Anmälda båtar – Träbåtsfestivalen 2018

Nedan för vi ett galleri på alla de båtar som är anmälda till årets Träbåtsfestival.
Kolla igenom bilderna och njut, så ses vi i Skärhamn den 6-8 juli!

Är din båt inte med i listan? –  Anmälan till Träbåtsfestivalen 2018


50 – KATINKA II

KATINKA II är byggd av Folke och Eilert Eriksson i Dalby, Henån 1984. Hon har måtten 8,7 x  3,2m.

Jalle Svensson från Grästorp äger Katinka II. På sommaren finns hon att beskåda i Fiskebäckskil.I år tyckte Jalle att sjösättningen blev lite försenad eftersom isen i Vänern inte ville släppa!


49 – BEA

”35 knop i pinnstol är lite speciellt.”

Bea är en sk ”runabout” byggd av ägaren Jonas Olsson hemma i garaget i Göteborg. Citatet ovan är Jonas egna ord när han beskriver den fart och acceleration som man kan uppleva i Bea.

Bea är byggd efter en originalritning av Richard G Furuholmen från 1923. ”Runabout” är en beteckning som på 20-talet också användes om små öppna sportbilar. Alltså en båt att åka runt och ha roligt i, utan några som helst mer praktiska användningsområden. Ombord ryms max 5 personer och en kasse med handdukar och badkläder samt möjligen en kaffekorg.

Jämfört med originalet är Bea något förstorad (hon mäter 7,5 x 1,9m) och har en modern undervattenskropp. Hon är kallbakad i tunna skikt och limmad med epoxi. Synligt trä i interiör och däck är mahogny, oregon pine och teak. Det finns endast ett fåtal skruvar i konstruktionen som bygger helt på epoxilimmets hållfasthet.

Jonas kan mycket om Bea, fråga honom!


48 – CAMÉ

Camé är en segelbåt byggd 1936 i Karlsborg av Harry Becker.

Hon mäter 12,40 x 2,10m, har ett deplacement på 2,1 ton och för 22 m2 segel.

Någon historik har inte ägaren Truls Johannessen från Stenungsund angivit i anmälan. Kanske finns det besökare på festivalen som kan hjälpa till med det.


47 – ASTRID

ASTRID är en mahognybåt byggd ca 1960. Av vem och var är okänt. Hon mäter 5,4 x 1,8m.

Ägaren Axel Wenblad berättar att hon renoverades av sonen Mattias i början av 2000-talet och används som bad- och utflyktsbåt. Hemmahamn är Skärhamn.

Astrid tävlar i motorbåtsklassen.


46 – LA TARET

LA TARET, en klassiker byggd 1964 på Storebro varv i Västervik. Hennes mått är 7,25 x 2,25m med ett depl på 1,8 ton.

Nuvarande ägare Per Johansson har haft båten sedan 1993.

Originalmotorn är utbytt mot en femcylindrig, Volvo 850 GLT, 170 bensinmotor och nya rostfria knapar och lanternor är tillverkade med originalet som förlaga. Under det öppningsbara akterdäcket göms hela kapellet med bågar.

La Taret tävlar i Motorbåtsklassen.


45 – SVEA numera i sitt rätta element!

SVEA byggdes 1975 av bröderna Eilert och Folke Ericson, Dalby. I deras händer förvandlades ett antal ekar till en 5 tons snipa, 9 x 3m, med styrhytt i aktern och en stor sittbrunn. Under durken låter en Sabb trevligt.

25 år efter att Svea lämnade varvet på Dalby/Orust fick hon vatten under kölen för första gången.

Det var på Öckerö våren 2000. I perioden 2004-2011 seglade hon i Östersjön men sedan våren 2011 är Svea tillbaka på Västkusten.

Nuvarande hemmahamn är Billdal söder om Göteborg där hon vårdas av ägaren Erik Forberg.


44 – VERONICA 2017 års vinnare i Motorbåtsklassen 

VERONICA, en sk ”Furuholmare” byggdes 1958 i Hyen Norge. Hon mäter 12 x 3,35m och väger 6 ton. Under durken sitter en Cummins på 250 hk

Ägaren Jan Eilif Johansen berättar:

” Det var med stor glede og meget overraskende at jeg med Veronica kunne motta første prisen for beste motorbåt i 2017. Jeg har nå hat båten i 21 år nå og det er fremdeles noe som må gjøres,  men det blir bedre for vert år. Veronica har fått nye dekk, doll bord,hyttekarmer,tak og vindskjermer ny kjøl, akterspeil, tanker og motor også mange andre ting på 21 år  Veronica er konstruert av R.G. Furuholmen levert av Brødrene Aa 1958 til  65000 kr. Det samme som en ny stor leilighet i Oslo kostet på den tiden.Veronica var utrustet med en stor Volvo v8 bensinmotor som på første prøvetur gav en max fart på 27 knop.
Veronica har hatt tre eiere før meg.”


43 – JOKER

JOKER byggdes 1930 av bröderna Karl och Birger Nilsson i Nyköping. Beställaren hette Karlströmer och den kände C-G Pettersson konstruerade (ritning nr 794). Joker är tvåmastad med 15 m2 segel och mäter 9,60 x 2,50 m.

Innan 1966 är ägarbilden lite fragmentarisk. 1948-1956 ägdes Joker av Carl-Gustav Hagström, därefter en Hallberg och från tidigt 60-tal fram till 1966 av Ivar Svan.

Nuvarande ägare, Roland Caspersson från Billdal, köpte Joker 1966, mer än 50 år sedan!

Joker tävlar i Motorbåtsklassen.


42 – ELSA ett nybygge 

ELSA byggdes 2017 på Öckerö Båtvarv av Sune och Göran Svenningsson. Skrovet, kravellbyggt i ek, är ritat av

K-G Svenningsson.

Hennes mått är 9,3 x 3,35 m med ett deplacement  på 9 ton. Under durken sitter en Yanmar 4LHA-http.

Elsa tävlar i Motorbåtsklassen.


41 – KANTIPPA  en Kristinehamnare byggd 1939

KANTIPPA är byggd på Br. Larsons Varv och mekaniska verkstad i Kristinehamn. Hon har måtten 8,9 x 1,9 m och väger ca 2 ton. Ägaren Claes Fröberg berättar historien om sin båt:

”Denna ´Kristinehamnare´ är byggd i Honduradmahogny på ek och stålspant och betecknades i reklamen som en säker sjöbåt med goda utrymmen speciellt lämpad för weekend-tripper och långfärder.
Grundritningen är C.G.Petterssons nr.888 som omarbetades av varvet med en typiskt Larssonsk akterruff och mer sluttande stäv.  Modellen byggdes i flera olika storlekar 1936-39 varav detta är den längsta, vilken endast tillverkades under 1939 innan varvet ställde om till krigsproduktion.

Det sägs att hon levererades till en grosshandlare i Arvika först 1942 så det kan vara hon som enligt obekräftade källor användes till visningsbåt på varvet liggande i en vagga som kunde ” tippas” för att kunna visa inredningen
Kanske kan det förklara namnet?

Ett knappt 10-tal båtar finns kvar, 3 av denna längd är kända varav Kantippa den enda i sjön. Namnet är mig veterligen detsamma sedan hon var ny.

Hon har genom åren befunnit sig runt Vänern såsom Arvika ,Trollhättan och Vänersborg och har nu hemmahamn på Vindön Orust. Hon har varit i min ägo sedan 2005 och genomgår sedan dess en fortlöpande renovering.”


40 – JOHANNA fyller ”halvsekel” i sommar!

JOHANNA byggdes 1968 på Lundfelts Båtbyggeri i Hammar/Askersund. Hon mäter 10 x 3m med peke och har en gaffelrigg på ca 40 m2. Under durken sitter en Perkins 4/154, 58hp diesel. JOHANNA tävlar i Skärhamn i traditionsbåtsklassen.

Ägarna Marianne & Lasse Snygg berättar:

”En Trålaren 28 med visst renoveringsbehov annonserades ut på radannons i BT sommaren -95. Efter noggrann genomgång köpte vi en båt i mycket dåligt och ej sjödugligt skick! Men det fanns en potential som bara ”några” såg!

Efter att  vi byggt båten ”baklänges” då endast skrov, ruffar delar av inredningen och rigg gick att renovera, fick resten byggas för att få henne i fint skick som hon en gång var!

Sommaren 2000 sjösätts JOHANNA på Öckerö, sedan dess flitigt använd med många härliga turer.”

Om du vill veta mer så knacka på!


39 – POLSTJERNAN 

Pärejakten POLSTJERNAN ägs och förvaltas av ”Kulturföreningens Gösta Johanssons Varv” i Kungsviken. Hon är byggd 1919 av Gösta Johanssons  pappa Julius med hjälp av Gösta som pyngel som det då kallades.

Polstjernan var länge borta från Kungsviken, i samband med föreningens bildande för 10 år sedan köptes hon tillbaka.

2016 togs beslut om en omfattande renovering. Det blev nya däcksbalkar, vägare och däck och motorn, en Säffle tändkulemotor, lyftes ur för en ordentlig överhalning.


38 – HÄGAR 

HÄGAR byggdes 1981 i fartygsstål på Haak-varvet i Zaandam i Holland. Hon är tvåmastad med en segelarea på 60 m2 och har måtten 12,0 x 3,3 m med peke. Under durken sitter en Hanomag-Henchel på 75 hk.

”Vi förvärvade henne 1989 och trivs fortfarande med dom fina egenskaperna” säger ägaren Peter Nilsson.

Hägar tävlar i Traditionsbåtsklassen.


 

 

37 – DUNKEPANNAN f.d. arbetsbåt på Hamneskär

Dunkepannan byggdes 1941 i Sundsandvik av Carl Andersson.

Namnet är en omskrivning av ”donkeypanna”, dvs namnet på de ångmaskiner som användes till att driva vinschar för segelhantering, ankarspel och dylikt ombord på gamla segelfartyg. Tidigare hade detta arbete utförts av åsnor. Åsnornas skötare kallades ”donkeyman”.

Hasse Palmqvist som äger en del av båten tog över den 2005 i Stenungsund. Nuvarande hemmahamn är
Tångudden i Göteborg. Originalmotorn, en Säffle 10:a, är numera utbytt/renoverad till en motsvarande av delägaren och ”donkeymannen” Lasse Hagberg.

Dunk, dunk, dunk . . . .


36 – AMALIA 

AMALIA är byggd 1945 av Bröderna Larsson i Kristinehamn och mäter 6,10 x 1,70 m

2012 köptes hon av Utbildningrederiet  från en privatperson i Kristinehamn. Båten var då i mycket dåligt skick och stod ute på en åker. Vintern 2012/2013 totalrenoverades AMALIA av Utbildningsrederiet till toppskick.

Nuvarande ägaren, Thomas Ewards, övertog henne vintern 2017 och visar upp henne i Skärhamn 6-8 juli.


35 –IRENE en Mistral 33 (10,18 x 3,02 m, 6,5 ton med 60 m2 segel)

IRENE hämtades den 12 juli 1974 av nuvarande (och enda) ägarna på Hallberg-Rassys varv i Ellös.

Sven Hugo Torstensson minns att det var en solig och blåsig dag. IRENEs hemmahamn är Kungsviken och på vintern är hon upplagd i Älvängen där man själv skött allt underhåll sen den där soliga dagen i juli för 44 år sedan.

IRENE deltar i Traditionsbåtsklassen.  En traditionsbåt kan vara byggd i annat material än trä, dock i traditionell anda och formspråk.


34 – FREJA 

FREJA, som är en öppen motorsnipa 6,20 x 2,40, ägs av Urban Davidsson från Uddevalla. Hon är byggd i Marstrand 1954 av okänd båtbyggare. FREJA drivs framåt av en klassisk O21:a.

 


33 – INGA – en snipa som mäter 6,8 x 2,3 m och drivs med en VP MD2B.  

Anders och Josefine Carli från Göteborg har ägt INGA sedan 2011 då de köpte henne i Lidköping. Innan dess hade hon seglat i Vänern i 35 år under namnet NOVALI. Men vad hände innan dess? Kan hon vara byggd av Gustav och Abel Johansson i Henån? Eller kanske är hon en Lallerödssnipa byggd av Hjalmar Johansson?

På festivalen kan du kanske hjälpa Anders och Josefine att räta ut frågetecknen kring INGA, var hon är byggd, av vem, och vad som hände innan 1976!

 


32 – FRU LJUSBERG – 100 år i år!. 

Fru Ljusberg byggdes 1918 någonstans i Stockholm. Västkustens Träbåtsförening ber att få gratulera till 100 år!

Hon är 11,40 x 2,30m med ett djupgående på 0,8m och ett depl på 3,7 ton. Ägaren Gunnar Wernberg från Billdal skriver i anmälan att historiken är ”under utredning. . .”. Hjälp honom att reda ut detta!

 


31 – PROUD MARY – En Vindö 28 byggd 1962 på Vindövarvet.

PROUD MARY har gjort flera långa seglatser, bland annat ända till S:t Petersburg.

Nu har hon varit i systrarna Grahns ägo i tre somrar. Tack vare dem undvek hon det definitiva slutet, att bli skrotad. De hämtade henne hem till västkusten från Hudiksvall med lastbil eftersom hon då inte var i seglingsbart skick, hon saknade både sittbrunn eller motor.

Första året gjorde de en ny bottenstock med ny kölbult. Andra året lagade de rufftaket och renoverade toaletten. I somras märktes det tydligt att däcket behövde bytas ut redan vintern 2017. Skadorna är större än de räknat med och nu kämpar de med detta.

Vi håller tummarna för att de hinner i tid till Träbåtsfestivalen i Skärhamn den 6-8 juli! .

 


30 – MALUSI AF FREDERIKSHAVN – 5:e gången på Träbåtsfestivalen i Skärhamn!

MALUSI mäter 8 x 2,75 m och har en segelyta på ca 25 m2. Ägaren Birger Bredkjær Pedersen berättar:

”Bygget i Lohals – Danmark, af 2 ældre bådebyggere, som ejede Lohals Bådeværft.
Skibet er lærk på eg, med mahogni overbygning og aptering, teakdæk, sovepladser til 4 pers.
Malusi har deltaget i træbådsfestivalen 4 gange i alt.
I 2016 modtog hun i Svendborg, hvor Dansk Forening for Ældre Lystbåde havde deres årlige stævne … ”Skruen” for god bevaring og tilbageførelse til det gamle klassiske udseende.
Medlem af Frederikshavn Træskibslaug … www.skibslaug.dk

 


29 – HULDA

HULDA byggdes i 1968-69, 8,5 x 2,8 m med en segelyta på ca 14 m2. Var hon byggdes och av vem vet inte nuvarande ägaren Bengt Alvén från Henån.

Hjälp ägaren att skingra dimmorna kring HULDAS historia på festivalen i Skärhamn. Kanske var det du som skrev artikeln ”litet skepp för långa färder” som handlade om henne. Eller också är du någon av tidigare ägare som kan berätta mer. Hon har haft hemmahamn i Kungsbacka kanal, Kyrkesund, Nordön, Höviksnäs och Fotö. 1972 vet man att hon hette BOEL och mellan ca 1975-1985 bar hon namnet ROS.

 


 28 – GILL  En fd polisbåt! Mäter 13,8 x 3,4m med ett depl på 8 ton.

GILL byggdes 1948 för polisen, troligen på Hjalmar Johanssons varv i Långedrag, och var i tjänst fram till 1957. I slutet av 60-talet kom hon till Vänern/Lidköping och köptes 1984 av nuvarande ägarens far som ägde henne drygt 10 år innan hon såldes. GILL fick tyvärr förfalla och var i ett mycket dåligt skick när Emil Kristoffersson köpte tillbaka henne 2009. Emil har, tillsammans med sin far, renoverat henne till nuvarande skick och kunde återigen sjösätta 2015. På Träbåtsfestivalen i Skärhamn kan vi ta del av GILL´s historia och se resultatet av renoveringen.

 

 

 


27 – STELLA  Ett Kungsviken-bygge med måtten 9 x 3m och depl 5 ton.

Ägaren och båtbyggaren Tom Hemrėus berättar:

”Stella skall vara byggd av Anders Mattson 1896 som garnbåt och tjänstgjorde under 1900-talets första hälft som badgästkoster i Grundsund. Ruffen byggdes på lastbrunnen i slutet av 60-talet i Göteborg.  1974-2011 var hon familjeseglare i Uddevalla. Motorn är en Lombardini LDW1003M från 2008.”

 


26 – GLUFF GLUFF

1952 byggde bröderna Jacobsson, Dragsmark, en segelbåt. Hennes mått blev 7,68 x 2,2 m, 2 tons deplacement och med en segelyta på 24 m2.

Båten ägs nu av Jakob Augustsson från Slussen och hon bär det fantasieggande namnet GLUFF GLUFF. Ta en närmare titt på henne den 6-8 juli i Skärhamn!

 


 

25 – HARRY Föreningens L. Laurin stolthet. Ett fungerande museifartyg med SKANDIA TÄNDKULEMOTOR.

HARRY levererades från Brynäsvarvet AB Atlas år 1887 och sjösattes den 7 maj som ”KORSNÄS 1”. Fartyget användes för att bogsera andra fartyg, pråmar och timmer. 1950, efter drygt 60 års tjänst, sålde Korsnäsbolaget fartyget till herr Martin Ankarstad, Enskede. Nu genomgick fartyget en omfattande ombyggnad vid IDEALS varv vid Söder Mälar-strand. Praktiskt taget allt utom delar av skrovet blev nytt, bl.a. svetsat däck och nya däckshus av plåt. Ångmaskinen bytades ut mot en 300 hkr Skandia-motor och blev därmed troligen Mälarens kraftigaste bogserbåt som nu fick namnet ARNE.

Den 28 september 1993 skrev Föreningen L. Laurin köpeavtal och den 23 oktober 1993 stävade ”HARRY” in i Lysekils hamn.

Kom och lyssna på och besök HARRY på Träbåtsfestivalen, längst ut på Monumentkajen.

 


24 – HILMA II en snipa med klassiska linjer

HILMA II ägs av Mikael Karlsson. Hon är byggd 1969, mäter 7,25 x 2,65 m, väger 1,8 ton och drivs framåt av

en YANMAR 3QM30. Vet du som besöker Träbåtsfestivalen något om båtens historik, ta kontakt med ägaren.

HILMA II tävlar på festivalen i Traditionsbåtsklassen.

 

 


 

23 – LILLY en helt nybyggd gaffelriggad segeljulle!

Hon är ritad, konstruerad och byggd av ägaren Göran Lindahl och blir färdig våren 2018. Under vattenlinjen från midskepps och akteröver har Göran gett Lilly en form som passar bättre för segling än äldre konstruktioner.

Totalt mäter Lilly 6,8 x 2,48m och utöver de traditionella seglen på 19 m2 kan hon drivas framåt med en

el-motor på motsvarande 9 hk.

 


 

22 – LILLY ,sista Lallerödssnipan som Hjalmar Johansson byggde (1985). Hon är enepinnad och mäter 6,0 x 2,25m.

Nuvarande ägaren Karl-Erik Karlsson från Hunnebostrand är född på Lalleröd, granne till Hjalmar. Han och hans far Elmer har också ett förflutet inom båtbyggeri och snickeri. Karl-Erik byggde sin första eka när han var 13 år.

Lilly har varit misskött de sista 10 åren men nu gör Karl-Erik en större renovering för att få henne i fint skick till Träbåtsfestivalen. Välkomna Lilly och Karl-Erik!

 


21 – JANITA är en snipa (8 x 2,35m) byggd på Henån omkring 1965

Ägarna Jan-Erik och Anita Persson köpte Janita 1978 i Videbergshamn i Halland. Hon var då i ganska dåligt skick och familjen (5 personer) satte genast igång att renovera. Då bytte man ut inredningen, senare har Janita fått ny motor och blivit med doghouse.

Familjen har använt Janita flitigt. Man har besökt Oslo, Köpenhamn, Stockholm, Skagen, Bohuslän, Göta kanal, Vänern osv. Och i år blir det Skärhamn och deltagande i Träbåtsfestivalen. Välkomna!

PS Ägarna berättar gärna mer om sin Janita DS

 


20 – LEVINA  Ett Roland Persson-bygge, byggd på Lilla Kålviks båtbyggeri 1978.

Levina är byggd i ek på ek med överbygge i mahogny och teakdäck och mäter 9,2 x 3,35m, vikt 6 ton.

Hon har varit i familjen Lidqvists ägo sedan 2003 till stort nöje om sommaren och skepparens terapi andra årstider.

Under 2016-2017 fick Levina ett nytt däck, ett stort arbete som gjorde att hon missade Träbåtsfestivalen 2017. Men i år kommer hon åter med ett till 100% tätt däck.

 


19 – SVANEN ägs av Terje Spydevold från Eidsberg, Norge. Mått 10,69 x 3,1m. Terje berättar: ”Svanen er en Furuholmen plattgatter levert til hvalfangstreder A.C Olsen i Sandefjord i 1956. Båten ble kjøpt av Terje og Henning Bergum i mai i 2017. Vi brukte den som den var i sesongen 2017. I 2018 har vi startet en omfattende renovering og skal tilbake føre svanen til fordums pryd. Slik at den vil fremstå likest mulig slik den ble levert i 1956. Svanen er en av få daycruisere som har motor plassert bakerst i båten og V gir og underliggende aksel”.

 


18 – KAPRIFOL en Roland Persson-snipa med måtten 9,75 x 3,30m som väger 6 ton.

Ägarna Calle & Margareta Rydström berättar:

”Våren 2003 hittade vi KAPRIFOL (som vi döpte henne till) uppställd i ett skjul på Rönnäng.

Kärlek uppstod och efter att ha pratat med båtbyggaren Roland Persson i telefon (tyvärr hann vi aldrig träffa honom) slog vi till.

Vi blev ägare nr 2 och började genast att renovera och restaurera. Målsättningen var att hon skulle i sjön varje år och att vi skulle kunna semestra med henne. Målsättningen har uppfyllts, vilka härliga 15 år det varit, ett semesterparadis. Och det får nog fortsätta så ett tag till . . .

Knacka gärna på så berättar vi mer.”

 


17 – FJORD

Ägaren Jens Wergeland berättar:

”John Kristensson på Vrångö köpte båten från Gösta Johanssons varv på Kungsviken, Orust ca 1957. Den användes för burfiske (hummer och kräftor), makrillfiske och sillfiske.

Ursprungligen satt det en Seffle tändkulemotor i båten. Fördäcket har byggts till i efterhand och ersatt den lilla toft som funnits i fören, där garnen förvarades. Akterbänken är likaså tillbyggd efteråt. Sonen Sture tog över båten från pappa och fiskade mycket med den. Han har varit nästan vid Laesö och flera gånger till Kummelbank med den. En gång vid Vanguards grund dörjade han upp 300 Makrillar under en kväll. Relingen och spant är av ek men bordläggningen troligen furu. Båten har ca 100 kg barlast och är kopparskodd i fören för att kunna fiska sent/tidigt på året när det är isigt. Den är oerhört sjövärdig och efter träbåtsfestivalen 2017 åkte vi till Göteborg i 17m/sek (vi var ganska ensamma på Marstrandsfjorden….). Båten används idag som bad och fritidsfiskebåt och har Kullavik som hemmahamn.”

 


16 – PEEL, en K22:a byggdes 1950 av Alf Håman, Arendal i Göteborg. Ägaren Lars Sestervik kan mycket om sin båt:

”Peel beställdes efter det att en Johan Andersson vann en B22 på segelsällskapet Viken-Ägirs lotteri. Han skrev till Finansministern för att slippa lotteriskatt.
Med pengarna från försäljningen av B22:an och bidrag från sin far lät han bygga en K22 efter en ritning från Bröderna Ohlsson. Peel är egentligen en K20 men som med större rigg och tyngre köl blev en K22.
Jag köpte Peel våren 1980 och är den sjätte ägaren. Från början hade Peel ett lackat pine däck men dukades i början av 60-talet. Sommaren 1981 lyckades jag med att spräcka bommen en gång och att bryta masten 2 gånger. Vid sista mast brottet landade hela rasket i havet.
Riggritning ritades av Osborne Ralph och ny mast byggdes av Ragnar Johage. Med den riggen kryssar Peel bra för enbart stor eller enbart fock. Vintern -92 bytte jag dukdäcket, byggde om sittbrunnen, nya luckor m.m. 2014 var det dags för en mindre uppdatering av trimfunktioner och nya segel (det fjärde stället jag beställt).”

 


15 – IRENE är en koster (9 x 2,75m) byggd på Kuggeboda varv i Blekinge 1939.
Konstruktör var Bernhard Lund. Byggherre var medicine doktor Torsten Rietz.

IRENE hade en äldre syster, Delfin, med ingenjör Franz Kockum som beställare. I maj-numret av På kryss år 1934 lämnades en beskrivning av kostern,
en linjeritning och regelritning. IRENE har byggts på samma ritningar men fått en annorlunda inredning.

Hon är helt byggd i ek på vuxna timmer och kölbultar av brons.

IRENE har under åren haft tre ägare –
byggherren Dr Rietz, Tore Helander  (Norrköping) och Håkan Johansson (Norrköping) innan
nuvarande ägare Markus Berntsson från Rörtången köpte henne 2017.

 


14 – PIERINA byggdes 1965 i Husqvarna av Torvald Vestman. Nuvarande ägare Michael Råberg som tog över båten efter Torvald berättar: ”Pierina ble bygget av Torvald som ung grabb på 60-talet. Torvald med famijen vårdade Pierina ömt helt fram till jag tog över 2015. Pierina seglar som en dröm och med nya segel från Aker Seil ble det en 2. plats på regatta i Norge.”

PIERINA har samma mått som en Nordisk Folkbåt, 7,65 x 2,2m.

 


13 – GULLEFJUN ägs och är byggd 1987 av Thore Berntsson, båtbyggare från Mellan-Restad i närheten av Kungälv. Hon är en stor enepinnad julle, 10,35 x 3,97m och väger 8,5 ton. De senaste åren har Thore gjort vissa renoveringsarbeten på GULLEFJUN, ex däck och däckshus, ny styrplats, nytt pentry, ny nedgångstrappa samt installerat gasolkök.

 


12 – MOA är en Colin Archer 40ft , med en modern rigg. Hon byggdes mellan åren 1989 och 2015, skrov i Norge (Randesund småbåtsvarv) och inredning på Orust. MOA mäter totalt 13,5 x 4,4m, hon väger drygt 20 ton och för 130 m2 segel. Nuvarande ägare Bengt Märs, tog över båten 2008. Då var hon i stort sett skrovfärdig, skott och däck var på plats. Efter ytterligare 8 år var MOA färdig och tävlar i år i festivalens traditionsbåtsklass. Bengt Märs har mycket detaljkunskap om bygget av MOA, knacka på så får du veta mer.

 


11 – BLIXTEN är byggd 1960 av Rune Berntsson i Strömstad. Hennes mått är  6,5 x 2m och hon drivs av en 1-cylindrig Lister-diesel.

Nuvarande ägare Ulf Lyngander köpte båten 2010 på Ljusterö (Stockholm) i gott skick. Tidigare ägare och äldre historik är okänt.

”Vi fick uppgifter om årtal 1963 vid köpet, men av olika anledningar och vissa efterforskningar tror vi den är något äldre, kanske sent 50 tal”, säger Ulf.

 


10 – HANNAH som är 6,9 x 2,2 med en B18-motor, ägs av Anders Ahl Johnsson och Tommy Ahl.

Båten byggdes i Säffle av Säffle båtbyggeri. Tommy köpte den för några år sedan och började renovera den. Sen kom Anders som är svärson med som delägare. Renoveringen går sakta men säkert framåt. Ev kommer det bli ett motorbyte inför 2018.

HANNAH har Ulvöns Marina i Ljungskile som hemmahamn.

 


9 – RABELLE är byggd 1953 på Helle Arendal, Norge. Hon mäter 11 x 3,3m. och väger 8 ton.

Nuvarande ägare Ingar Lunde skriver: ”Vi har hatt båten i 35 år. Vi har brukt båten mye både på Svenskekysten og Norskekysten.  Blant annet har vi vært 2 turer i Stockholm hvor vi er medlem av MYS. Det spesielle med båten er rorsystemet  Kitchen Rudder som brukes både til reversering, fartsregulering og manøvrering. Båten er bygd i 32mm furu, spant og kjøl i eik. Ovrebygget er i mahogny og origonpine. Båten er litt modifisert pga komfort og brukervennlighet. Det meste er originalt fra 1953. Vi er 5 eier av båten. Hjemmehavn er Høysand i Skjeberg Østfold”

 


8 – K25 TAIFUN. K25  S14 TAIFUN ritades 1937 av Hjalmar Johansson och byggdes av hans bror Gustav(på dammen) i Kungsviken. En period ägdes båten av Gunnar Hildebrand som seglade med Monsunen över Atlanten 1947-48. Båten fanns i 30 år på ostkusten, men är sedan 2000 åter på västkusten. TAIFUN sjösattes i september 2016 efter en genomgripande renovering vid Hälleviksstrands varv. Den K-märktes av Statens maritima museer i november 2017 och har nu hemmahamn på Hälleviksstrand där ägaren Lars-Urban Helje vårdar henne.

 


7 – ALBATROSS är 82 år ung. Hon är byggd på Getterön och mäter 7,4 x 2,2m med peke. Riggen byggdes för 4 år sedan av Sven Johansson i Gerlesborg.

Nuvarande ägare, Erik & Lena Henningsson, har ägt båten i 13 år och själva byggt och renoverat.

Katten Trissan har varit med från början.

Erik och Lena  tar gärna emot upplysningar om ALBATROSS´ tidigare historia

 


6 – MISTRAL 33 VIND.  Mistral 33 (10,20 x 3,02m) tillverkades mellan 1967 och 1974 i 216 exemplar på Harry Hallbergs varvsindustri, Ellös, Orust. Målet var att kombinera plast och trä vilket gjorde skrovet starkt och underhållsfritt medan överbyggnad i mahogny blev klassiskt vacker. Mistral 33 fick på grund av de vackra linjerna hög status. Den största delen av produktionen gick på export och båtar levererades över hela världen.
Mistral 33 blev den sista modellen i Harry Hallbergs båtproduktion.

VIND som byggdes 1970 ägs av Anders Lindstam och tävlar på festivalen i Traditionsbåtsklassen.

 


5 – ELAIDA, en ketchriggad Vindö 50, byggd på Vindövarvet, Nötesund. Måtten är 10,65 x 3,10m och hon för 50 m2 segel. ELAIDA bytte ägare sommaren 2017 och ägs numera av Mikael Angrell. På festivalen tävlar hon i Traditionsbåtsklassen.

 


4 – LABAN, byggdes 1958 på Docksta båtvarv av Nils Sundin som fyrtjänstebåt (tjänstebåt nr 11) till Sjöfartsverket. Båten gick bland annat till fyrplatserna Eggegrund och Holmögadd på ostkusten innan den såldes till privat ägo på 70-talet. Sedan dess har den bland annat varit fiskebåt i Siljan, innan den togs om hand av nuvarande ägare Jessica Andersson i Göteborg sommaren 2014. LABAN som mäter 7,5 x 2,9 m har i Jessicas ägo genomgått en större renovering.

 


3 – FÅGEL BLÅ, en motorkryssare byggd 1964 på Leif Strömvågs varv, Kristiansund i Norge.

Måtten år 14 x 4 och hon har ett deplacement på 15 ton.  FÅGEL BLÅ har konstruerats av marindirektör Curt Borgenstam och ingenjör  Ruben Östlund efter önskemål av beställaren, marinfotograf Jan Mark.

Nuvarande ägare Pär Marsh köpte båten 1999 av fantasivarvet/Knut  Jacobsson och har renoverat båten successivt sedan dess.

 


2 – VINGEN 10, en Ljungströmare, den enda i sitt slag. Måtten år 6,66 x 2 m med en segelarea på 2 x 13 m2. Båten är byggd 1946 i Fiskebäckskil av Fredrik Ljungström  och ägs av Mikael Söderholm från Västra Frölunda. Mikael berättar säkert mera på festivalen liggandes i sin hängmatta på VINGEN 10.

 


1 – SALAR  är en Johnsenkryssare som mäter 11×4 meter, byggd av Odd Johnsen 1984 i Fredrikstad, Norge. Nuvarande ägare Hege Ellingsen från Drammen köpte båten 2017.

SALAR anmäldes som första båt till Träbåtsfestivalen 2018 den 1 januari 2018 tidigt på morgonen.