AKTERSPEGELN NR1

Föreningen uppmanade för ett tag sedan Er medlemmar att lämna rymdpostadress (e-mail) med löfte från oss att oftare försöka hålla Er underrättade om vad de som sitter vid styråran egentligen sysslar med och vilka planer vi har. Önskemål har också yttrats angående ett ”minireportage” och denna gång blir det ZITA båten. De som inte har rymdposten får detta med den kanske ännu fungerande snigelposten.

Vintern 2009. Båtmässan

Den nybyggda V-Hallen blev en jubileumshall efter önskemål från mässledningen. 800 kvm att som fylldes med idéer. Ni som var där tycker nog att vi lyckades med ett godkänt betyg. Utvärdering skedde tillsammans med personal från Båtmässan under Öppet Varv i augusti.

Våren 2009.

Strukturering av styrelsen. – Vem ansvarar för vad – Arbetsfördelningen och ansvaret för de olika verksamheterna som föreningen omfattar har tidigare klarats av med relativt oformella grupperingar som beslutats allteftersom. För att skapa en klarare bild av föreningens verksamhet och bättre kunna styra våra externa kontakter föreslogs följande ansvarsområden utöver de i stadgarna reglerade (ordf, v.ordf, sekr, kassör, rev).
Inge Pettersson med en arbetsgrupp föreslog ansvariga, vilka senare godkändes på ett styrelsemöte.
Tommie Svanström –Träbåtsfestival – Det som har med den närmast förestående festivalen att göra.
Willy Halvardsson –Dokumentation – Hur bevarar vi kunskap och kännedom om äldre båtbyggare och deras arbetstekniker.
Mats Stefansson – Båtmässan – Det som har med den närmast förestående utställningen på Båtmässan i Göteborg att göra.
Sten Olsson – Modellbåt – Det som har med vår modellbåtskursverksamhet att göra.
Henry Gustavsson – Bidrag – Hålla koll på vilka externa medel som kan stå till vårt förfogande för att förverkliga föreningens syfte

Sommaren 2009

Träbåtsfestival Festival i tropiskt regn, men med rekordbesökare både till lands och vattenvägen. Ca 60 båtar trängdes vid bryggorna. Festivalen har växtvärk! Ett kanske angenämt problem, men det fordrar en utvärdering. Vi fick många, kanske alltför många klappar i ryggen.

Tycker dock att det är viktigare att ta upp sparkarna vi fick i baken.
-Hela festivalområdet bör flyttas till södra delen.
-Alla träbåtar i anslutning till gästhamnsbryggan.
-Förbokade platser önskas.
-Båtfest för enbart medlemmar.

Utvärdering genomfördes i september och som en följd därav kommer i enlighet med stadgeändringen att instiftas två nya vandringspokaler i Veteranbåtsklassen – Motorbåt och Segelbåt. I samband med årets festival var tyvärr tiden knapp mellan det beslutande medlemsmötet till prisutdelning. Motorbåtsklassen vanns därför till någras förvåning av en nostalgisk celluloidbåt. Juryn som bestod av unga verksamma träbåtsbyggare utsåg detta totalt ombyggda skrov till årets vinnare av motorbåtsklassen. Vi tror att det utsökta träarbetet var utslagsgivande

Henåndagarna

Månadsskiftet juli/sept medverkade vi med ett bord och sålde lotter på ekan. Sämre försäljning än förra året.. Vädret?
Kulturveckorna på Orust. – ”Bli mä”
Under juli månad fanns en permanent utställning med information om modellbåtskurserna och om förening på Kajutan i Henån. Ej bemannad under hela utställningstiden.
Öppet Varv. – 21-23 aug.
Reste vårt största tält på fredagen när det för ovanlighetens skull inte regnade på vår vanliga plats i Henån – jämte Najadvarvet. Under lördagen flöt gräsmattan nästan bort i strida strömmar. Modellbåtsutställning och försäljning av lotter. Utställning av båtar och från Föreningen Laurin en Scandia. Under söndagen var det uppehåll men jämfört med tidigare år mindre besökare och därmed färre sålda lotter. Mässgruppen hade på lördagen en träff med Svenska mässans Thomas von Brömsen. Vi är välkomna till V-Hallen feb. 2010 under samma ekonomiska villkor, dock utgår ej några sponsorpengar till Träbåtfestivalen. Ett kännbart bakslag som kan få konsekvenser.
Backamo.29-39 aug.
Goda vänner och rätta kontakter är guld värda har många fått erfara. Genom den icke okände båtbyggaren Eilert Ericson har vi fått kontakt med Jan Skansebo. Att beskriva Jan med några få ord är omöjligt -bysmed, mekaniker, tekniker, renoverare, en tusenkonstnär som gjort många beslag till träbåtar och dessutom en som svetsade ihop en havererad motionscykel, som var inköpt på Torp. Vanligtvis går en sådan på skroten så att vi kan investera i en ny. Jan är fåordig men nämnde i förbigående att vi var välkomna till Backamo och utlovade en utställningsplats på Bondens och Skogens Dag. Så med Eilert i Danmark och Jan svår att få kontakt med släpade vi några stycken ner ekan till Backamo på fredagen. Återigen i ett ihållande hällregn med oss hade vi även några modellbåtar, bord, segel och stolar till barrack nr 26. Dagen efter återkom Eilert från utlandet. Återigen en utställning i ihållande regnskurar, men döm om vår förvåning när vi noterade det mycket stora antalet besökare. Lotter såldes i rasande takt samtidigt som vi släpade ekan ut och in i barracken där vi tillsammans med skrindor och skördetröskor sökte skydd för regnet. Ytterligare en dag orkade inte Eilert med utan för söndagens lottförsäljning fick Sten Olsson inkallades. Gamla lumparminnen uppdagades till gagn för lottförsäljning, sommarväder och ett totalt osannolikt antal besökare. Det var inte tal om att kränga lotter utan mer om vem som hade betalt. Kontentan av detta blir: – Dit skall vi även nästa år men då måste vi bli fler och som svar på frågan vad en bohuseka har att göra på ”Bondens- och Skogens Dag” så är det att – Ekan är byggd av trä från skogen.

Hösten 2009.

Inleddes med ett styrelsemöte i mitten av september. Ekonomirapporten var betryggande, men kan givetvis bli bättre inför kommande år. Träbåtsfestivalen 2009 , modellbåtskurser och lotterierna var grundpelare i det positiva resultatet. Beslutades att festivalen 2010 skall vara i Skärhamn men datum är osäker, troligtvis ett tidigare datum än i år. Detta för att bl.a. hörsamma våra trogna sponsorers önskan att förlänga säsongen. Allt för många arrangemang och ont om båtplatser i juli är skälen för att ha ett datum före eller efter juli. Inför kommande festivalsplacering tillsattes en grupp som skall undersöka alternativa orter. Redan har Lysekils, Sotenäs, Tanums och Strömstads kommuner anmält intresse för att vara festivalsort. Rapport från båtmässegruppen visade på en febril kreativitet både vad det gäller idéer och konkreta beslut. Enligt önskemål skall temat 2010 vara renovering och aktivt träarbete. Som motkrav har vi önskat ett närmare samarbete med och närmare placering av båtbyggarskolorna och deras elever. Den stora hallen har gruppen givetvis planerat att fylla i nostalgins tecken och har ca 12 båtar att placera. Till loppisen vill vi ha in så mycket som möjligt. Fyll en låda eller två och lämna till oss istället för att slänga. Allt går faktiskt att sälja – har vi märkt.
Båtmässan kommer att från huvudstaden frakta ner Wiking X som dragplåster. Året var 1925 när CG. Pettersson på sitt handfasta sätt ville visa Pentamotorernas tillförlitlighet och bemöta sjödugligheten av hans konstruktion. Byt sida på snuset och båten välter sa kritikerna. Juli 1925 lämnade båten kajen vid Grand Hotell i Stockholm med en besättning som kunde indelas i tre grupper. Gubbarna, pojkarna och Jocke som enligt KMK:s årsbok 1925 var en Grönapa och den ende som inte drack brännvin men var ytterst ämabel gentemot kvinnligt besök. Resan gick runt Sverige upp till Narvik, tågresa till Luleå och anlände till KMK:s hamn den 3 nov efter 3200 sjömil. En reseskildring väl värd att läsa och uppleva på mässan.

Modellbåtskursen startar den 10 okt. Det är nu det sjunde, – eller kanske åttonde, – året i rad som vi försöker förmedla kunskapen om hur det är att bygga en traditionell modellbåt i hel- eller halvmodell. I år gick det lite trögt med intresseanmälningarna. Kanske vi måste söka nya ”jaktmarker”? Ett önskemål från intresserade invånare i vår huvudstad är att slippa resan till Uddevalla. Något för gruppen att jobba på inför nästa år. Dock ordnades allt till det bästa genom annonser i lokaltidningar och Sten O:s stora engagemang. Det resulterade i tillräckligt med deltagare både till hel- och halvmodellkurserna.
Alla är välkomna till Bohusläns Museum i Uddevalla på lördagar 12oo-16oo för att träffa kursdeltagarna när de formar sina modeller. Passa även på att då besöka Sveriges kanske mest välbesökta museum och då inte enbart för modellbåtar. Gratis entré. Inplanerade möten: mässgruppen och styrelsemöte 9 november. Övriga har utsedda sammankallande på sin agenda.

Ni medlemmar som orkat traggla igenom dessa rader – Ge oss vid styråran ris och ros och dra bara inte ur dyvikan . Kom med Dina synpunkter och med vad just Du kan bidraga med innan vi träffas på hemmet

 

Minireportage:

ZITA BÅTARNA

Zita rubrik

Foto: Tord Lindman / Okänd fotograf

1927 etablerades ett familjeföretag i Gravarne som nu ägs i den fjärde generationen. En båttaxi som inte bara tagit badgäster under alla år till Smögen och Hållö utan även tagit oss som växte upp i Strane, Buvall eller Väjern och transporterade oss till bl.a. Rägans Dag på Smögen. Hem fick vi gå eller åka taxi med Bertil Emanuelssons PV 850 med plats för 8 fullvuxna och antal flera ynglingar. Det är nu nostalgi med all betydelse detta ord har.
Zita båtarna är kända för de flesta som besöker vår Bästkust . Några har kanske åkt med dem , några kanske minns deras ”udda” utseende och några kanske har sett dem på tavlor eller TV. Kort sagt Zita -båtarna är en kulturell skatt som Båtriket Orust nu kan knyta ihop säcken på. 1927 fick Gösta Johansson Kungsviken uppdraget av Karl Allan Karlsson att rita och bygga en snipa för att motortransportera badgäster ut till de efterlängtade skären. Detta var en tid då bruksbåtarna blev fritidsbåtar, garnbåtar med slaka segel väntande på uppklädda storstadsbo som förlitade sig inte till rorsgängaren utan till vädrets makter för att få den efterlängtade kvällsgroggen Taxibåten Zita garanterade en klockren avgång och ankomst till hotellet och groggverandan. En gyllene affärsidé som har hållit i snart ett århundrade.
ZITA – Namnet. – Engelskt, norskt, isländskt, danskt , finskt. 1927 och Zita! Kan vara vad och vem som helst men enligt ättlingar var det en fransk filmstjärna.
Under åren byggde Gösta Johannsson ytterligare sju Zitabåtar i lite varierande storlek, men alla med samma karakteristiska överbyggnad. Styrhytt för en person, öppet midskepps för passagerare och en liten kapp fram som inte fick skymma sikten föröver. Alla byggda i ek och enepinnade. 1980 gick en ny förfrågan till Orust. Bröderna på Dammen, John och Eric Gustavsson anammade denna och byggde Zita Nr 9 . Längre, bredare i ek och givetvis enepinnad. 2000 talet kom till Zita och Orust. Behovet av en ny båt fanns, men Gösta J död och bröderna på dammen gamla.
Slumpen som så ofta spelar en betydande roll lockade två ynglingar till Orust gymnasiala båtbyggarutbildning. Jonas Alfredsson född 84 från Floby utan erfarenhet från båt och hav samt Emil Svensson född 83 från Ljungby med båtföräldrarerfarenhet från Mjörn och västkusten. Redan under studietiden satte dessa båda en prägel på tillvaron genom sitt intresset för båtar, bl.a. minns vi som kände dem en J 10 som kunde klassas som en U-båt. 2001 var båda färdiga för att gå ut i yrkeslivet. Det blev då arbete på de lokala varven och 2005 startade Jonas ett företag -BåtJonas- och året efter Emil – Båtrenoveraren-.
Återigen dök den oförutsägbara slumpen upp. Emils gamle lärare hade ett hus vid Torps kyrka med tillhörande lada där sedan en Solö 25:a renoverades och vänskapen mellan de båda fördjupades. Året efter blev lokalerna för små i jämförelse med uppdragen och flytten till nuvarande industrilokalen på Härröd inleddes. Återigen stod renovering av en Solö, renskrapning av en garnbåt och inhyrning till varven på agendan. För att inte nämna alla fritisintressen – flytbar bastu, egna båtar, pistoler, motorcyklar och givetvis det täcka könet. Men sen kom sensommaren 2007 som knyter ihop Zita båtens Oruströtter.

Familjen Karlsson gick ut med en förfrågan om något av de ännu existerande träbåtsvarven var intresserade att bygga en ny och ännu större Zitabåt. Emil och Jonas anmälde sitt intresse och började planera. Till sin hjälp hade de nestorn Eilert Ericson till hjälp att skissa på en modell, leta virke, tids- och ekonomiplanering. I februari 2008 tog pojkarna kontakt med Carl Beyer – en icke okänd båtkonstruktör som hade undervisat dem under skoltiden – som finjusterade ritningarna och framförallt anpassade idéerna till myndigheternas hårt ställda krav.
Påskhelgen 2008 skrevs kontraktet och det måste ha känts otroligt skönt efter allt slit för dessa unga företagare med teoretisk kunskap hur man bygger en båt till en beställning på en snipa 12,25 X 3,95 med köl och stävar i 6 tum, spannt/bottenstockar 3 tum, bordläggning 28mm och vikt 7,5 ton. 55-60 passagerare skall få plats.
Okt. 2009 är båten enligt avtal träfärdig för leverans. Att skriva grattis är ett understaitment. Lokalen på Härröd avvecklas och Jonas nu som tvåbarnsfar flyttar upp på Lundens industriområde i Henån med en ny kompanjon Hans Olov med det originella smeknamnet Ho. Ej utbildad på Orust men med en gedigen finsnickar- och båterfarenhet från vår andra kust. Dessa två har nu tagit över Vindö-Pers kunder. Skötsel av Vindöbåtar, renovering av träbåtar och kanske nybyggen står på agendan. Emil har lämnat Orust och tillfälligt tagit vägen förbi Malmö till sina hemtrakter i Småland där han enligt den sista kontakten gräver dräneringsdiken.? Känner vi honom rätt så är detta väldigt tillfälligt

Er ordförande

Bilder och mer info finns på www.batjonas.se Bilder på bygget www.zitabatarna.com Båtrenoveraren Henån Emil utan hemsida men väl värd att skåda

Mentor Eilert