m med ett deplacement på 4,5 ton. Under durken sitter en Volvo Penta TAMD41A.
Terje berättar:

Svanen er en Furuholmen plattgatter levert til hvalfangstreder A.C Olsen i Sandefjord i 1956 Båten ble kjøpt av Terje Spydevold og Henning Bergum i mai i 2017.
I 2018 startet vi på restaureringen og har til nå laget nytt dekk akter og montert nytt V gir. Svanen er en av få daycruisere som har motor plassert bakerst i båten og V gir med underliggende aksel. I år totalrenoverer vi fremdekket med ny mahogny og oregon pine. Vi gleder oss til å vise henne frem på årets festival


22 – SLOWFOX
SLOWFOX, en halvdekker, krysser på 8,5 x 3,0 m med deplacement på 3,5 ton byggd 1976 i Fredrikstad i Norge. Motorn är en Perkins 4.108 på 49 hk.
Ägare är Bente-Lill och Åge Antonsen från Sandefjord som ägt båten sedan 2010. (Åge fick förresten hoppa in som notarius publicus vid förra årets lotteridragning på festivalen). 
SLOWFOX er byggd av Johan Løvli från Roppestadlia utanfor Fredrikstad. Nuvarande ägare har renoverat båten med bl. a ny inredning och då enbart använt sig av återanvänt virke


21 – AMALIA-TEZZ
AMALIA-TEZZ är en liten salongsbåt, 7,1×1,85 m, byggd 1945 av bröderna Larsson i Kristinehamn.
Ägaren Thomas Ewards från Billdal beskriver historien om sin båt:

Amalia (senare AMALIA-TEZZ efter min älskade hunds bortgång) hittades i uselt skick på en åker i Mellansverige. Den transporterades ner till Göteborg till dess nya ägare, Bengt på Skeppshandeln i Göteborg. Bengt i sin tur hade precis startat upp en verksamhet vars syfte var att hjälpa trasiga människor att få en meningsfull vardag och lära sig ett hantverk, detta genom att bl. a renovera träbåtar. AMALIA-TEZZ var deras första projekt och hon lämnade land först efter att han renoverats till ett mycket fint skick.
Nya båtar kom och AMALIA-TEZZ ställdes åt sidan några år…tills en dag i mellandagarna 2017 när jag fick ta över båten vilket gjorde mig själaglad ända in i spanten 🙂


20 – ANNE-MARIE AF RÅÅ
ANN-MARIE AF RÅÅ är en 2-mastad Colin Archer ägd av Alf och Eva Eriksson från Råå.
Måtten är 15,5 x 4,4 m inkl klyvarbom med en segelyta på 110 m2. Hon sticker 2 m och har ett deplacement på 20 ton. Under durken sitter en Perkins på 80 hk.
På festivalen i Skärhamn tävlar ANN-MARIE AF RÅÅ i Traditionsbåtsklassen.
ANN-MARIE AF RÅÅ byggdes på Randesunds Båtebyggeri i Norge av en svensk båtbyggare. Förlagan var den norska redningssköyten RS12 Svolvare. Anne-Marie och ett tiotal andra byggdes i glasfiber med Svolvare som ”plugg”. Anne-Marie var den sista båt som byggdes på varvet och togs hem skrovfärdig till Valdemarsvik där båtbyggaren hade sin verksamhet.

Helt färdigbyggd var båten 1996 då familjen Eriksson köpte den och tog den hem till Råå och namnet blev
ANN-MARIE AF RÅÅ. I 22 år har de nu seglat henne varje sommarhalvår på den svenska ost- och västkusten, på södra östersjön och till norska västlandet. Bohuslän självklart på för- och eftersommar.


19 – HULDA
Inför 2018 års festival skrev vi på hemsidan:

”HULDA byggdes i 1968-69, 8,5 x 2,8 m med en segelyta på ca 14 m2. Var hon byggdes och av vem vet inte nuvarande ägaren Bengt Alvén från Henån.”

I år har kunde vi glädjande nog läsa följande i Bengts festivalanmälan:

Äntligen vet vi mer om henne!
Vi hittade en artikel  – ”Litet skepp för långa färder” i GKSS tidning seglarbladet från 1970 där bygget beskrivs. Även ritningar finns med. Hon är konstruerad av skeppsbyggnadsingenjör Axel.H.Gustafsson i Landskrona på uppdrag av en seglare i Kungsbacka.
Byggd våren 1970 i Kungsviken på Orust av Holger Johanssons båtvarv.
Uppdragsgivarens önsemål lät så här:
”Vacker sjövärdig relativt snabb båt med något av sitt utseende hämtat från de vackra svenska skutorna”


18 – RABELLE
RABELLE, en Furuholmare,är byggd 1953 på Helle Arendal, Norge. Hon mäter 10,7 x 3,3m. och väger 8 ton.
Ägaren Roger Ingar Lunde skriver:

Vi har hatt båten i 35 år. Vi har brukt båten mye både på Svenskekysten og Norskekysten.  Blant annet har vi vært 2 turer i Stockholm hvor vi er medlem av MYS. Det spesielle med båten er rorsystemet  Kitchen Rudder som brukes både til reversering, fartsregulering og manøvrering.
Båten er bygd i 32mm furu, spant og kjøl i eik. Ovrebygget er i mahogny og origonpine. Båten er litt modifisert pga komfort og brukervennlighet. Det meste er originalt fra 1953. Vi er 5 eier av båten. Hjemmehavn er Høysand i Skjeberg Østfold


17 – DORIS
DORIS är en Coronet 24 cabin deluxebyggd 1968 i Danmark. Hennes mått är 7,32 x 2,44 m med ett djupgående på 0,7 m. På festivalen i Skärhamn tävlar DORIS i Traditionsbåtsklassen.
Anders Magnusson, som tidigare deltagit med kostern Dorrith i Skärhamn, berättar i festivalanmälan att DORIS är nyinköpt (oktober 2018). Förre ägaren, som ägt båten sen 1996, har gjort en totalrenovering, bl. a bytt motorer till 2 stycken VP 145.  


16 – ZARITZA II
ZARITZA II, en ”Plattgatter” ägs av Øystein Johannesen från Mandal i Norge. Hennes mått 4,85 x 1,65 m och hon väger 300 kg.

Båten er bygd i gran på Hamar, Norge. Den gikk på Mjøsa fram til 2000 og ble gitt til ny eier i Mandal. Den ble imidlertid ikke sjøsatt før jeg overtok den i 2014 og rennoverte den.Siden har den vært 3 ganger på Trebåtfetival i Risør og 2 ganger i Skjærhamn.



15 – HANNAH
HANNAH är byggd 1967 i Säffle. Hon mäter 7,9 x 1,8 m och drivs med en B18-motor.

Ägaren Anders Ahl Johnsson skriver HANNAH´s historik:

Båten köptes av min svärfar Tommy Ahl för några år sedan från östkusten och sen kom jag med in i bilden, båten låg då i Sjötorp utanför Mariestad. Beslut togs att den skulle köras ut till havet och få hemmahamn i Ljungskile.
Sedan dess har den legat där och medverkat ett flertal gånger på träbåtsfestivalen i Skärhamn. vi renoverar på henne varje vinter men använder henne som en bruksbåt på somrarna.


14 – FJORD
Ägaren Jens Wergeland från Kullavik berättar om sin bohusjulle FJORD, 6 x 2,5 m med en Saab 1g:

John Kristensson på Vrångö köpte båten från Gösta Johanssons varv på Kungsviken, Orust ca 1957. Den användes för burfiske (hummer och kräftor), makrillfiske och sillfiske.
Ursprungligen satt det en Seffle tändkulemotor i båten. Fördäcket har byggts till i efterhand och ersatt den lilla toft som funnits i fören, där garnen förvarades. Akterbänken är likaså tillbyggd efteråt.
Relingen och spant är av ek men bordläggningen troligen furu. Båten har ca 100 kg barlast och är kopparskodd i fören för att kunna fiska sent/tidigt på året när det är isigt. Den är oerhört sjövärdig och efter träbåtsfestivalen 2017 åkte vi till Göteborg i 17m/sek (vi var ganska ensamma på Marstrandsfjorden….).


13 –VIND
VIND är en Mistral 33 byggd 1970. Hennes mått är 11 x 3,02 m med ett djupgående på 1,5 m. På festivalen i Skärhamn tävlar VIND i Traditionsbåtsklassen.
Ägaren Anders Lindstam (som också är festivalens juryordförande) skriver:

Mistral 33 byggdes på Harry Hallbergs varvsindustri, Ellös mellan 1967-74 i 216 exemplar. Målet var att kombinera trä och plast med överbyggnad av mahogny som skapade ett klassiskt utseende. Mistralen representerar höjdpunkten och blev den sista båtmodellen i Harry Hallbergs båtbyggarliv.


12 – JOHANNE
JOHANNE är byggd 1948 i Dragør, Danmark. Hon mäter 11 x 2,7 m med ett deplacement på 7 ton. Båtbyggare är Baron Wedell-Wedelsborg.
Ägaren Clas Kjølberg från Drøbak i Norge skriver i festivalanmälan:

Liten motorkrysser, laget av Danske sukkerroer. Og 6,5 tonn teak

(Förklaringen till sukkerroer (sv. sockerbetor) kan vara att Baron Wedell-Wedelsborg enligt Wikipedia var en dansk agronom, författarens anm.)


11 – STELLA
STELLA är en gaffelriggad koster byggd 1896 i Kungsviken av Anders Mattson. Hennes mått är 9 x 3 m med en segelarea på 40 m2. Hon sticker 1 m och har ett deplacement på 4 ton.
2018 vann STELLA klassen ”Årets Träsegelbåt” i Skärhamn.
Ägaren Tom Hemrėus:

STELLA är byggd som makrillgarnbåt och sedermera använd som badgästkoster i Grundsund. Ruffen är byggd i början av 1970-talet på lastbrunnen. I nuvarande ägo sedan 2011.


Som 10:e anmälan till festivalen blev Betty Ann den sista av de 10 första anmälda båtar som kan förvänta sig en liten present vid ankomsten till Skärhamn. Betty Anns anmälan registrerades klockan 02.06 den 1 Januari. Alltså 10 anmälda båtar på precis över 2 timmar! Fantastiskt!


10 – BETTY ANN

BETTY ANN är en Chris Craft, byggd 1954 i USA med byggnummer XA-40-026. Hennes mått är 12 x 3,8m med ett deplacement på 9 ton.
Ägaren Torbjørn Lensebakken från Skien i Norge berättar:

Marsjfart: 16-17 knop, Toppfart: 28 knop. Opprinnelig toppfart 26mph (ca. 22,5knop)
Originalmotorer: Gray Marine 300hk x2, senere to stk Ford 427 a 300hk. Skiftet til Cummins Diesel 5,9BTA 330hk x2, totalt 660kh i 2016. Skrog av Mahogni på Eik, overbygg i Mahogni, Teak på dekk og dollbord.

Bygget for: Julius Peterson Nyack, New York, USA i 1954. (Hermedon II).
I 2005 ble Betty Ann solgt av Betty og Villiam Vetter i New Jersey USA (Betty Ann), til Truls Malm i Tønsberg, solgt videre til Arne Frøyland fra Lier i 2007, han eide båten til 2012. Båten er en av 28 bygde båter av denne type Express Cruiser, og er eneste gjenlevende slik båt i verden.


9 – ALBATROSS
ALBATROSS, en gaffelriggad koster byggd 1936 på Getterön, okänt av vem. Måtten är 7,7 x 2,4 m med peke. Segelarean är 24 m2 
Ägarna, Erik & Lena Henningsson, berättar:

Vi har ägt båten i 13 år. Under den tiden har vi inrett ruffen, installerat motor, byggt ny rigg och diverse annat, mycket av det med hjälp av Sven Johansson i Gerlesborg. Vi känner inte till båtens hela historia så om någon känner igen båten och vet något så är vi intresserade.


8 – INGA
INGA ären snipa med hemmahamn Fjällbacka ägd av Josefine, Anders och Vega Carli. Hon mäter 6,8 x 2,3 m och under durken sitter en VP MD2B.   
Familjen Carli har ägt INGA sedan 2011 då de köpte henne i Lidköping av en man som ägt henne i 35 år.
Var, när och av vem INGA är byggd är okänt. Kanske någon i publiken kan hjälpa till med mer information.


7 – GULLEFJUN
Ett av årets teman på festivalen är ”Båtbyggare Arvid och Thore Berntsson”.
GULLEFJUN ägs och är byggd 1987 av Thore Berntsson, båtbyggare från Mellan-Restad i närheten av Kungälv. Hon är en stor enepinnad julle, ek på ek, 10,35 x 3,97m och väger 8,5 ton.
Renoveringslogg:

  • Vintern 2013–14 renskrapat skrov, nytt överbygge i samma form som originalet men i nytt material, nytt däck.
  • Vintern 2014–15 gjordes ny durk och teak i sittbrunnen.
  • Vintern 2016–17 gjordes nytt pentry, ny styrplats, ny nergångstrappa till ruff, nytt bord i styrhytten.Vintern
  • 2017–18 rengjord i botten in- och utvändigt, motor urlyft och rengjord/målad.

6 – ADVENTURE
ADVENTURE, en folkbåt byggd 1949 i Valdemarsvik med nr 280, båtbyggare okänd. Hon är 7,64 m lång, 2,22 m bred och sticker 1,20 m.
ADVENTURES historia och levnadsöde är i stort sett okänd men nuvarande ägare Erik Tullock från Vara vill gärna veta mer. Kanske någon i publiken kan bistå Erik med information.


5 – NYMLAN
Någon gång under 70-talet föddes idén hos familjen Pålsson om att bygga en båt. Efter mycket tankar och skissande gick uppdraget att bygga till Folke o Eilert Ericson, Dalby/Henån. 1976 var NYMLAN verklighet.
Hon är en gaffelriggad skuta byggd i ek, mäter 13×3,40m inkl klyvarbom. Total segelarea är 70 m2.
Besättningen, som levt med NYMLAN stora delar av livet, kan berätta mycket mer och gör det gärna.


4 – LAGUN
LAGUN är en Lallerödsnipa , byggd 1976 av Hjalmar Johansson. Snipan mäter 6,5 x 2,25 m och under durken sitter en SABB diesel.
Anna Hult som äger LAGUN har startat facebookgruppen ”Vi som älskar träbåtar”. Antalet medlemmar i gruppen närmar sig 11 000. På Båtmässan i Göteborg i februari berättar Anna mer om ”Vi som älskar träbåtar”.


3 – PIERINA
Nuvarande ägare Michael Råberg från Oslo berättar:

”Pierina byggdes av Torvald Vestmann 1965 i Norrköping. Som ung man ville han bli möbelsnickare. Samtidigt ville han ha en båt. Två år tog byggandet. Pierina blev i Torvalds ägo helt till 2015 då jag tog över.”

PIERINA har samma mått som en Nordisk Folkbåt, 7,62 x 2,2 m med ett djupgående på 1,2 m.


2 – JOHANNA
JOHANNA (Trålaren) byggdes 1968 på Lundfelts Båtbyggeri i Hammar/Askersund. Hon mäter 9,5 x 3,05 m med peke och har en gaffelrigg på 33 m2. Under durken sitter en Perkins 4/154, 68hp diesel. JOHANNA tävlar i Skärhamn i traditionsbåtsklassen.
Ägarna och renoverarna Marianne & Lasse Snygg berättar:

Köptes 1995 som ett ej sjödugligt renoveringsobjekt. Byggdes ”baklänges” och sjösattes efter nästan fem år sommaren 2000. Är flitigt använd varje sommar sedan dess.


Första anmälda båten till Träbåtsfestivalen 2019 i Skärhamn blev:

1 – LABAN
LABAN är en föredetta fyrtjänstebåt, byggd för Sjöfartsverket (dåvarande Kungliga Sjöfartsstyrelsen) år 1958 i ek av Nils och Kalle Sundin, Docksta Båtvarv. Det dåvarande namnet var Tjänstebåt nr. 11, och båten gick till fyrplatserna Holmögadd och Eggegrund på Norrlandskusten. Dåvarande motor var en Seffe S17BF på 15 hk och den hade både ruff och segel.
År 1973 såldes den till privat ägo och har sedan dess mestadels varit privat fiskebåt på ostkusten och i Siljan, innan den köptes av Jessica Andersson och kom till Göteborg år 2014. Då fanns varken ruff eller mast kvar. En omfattande renovering påbörjades. Idag har Laban en modern motor – en Yanmar 3YM30.
LABANS mått är 7,5×2,6 m.